Semmelweis Egyetem Doktori Iskola Nevelés- és Sporttudomány Az egészségtudatosság és az egészségdeterminánsok kölcsönhatása Egyetemi hallgatók egészség-magatartásának.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Dr. Berzéky József április 15.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
A POZITÍV GONDOLKODÁS ÉS A FIZIKAI AKTIVITÁS ÖSSZEFÜGGÉSEI Cs. Konczos 1, J. Lepes 2, Zs. Szakaly 1, J. Bognar 3, H. Dancs 4 1 Apáczai Csere János Faculty.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A évi demográfiai adatok értékelése
Országos Gyermekegészségügyi Intézet
A háború és a modern fegyveres erő
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Sportklaszter – innovatív tartalékok a sportban
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
7. Házi feladat megoldása
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Objektivitás keresés a fizioterápiában Csermely Miklós dr.
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
A RENDÉSZET ALAPFOGALMAI Témazáró B.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, 2012
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
NYME ACSJK Egészség-tudományi Laboratórium
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
Előadás másolata:

Semmelweis Egyetem Doktori Iskola Nevelés- és Sporttudomány Az egészségtudatosság és az egészségdeterminánsok kölcsönhatása Egyetemi hallgatók egészség-magatartásának vizsgálata a fizikai aktivitás aspektusából Konczos Csaba Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar Témavezető: Dr. habil. Ozsváth Károly főiskolai tanár Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar

A témaválasztás indoklása A magyar lakosságnak az 1960-as évek végétől egyre romlott az egészségi állapota a XX. század végén ez súlyos demográfiai és epidemiológiai krízishez vezetett. Ezzel szemben az egészség tudatos megóvása, fejlesztése és hasonló egészségügyi programok segítségével az EU- s országokban az EU polgárok évről-évre hosszabb ideig élnek.

A témaválasztás indoklása Ebből következően a lakosság egészségi állapotát javítani kell különböző betegségeket megelőző programokkal, amelyek legyenek multidiszciplináris megalapozottságú interszektorális gyakorlatok (Ádány , 2003).

A kutatás célja A kutatás az egészségtudatosság és az egészségdeterminánsok kölcsönhatásait vizsgálja, különösképpen a fizikai aktivitás hatását, mint az egyik jelentős egészség befolyásolót. A kutatás célja a fizikai aktivitás egészségmegőrző szerepének bizonyítása. A kutatás célja még a holisztikus szemlélet erősítése, mely a természeti és társadalmi kölcsönhatások érvényesítését hangsúlyozzák, amelyben a környezet és ember viszonyában az egység és kölcsönhatás érvényesül. Új paradigmaként kiemelt cél az interdiszciplinaritás előtérbe kerülése. A kutatás célul tűzte ki az egészségtudatosság, az egészségtudatos gondolkodás kiemelt szerepének bemutatását különböző - alkalmazott - pedagógiai módszerek pozitív hatásának, eredményességének bizonyítását.

Hipotézisek I. A vizsgálatban résztvevő csoportok egészség-magatartása, élettani, antropometriai és teljesítmény mutatói eltérőek. II. A különböző társadalmi konteksztusban pozitív jövőképpel rendelkezők, reményteljes gondolkodók, nyitott magatartást tanúsítók fizikai aktivitás utáni érdeklődése fokozottabb, erőteljesebb. III. Pedagógiai módszerek és a tudatos gondolkodás érvényesülésével pozitív irányba változtatható az egészség-magatartás és az élettani, az antropometriai a teljesítmény mutatók is.

Anyag és módszer rek. szerv. és eg. fejl. tanító szociál- pedagógus A minta. Két egyetemista csoport. (n=181) Módszer: kétféle adatfelvétel (fizikai, attitűd). Panelvizsgálat. A hipotézisek tesztelése során arra törekedtünk, hogy a két eltérő jellegű adatfelvételi módszerből előálló eredményeket szintetizáljunk, illetve oksági kapcsolatokat keressünk közöttük. rek. szerv. és eg. fejl. tanító szociál- pedagógus turizmus össz. óra/ kredit 4000/180 3000/240 2900/210 2300/210 fiz.aktivitás/ 2900/100 140/10 42/3 84/0

Eredmények A vizsgált csoportok egészség-magatartásának összehasonlítása RESZ (27) SZTTSZ (82) Z P Módusz Range egészségi állapot 2 1-3 0.61828 0.536392 reggeli fáradtság 1-4 3 -0.33797 0.735385 dohányzás 1 1-5 -0.19729 0.843603 alkohol fogyasztás 0.90632 0.364770 20 perc fizikai aktivitás 4 2 -6 1-7 4.80253 0.000002

Eredmények A vizsgált csoportok antropometriai jellemzőinek összehasonlítása RESZ (n=27) SZTTSZ (n=82) x sd range p Életkor 19,52 1,35 18,0-23,0 19,26 0,99 18,0-22,0 .24 Test- magasság 167,00 4,85 156-176 165,27 6,64 152,0-183,0 .17 Testtömeg 62,54 7,34 45,0-74,2 62,35 12,22 40,1-99,5 .940 BMI 22,41 3,00 16,8-27,1 22,92 4,42 16,4-33,8 .748 Relatív zsír % 25,19 5,39 16,3-36,7 27,99 7,82 13,2-49,5 .087 Relatív izomtömeg % 41,23 4,62 35,0-46,6 39,09 5,03 25,6-46,5 .022

Eredmények A vizsgált csoportok motoros képességeinek összehasonlítása RESZ (27) SZTTSZ (82) p Rockport Fitnes Walking Teszt VO2max mean 45,44 39,83 .000 sd 3,47 4,98 range 39,13-52,42 24,27-47,36

Összefoglalás Megállapítottuk, hogy a vizsgált mintára vonatkozóan a rizikómagatartás foka nagymértékű. A csoportok egészség-magatartásuk szerint - a fizikai aktivitás kivételével - homogénnek tekinthetők. A testösszetétel egy szegmense és a fizikai teljesítmény indikátorainak eredményei alapján - valószínűsíthetően a fizikai aktivitás különbségének hatására – a csoportok erősen heterogénnek mondhatók. Teljes értékű egészségtudatosságról csak akkor beszélhetünk, ha az egyetemi hallgatók életmódjukat - magatartás rendszerüket, viselkedési szokásaikat - az egészség preventív és protektív módszereinek alkalmazása jellemezné. A fizikailag aktív életmódnak is csak akkor van igazi értelme, ha más egészséges szokásokkal is párosul.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!