Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Windows 2003 átállás a Közigazgatásban Nyiredi Zsolt Projektvezető SZÁMALK Informatika Rt.
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Napirend Néhány szó rólunk Néhány szó a példa projektről Ügyféligények a közigazgatásban – tradíciók, hajtóerők Miért Microsoft és Windows 2003? Problémák, tapasztalatok Hol tartunk most? Hosszú távú célok, további lehetőségek a projekt alapjaira építve
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat A SZÁMALK Informatika Rt 1996-ban alakult, Microsoft Nagyvállalati licensz szerződések értékesítésére Fókuszban: Licenszelés, szoftver fejlesztés, rendszermérnöki szolgáltatások, Navision a Microsoft legnagyobb Magyarországi licenszértékesítő partnere Gold Partner – Advanced Infrastructure Solutions Gold Partner – Business Solutions GTM partner – Kommunikációs infrastruktúra GTM partner – Windows 2003 átállás GTM partner – Portál megoldások
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat A projekt kezdeti állapota Minisztériumi környezet Netware 6.5 és GroupWise, több NDS E-directory a szétszabdalt NDS-ek szinkronjához Exchange 5.5 kezdemény – VIP felhasználók Oracle, SQL adatbázisok Vegyes hardver - HP szerverek, SUN storage Elegendő sávszélesség a telephelyek közt Kormányzati gerinc
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Cél a projekt végére - sikerkritériumok Egységes alapinfrastruktúra bevezetése szerveroldalon –Szerverek konszolidációja –Fájl- és nyomtatószolgáltatások konszolidációja –Egységes címtárszolgáltatás –Nagy rendelkezésreállás (clustering) –Csoportházirendek bevezetése
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Sikerkritériumok 2 Egységes levelezési és csoportmunka infrastruktúra kialakítása –Megbízható és egységes levelezés (távolról is weben keresztül biztonságosan) –Rugalmas platform kialakítása a későbbi egyedi fejlesztésekhez –Csoportmunka támogatása beépített eszközökkel –Üzemeltethetőséget hatékonyabbá tevő eszközök igénye
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Miért választották az átállást? Költségcsökkentési kényszer –5 év alatt mintegy 100 millió Ft csak a licenszeken és a támogatási szolgáltatásokon (Gov EA) Nagy fluktuáció –Vezetőváltás esetén szinte biztosan cserélődik az emberek 20%-a –Az új szakemberek oktatása drága, a Novellhez, Groupwise-hoz egyre kevesebben értenek
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Miért választották az átállást? Támogatás egyre nehezebb –A Novell supportot egyre kevesebb neves cég vállalja Novell jövőkép –Új irány a Linux – új technológia, az embereket át kell képezni EU –Az EU-ban a Novell nem elfogadott, a Gropwise-ot nem ismerik szinte sehol Exchange és Outlook felhasználóbarát megoldásai –OWA, OMA, ActiveSync –Beépített csoportmunka megoldások
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Miért Windows 2003? Széleskörű támogatás – kb 1000 MCP vizsgával rendelkező szakember országszerte Rugalmas licenszkonstrukció – Gov EA szerverekkel együtt Windows 2003 értéknövelt szolgáltatások –Volume shadow copy – árnyékmásolatok –Csoportházirendek – biztonságos szabályzás a címtár segítségével – „Rendrakás a biztonsági szabályzás területén is”
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Miért Windows 2003? Cluster szolgáltatás robosztus és hibatűrő rendszert nyújt PKI lehetősége – felkészülés a dokumentumok digitális aláírására EA miatt az SPS 2003 CAL-ok kihasználhatóvá válnak –Windows SharePoint Services mellett magasabb szintű csoportmunka támogatás lehetősége –KIP
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Miért Partner? Mint licensz szállító – bizalom megvolt Határidőre a külső erőforrások jobban mozgathatóak A projekt eredményeket és termékeket csak így lehet számonkérni Tapasztalat Novell 6.5 migrációs eszközök hivatalosan nincsenek a Microsoft által támogatva – „Best Effort” támogatás, vagyis ki fizeti a révészt
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Problémák, tapasztalatok Közigazgatástól elvárható szakmai kompetencia –Nincs és nem is elvárható az elmélyült Microsoft tudás –Meglévő rendszer üzemeltetésére alkalmas az üzemeltetési csapat – itt vannak tapasztalatok Hozzáállás –Nem az ipari és nagyvállalati környezetben megszokott Emberi erőforrások –Kevés, az elmúlt 2 év folyamatos létszámcsökkentései miatt –Túl sok feladat az embereken – nincs meg a fókusz –Új belső erőforrások külön projektre nem allokálhatóak
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Problémák, tapasztalatok Nincs megnevezett fővállalkozó –Ezt a feladatkört a Minisztérium magánál tartotta –Nincsenek egyértelmű felelősségi körök –Nincsenek egyértelmű feladat határok –Erős esélye van az „egymásra mutogatásnak” 4 szállító Határidők –Minden módosítás, papír, szerződés átfutása a megszokottnál lassabb Projektvezető, szponzor elérhetősége –Sokkal nehezebb –Bürokratikus eljárásrend
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Problémák, tapasztalatok Dokumentációs hiányosságok –A szerződéskötés a meglévő dokumentációk alapján történt – nem teljes a kép Groupwise problémák –Nem lehet egyértelműen eltávolítani a kliensekről Teljes újratelepítés ajánlott Akkor már legyen XP – kb 200 PC erre alkalmatlan Együttélési problémák –A két rendszert egy ideig együtt kell üzemeltetni Előbb-utóbb elcsúszik az adminisztráció Ezt az időszakot minimalizálni kell – a határidők nagyon szűkek
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Scope változása Groupwise eltávolítás miatti gépcsere a kliensoldali egységesítést indukálta A kliensoldali egységesítés megfelelő ürügyet nyújtott a GPO-k egyszerű bevezetéséhez A kliensoldali egységesítés során elkészül az egységes és pontos hardver leltár (vonalkódos összerendelések) Kliensoldali kóbor alkalmazások vége
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Scope változása AD-ra épülő alapalkalmazások beépítése a rendszerbe –Telefonkönyv Egységes jelszó policy megvalósítása Fontos felhasználói adatok átterelése a mentett szerver oldali tárolóegységekre Egységes munkaállomás oldali image kialakítása – egyszerűbb üzemeltetés
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Hol tartunk most? HP szerverek és SAN storage cluster készen van, éles rendszerben üzemel Exchange pilot sikeres OWA szolgáltatás mint kiemelten fontos igény már elérhető Felhasználók átterelése folyik az új rendszerbe Folyamatosan zajlik a kliensmigráció
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Továbblépési lehetőségek Közösségi csoportmunka hatékony kiszolgálása –SPS KIP bevezetése Szerver és kliensoldali menedzsment –MOM 2005 – esetleges tervezési hibákat is felfedi –SMS 2003 – folyamatos patch management
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Kérdések
Áttérés Windows Server 2003-ra és Szerverfelügyelet GTM szeminárium sorozat Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségünk: SZÁMALK Informatika Rt H-1119 Budapest Etele út 57 Tel: FAX