HANGTECHNIKA/fiziológia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hangközvetítés Stúdiótechnika 3..
Advertisements

Háttértárak ismertetése
Optikai adathordozók Történeti áttekintés
Háttértárak. Háttértárak A háttértárak működési elve A háttértárak feladata: Az éppen nem használt adatokat és programokat háttértárolókon tároljuk.
Shannon Tétel A sávszélesség egy négy pólus jellemző, amit hertzben mérnek. A sávszélesség alapvető jelentőséggel bír több területen, legfontosabbak ezek.
Memória.
Külső memóriák.. 1.Hard Disk  Egy számitástechnikai adattároló berendezés. Az adatokat kettes számrendszerben tárolja.  Az adatokat mágnesezhető réteggel.
Hang- és videotechnika Bevezetés
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Beszédjelek Házman DIGITÁLIS BESZÉDJEL ÁTVITEL.
Optoelektronikai kommunikáció
A fejhallgatók története
ZAJVÉDELEM Koren Edit 4..
Híranyagok tömörítése
Hang és fény (Akusztika, fénytechnika)
Híradástechnika könyv old.
Hang és fény (Akusztika, fénytechnika)
HiFi berendezések világa
Mintavételezési frekvencia
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Multimédiás technikák 1. kérdés A homogén foltok kódolása milyen tömörítést valósít meg? a)veszteséges b)káros c)veszteségmentes d)redundáns.
Készítette: Tömördi Péter
Háttértárak Papír alapú Mágneses elvű Optikai Memóriák Lyukkártya ROM
Merevlermezek.
MULTIMÉDIA ELEMEI.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
Fizikai átviteli jellemzők, átviteli módok
Audióállományok.
Készítette: Solymosi Roland EHA-Kód: SORSSAI.ELTE
Számítógépes alapismeretek Beadandó 2010
Optikai meghajtók. CD (Compact Disc) 1978 Philips – LaserVision –Filmek optikai tárolón –Kevés siker 1982 – Philips+Sony –audio tárolásra –Bakelit leváltása.
Optikai lemezek jellemzői, típusai
Multimédia alkalmazások alkotórészei Szöveg Hang Grafika Video.
A mikrofon -fij.
Média tárolóeszközök. A CD  A CD(compact disk) ált. 700Mb kapacitású  Optikai tároló  Hang, kép, valamint adat digitális formátumú tárolására használatos.
Különböző médiaelemek feldolgozása
Különböző médiumok feldolgozása
Készítette: Aranyos Edit & Fazekas Sarolta A CD-rom története.
Hallási illúziók 1 Bőhm Tamás
Háttértárak csoportosítása
Optikai tárolók CD, DVD.
Háttértárak és adathordozók
A háttértárak felépítése és működése
A Neumann-elvű gépek A Neumann elvek:
Hangtechnika.
Hangszerkesztés elmélet
Lehallgatási környezetek: stúdióktól az otthonokig Fürjes Andor Tamás, Acreon Kft. Televízió- és Hangtechnikai Konferencia és Szakkiállítás, HTE, 2007.
1 MR EBU műholdas állomás Előadó: Kovács Iván. 2 MR EBU műholdas állomás A Magyar Rádió műholdállomása Az állomás hivatalos neve: HUN-BUD-15 jelentése:
Számítógépes alapismeretek beadandó. A CD-kről 1979, Philips és Sony Első lemez: augusztus mm átmérőjű korong Infravörös lézer Spirál EFM.
Mai számítógép perifériák
Optikai lemezek Készítette: Tóth Gábor TOGSABI.ELTE.
Optikai lemezek jellemzői, típusai
Adatátvitel elméleti alapjai
A DIGITÁLIS HANG.
Hangtechnika alapok Petró Zoltán 2004 KI.
FARKAS VIVIEN. MINTAVÉTELEZÉSI FREKVENCIA  A digitalizálás során használt legfontosabb minőségi tényező a mintavételezési frekvencia, vagy mintavételezési.
Digitális audio tömörítése, hangfájlformátumok
A DIGITÁLIS HANG Mi a hang? A hang valamilyen rugalmas közegben terjedő rezgéshullám ami az élőlényekben hangérzetet kelt. A hang terjedési sebessége.
A hangrögzítés. Fonográf  1877 november 21. New York – szabadalom  Thomas Edison (amerikai) találta fel, mely a mélyírással dolgozik, azaz a tű a hangrezgések.
Mintavételezési frekvencia A digitalizálás során használt legfontosabb minőségi tényező a mintavételezési frekvencia, vagy mintavételezési gyakoriság (angolul:
Összefoglalás Hangok.
Multimédia.
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
HANG Multimédia tananyag Huszár István.
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
Oktatási segédlet a Kommunikáció-akusztika c. tantárgy tanulásához
Mikrofonok Elvek, felépítés, jellemzők és alkalmazások
Digitális hangtechnikaH
A hangstúdiótechnika alapelemei
Előadás másolata:

HANGTECHNIKA/fiziológia

HANGTECHNIKA/fiziológia Békésy György Frekvencia Hz 20Hz-20kHz

HANGTECHNIKA/fiziológia

HANGTECHNIKA/fiziológia

HANGTECHNIKA/alapfogalmak Amplitudó, frekvencia, jelalak Felharmonikusok Terjedési közegek, sebesség Decibel fogalma Sztereó

HANGTECHNIKA/alapfogalmak Hangelfedés Elnyelés, visszaverődés Atmoszféra(hangfelvételkor) Irányhallás Zörejek

HANGTECHNIKA/alapfogalmak Zaj, jel/zaj viszony dB Torzítás, k2, k3 % Dinamika 80-40 fon,dB Visszhang, t>30ms Utánzengés, 1/1000 hnyomás 0,4-2 sec

HANGTECHNIKA/felharm.

HANGTECHNIKA/hangszerek

HANGTECHNIKA/átviteli lánc Mikrofon Előerősítő Végerősítő Hangsugárzó, fejhallgató Szabványok, DIN45 500 40Hz-16kHz+0-3dB

HANGTECHNIKA/mikrofonok Dinamikus(moving coil) Imp.200-800ohm Érz.0,1-0,2mV/mikrobar Karakterisztika gömb, vese, kardioid, nyolcas Közepes ár, jó min. Szalagmikrofon is

HANGTECHNIKA/mikrofonok Elektromágneses(moving magnet) Szénmikrofon gyengébb minőségűek

HANGTECHNIKA/mikrofonok Elektrosztatikus(kondenzátor) Imp. nagy 10-100Mohm Kis kimenő fesz.0,05-1mV Erősítő, tápfesz. Kell Drága, nagyon jó 60dB jel/zaj Elektret mikr. Hasonló elv

HANGTECHNIKA/mikrofonok Asztali Kézi Csipesz Puska Test Vezetékes-URH Állvány, rúd, felfüggesztés

HANGTECHNIKA/mikrofonok Karakterisztika Elhelyezés

HANGTECHNIKA/erősítők Mikrofon erősítők Hangszedő, magnófej erősítők Hangkeverők Hangszínszabályozók-aktív,-passzív Végerősítők Jellemzésük:átvitel, impedancia, jel/zaj, torzítás, teljesítmény, bemeneti érz.

HANGTECHNIKA/erősítők Több fokozatban történik erősítés

HANGTECHNIKA/hangsugárzó Impedancia, ohm Teljesítmény, zenei, szinuszos Frekvencia átvitel Dinamikus hangszóró Hatásfok

HANGTECHNIKA/hangsugárzó Hangdoboz, hangfal, tölcsér Mély, közép, magas sugárzók Egy- két- és többutas rendszer Keresztezési frekvencia Fejhallgatók Aktív, passzív hangsugárzó

HANGTECHNIKA/hangsugárzó

HANGTECHNIKA/hangrögzítés Mechanikai hangrögzítés Mágneses hangrögzítés Optikai hangrögzítés Analóg Digitális

HANGTECHNIKA/hrögzmech Lemezjátszó Hangszedő, tű Korrektor Barázdák Fordulatszám 78, 45, 33, 16

HANGTECHNIKA/hrögzmech Spirálvonal kintről befelé V barázda- jobb és bal oldal Hangfelvétel, vágás, negatív, préselés Hajtás szíjas és direkt drive Hangszedők-kristály, mm, mc Tűerő, követési hiba-S kar

HANGTECHNIKA/hrögzmágn Mágneses hangrögzítés

HANGTECHNIKA/hrögzmágn Rögzítési elv, szalagsebesség Törlő, felvevő, lejátszó fej Szalag, Compact Cassette(Philips) Frekvenciaátvitel Tárolás, védelem Előmágnesezés

HANGTECHNIKA/hrögzmágn

HANGTECHNIKA/hrögzmágn

HANGTECHNIKA/hrögzmágn Minőségi jellemzők Sávszélesség Jel/zaj viszony Torzítás Áthallás Ki-és bemenő szintek

HANGTECHNIKA/hrögzmágn 3,81mm szél., 4,75 cm/sec sebesség Vasoxid Krómdioxid Metal Szalagseb. ingadozás

HANGTECHNIKA/hrögzmágn Szalagpálya Kombinált fej

HANGTECHNIKA/hrögzopt 12 cm, 1,2 mm, 0 - land 1 – pit

HANGTECHNIKA/hrögzopt 650 MB, 74 perc Belülről kifelé, spirál Red Book, 1982 Kódolás, hibajavítási kód-CIRC Adatsebesség 4MB/sec Tárolás, kezelés

HANGTECHNIKA/hrögzopt

HANGTECHNIKA/mintavétel A/D, D/A Shannon tétel, 2 x Fmax TV technika miatt 44,1 kHz 22,05kHz vagy 11,025kHz vagy 48 kHz Hallható dinamika tart. miatt 16 bit 65 536 ~ 96 dB

HANGTECHNIKA/mintavétel Mintavételezési lehetőségek 1 perc mono anyag mérete

HANGTECHNIKA/mintavétel Pl. 3 perc sztereo hanganyag, CD minőségű digitalizált mérete 44,1 kHz x 16 bit x 2 = 1 411 200 bit 1 411 200/8 x 180 = 31 752 000 Byte = = 30,281 MB

HANGTECHNIKA/hfelvétel PC Digitalizált jel tárolása Hangkártya mic in Hangkártya line in - bármiről CD-ről grab Wav állomány

HANGTECHNIKA/hangkártya AdLib szabvány, - nincs A/D konv Csak szintetikus hang előállítása FM szintetizátorral hangszer hangok SoundBlaster szabvány, - mintavételezés A/D konv., OPL3 szintetizátor Hullámtáblázat valódi hangmintákkal

HANGTECHNIKA/hangkártya Roland MT-32 szabvány Saját ROM tárolja a hangszerek hullámformáinak mintáit+zajok, zörejek PCI buszra csatlakozó v. alaplapba épített SB kompatibilis

HANGTECHNIKA/MIDI Musical Instrument Digital Interface szabvány Hangszer csatolási protokoll, leírja a PC és az elektronikus hangszerek közötti adatcserét MIDI interface-n keresztül kommunikálnak MIDI állományok, utasításokat tartalmaznak a szintetizátor működtetéséhez MIDI áll. kis méretű

HANGTECHNIKA/tömörítés Pszichoakusztikus jelenség-hangelfedés MPEG – redundancián alapul Kódolás wav - mpeg audio Dekódolás mpeg audio - wav Nem azonos a visszaállított hang, de 12x tömörítésig nem tudjuk megkülönböztetni Sávok (32) fedett részt elhagyjuk, DCT szerint, a bitkiosztás rugalmas

HANGTECHNIKA/mpeg audio

HANGTECHNIKA/moduláció

HANGTECHNIKA/moduláció FM

HANGTECHNIKA/rádiósugárzás AM- középhullámú sáv 530-1600 kHz FM- URH sáv, jó minőség, sztereo OIRT szabvány 63-74 MHz CCIR szabvány 87,5-108 MHz Egyenes irány, rálátás

HANGTECHNIKA/csatlakozók DIN-tuchel

HANGTECHNIKA/csatlakozók Kis és nagy jack, mono

HANGTECHNIKA/csatlakozók St nagy jack RCA

HANGTECHNIKA/csatlakozók Szimmetrikus és aszimmetrikus kötés Canon csatlakozó

HANGTECH/térhatások Monó – egy csatornás felvétel, ill. lejátszás Sztereó – két csatorna, jobb és bal oldalról különböző jeleket hallok. Intenzitásban különbözőek, és a reflexiók miatt útkülönbség és interferencia is lehet. Kvadrofónia – négycsatornás rendszer, mellyel már igazi térhatást valósíthatunk meg. Elsősorban a mozikban terjedt el.

HANGTECH/térhatások Dolby Laboratories (San Francisco) – többféle térhatású rendszer született. Moziban és otthoni alkalmazásokra. Surround = (környezet) 1.Dolby Surround 2.DS Pro Logic (és II.) 3.Dolby Digital (AC-3)

HANGTECH/térhatások 1.DOLBY SURROUND A sztereó csatornákra ültetik rá a surround jelet. Egy speciális áramkörrel leválasztják lejátszáskor. Van tehát egy bal, jobb és surround csatornánk. A középső „center” jelet virtuálisan hozzák létre. A surround csatornák nem teljes átvitelűek.(100 Hz - 7 kHz). A csatornák szeparációja nem jó!

HANGTECH/térhatások 2. DS PRO LOGIC A Dolby Surround továbbfejlesztése. A dekóder a két jelből 4 csatornát csomagol ki. Jobb, bal, center, surround. A csatornák közti szeparáció jobb. A csatornák hangereje külön állítható. A két hátsó jel azonban egyforma és sávkorlátozott.

HANGTECH/térhatások 3.DOLBY DIGITAL (1992 a mozikban) 6 db teljesen elkülönített független csatorna, tehát a hátsók is különböznek. Bal, jobb, bal hátsó, jobb hátsó, center. Teljes frekvenciasávban átvitel van. Ez 5 csatorna. Basszus, vagy Low Frequency Effect a hatodik, kiegészítő csatorna, 20 Hz – 120 Hz átvitelű, ezért csak .1 – el jelölik. Tehát: 5.1

HANGTECH/térhatások DS PRO LOGIC II. Olyan térhatású, mátrix technológia, mely kompatibilis az előző változatokkal. DE teljes sávszélességű 5 csatorna + sub. (5.1), továbbá 2 csatornás forrásra is alkalmazható (TV, rádió, CD,….) Vagyis a sztereo hanganyagot képes természetes, mindent körülölelő térhatású hanggá alakítani.

HANGTECH/térhatások Olyan pszichoakusztikus paraméterekkel dolgozik, ami a legújabb technikai és embertani kutatások eredményeit ötvözi. Különböző algoritmusokat és equalizált hangsávokat használnak, ami a fülön keresztül az agyban azt az érzetet kelti, mintha a hang a valós tér egy adott pontjáról érkezne, a megkívánt mélységek és távolságok érzetével.

HANGTECH/térhatások AC - 3 A Dolby Digital rendszert a film- és színháztechnikára dolgozták ki 1992-ben. Röviden a DD házimozi változatát nevezzük AC-3 – nak, de igazából az AC-3 egy eljárásnak a neve. A két fogalom kissé egybemosódik. Házimozi berendezéseknél a DD és az AC-3 ugyanazt jelenti ma már.

HANGTECH/térhatások Az AC – 3 tulajdonképpen az adattömörítési eljárás neve. (audio coding number 3) A DD AC–3 érzékelésen alapuló kódolási, zajcsökkentési, és tömörítési eljárás. Minden csatornán a hangokat keskeny frekvenciasávokra tagolja. Ha a sávban van jel, akkor az elnyomja a zajt, ha nincs akkor megszüntetik a zaj kódolását.

HANGTECHNIKA/térhatások A tömörítés igen erős. 1 tömörítetlen csatorna kb. 700 kbit/sec, tömörített kb.75 kbit/sec A DD AC-3-nál 5.1 csatornát használva 384 kbit/sec az adatsebesség. Kisebb mint a CD-DA, vagyis audió CD-nél!

HANGTECHNIKA/térhatások Egy ún. „felosztott bitállományos” elrendezést, illetve az emberi hallás zajelfedési mechanizmusának modelljét alkalmazza. A szűk frekvenciasávokra történő felosztás mindig eltérő, a jelhez igazodik. Az eredmény egy zaj nélküli hangkép, mely azonban a hihetetlenül közel áll az eredeti hangképhez.

HANGTECHNIKA/térhatások A DD (AC-3) eljárással a DVD lemezen az 5.1 csatornát 1 sávra, a jobbra csomagolja össze, a bal sáv monó változatot tartalmaz. Kicsomagolás után a hangot hallgathatom 1, 2,… stb csatornán, egészen a teljes hűséget biztosító, már tárgyalt 5.1-ig

HANGTECHNIKA/térhatások 5.1 Dolby Digital

HANGTECHNIKA/térhatások

HANGTECHNIKA/térhatások DTS – Digital Theater System Az AC-3-hoz hasonlatos szabvány, de nagyobb bitrátával dolgozik. A DTS-nél 1536 kbit/sec az adatsebesség, és 8 csatornát képes kezelni. A helyigénye tehát nagyobb.

HANGTECHNIKA/térhatások THX (Tomlinson Holman’s eXperiment) A Dolby Surround továbbfejlesztéseként 1977-ben használták először a Star Wars-ban. Szigorú minőségi előírásokat szabtak meg a hangrendszer minden komponensére vonatkozóan, még a termet illetően is. Ez tehát Lucas-film technológia.

HANGTECHNIKA/térhatások Home THX A filmek hangját a nagy előadótermű mozik akusztikájához készítik. Ezek otthon természetellenesen, harsogóan szólnának, tehát át kell alakítani, több lépésben. 1.re-ekvalizáció 2.de-korreláció 3.összehangolás Röviden „otthoni” környezetbe helyezik a hangot!

HANGTECHNIKA/térhatások THX berendezésnél tehát a lakásnak megfelelően beállíthatók a paraméterek, a jó akusztikai hatás érdekében. (a dekóder programozható) Természetesen a nem THX berendezés is lehet akusztikusan programozható, de a THX-el biztosan beállíthatóak a hangrendszer elemei.