EU ISMERETEK BEVEZETŐ ELŐADÁS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
Advertisements

Az Európai Unió szervezeti felépítése
Az Európai Integráció története Politikai és gazdasági körülmények.
1 Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az Európai Unió Általános áttekintés.
Európai Unió.
Az Európai Integráció története Politikai és gazdasági körülmények
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Az európai integráció alapjainak lerakása 2.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Európai Unió Valahol Európában…...
EU alapismeretek E-Learning.
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA
Az Európai Unió és Magyarország
Készítette: Nagy Roland.  Európai Gazdasági és Monetáris Unió (EGMU)  Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) Magába foglalja: - ktsgvetési és a gazdaságpolitikai.
Az Európai Unió intézményrendszere
EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE
Az Európai Unió története
Az Európa Unió története (bevezető előadás)
Pályázat és projekt menedzsment Schiberna Endre. Az európai integráció Kezdetben idealisztikus elképzelések elméleti síkon. (pl. Victor Hugo 1849: Európai.
Az európai integráció története
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A fogyatékosságot érintő szabályozás az Európai Unióban.
Földünk a második világháború után
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Az Európai Unió szervezete, működése és jogrendszere
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA
Római Szerződés. Merre tovább Európa? Nem jött létre a föderalista Európa Helyette több integráció: Gazdasági: ESZAK, Benelux Unió, Északi Tanács, OEEC,
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
EU II..
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Az EU kül- és biztonságpolitikája
EFTA-tagállamok csatlakozása
TÖRÖKORSZÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ Készítette: Harcsa Henrietta.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az Európai Unió szervezeti felépítése
Az európai integráció fejlődése
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Az Európai Unió regionális politikája
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
AZ EURÓPAI UNIÓ.  AZ EU VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRE MAGAS SZINTŰ INTEGRÁCIÓ, GAZDASÁGI, MONETÁRIS UNIÓMAGAS SZINTŰ INTEGRÁCIÓ, GAZDASÁGI, MONETÁRIS UNIÓ.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az Európai Unió szervezete, működése és jogrendszere
Európai ismeretek Tavaszi félév.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Alapismeretek az Európai Unióról
Az Európai Unió.
Az Európai Unió.
Európai uniós alapismeretek
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
Szabadkereskedelmi társulások
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.

Az európai integráció előzményei és létrejötte
Az európai integráció története
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Az európai integráció elmélyítése: szerződések
Európai Uniós ismeretek
Európai Uniós ismeretek
Európai Uniós Alapismeretek
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
A regionális gazdasági integrációk
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

EU ISMERETEK BEVEZETŐ ELŐADÁS

MISKOLCI EGYETEM GÁZMÉRNÖKI TANSZÉK HORÁNSZKY BEÁTA MISKOLCI EGYETEM GÁZMÉRNÖKI TANSZÉK

bea.horanszky@uni-miskolc.hu

http://www.gas.uni-miskolc.hu

MIRŐL LESZ SZÓ A FÉLÉVBEN? EU története EU intézményrendszere EU pénzügyi rendszere EU jogrendszere Szakpolitikák KÖRNYZETVÉDELEM ENERGIAPOLITIKA

FELHASZNÁLT IRODALOM Horváth Zoltán: Kézikönyv az Európai Unióról, Magyar Országgyűlés, Budapest, 2005. Forgách (szerk.) Gazdasági szektorok és jogharmonizáció, Osiris Kiadó, Budapest, 2001.

AZ EURÓPAI INTEGRÁCIÓ TÖRTÉNETE

ELŐZMÉNYEK 1795 – KANT 1849 – VIKTOR HUGO 1930 – ORTEGA Y GASSET 1923 – COUDENHOVE-CALERGI 1929-1930 – BRIAND 1. VILÁGHÁBORÚ NÉPSZÖVETSÉG 1943 – CHURCILL 2. VILÁGHÁBORÚ SPAAK gazdasági együttműködést szorgalmaz 1795 - Kant: Az örök békéről c. értekezése feltételez egy szuverén államok által létrehozott köztársaságot. 1849 - Victor Hugo: először használja az Európai Egyesült Államok fogalmát. 1930 - A spanyol filozófus, Ortega y Gasset „A tömegek lázadása” (1930) című könyvében összeurópai intézmények szükségességét vetette fel a haladás gátjává vált régiek helyett. 1923 - Richard Couden-hove-Kalergi Páneurópai Unió elnevezéssel mozgalmat indított a húszas években a háborúban legyengült Európa egységének megteremtése érdekében. Az a mozgalom legnagyobb sikerét 1929-ben érte el. Ekkor a francia külügyminiszter a német külügyminiszter támogatásával a Szovjetúnió ellensúlyozására felveti egy francia dominanciával történő föderatív együttműködés gondolatát az európai államok között. A javaslat azonban a német és brit ellenállás miatt megbukik. 1921-1922 Népszövetség megalakulása (Wilson) – Laza kormányközi alapon szerveződött- de nem tudta közelebb hozni az államokat egymáshoz sem politikailag, sem kulturálisan, sem gazdaságilag. Az európai nagyhatalmak eltérő érdekein és az érintett országok ellenállásán buktak el a harmincas évek tervezetei - az osztrák-német vámunió, a közép-európai térség rendezését célzó Benes-javaslat, az angol Vansittart-Sargen-féle dunai államok vámuniója, s az 1932-es Tardieu-terv is. Az első világháború idejére nyilvánvalóvá vált negatív tendenciák figyelmen kívül hagyva, kizárólag nemzeti kategóriában gondolkodó politikusai elszalasztották az európai megbékélés esélyeit. A versailles-i békeszerződés nyomán megszaporodó nemzeti határok újabb gátakat szabtak a fellángoló nacionalizmussal amúgy is túlterhelt gazdasági együttműködésnek. 1943 – CHURCILL tervezete egy minden nemzetet átfogó és képviselő világszervezetnek az egyik regionális szerve az Európa Tanács lenne. A nemzeti ellentétekkel küszködő, a világválság gazdasági terheivel sújtott és belpolitikailag is bénult országok európai összefogás híján egymás után estek a fasizmus áldozatául. Az Európa sorsára vonatkozó döntések központja Washingtonba és Moszkvába került át. A kétpólusú Európában fontos volt az összefogás: a háború után az államok fejlődéséhez nélkülözhetetlennek tűnt a regionális együttműködés – a fő cél a világgazdasági pozíció visszaszerzése. A politikus a háború végén már nem a célon, hanem a megvalósítás eszközein vitatkoztak.

HOGYAN VALÓSULHAT MEG AZ INTEGRÁCIÓ? EGYSÉGES EURÓPA nemzetek feletti szupranacionális struktúra (föderációs elméletek) TAGÁLLAMOK EURÓPÁJA szoros kormányközi együttműködés (konföderatív elméletek)

AZ INTEGRÁCIÓ KIALAKULÁSA 1945 UTÁN 1946 - az integráció egyre inkább az Európa nyugati részére szűkül 1947 – Marsall-terv 1948 – OEEC (Eu-i Gazd.-i Együttműködés Szervezete) 1946 – Churcill fultoni beszédében egy vasfüggönnyel elválasztott Európa lehetőségét vázolta fel. 1947 – Marshall terv:amerikai segélyprogram: intézményesül a kontinens gazdasági megosztottsága 1948 – OEEC feladata: az eu-i kereskedelem, a gazdasági stabilitás és növekedés ösztönzése, valamint a segélyek koordinálása, szétosztása (később 1961-ben átalakul OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet)-té.

OECD Az OEEC-ben 20 tagállam 1961 – OECD megalakulása 1996 – MAGYARORSZÁG is tag lett MA: 30 tagállam alkotja Székhelye: Párizs Fő cél: elősegíteni a tagországok gazdasági növekedését magas foglalkoztatási szintjét pénzügyi stabilitást Több mint 200 szakbizottság és munkacsoport 1943 – Ausztira, Belgium, Dánia, Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Franciao., Görögo., Hollandia, Íro., Izland, Kanada, Luxemburg, NSZK, Norvégia, Olaszo., Portugália, Spanyolo., Svájc, Svédo, Töröko.) 1964 – Japán 1969 – Finnország 1971 – Ausztrália 1973 – Új-Zéland 1994 – Mexikó 1995 – Cseho., 1996 – Koreai Köztársaság, Lengyelo., Magyaro. 2000-ben Szlovákia

AZ INTEGRÁCIÓ KIALAKULÁSA 1945 UTÁN 1946 - az integráció egyre inkább az Európa nyugati részére szűkül 1947 – Marsall-terv 1948 – OEEC (Eu-i Gazd.-i Együttműködés Szervezete) Az Egyesült Királyság nem kívánt szupranacionális szervezetben részt venni 1948 – Benelux Unió megalakulása A legtöbb kormány a kormányközi együttműködést választotta 1949 – Európa Tanács 1946 – Churcill fultoni beszédében egy vasfüggönnyel elválasztott Európa lehetőségét vázolta fel. 1947 – Marshall terv:amerikai segélyprogram: intézményesül a kontinens gazdasági megosztottsága 1948 – OEEC feladata: az eu-i kereskedelem, a gazdasági stabilitás és növekedés ösztönzése, valamint a segélyek koordinálása, szétosztása (később 1961-ben átalakul OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet)-té.

EURÓPA TANÁCS Londonban alakult 10 tagállammal ma már 46 tagállam (1990-tól Magyarország is tag) regionális kormányközi szervezet fő célkitűzései: a pluralista demokrácia, emberi jogok és a jogállamiság védelme, eu-i kulturális identitás támogatása és fejlesztése a társadalmi problémák kezelése székhelye: Strassburg Kb. 200 egyezmény (Emberi Jogok Európai Egyezménye) Emberi Jogok Európai Bírósága Belgium, Dánia, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia,Írország, Norvégia, Luxemburg, Olaszo., Svédország Fő szervei: Miniszteri Bizottság, Parlamenti Közgyűlés, Titkárság

NATO Washington 1949 10 európai ország + USA, Kanada ma: 26 tagállam (1999 – Magyarország) induló cél: katonai védelem a tagállamoknak a Szovjetunióval szemben ma: válságkezelés, békefenntartás, egységes eu-i biztonságpolitika megteremtése A politikai és gazdasági értelemben erősödő Kelet-Európa (1949 – megalakul a KGST – árucsere egyezmények) Ez felgyorsította a nyugat-európai integrációs folyamatokat is Védelmi területen megalakul az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (a Varsói Szerződés ellensúlyozása) Első tagállamok: Ausztria, Belgium, Dánia, USA, Egyesült Királyság, Franciao., Görögo., Hollandia, Íro, Izland, Kanada, Luxemburg, Norvégia, Olaszo, Portugália Később csatlakoztak: 1952 Görögo, Töröko, 1955 NSZK, 1982 Spanyolo, 1999 Cseho., Lengyelo, Magyaro, 2004: Bulgária, Észto, Letto., Litvánia, Románia, Szlovákia, Szlovénia – bár itt fontos volt az USA jelenléte, az eu-i országok csak katonai értelemben támaszkodnak rá, gazdaságilag nem

ESZAK Schumann-terv Párizs, 1951 tagjai: Benelux államok, Németo., Franciao, Olaszo. vámunió: a szén, acél, koksz és ócskavas termékekre a mennyiségi korlátozások és kereskedelmi megszorítások eltörlése tartama: 50 év intézményei: Főhatóság, Tanács, Montánunió Bírósága, Közgyűlés Az Európa Tanács szimbolikus működése miatt gazdaságilag kellett elkezdeni az integrációt EURÓPAI SZÉN- ÉS ACÉLKÖZÖSSÉG A francia-német ellentét kizárását és együttműködésük lehetőségét akarták megteremteni célozták meg. Robert Schuman fr. külügyminiszter és Jean Monnet fr. kormány tervezési részlegének vezetője dolgozta ki a programot – ez vált a későbbi integráció alapkövévé. A terv lényege: a nehézipar kulcsszektorainak egyesítésével egyfelől lehetetlenné tenni a háborút, másfelől lehetővé tenni Németo. és Franciao. közeledését,ill. egy szupranacionális szervezet létrehozását. A német szén és a fr. vasérc közös piacát akarták megteremteni. – az 50-es évek elején hiány volt a szénből és az acélból Főhatóság: kormányok jelölik a tagjait, de közös érdekeket képviselnek azok Tanács: szakminiszterekből áll Közgyűlés: konzultatív funkció, tagjait a tagállamok parlamentjei delegálják Bíróság: vitás kérdésekre Az ESZAK sikerén felbuzdulva az európai politikai integráció megteremtésének gondolata is felmerült: ennek alappillére a közös eu-i haderő felállítására szerveződő Eu-i Védelmi Közösség – ez azonban kudarcot vallott, sem védelmi sem politikai egység nem jött létre. 1954-ben az ESZAK tagállamok és a UK létrehozott egyfajta védelmi tömörülést: a Nyugat-Európai Uniót. Maradt a gazdasági integráció egyedüli útnak.

RÓMAI SZERZŐDÉS 1955 – Messinai találkozó 1956 – Spaak jelentés 1957 – Európai Gazdasági Közösség keretszerződés alapító tagok: Benelux – államok, Németo, Franciao, Olaszo. 1958. január 1-től lépett hatályba alapelvek: a tagállamok egyenlőek, nincs nemzeti alapon történő megkülönböztetés, a döntéshozatal egyenrangú elven folyt A Messinában tartott találkozót a Benelux államok kezdeményezték. A cél: megvitatni a gazdasági integráció elmélyítésének lehetőségeit. A Paul Henry Spaak által vezetett bizottság a jelentésében kidolgozta a vámunióra épülő közös piac megvalósítási tervét. Egy, a közös piacot működtető intézményi rendszert dolgoztak ki. Megkülönböztetve az általános politikai és a közös piacot érintő kérdéseket. Mintául az ESZAK szolgált. Fő céljai: eu-i népek összefogása, a gazdasági és szociális haladás, a gazdasági növekedés, kiegyensúlyozott kereskedelem, tisztességes verseny megvalósítása, a külkereskedelmi korlátok felszámolása, a népek élet- és munkakörülményeinek javítása, az Európát elválasztó korlátok ledöntése, a béke és a szabadság megszilárdítása

EGK TEVÉKENYSÉGI TERÜLETEI vámok, mennyiségi korlátozások eltörlése 12 év alatt az áruk, a szolgáltatások , a tőke és a munkaerő szabad áramlása egységes külső vámok, közös kereskedelem-, mezőgazdasági és közlekedéspolitika, közös versenypolitika kialakítása jogszabályok közelítése Európai Szociális Alap és az Európai Beruházási Bank létrehozása.

EURATOM EURÓPAI ATOMENERGIA KÖZÖSSÉG Cél: az atomenergia békés felhasználása ill. ennek ellenőrzése 50 évre szól

INTEGRÁCIÓ BŐVÍTÉSE I. 1960 – EFTA 1962 – közös mezőgazdasági politika (CAP) bevezetése 1965 – „Üres székek taktikája” 1965 – Egyesítő szerződés 1966 – Luxemburgi kompromisszum 1968 – létrejön a vámunió és a közös külső vámtarifa 1972 – „Kilencek Európája” 1975 – Regionális Fejlesztési Alap 1979 – Európai Pénzügyi Rendszer 1981 – „Tizek Európája” 1985 – Doogers jelentés, Cocfield-Delors Fehér könyve, Schengeni Egyezmény 1960 – EU-I SZABADKERESKEDELMI TÁRSULÁS AZ EGKBÓL KIMARADÓ ORSZÁGOK HOZTÁK LÉTRE STOCKHOLMBAN TAGOK: NAGY-BRITTANIA, DÁNIA, NORVÉGIA, SVÉDO., SVÁJC, AUSZTRIA, PORTUGÁLIA, IZLAND, FINNO. Az EGK sikerét bizonyította: 1961-ben Nagy-Britannia felvételét kérte, azonban de Gaulle megvétózta azt, az amerikai befolyás lehetőségétől félve. 1967-ben ugyanez történt. A belső működést a tábornok 6 hónapon keresztül akadályozta 1965-ben, mivel nem értett egyet a közös agrárpolitka néhány elgondolásával, és az EGK nemzetek feletti jellegével Ezt a válságot 1966-ban a „luxemburgi kompromisszum”-mal oldották meg: Franciao. Visszatért a tanácsba, elfogadták a minősített többségi szavazás elvét, de ha valamelyik állam „súlyos nemzeti érdek”-re hivatkozik, csak egyhangúlag dönthet a Tanács. Egyesítő szerződés: egységessé tett a három Közösség intézményét (ESZAK, EGK, EURATOM) 1972 – új tagok: Dánia, Íro, Egyesült Királyság (Norvégia is, de leszavazza nép) Regionális Fejlesztési Alap: fő cél a közösségen belüli szociális és regionális különbségek mérséklése Egységes Pénzügyi Rendszer: ECU, árfolyamstabilitás, stb. 1981 – az új tag: Görögország 1985 - Doogers jelentés az intézményi továbbfejlesztéről. Cockfield – Delors Fehér Könyve a belső piac kiteljesítéséről Schengeni Egyezmény: az ellenőrzések fokozatos felszámolása a tagállamok közti belső határokon, vízum és tartózkodás politika, határokon átnyúló rendőri együttműködés (Íro, Dánia, Svédo, Finno, és UK nem írja alá)

INTEGRÁCIÓ BŐVÍTÉSE II. 1986 – „Tizenkettek Európája”, Egységes Európai Okmány 1992 – Európai Uniós Szerződés 1986 – új tagállamok: Spanyolo. és Portugália Egységes Európai Okmány (SEA): a Közösségi alapszerződések első átfogó módosítása Főbb tartalma: az egységes belső piac megvalósítása 1992 dec. 31-ig, gazdasági és monetáris unió létrehozásának megvalósítása, minősített többségi szavazás bevezetése, Parlament elnevezés bevezetése, döntési jogkörének bővítése, első fokú bíróság létrehozása, az Európai Tanács intézményesítése,stb. Új közös politikák: környezetvédelem, műszaki fejlesztés

MAASTRICHTI SZERZŐDÉS az EGK helyére az EU lép az Unió három pillére közösségi pillér Uniós állampolgárság Európai Ombudsman Gazdasági és Pénzügyi Unió megteremtése konvergencia-kritériumok Európai Központi Bank Számvevőszék, mint fő szerv szubszidiaritás elve közös kül- és biztonságpolitika igazságügyi és belügyi együttműködés Konvergencia kritériumok: Egy tagállam csak akkor vehet részt a Gazdasági és Pénzügyi Unióban, ha a költségvetés hiánya a GDP 3%-kánál kisebb az államadósság a GDP 60%-kánál kisebb az infláció mértéke max. 1,5%-kal haladja meg a három legkisebb inflációs szintű ország áltagát a hosszúlejáratú hitelkamatok max. 2%-kal haladja meg a három legalacsonyabb kamatlábbal rendelkező tagország átlagát stabil nemzeti valuta: árfolyamát legalább 2 évig az Európai Monetáris Rendszer árfolyam-mechanizmusa által meghatározott árfolyam-ingadozási sávhatárértéken belül kell tartani, súlyos feszültségek nélkül Szubszidiaritás elve: akkor kell egy kérdésben közösségi szinten döntést hozni, ha a kitűzött cél tekintetében nemzeti szinten nem lehet megfelelő eredményeket elérni, ha a javasolt lépés méretei, hatásai miatt közösségi szinten jobban megvalósítható

INTEGRÁCIÓ BŐVÍTÉSE II. 1986 – „Tizenkettek Európája”, Egységes Európai Okmány 1992 – Európai Uniós Szerződés, EEA megállapodás 1995 – „Tizenötök Európája” 1997 – Amszerdami Szerződés 1986 – új tagállamok: Spanyolo. és Portugália Egységes Európai Okmány (SEA): a Közösségi alapszerződések első átfogó módosítása EEA: Európai Gazdasági Térség: Az EFTA tagországok azonos elbánásban részesülnek a 4 alapszabadság tekintetében 1995 – új tagok: Auszria, Finno, Svédo,

AMSZTERDAMI SZERZŐDÉS 1997, Amszertdam a módosítás célja előtérbe kerülnek az állampolgári és a munkavállalási jogok belső piaci korlátok végleges felszámolása hatáskör-bővítés (nemzetközi és külügyek) hatékonyságnövelés az intézményi rendszerben új alapelv: nyilvánosság elve

INTEGRÁCIÓ BŐVÍTÉSE II. 1986 – „Tizenkettek Európája”, Egységes Európai Okmány 1992 – Európai Uniós Szerződés, EEA megállapodás 1995 – „Tizenötök Európája” 1997 – Amszerdami Szerződés 1998-tól csatlakozási tárgyalások 1998 – Európai Központi Bank felállítása 1999 – az euró bevezetése 2000 – Lisszaboni Stratégia 2000 – Nizzai Szerződés Lisszaboni Stratégia: Cél: az EU-t 2010-ig a világ legversenyképesebb tudásalapú gazdaságává tenni, a fenntartható fejlődés és a szociális kohézió figyelembevételével

NIZZAI SZERZŐDÉS 2000, Nizza elmaradt célkitűzések megvalósítása, EU keleti bővítésének elősegítése a döntéshozatali rendszer átalakítása, Szorosabb együttműködés lehetőségeinek könnyítése

INTEGRÁCIÓ BŐVÍTÉSE II. 1986 – „Tizenkettek Európája”, Egységes Európai Okmány 1992 – Európai Uniós Szerződés, EEA megállapodás 1995 – „Tizenötök Európája” 1997 – Amszerdami Szerződés 1998-tól csatlakozási tárgyalások 1998 – Európai Központi Bank felállítása 1999 – az euró bevezetése 2000 – Lisszaboni Stratégia 2000 – Nizzai Szerződés 2003 – Alkotmányszerződés tervezet 2004 – „Huszonötök Európája” Lisszaboni Stratégia: Cél: az EU-t 2010-ig a világ legversenyképesebb tudásalapú gazdaságává tenni, a fenntartható fejlődés és a szociális kohézió figyelembevételével Új tagállamok 2004-ben: Magyarország, Ciprus, Szlovákia, Szlovénia, Cseho, Letto, Észto, Litvánia, Málta, Lengyelo.