© Kozsik Tamás 2000-2006 Csomagok. © Kozsik Tamás 2000-2006 A program tagolása Típusdefiníciók (osztályok, interfészek) Metódusok Blokk utasítások Csomagok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
© Kozsik Tamás Különböző nyelvekhez igazítás Internationalization - i18n.
Advertisements

Osztály leszármaztatás
© Kozsik Tamás Adatbáziskezelés •Relációs adatbáziskezelők •Noha a Java objektum-elvű, egyelőre nem az objektum-elvű adatbáziskezelőket támogatja.
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
Programozás III KOLLEKCIÓK 2..
Java Technológia Standard Edition
Adatbányászati technikák (VISZM185)
Öröklődés 2..
RMI = Remote Method Invocation
© Kozsik Tamás Tömbök, kollekciók és egyéb alaposztályok.
© Kozsik Tamás Beágyazott osztályok A blokkstrukturáltság támogatása –Eddig: egymásba ágyazható blokk utasítások Osztálydefiníciók is egymásba.
Objektum-elvű programozás (OOP)
© Kozsik Tamás JavaBeans Nagyon divatos technológia Nem tévesztendő össze az Enterprise Java Beans technológiával Programozási konvenciók gyűjteménye.
Bevezetés a Java programozásba
Öröklődés Polimorfizmus Csomagok Absztrakt osztályok, interfészek
Fájlkezelés, IO Kivételkezelés Belső osztályok
Osztályok Garbage collection.  általában minden osztálynak vannak adattagjai és/vagy metódusai ◦ adattagok megadása:  [láthatóság] [static] [final]
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök
Abstract osztályok és interface-ek Beolvasás és kiíratás 7. gyakorlat.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás II. 8. Gyakorlat Operator overloading II.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás II. 5. Gyakorlat Öröklődés, virtuális függvények,
Programozás II. 3. Gyakorlat C++ alapok.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás II. 6. Gyakorlat const, static, dinamikus 2D.
Követelmények Bevezetés a Javába Első java program írása Dokumentációk
Tömbök ismétlés Osztályok Java-ban Garbage collection
A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/17 Java programozási nyelv 4. rész – Osztályok II. Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai.
A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/16 Java programozási nyelv 6. rész – Java a gyakorlatban Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai.
Java programozási nyelv 3. rész – Osztályok I.
A C++ programozási nyelvSoós Sándor 1/10 C++ programozási nyelv Gyakorlat - 5. hét Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai Intézet.
A C++ programozási nyelvSoós Sándor 1/12 C++ programozási nyelv Gyakorlat - 8. hét Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai Intézet.
Java programozási nyelv 5. rész – Osztályok III.
6. előadás Parametrikus polimorfizmus. Generikus programozás. Az Ada sablonok.
Csomagok.
Annotációk a Java 5 nyelvben Kozsik Tamás. Annotációk Módosítószavak bővítése A programszöveg elemeihez rendelhetők –Csomagokhoz, típusokhoz, metódusokhoz,
Ficsor Lajos Template-ek CPP8/ 1 Template-ek. Ficsor Lajos Template-ek CPP8/ 2 A template fogalma Kiindulási probléma: tetszőleges típusokon kellene ugyanolyan.
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
Javascript Microsoft által készített kiegészítése Statikus típusosság Nagy projektek Windows 8 fejlesztésénél WinRT egy részét ebben írták Nyílt forráskódú,
Java programozási nyelv Metódusok
Java programozási nyelv Adatbekérés konzolról
Generics Krizsán Zoltán. Bemutató A.NET 2.0 verziótól. A.NET 2.0 verziótól. Típusparaméter Típusparaméter Más nyelvben ez a template (sablon). Más nyelvben.
Programozás III KOLLEKCIÓK.
1 Objektum orientált programozás Öröklődés: többszörös öröklődés, konstruktorok, destruktorok, overloading Nagy Szilvia.
Objektumvezérelt rendszerek tervezése
Programozás III KIVÉTEL – CSOMAG. CSOMAGOK Az összetartozó osztályok és interfészek egy csomagba (package) kerülnek. A Java is csomagok halmaza: csomagokban.
Programozás III OOP ÖRÖKLŐDÉS.
Programozás III KOLLEKCIÓK.
Programozás III KIVÉTEL.
Programozás III CSOMAG. CSOMAGOK Az összetartozó osztályok és interfészek egy csomagba (package) kerülnek. A Java is csomagok halmaza: csomagokban van.
C Programozási alapok.
Programozás III KIVÉTEL. KIVÉTELKEZELÉS Hibátlan program nincs!!! eddig hiba esetén leállt a program. Példa ilyen hibákra: ─ ArrayBoundsOfException (tömb.
Ficsor Lajos CPP2 / 1 Származtatási mechanizmus a C++ nyelvben Ficsor Lajos Miskolci Egyetem Általános Informatikai Tanszék.
Ficsor Lajos A C++ programozási nyelv I. CPP1/ 1 Osztály és objektum fogalma.
Webes MES keretrendszer fejlesztése Kiss Miklós Dániel G-5S8 Tervezésvezető: Dr. Hornyák Olivér.
1Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai KarAntal Gábor Programozás I. 5. gyakorlat.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás I. 7. gyakorlat.
1Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai KarAntal Gábor Programozás I. 6. gyakorlat.
1Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai KarAntal Gábor Programozás I. 4. gyakorlat.
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
TÁMOP /1-2F JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam Osztályok, objektumok definiálása és alkalmazása. Saját.
Ubuntu – ismerkedés Fájlok és könyvtárak
Hernyák Zoltán Magasszintű Programozási Nyelvek I.
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
Konverziós operátorok
Függvénysablonok használata
Előadás másolata:

© Kozsik Tamás Csomagok

© Kozsik Tamás A program tagolása Típusdefiníciók (osztályok, interfészek) Metódusok Blokk utasítások Csomagok Beágyazott osztályok

© Kozsik Tamás Alrendszerek kialakítása

© Kozsik Tamás Alrendszerek kialakítása

© Kozsik Tamás Csomag A típusainkat csomagokba soroljuk Összetartozás kifejezése A csomagok hierarchiába szervezhetők –Minősített hivatkozás pontokkal java.util Egy típus teljes neve tartalmazza az őt befoglaló csomag nevét is: java.util.Vector

© Kozsik Tamás Összetartozás A láthatósági módosítószavak: public, protected, private Ha nem írunk semmit, akkor „félnyilvános”, azaz csomagszintű Az azonos csomagban levő osztályok hozzáférnek egymás félnyilvános tagjaihoz A protected ennek a kiterjesztése

© Kozsik Tamás Csomagok hierarchiája? Igazándiból nem is a csomagok vannak hierarchiában... hanem a csomagnevek! A java csomagnak semmi köze a java.util csomaghoz - csak a nevük „hasonló” Nem tökéletes a támogatás Java-ban a programrendszerek hierarchikus tagolására

© Kozsik Tamás Alrendszerek kialakítása

© Kozsik Tamás Csomagok megadása A típusdefiníció elé egyszerűen beírjuk, hogy melyik csomagba tartozik A package kulcsszó package raktár.adatok; public class Csavar extends Anyag {... }

© Kozsik Tamás A csomagok összeállítása A csomagok nyitottak Bármikor hozzávehetek újabb osztályokat, interfészeket Egyszerűen elé írok egy package utasítást Egy típus pontosan egy csomagba tartozik –Csomagok metszete üres –Névtelen csomag: ha nincs package utasítás

© Kozsik Tamás Feladat A Pont osztály legyen a geo.alapok csomagban Fordítsuk le külön a Pont osztályt

© Kozsik Tamás Hivatkozás más csomagokra Ha egy forrásfájlban használni akarunk egy típust egy másik csomagból: –Írjuk ki a teljes nevét –Importáljuk import utasítással

© Kozsik Tamás Hivatkozás teljes névvel Például névtelen csomagban, az A osztályt definiáló fájlon belül… class A { void foo(){ java.util.Vector bar = new java.util.Vector(); }

© Kozsik Tamás Importálás + rövid név Például névtelen csomagban, az A osztályt definiáló fájlon belül… import java.util.Vector; class A { void foo(){ Vector bar = new Vector(); }

© Kozsik Tamás Importálás + rövid név Minden típust importálhatunk egyszerre a java.util csomagból: import java.util.*; class A { void foo(){ Vector bar = new Vector(); }

© Kozsik Tamás Az import utasítás Arra használható, hogy ne kelljen kiírni bizonyos típusok teljes nevét (pl. java.util.Vector), csak a rövid nevét (Vector). Nem elég, hogy import java.*; Nem használható „félig teljes” név, pl. util.Vector

© Kozsik Tamás Feladat A Kör osztály kerüljön a geo csomagba Használnia kell a geo.alapok.Pont osztályt Nem megy a fordítás, ugye?

© Kozsik Tamás Fordítási egység Az, amit oda lehet adni a fordítónak, hogy lefordítsa Java-ban egy fordítási egység tartalma: –package utasítás (opcionális) –import utasítások (opcionális) –típusdefiníciók (egy vagy több) A sorrend kötött A csomagdeklaráció és az importáló utasítások minden típusdefinícióra vonatkoznak.

© Kozsik Tamás A fordítási egységek elhelyezése Általában fájlokban, a fájlrendszerben Néhány fejlesztőeszköz ettől eltérően, valamilyen adatbázisban tárolja a forrásokat

© Kozsik Tamás Forrásfájlok Egy fájl pontosan egy fordítási egységet tartalmaz A fájl kiterjesztése.java Ha a fájlban van publikus típus, akkor a fájl neve meg kell, hogy egyezzen a típus nevével –Egy fájlban / fordítási egységben csak egy publikus típus lehet...

© Kozsik Tamás A forrásfájlok elhelyezése Hozzunk létre a csomagszerkezettel egyező könyvtárszerkezetet Abba tegyük a forrásfájlokat A főprogram egyelőre kerüljön a gyökérbe, a névtelen csomagba Fordítsunk a gyökérből Később beszélünk még a további trükkökről...

© Kozsik Tamás Feladat A Kör és Pont osztályok mellé írj egy főprogramot, és fordítsd össze őket Figyeld meg, hogy a Pont objektumok félnyilvános adattagjait nem tudod a Kör osztálydefinícióból vagy a főprogramból használni!