1 Logisztika Szakirány – II. 2. téma Vállalkozási rendszerek átszervezése Bp.2008.febr. Prof.Dr.Knoll Imre
2 Vállalkozási rendszerek átszervezési változatai Belső/külső szervezet átalakítás (R-Reengineering) Bizonyos tevékenységek „kihelyezése” ( outsourcing) Üzleti folyamatok átszervezése (BPR = Business Process Reengineering) Vállalati források „áthelyezése” (ERP = Enterprise Resource Planning) Raktári átszervezés (WMS = Warehouse Management System) Knoll
3 Új logisztikai alapelvek Kialakul a globális logisztika (contract..) (túlmenően a „3-Party Logistics”-on!) Ehhez interdiszciplináris log.szakemberek Duális szerkezetű gazdasághoz lokális ellátási láncok „keveredése” transznacionális folyamatok
4 MIBEN MŰKÖDIK KÖZRE EZ A RUGALMAS-SZINERGIKUS LOGISZTIKA? a) Ellátási folyamatokat szervez - irányít – értékel Hagyományos változata (LSC A ) Korszerű megoldása a „bővített” ellátási lánc–LSC B b) Vállalatirányítás / szervezés elsődleges feladatai: Karcsúsítás (lean reduction) Tevékenység – kihelyezés (outsourcing) Elektronikus ügyvitel (e-business) Élőmunka – „kezelés” (HRM – Human Resource Management) c) Terület / térség / regionális fejlesztés Knoll
5 Polarizált társadalmi gondolkodás a/ gazdasági fellendülés b/ előnyös/hátrányos társadalmi hatások c/ emberi motivációk (tudás,identitás…) Vevői kapcsolatok kezelése (CRM – Customer Relationship Management) Globalizációs pozitiv/negativ hatások? (munkaerővándorlás, képzettség +/-) Emberi-társadalmi hatástényezők I. Knoll
6 VSZ-LOG hatás- modell GH-glob.hatás -Outs. ECR-fogy.visszajelzés -KKV-vállalk. Kv-körny.védelem -Szociális Ip.-interd.partner - EU Q- minőség - K+F+I
7 Emberi (társadalmi) hatástényezők II. Pozitív hatású interakciós emberi kapcsolatok Az állami és a magánszféra gazdasági/társadalmi együttműködése Gazdasági és társadalmi kultúra együtt!! Társadalmi csoportok szerkezet és arány változása Knoll Gazdasági fejlődés a társadalomért!
8 Mikro-makro elemek és az „LGT”- rendszer Kapcsolódási modell GazdaságTársadalom Állam Közintézmény Önkormányzat Termelő Szolgáltató Infrastruktúra Szociális Sport Kulturális Logisztika Gazdaság Társadalom
9 „EU-IRÁNYELVEK”-VÁLLALKOZÁSOK Kihatása az ellátás„szervezésre- irányításra–értékelésre” SCM-integrált folyamatban kezelni! Nemzetközi közlekedési folyosók BPR a közlekedési ágazatokban Új régiók-hoz alkalmazkodás?? Hazai és nemzetközi tényezők egyeztetése, kölcsönhatások !! Befektetések,---megtérülés?? Kockázat: ÖKONÓMIA !!!
10 Logisztikai szervezés-irányítás és az EU- változások Logisztikai vezetői teendők: gyors reakció a gazdasági változásokra, készítsen ezekhez új logisztikai megoldást, keresse a szükséges „partnereket”, velük lépjen üzleti és –ha lehet- emberi kapcsolatba, de saját vállalata más szakterületeivel is koordináljon!
11 Milyen legyen az EU-logisztikus? Első legyen a nemzeti érdek, csak ezután koordinálja gondolatait az EU és nemzetközi érdekekkel, folyamatos ökonómiai szemlélete legyen, gazdasági eredmény, versenyképesség! de a társadalmi kölcsönhatásokról se feledkezzen meg!!
12 Termelő és szolgáltató vállalkozások új trendjei I. Alapelvek---törekvések Szakmán belüli együttgondolkodás Érdekegyeztetés Gazdaságpolitikai kooperáció (PPP, klaszter, szakmai tömörülés)
13 Termelő és szolgáltató vállalkozások új trendjei II. Szerveződések Logisztikai szolgáltató központ+ipari park (közös infrastruktura, jó kihasználás!) Szakmai szövetségek (log., közlekedés): közös érdek,de versenytárs maradhat? Klaszter: szűkebb szakma, piaci érdekből Több vállalkozás (akár eltérő profillal) egy „csúcsvezetés” alatt = multi??
14 Kérem mégegyszer átolvasni!! Mindez „vállalkozási” rendszer-szemléletüket SERKENTI - NÖVELI ! WWW. siklosihorvath-knoll.hu