Európai alkotmány- és integrációtörténet 1

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Advertisements

Alkotmány – alkotmányosság – alkotmányvédelem 1. Az alkotmány 2
Európai alkotmány- és integrációtörténet 1
A modern demokráciák működése
„vissza a természethez!”
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
DEMOKRÁCIA ÉRTELMEZÉSEK
A francia forradalom és a francia alkotmányok
Demokrácia és diktatúra
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
A FRANCIA FORRADALOM.
VÁLTOZÁSOK EURÓPA TÉRKÉPÉN ÚJ NEMZETÁLLAMOK: OLASZORSZÁG, NÉMETORSZÁG
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
Az ellenforradalom és Horthy hatalomra jutása
A HORTHY- RENDSZER.
A felvilágosult abszolutizmus
Európai alkotmány- és integrációtörténet 2
Európai alkotmány- és integrációtörténet 1
A demokrácia válfajai (egy megközelítés)
1)A SZÖVETSÉGI ÁLLAMBERENDEZÉS ORSZÁGUNKBAN V.rész A LEGÚJABB KORI HAZAI ALKOTMÁNYOSSÁG ÉS ÁLLAMISÁG TÖRTÉNETE.
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Államszervezet és közigazgatás
1. Magyarország államformája 1918-ig
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
A francia kormányzati kohabitáció sajátosságai Működésképtelen rendszer vagy ideális kormányzati szisztéma? Hegedűs Márk Politológia szak 2011 OTDK.
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
Alkotmány – alkotmányosság – alkotmányvédelem 1. Az alkotmány 2. Alkotmányosság – jogállamiság 3. Alkotmányvédelem.
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
Politikai rendszerek típusai I. Demokráciák és diktatúrák
Demokrácia.
Állam, politika, kormányzat, civil szervezetek Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
alkotmány – állam- és kormányformák
A francia forradalom és Napóleon
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Kormányformák.
A köztársasági Róma.
A magyar parlamentarizmus
Történelem – középszintű témakörök
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
Népszavazások március 25. Albert Anna Bodnár Judit Kóródi Zsuzsa
Dolgozatkérdések az állam általános jellemzőihez.
Választójog és választási bíráskodás. Reformjavaslatok a XVIII. században  Cél: a képviseleti rendszer alapjainak kiszélesítése  Hajnóczy József Alkotmánytervezete.
AZ ÁLLAMFŐ JOGÁLLÁSA A POLGÁRI KORBAN
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
A demokrácia kialakulása Athénban
1. Magyarország Európában
Mezey Barna Egyetemi tanár
Állam, politika és ideológia a két világháború közötti Magyarországon.
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
A demokrácia alapvető intézményei A hatalmi ágak megosztása Politológia I.Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
A nagyhatalmak.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A „népek tavasza” 1848 tavaszának, a népek forradalmának fő céljai
A „népek tavasza” Forradalmak ben
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Az alkotmányos monarchia jellemzői Angliában
A kormányzati rendszerek
A magyar kormányzati rendszer
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

Európai alkotmány- és integrációtörténet 1 VI. Az európai államformák 14. tétel: Európai államformák Forrás: Mezey Barna – Szente Zoltán: Európai parlamentarizmus- és alkotmánytörténet. Budapest: Osiris, 2003. Walter Haller – Alfred Kölz – Thomas Gächter: Allgemeines Staatsrecht. Vierte, neu überarbeitete und ergänzte Auflage. Basel: Helbing Lichtenhahn, 2008.

1. Az antik (klasszikus) államformatan (1) a) Arisztotelész nyomán: Hatalmat gyakorlók száma Helyes forma Elfajzott forma Egy személy Monarchia (közjó javára) Türannisz (saját javára) Több, de kevés Arisztokrácia (a legjobbak) Oligarchia (a gazdagok javára) Sok (nép) Politeia (polgárok) Demokrácia (a szegények javára) Az egyes népeknek körülményeik, mentalitásuk alapján más-más államforma lehet a legjobb. Egymásba is átalakulhatnak (körforgás).

1. Az antik (klasszikus) államformatan (2) b) Az alapkérdés: ki a szuverén hatalom birtokosa Ha egy személy: monarchia Ha több személy: köztársaság (Az arisztokrácia és az oligarchia ma nem alkotmányjogi fogalom, de politikai valóságtartalmuk lehet.)

1. Az antik (klasszikus) államformatan (3) c) Modern értelemben: Nem egyszerűen a főhatalmat gyakorlók számának van jelentősége, hanem annak is, hogy milyen az államfő jogállása: Monarchia: rendszerint örökletes alapon uralkodó, politikailag felelőtlen király, rendszerint élethossziglan Kivételesen lehet választott – nem válik dinasztiává Köztársaság: határozott időre a nép vagy a népképviseleti szerv által választott államfő, tisztsége nem örökölhető.

2. A kormányforma fogalma Jean Bodin tesz először különbséget: status rei publicae – ratio gubernandi Az alapkérdés: a különböző hatalmi ágak (főként a TH és a VH) milyen viszonyban állnak egymással (felelősségi viszonyok) A monarchia történeti formái A köztársaság történeti formái Rendi Abszolút „Plebiszcitárius” Alkotmányos Parlamentáris Prezidenciális (elnöki) Félprezidenciális (félelnöki)

3. Átmeneti államformák Nem minden illik a monarchia-köztársaság párba, pl.: Lordprotektorátus (Cromwell, 1653-60) Király nélküli királyság (M.o. két vh. között) Nem örökletes királyságok (élethossziglan választott király) Olyan köztársaság, ahol élethossziglan választanak elnököt

4. Az államformák fejlődése Európában 16-17. századig szinte egyeduralkodó a monarchikus államforma (köztársaság legfeljebb kis területen, városállamokban) Köztársaság Európában először 1792-ben jött létre Franciaországban, de csak átmenetileg, majd újra (1848, 1870/1875) Németország: az egyesítéskor is monarchia maradt (1871) A köztársasági államforma elterjedését a 20. sz., különösen az I. vh. utáni időszak hozta el Nem önmagában az államformán múlik, hogy egy rendszer demokratikus, ill. alkotmányos-e.

5. Diktatúra – demokrácia (1) A) Diktatúra: Platón: Monokrácia: uralom által szabott egységes rend dominál Demokrácia: a szabadság elve dominál Antik Róma: Diktátor (dictare = parancsolni) Ma: negatív értelemben

5. Diktatúra – demokrácia (2) A diktatúra főbb strukturális elemei: államhatalom monopolizálása ellenzék elnyomása hatalmi ágak megosztásának felszámolása autonóm rész- vagy területi hatalmak kiiktatása emberi és polgári jogok korlátozása nyilvánosság kikapcsolása, jelentős korlátozása jogállam helyettesítésre rendőrállammal a bürokrácia az egyes polgár és a közösségek felügyeletére van berendezve

5. Diktatúra – demokrácia (3) Két sajátos diktatúra-fajta: „Kommisszárius” Forradalmi vagy autokratikus átmeneti felhatalmazás alapján nem átmeneti, hanem tartósan berendezkedett

5. Diktatúra – demokrácia (4) B) Demokrácia: Démosz (nép) + kratosz (uralom) = népuralom Antikvitás: vagy negatív előjellel, vagy a polgárok által a közjó érdekében gyakorolt államhatalom értelmében Abraham Lincoln: „Government of the people, by the people, for the people” (1863)

5. Diktatúra – demokrácia (5) Elvek és előfeltételek: Demokrácia mint népuralom – képviselet által A demokrácia mint önérték és az igazságosság előfeltétele Szabad civil társadalom, mint a demokrácia előfeltétele Értéktolerancia és mértékletesség Minimális alapvető konszenzus (báziskonszenzus) A többségi elv és annak korlátai Az állampolgári felelősség képzése Nyilvánosság és információs szabadság Vélemény-nyilvánítási szabadság, sajtószabadság és szabad pártalapítás Általános, egyenlő, szabad és titkos választójog Meghatározott időnként választások Az állami szervek felelőssége

5. Diktatúra – demokrácia (6) A demokrácia válfajai: (Tiszta) közvetlen demokrácia „Plebiszcitárius” demokrácia Képviseleti vagy közvetett demokrácia Népszavazási vagy félközvetlen demokrácia A nép maga dönt minden törvényről A nép maga választja a VH tagjait és a bírákat A választott tisztviselők döntéseit is magához vonhatja Landsgemeinde, town meeting Az államfő saját belátása szerint népszavazásra bocsát bizonyos kérdéseket (egyben „bizalmi” szavazás is) Bonaparte Napóleon, III. Napóleon „Appel au peuple” A nép akkor szólhat, ha kérdezik Tárgyi döntések perszonalizálódnak A nép képviselőkön keresztül gyakorolja hatalmát A képviselők saját belátásuk szerint járnak el (szabad mandátum) Két modell: Liberális felfogás (19. sz.): a képviselők képzett vagy vagyonos honoráciorok, a pártok csak parlamenti klubok Modern demokrácia: erős tömegpártok, a képviselő szabad mandátuma szinte illúzió (frakciófegyelem) A képviseleti és a közvetlen demokrácia elemeinek kombinációja A nép saját maga is kezdeményezheti a közvetlen demokratikus eljárást A nép esetleg választott képviselőit, tisztviselőit le is válthatja (Abberufungsrecht, recall) Svájc, USA egyes nyugati tagállamai

5. Diktatúra – demokrácia (7) A félközvetlen demokrácia eszközei: Népszavazás (referendum) Alkotmányreferendum jogalapja szempontjából: kötelező vagy fakultatív; esetenként rendkívüli; kötőerő szempontjából: kötelező vagy konzultatív; hatály szempontjából: szuszpenzív vagy abrogatív Törvényreferendum Államszerződés-referendum Közigazgatási referendum Népi kezdeményezés (iniciatíva) Alkotmányiniciatíva kidolgozott vagy általános javaslat Törvényiniciatíva Közigazgatási iniciatíva Napirendi (agenda) iniciatíva Visszahívás (ki ellen) Parlament a teljes testület (hatóság) ellen vagy egyes tisztviselők ellen Kormány Bírák Kibővített választójogok Államfőre Kormányra Tisztviselőkre Bírákra

5. Diktatúra – demokrácia (8) A félközvetlen demokratikus intézmények szabályozásának csomópontjai: Ki kezdeményezheti? Miről? (előzetes/utólagos alkotmányossági kontroll) Kötelező-e? (megtartani ill. az eredmény) Mikor érvényes/eredményes? Quorum: részvételi, elutasítási, támogatási Történeti fejlődés szempontjából: A kötelező alkotmányreferendumtól a törvényiniciatíváig Áttörés a II. vh. után (a két vh. között már bontakozik) Az 1970-es, 1990-es években ugrásszerűen nőtt Európában a népszavazások száma Lisszaboni Szerződés: európai polgári iniciatíva (napirend-iniciatíva)