Fékberendezések II tárcsafékek
A súrlódó felület alakja szerint lehet dobfék, vagy tárcsafék
Feszítő szorítás tárcsaféken
Előnyei A tárcsafék előnyei a dobfékekhez képest: érzékenysége kicsi és megközelítően állandó értékű, ismételt fékezéskor a hatásossága kevésbé csökken, hőhatásra nem deformálódik, hőelvezetése jobb, öntisztító, a kismértékű fékhézag folytán, a fékkésedelem kisebb gyártás tekintetében egyszerűbb, a fékbetétek ellenőrzése egyszerűbb automatikus utánállítás,
Hátrányai A tárcsafék hátrányai a dobfékekhez képest: nagy pedálerőre van szükség, mivel belsőáttéte kicsi, szervo rásegítőt igényel, rögzítőfékként csak körülményesen alkalmazható, az ébredő nagyobb hőmérséklet miatt, magasabb forráspontú fékfolyadékkal üzemeltethető, nagyobb nyomástűrésű betétanyagot igényel, a súrlódó felületek közé könnyebben jut nedvesség, szennyeződésre érzékeny, üzemi nyomása: 50-80 bar gyorsabb kopás, rövidebb szervizintervallum,
Axiálisan eltolható kengyel veszi körül a féktárcsa egy részét Axiálisan eltolható kengyel veszi körül a féktárcsa egy részét. Egy dugattyú nyomja csak a fékbetétet a tárcsára. A másik betétet a reakcióerõ az eltolható kengyellel nyomja a tárcsára. Kisebb helyigény. Rögzített kengyel veszi körül a féktárcsa egy részét. A fékbetéteket mindkét oldalról dugattyúk nyomják a féktárcsára. Nagy helyigény.
A belső áttétel Az érzékenység
Continental Teves Carbon-Keramik-Scheibe Hybrid-Bremsscheibe
Scania
Hidraulikus fékek Működése: Ha a fékpedált megnyomjuk a fõfékhengerben hidraulikus nyomás keletkezik. Ez a nyomás a fékcsöveken a kerék munkahengerekhez jut. A munkahengerek dugatytyúját szétfeszíti és a fékpofákat a fékdobhoz nyomja.
Hidraulikus fékek
Egykörös főfékhenger vázlata 1. Fékfolyadék tartály 2. Dugattyú 3. Tömítőgyűrű 4. Töltőfurat 5. Kiegyenlítő furat 6. Lélegzőfurat 7. Féklámpa kapcsoló 8. Karmantyú 9. Töltőtárcsa 10. Fenékszelep
Kétkörös főfékhenger vázlata 1. Nyomócsap a hátsó dugattyúhoz 5. Első dugattyú 9. Kiegyenlítő furat 2. A hátsó dugattyú 6. Nyomórugó 10. Fékfolyadék tartály 3. Nyomórugó 7. Nyomótér 4. Nyomótér 8. Kiegyenlítő furat
Kerékfékhenger 1. Henger 5. Nyomótárcsa 2. Dugattyú 6. Nyomócsap 3. Tömítőgyűrű 7. Porvédő gumi 4. Nyomórugó 8. Fékfolyadék beömlő nyílás.
Vákuummembrános fékrásegítő 1. Főfékhenger 2. Fékfolyadék tartály 3. Nyomórúd 4. Műanyag ütközőbetét 5. Szelep 6. A fékpedálhoz csatlakozó tolórúd 7. Műgumi membrán 8. A membránt megtámasztó fémtárcsa 9. Visszacsapó szelep
Vákuummembrános fékrásegítő