Európai alkotmány- és integrációtörténet 2

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény Szent Korona alapú jogrendszer.
Advertisements

„Meghiúsult reformok és forradalom Franciaországban”
Az évi szabadságharc és annak törvényi vonatkozásai
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
A francia forradalom és a francia alkotmányok
A német egység és a polgári állam
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
Az angol alkotmányos monarchia megszületése
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
A FRANCIA FORRADALOM.
HAZÁNK A SZABADSÁGHARC LEVERÉSE UTÁN
Az ellenforradalom és Horthy hatalomra jutása
Jakobinus diktatúra.
Európai alkotmány- és integrációtörténet 1
Európai alkotmány- és integrációtörténet 1
Európai alkotmány- és integrációtörténet 2
Politikai rendszerek Állam– és kormányformák
EGYETEMES TÖRTÉNELEM A 18. SZÁZAD ELEJÉTŐL 1849-IG
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Államszervezet és közigazgatás
Párizsi kommün.
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Titkosszolgálatok és a demokráciák Titkosszolgálatok a században  kurtán 2011.
alkotmány – állam- és kormányformák
A francia forradalom és Napóleon
FORRADALMAK MAGYARORSZÁGON 1918–1919
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Kormányformák.
A magyar parlamentarizmus
Történelem – középszintű témakörök
Pap Mónika: A Batthyány-kormány működése
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
Választójog és választási bíráskodás. Reformjavaslatok a XVIII. században  Cél: a képviseleti rendszer alapjainak kiszélesítése  Hajnóczy József Alkotmánytervezete.
AZ ÁLLAMFŐ JOGÁLLÁSA A POLGÁRI KORBAN
A FRANCIA FORRADALOM.
Az angol polgári forradalom
Nagyhatalmi erőviszonyok, az európai egyensúly a XVIII. században.
A nagy francia forradalom - áttekintő vázlat -
Napóleon A császár.
Mezey Barna Egyetemi tanár
Állam, politika és ideológia a két világháború közötti Magyarországon.
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A demokrácia alapvető intézményei A hatalmi ágak megosztása Politológia I.Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
A Szent Szövetség Európája
Politológia II. Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
A „népek tavasza” 1848 tavaszának, a népek forradalmának fő céljai
Önkormányzati képviselők és feladataik Szerbiában
Társadalomismeret II. félév.
A „népek tavasza” Forradalmak ben
Az EU intézményrendszere
Bevezetés a jog- és államtudományokba
A törvényes forradalom
Az alkotmányos monarchia jellemzői Angliában
A végrehajtó hatalom (államfő és kormány)
A kormányzati rendszerek
Németország közigazgatása
Francia államtörténet
A magyar kormányzati rendszer
Franciaország közigazgatása
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

Európai alkotmány- és integrációtörténet 2 VIII. Francia republikánus alkotmányok 12. A francia államberendezkedés a II. Köztársaság és a II. Császárság idején [Tk. 328-331. o.] 13. A Harmadik Köztársaság alkotmánya (Franciaország) [Tk. 332-335. o.] Forrás: Mezey Barna – Szente Zoltán: Európai parlamentarizmus- és alkotmánytörténet. Budapest: Osiris, 2003. Szente Zoltán: Európai alkotmány- és parlamentarizmus-történet 1945-2005. Budapest: Osiris, 2006.

12. A francia államberendezkedés a II. Köztársaság és a II 12. A francia államberendezkedés a II. Köztársaság és a II. Császárság idején

1. Előzmények Napóleon után Bourbon-restauráció (1815-1824) X. Károly (1824-1830) azonban abszolút monarchiát akar kiépíteni 1830: júliusi forradalom, a trónra meghívott Lajos Fülöp orániai herceg alkotmányos monarchiát hirdet (1830. évi alkotmányos karta), de ez a rendszer is autoriterré válik

2. Az 1848-as forradalom Élen járók: baloldaliak, szocialisták, Alphonse de Lamartine, Louis Blanc Lajos Fülöp Angliába menekül, ideiglenes kormány Választanak egy 880 tagú, konzervatív többségű gyűlést, amely viszont nem támogatja a szocialista törekvéseket Újabb zavargások Végül megalakul a Második Köztársaság (alkotmány: 1848)

3. Az 1848. évi francia alkotmány A polgári jogok deklarációja továbbra sem kerül külön részbe Helyette: „szabadság, egyenlőség, testvériség”, „munka és ipar szabadsága”, „munkaadók és munkások egyenlősége” (erősen baloldali „töltésű”) A kor legszélesebb férfi választójoga Egykamarás TH, amely azonban Államtanácsot választ (kvázi második kamaraként törvényjavaslatokat kezdeményezhet) VH: 4 évre közvetlenül választott köztársasági elnök (Charles-Louis-Napóleon Bonaparte, a korábbi hadvezér császár unokaöccse) Az elnök újraválasztása tilos Az elnök mellett kormány Átmenet a parlamentáris és a prezidenciális kormányforma között

4. Az 1851. évi államcsíny 1849-ben konzervatív többségű Nemzetgyűlést választanak Charles-Louis-Bonaparte 1851. december 2-án államcsínyt hajt végre: Feloszlatja a Nemzetgyűlést Ostromállapotot hirdet Népszavazást kezdeményez egy új alkotmány létrehozásáról

5. Az 1852. évi alkotmány (1) KÖZTÁRSASÁGI FORMÁBA BURKOLT MONARCHIA Emberi jogi katalógus helyett csak utalás az 1789-es Deklarációra TH: kétkamarás: Szenátus: Tagság részben tisztség, részben elnöki kinevezés alapján Törvényhozásnál egyetértési jog Kvázi alkotmánybírósági feladatok (az alkotmány hiteles magyarázója – senatusconsultum, állampolgári vagy kormányzati kezdeményezésre megsemmisítheti az alkotmányellenesnek talált határozatokat) Törvényhozó Testület: 10 évre általános választójog alapján választott tagok

5. Az 1852. évi alkotmány (2) VH: Köztársasági Elnök 10 évre választják A lehető legszélesebb elnöki jogkör - utódkijelölési jog (!) (a választás joga csak akkor száll vissza a népre, ha a hivatalban lévő elnök meghal) Erős jogosítványok a TH-mal szemben: A két ház vezetőinek kinevezése, alsóház feloszlatása, törvénykezdeményezési jog, abszolút vétójog De nem prezidenciális a rendszer (vannak miniszterei) Államtanács (≠ Szenátus): törvények és rendeletek véleményezője, részt vesz a közigazgatás felügyeletében

6. A Második Császárság (1852) Charles-Louis-Bonaparte népszavazással módosíttatja az alkotmányt: Megváltoztatják az államformát: Bonaparte új címe: császár (III. Napóleon) Autoriter berendezkedés Politikai reformok: Sajtótörvény szigorának enyhítése A vége felé alkotmányos monarchiaként működik De az elégedetlenség nő, Poroszországtól katonai vereség (1870. szept. 2. Sedan; III. Napóleon fogságba esik, majd Angliába távozik) A II. Császárság megbukik, Párizsban kikiáltják a III. Köztársaságot (1870. szept. 4.)

13. A Harmadik Köztársaság alkotmánya (Franciaország)

1. Párizsi Kommün 1871 Felkelés 1871 márciusában Louis Auguste Blanqui és Pierre-Joseph Proudhon alapelveit igyekeznek átvinni a gyakorlatba (anarchista és marxista csoport helyi kormányzata Párizsban) Kilenc bizottságból álló kormány, szociális intézkedések Két hónap után leveri a kormányhatalom (Adolphe Thiers kormányfő – a Bordeaux-ban ülésező Nemzetgyűlés választotta kormányfővé még 1871. február 17-én)

2. 1875-ben 3 alkotmánytörvény A törvényhozó hatalomról és a köztársasági elnökről („a közhatalom szervezetéről”) A Szenátus szervezetéről A hatalmi ágak elválasztásáról („a közhatalom viszonyairól”)

3. A III. Köztársaság berendezkedése (1) TH: kétkamarás Nemzetgyűlés: központi szerep Képviselőház: általános választójog alapján Szenátus: részben a Nemzetgyűlés választja (élethossziglan), részben a helyi önkormányzatok képviselői delegálják (9 évre) Szimmetrikus bikameralizmus Alkotmánymódosítás: mindkét kamara külön- külön szavaz, majd együttes ülésen abszolút többséggel is el kell fogadni

3. A III. Köztársaság berendezkedése (2) VH: köztársasági elnök + kormány Köztársasági elnök: Nemzetgyűlés választja 7 évre Csak alkotmányjogi felelőssége van, miniszteri ellenjegyzés Hadsereg parancsnoka, törvénykezdeményezési jog, elnapolás, Képviselőház feloszlatása (utóbbihoz szenátusi jóváhagyás kell) Felelős kormány: Mindkét kamarának felelős politikailag Üléseit az elnök vezeti

4. Választási rendszerek Gyakran módosítják aktuálpolitikai megfontolásból: 1871: listás, arányos 1875: többségi, kétfordulós 1884: listás 1889: többségi (1919-ig)

5. Alapjogi törvények Az 1875-ös alkotmánytörvényekből hiányzott a katalógus Az 1880-as évektől alapjogi jogalkotás, pl.: 1881: sajtószabadság rendezése, politikai gyűlések engedélyezése 1884: szakszervezet-alapítás joga, sztrájkjog

6. Jellemzés VH instabilitása (7 évtized alatt egyetlen párt sem tudott abszolút többséget szerezni) Diffúz pártrendszer (nincsenek stabil koalíciók) Nemzetgyűlés domináns szerepe: törvényhozás- központú kormányzati rendszer Az elnöknek ugyan volt feloszlatási joga, de 1877- től nem élt vele A Nemzetgyűlés gyakran megvonta a bizalmat a kormánytól

A IV. Francia Köztársaság

1. Alkotmányozási viták 1945-46 (1) Az ország összeomlásáért sokan a III. Köztársaság instabil kormányzatát és a hagyományos pártokat okolják 1945 október: népszavazás: visszatérés az 1875- ös alkotmányhoz vagy új alkotmány (alkotmányozó nemzetgyűléssel)? Utóbbi álláspont győz: alkotmányozó nemzetgyűlést választanak, hogy 7 hónap alatt dolgozza ki az új alkotmányt

1. Alkotmányozási viták 1945-46 (2) Charles De Gaulle (ekkor a ideiglenes kormány elnöke) erős államfői hatalmat szeretne – ellensúlyként a parlamentnek; kétkamarás rendszert A baloldali többségű nemzetgyűlés azonban egykamarás rendszerű alkotmánytervezetet készít (De Gaulle lemond) A nemzetgyűlés tervezetét 1946 májusában népszavazásra bocsátják, de elbukik (53% ellene) Újabb tervezet, kétkamarás parlamenttel 1946 október: népszavazás, megerősíti

2. A IV. Köztársaság alkotmánya TH: kétkamarás parlament: Felsőház: Köztársasági Tanács (korlátozott, késleltető vétójog) VH: megerősített kormányhatalom: A Nemzetgyűlést megválasztása után 18 hónappal az elnök feloszlathatja, ha legalább két alkalommal bizalmatlanságot szavazott a kormánnyal szemben A kormány az alsóháznak tartozik politikai felelősséggel Gyenge státusú köztársasági elnök (a parlament két háza választja 7 évre)

3. Jellemzés (1) Mégsem jött létre stabil VH: A köztársaság hívei, az ún. harmadik erő (szocialisták, radikálisok és kereszténydemokraták) állandóan szemben álltak két ellenzéki tömörüléssel: Francia Kommunista Párttal és De Gaulle Francia Népi Tömörülésével Kérdés: a harmadik erő pártjai közül melyik gyengül meg annyira, hogy a koalíció elveszíti többségét A két ellenzéki párt sem a kormánnyal, sem egymással nem kíván együttműködni

3. Jellemzés (2) A kormányalakítás nehéz: kétszeres beiktatás Köztársasági elnök megbíz egy kormányfő- jelöltet A Nemzetgyűlés abszolút többséggel megerősíti Utóbb külön megerősíti az általa összeállított kormányt 1954-ben megszüntetik a kettős beiktatási szavazást: Csak a teljes kormánynak kell bizalmi szavazást kérnie a Nemzetgyűléstől Elég a relatív többség is

3. Jellemzés (3) A kormányzás mégis instabil marad: Nem a bizalmatlansági indítványokon buknak meg a kormányok (ilyen csak 5 esetben történt) Hanem belső konfliktusokon (1946-52 között 13 kormány mondott le, s csak 2 bizalmatlansági indítvány okán) A feloszlatási jog így nem alkalmazható (ahhoz kétszeri bizalommegvonás kéne) Összességében még instabilabb, mint a III. Köztársaság volt: 25 kormánynak átlagosan 7 hónapos hivatali idő (a III. Köztársaságban átlagosan 9 hónapos)