Nézzük a képeket Kis művészettörténet Debreczeni Zsuzsanna Nézzük a képeket Kis művészettörténet kollégistáknak
Pablo Picasso „A művészet nem önmagától fejlődik,az emberek gondolatai változnak, s velük változik kifejezésük módja is.”
3. Használat Fontos kezelési útmutatás: A felületen a képernyőről való vezérlés – a véletlenszerűen előrehaladás kiküszöbölése miatt - nem lehetséges. Ha tovább kívánunk lépni a tananyagrészekben, akkor használjuk. a Page Down billentyűt, az egéren a görgetőt, valamint az akciógombokat és a hiper-hivatkozásokat.
4. A foglalkozások tagozódása I. Cél (5) II. Tartalmi leírás (7) III. Tartalom és tevékenységek (9) 1. Motiváció (10) 2. Előző ismeretek (11-12) Részellenőrzés (13-14) 3. Új ismeretek (15) 1. Lap. 16-20 2. Lap. 21-25 Új ismeretek ellenőrzése 1. (26) Új ismeretek ellenőrzése 2. (27) 4. Összefoglalás (28-29) 5. Értékelés (30-32) 6. Javasolt százalékos határok (33) IV. Egyéb (34) 1. Fogalmak (35) 2. Illusztráció jegyzék (36) 3. Irodalom (37)
I. Cél A program célja hogy a tanulók megtalálják a festmények bizonyos értelmezési módjait, tudják értékelni mind tartalmilag, mind technikailag. Találjanak minél több szempontot a művek értelmezésére, Élvezzék az alkotásokat.
I.1. Követelmények, kompetenciák Tudja felismerni a képek által képviselt : Korszakokat, Stílusjegyeket, Alkotókat, Technikai jellegzetességeket
Kik lesznek a festők? Jan Vermeer van Delft Gustave Courbet Diego II. Hieronymus Bosch Jan Vermeer van Delft Gustave Courbet Diego Velazquez Eugéne Delacroix
És még Pablo Picasso Georges Seurat William Turner Edward Munch II. Rövid tartalmi Pablo Picasso Georges Seurat William Turner Edward Munch Caspar David Friedrich
William Turner eső vonat folyó
Mit gondolsz Mikor festette Turner a képet? Mit akart megragadni, kifejezni, megmutatni? Mi lehet a címe? Tudnád-e valamely más festő művéhez hasonlítani? Mi ragadott meg benne?
Eddig Mit néztél a festményeken? Emlékszel-e arra, hogy nagyon megragadott egy kép? Van-e kedves festőd, és miért ő az?
Technikai szemlélet Áttetsző testek Tónusváltás Dinamika
2.1. Részellenőrzés, visszacsatolás 1 1. Ki festette a képet? a. Picasso b. Michelangelo c. Leonardo 1. Válasz b. 2. Válasz 2. Hol található a freskó? a. Prado b. Sixtus-kápolna c. Louvre
2.1. Részellenőrzés, visszacsatolás 2 1. Válasz b. 2. Válasz 1. Hol található több Turner kép? a.Louvre b.Tate c. Prado 2. Mikor élt Turner? a. 1816-1876 b. 1775-1851 c. 1567-1631
Fogalmak Impresszionizmus: érzéki benyomáson alapuló festészet Kubizmus: a cube= kocka szóból ered, a kép elemei kockákra bonthatók Pointillizmus: festékpöttyök egymás mellé helyezésével fest a művész Tónusok: sötétebb és világosabb elemek helye és aránya funkcionálisan elhelyezve Dinamika: mozgás ábrázolása a festészetben
Impressziók Claude Monet 1840-1926
I.2. Jan Vermeer van Delft 1632-1675 A festőművészet dícsérete Naturalista technika, a festői tér remek megvilágításával, Alak, portré, csendélet, Dinamika, A festészet allegóriája 1665-ben festette.
I.3 Gustave Courbet : A műterem Ismét a festészet allegóriája, Önarckép Aranymetszés szabályai szerinti térszerkezet Fény-árnyék hatás
I.4. Diego Velázquez 1599-1660 Az udvarhölgyek Metanyelvi híradás a festészetről, Mesteri térszervezés, Gesztusok,tekintetek megragadása Tónusok
I.5. Eugéne Delacroix: A szabadság a barikádra vezeti a népet A mozgás, a fény és az árnyék dinamikája, Vagy vele megyünk, vagy a nő jön hozzánk a zászlóval a
II.1. Caspar David Friedrich Krétasziklák A természetábrázolás mestere, Romantika, A végtelenség érzete
II.2. Pablo Picasso 1881-1973 Az avignoni kisasszonyok A kubizmus megjelenése Néger maszkok
II.3 Georges Seurat 1859-1891 Különleges színkezelés, Pointillizmus, Mértani alakzatok
II.4. William Turner 1775-1851 Eső,gőz és sebesség-1844 Az impresszionizmus előfutára Megfigyelés utáni alkotás Rembrandti ecsetkezelés
II.5. Edward Munch 1863-1944 Foltszerű ábrázolás, A lélek kifejezője, Hullámzás, sodrásban, belső látás Az emberi sorsok festője
A szénásszekér Hieronymus Bosch 1453-1516 Belső látás „A világ szénaboglya, mindenki annyit vesz belőle, amennyit csak akar.”
Milyen technikai eszközöket alkalmaz Munch lélek ábrázolására? Emlékszel? Milyen technikai eszközöket alkalmaz Munch lélek ábrázolására? Ki az impresszionizmus előfutára? Hogy függ össze a flamand közmondás a szénásszekérről Bosch festményével?
3.1. Ellenőrzés, visszacsatolás 4.Miért korszakalkotó Velázquez festménye? 5.Mi a pointillizmus? 6.Courbet műterme minek az allegóriája?
Mit is csináltunk? Néhány nagyon fontos festő művein keresztül tanulmányoztuk a képzőművészet adta lehetőségeket A természet, Az ember A tárgyak, Az összefüggések, A sorsok ábrázolására, illetve értelmezésére.
5. Értékelés A következőkben a tanult fogalmak elsajátításának a mértékét fogjuk ellenőrizni.
Kérdések és válaszok 1. 1. Válasz a. 2. Válasz b. 3. Válasz c. 1. Kinek a képe metanyelvi híradás a festészetről, a.Velázquez b.Seurat cPicasso 2. Kinél volt leglátványosabba dinamika? a.Seurat b.Delacroix c.Munch 3. Hol találkoztunk a kubizmussal? a.Boschnál b.Vermeernél cPicassonál 4. Melyik művész volt pointillista? a.Caspar David Friedrich b.Munch c.Seurat 1. Válasz a. 2. Válasz b. 3. Válasz c. 4. Válasz
Kérdések és válaszok 2. 5. Válasz a. 6. Válasz b. 7. Válasz c. 5. Ki ábrázolta hullámokkal és foltokkal a lelkeket? a.Munch b.Delacroix cTurner 6. Ki az impresszionizmus előfutára? a.Picasso b.Turner c.Bosch 7. Hol láttuk legjobban az aranymetszés szabályait megvalósulni? a.Munchnál b.Vermeernél cCourbetnál 8. Ki ábrázolt néger maszkokat? a.Bosch b.Munch c.Picasso 5. Válasz a. 6. Válasz b. 7. Válasz c. 8. Válasz
Javasolt százalékos határok Ha minden válasz helyes akkor 100%-os a megoldás. Egy helyes válasz értéke 12, 5 % 1. 0-50 % Tudása sajnos nem éri el a megfelelő szintet, javaslom, ismételje át az anyagot akár többször is. 2. 51-65 % Tudása sajnos nem elég alapos, javaslom, ismételje át az anyagot még egyszer. 3. 66-79 % Tudása közepes szintű, tekintse át, hogy melyik feladatot rontotta el és ismételje át, az ahhoz tartozó részeket. 4. 80-90 % Tudása jó szintű, bár még vannak hiányosságok, keresse ki, hogy melyik feladatot rontotta el, majd ismételje át a megfelelő részeket. 5. 91-100 % Gratulálunk, tudása kiváló szintet ért el, folytassa a következő leckével!
IV.1. Fogalmak (visszautalás az új fogalmakra ) Impresszionizmus Kubizmus Pointillizmus Tónusok dinamika
Képek jegyzéke 1.William Turner: Eső, gőz, sebrsség 9, 14, 24 2.Michelangelo: Kiűzetés a paradicsomból 12, 13 3.Claude Monet: Impressziók 16 4.Jan Vermeer van Delft:A festőművészet dícsérete 17 5. Gustave Courbet: A műterem 18 6.Diego Velázquez: Az udvarhölgyek 19 7.Eugéne Delacroix: A szabadság barikádra vezeti a népet 20 8.Caspar David Friedrich: Magányos fa 21 9.Pablo Picasso: Az avignoni kisasszonyok 22 10.Georges Seurat: Vasárnap délután a La Grande Jatte szigetén 23 11Edward Munch: Lelkek 25 12.Hieronymus Bosch: A szénásszekér 26
IV.3. Irodalom Nyomtatott: Híres festők sorozat 11, 17,21,22, 53, 61, 66, 91, 103 száma az adott festőkről Művészeti lexikon 1-4. köt. Elektronikus: www.berze-nagy.sulinet.hu Barangolás a stílusok világában
További eredményes tanulás kívánok! Vége Tel.:06306801661 E-mail:debzsu@freemail.hu További eredményes tanulás kívánok!