Jung Károly: Dal a hazáról

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy ötlet megvalósítása
Advertisements

Arany János Ősszel.
Összeállította: Dóber Valéria
A szimbolizmus 29/C.
József Attila kései lírája
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
Alárendelő és mellérendelő viszonyok a nyelvben
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
A mű szerzője: Komáromon született, február 18-án kisbirtokos, református nemesi családba. Barátja volt az irodalomnak (amint maga írja: „tisztelettel,
Arany János: Epilogus.
Jónás alakja mint önarckép
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
A regény műfaji jellegzetességei
Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Portrék Tétel: A felvilágosodás Csokonai Vitéz Mihály költészetében A tétel forrása: SÍPOS Jenőné – SZÉLLNÉ.
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
A görög és római líra.
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A szöveg a kommunikáció eszköze.
A 19. századi líra átalakulása
RADNÓTI MIKLÓS ( Budapest 19O9.május 5. – Abda 1944.nov.9.)
Középmagyar kor(1526–1772) 1526-tól a mohácsi vésztöl 1772-ig a felvilágosodás koráig tartott. Az ország ekkor: -török vész -három részbe szakadt
Nyári napnak alkonyulatánál Megállék a kanyargó Tiszánál Ott, hol a kis Túr siet beléje, Mint a gyermek anyja kebelére. Milyen szám milyen személy- ben.
1906 Párizs Akkor nyáron korán beköszöntött az ősz, és a sarkon  besodorta a szél a hulló faleveleket. És itt, a kávéház teraszán megszületett a Párisban.
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Aranymetszés Zene és irodalom Készítette: Zsadony Dorina és Nagy Petra.
A szóképek (trópusok) és alakzatok rendszere
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
A drámai monológ 28/B.
A ballada 31/A.
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
Katona József 16/A.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
Arany János Mindvégig.
A romantika.
A görög líra Apolló és a líra.
Dráma Irodalmi mű.
Arany János, a titoknok 27/C.
Finnugor népek népköltészete, irodalma I.
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
FRANCESKO PETRARCA Petrarca 1304-ben született fehér guelf családban.
Babits Mihály ( ).
Új hálaének áldja Istent
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
Rolul cunoştinţelor fonetice în interpretarea textelor lirice
Levelek Iris koszorújából 1909
József Attila tájlírája
SZABÓ LŐRINC Miskolci híresség. ÉLETRAJZI ADATAI ▪ Teljes neve: Szabó Lőrinc József ▪ Született: Miskolc, március 31. ▪ Elhunyt:Budapest,Józsefváros,
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
A szintagmák (szószerkezetek).
József Attila: A Dunánál
1. mesék Készítette: Horváth Andrea.
1. Balladák.
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
A nyelv mint jelrendszer
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
A forradalmi hullám utórezgése
Vajda János: Nádas tavon 1
Madách Imre Útravaló verseimmel.
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
a hét verse Babits Mihály: Mint különös hírmondó... éltető éva 
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Útravaló verseimmel Versterv.
Előadás másolata:

Jung Károly: Dal a hazáról

A líra (görög „lant” szóból ered). Az ember : -gondolatait, -belső világát, -érzelmeit, -hangulatait kifejező műnem. A lírai költemény legtöbbször verses monológ. A lírai formák általában rövid műfajok, tömörek, sűrítettek. (pl.dal)

Az irodalom eszköze a nyelv. A szavak egymásra vonatkoztatásával, elrendezettségével, szokatlan, eltérő összefűzésével a grammatikai alkzatok (pl. szószerkezetek, mondatok) sajátos alkalmazásával ér el hatást, többletjelentést.

Dal a hazáról A vers központi motívuma (alapelem, alapgondolat vezérlő eszme) a hazától (szülőföldtől, otthontól) való kényszerű távollét, a hontalanság érzete, az úton levés momentuma. Miként nevezi önmagát a lírai én? (3.vsz.1-2sor) Milyen eseményekre utal a lírai én amikor a hazát ,,átkeresztelő századok”-ról beszél? (háborús dúlás:tatár (13.sz.), török (16.sz.),világháborúk, ... hagyomány, örökség, kincs megsemmisülése)

Marad-e majd lábam alatt e föld, Melyet átkereszteltek a századok, A nevenincs föld, a Duna,Tisza,zöld Kertek, rétek tájéka, meg a konok Parasztoké; a maradó eszelős kóborok Hazája, mely mára elfutott a ködben, Őrült eperfák állnak őrt fölöttem, Elfolytak Erdődön a borok, s óborok. Állampolgár voltam, álompolgár lettem, Piszokszürke égbolt szétfolyik fölöttem, Sorra magadra hagynak szökő híveid – Haza. Én azért jöttem haza, mert nem Bírtam ki tovább. Már nem véthettem Többet. Ki érti a hontalan keserveit? JUNG KÁROLY: DAL A HAZÁRÓL KÖLTŐI KÉRDÉS KONKRÉT TÉRBELI MEGNEVEZÉS A JELZŐK SZEREPE MEGSZEMÉLYESÍTÉS KONKRÉT ÉS ELVONT JELENTÉS ALLITERÁCIÓ MÚLT - JELEN Milyen a jelző hangulata? ISMÉTLÉS Miért kezdi és zárja kérdő mondattal a versét a költő?

ENJAMBEMENT [anzsambman] A verssorok vége – különösen a mai modern versformákban – nem mindig esnek egybe a mondat- vagy tagmondathatárokkal. Az összetartozó mondatrészek egy részének új sorba vagy a következő versszakba való átkerülését soráthajlásnak nevezzük. Szerepe nyomatékosító. A szavak összefüggésére hívja fel a figyelmet. Változik-e a vers ritmusa a soráthajlás miatt?

A szonett (olaszul: rövid dal) A szonett: itáliai eredetű 14 soros versszerkezet. Szakasztagolása a leggyakrabban 4+4+3+3 A versforma két klasszikusa: Petrarca és Shakespeare. Petrarcánál az alapforma: a b a b a b a b c d e c d e (vagy: c d c d c d) Shakespeare-nél az alapforma: a b a b c d c d e f e f g g

19.századi francia grafikus, HONORÉ DAUMIER: DON QUIJOTE 19.századi francia grafikus,  szobrász,  festőművész.

Szólások: Eltűnt a ködben. Köddé vált. Miért eperfák állnak őrt? Szorgalmi: Az eperfa fontossága