Település Településrendszer Településállomány. Nagyvárosok a magyar településrendszerben Készítette: Széplaki Dóra Debrecen, 2013.április 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Híres épületek a Reformkorban
Advertisements

KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
Budapest közlekedésfejlesztési projektjei
2010. január 12-ére meghirdetett sztrájk alatt tervezett forgalomlebonyolítás.
Városfejlesztés prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Világörökségünk A budai vár.
Klauzál Gábor élete és kora
Debrecen Megyei Jogú Város Integrált Városfejlesztési Stratégiája
A városi tömegközlekedés I.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
0 Budapest, április 24. A dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Előadó: Zsákay László György turisztikai irodavezető Barta.
A városok fejlődése és szerkezete
A rómaiak – Aquincum, Contra-aquincum.
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
Végig a Pozsonyi úton - Újlipótvárostól Angyalföldig
Települések A városok.
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Magyarország vasúthálózata a kezdetektől 1914-ig
Urbanizáció a fejlődő országokban
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
BUDAPEST, MINT VILÁGVÁROS
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest, mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest Mint Világváros
Városi tömegközlekedés
Pest-Buda a XIX. Században
KULTÚRPOLITIKA ÉS KÖZOKTATÁSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
Világváros születik: Budapest
Világ város születik: BUDAPEST
Debrecen és vonzáskörzete
Budapest turisztikai marketingje
Készítette:Szőke Gréta
Az Észak-Alföldi régió bemutatása
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
SZÖUL 서울 특별시.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
Közép-Magyarország településszerkezete
A Nyugat-Dunántúl településhálózata
A központi régió közlekedési helyzete Andrási Zsolt Geográfus, III. évf
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
történelmi integrációi
BUDAPEST Készítette: Bugyinszki Fruzsi. A közel egy hónapig tartó vásár évente több mint fél millió látogatót vonz Magyarország és Európa minden tájáról.
DEBRECENI EGYETEM Tudományegyetemi Karok Természettudományi és Technológiai Kar Társadalom földrajzi és Területfejlesztési Tanszék Debrecen és Kelet-Magyarország.
DEBRECEN I. RÉSZ.
Budapest – új világváros
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Cegléd Prezentáció.
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Regionális gazdaságtan 7.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Társaságunk együttműködik a Volánbusz Zrt-vel és a MÁV Start Zrt-vel
Magyarország regionális politikájának története
Előadás másolata:

Nagyvárosok a magyar településrendszerben Készítette: Széplaki Dóra Debrecen, 2013.április 16.

Település Településrendszer Településállomány

Magyarország településrendszerének kialakulása Befolyásoló tényezők: Tatárjárás Török uralom Kiegyezés Trianoni békeszerződés Iparosítás

Közlekedési utak Magyarországon a XIX. Században Forrás: www.kti.hu

Debrecen a magyar településrendszerben Története: ,,szabadság fővárosa” 1849: ország kormánya Debrecenbe költözött Nagytemplom: Habsburgok trónfosztásának kihírdetése Magyarország függetlensége Pesti vasút eléri Debrecent Malmok,gázgyár,cukorgyár,dohánygyár épült 1865: Csokonai Színház Gépi vontatású közúti vasút

Csokonai Színház ( 1865)

Debrecen településszerkezete: Földszintes, kertes lakóépület-övezetek jellemzik Városmag: 2-3 emeletes polgári épületek Belváros: falusias jellegű lakóövezet, kertes lakóházak ,szűk utcák Kertvárosi lakózóna: 61.000 fő lakóhelye, lakótelepek,3-4 emeletes épületegyüttes Külső városrész: új,vonzó lakóingatlanok (Debrecen-Józsa városrész) Külváros: ipari,kereskedelmi üzleti övezetek

Debrecen városszerkezete

KELET-NYUGAT IRÁNYÚ BEVÁSÁRLÓ FORGALOM Ipari,gazdasági szerkezet: Élelmiszeripari feldolgozó cégek Gyógyszergyártás ( BIOGAL-TEVA Rt.) Csapágygyártás (MGM-FAG Rt.) Szuburbanizáció Közszolgáltatási funkciók Keleti oldal: kereskedelmi szempontból fedetlen KELET-NYUGAT IRÁNYÚ BEVÁSÁRLÓ FORGALOM

Közlekedési helyzet: Helyi tömegközlekedés nem fedi le az alacsony lakósűrűségű területeket Trolibusz és autóbusz párhuzamos működtetése Villamos: zajterhelés csökkentése, utazási sebesség növelése Megállóhelyek,váróhelységek,mellékhelységek megszűnése Vasúti hálózat sugaras elrendeződésű Gyalogoszóna javulása Kerékpárutak nem biztonságosak

Adatforrás: www.kti.hu

Budapest a magyar településrendszerben Római hódítás Honfoglalás Tatárjárás 1848-as forradalom 1956-os forradalom

Adatforrás: tranzit.blog.hu

Településszerkezete: Budapest 10 kerületből állt 1950. jan.1. Nagy-Budapest 22 kerület Rendszerváltás után XXIII. Kerület ( Soroksár) Kör és sugárutas közlekedés nagy szerepe Körutak elválasztanak 4 övet: Belső munkahely övet Belső lakóhely övet Külső munkahely övet Külső lakóhely övet A kerületi tanács Budapestet 9 övezetre osztotta

Budapest kerületi beosztása (1930) Adatforrás: www.budapest.hu

Közlekedési helyzet: Transzeurópai vasúti folyosó Legnagyobb szerep: autóbuszok Trolibusz, metró, villamos HÉV Vasúthálózati központ Transzeurópai vasúti folyosó Három kiemelkedő vasúti pályaudvar Magyar Hajózási Rt.

Szeged a magyar településrendszerben Tisza áradása Kőolaj, földgáz Török előrenyomulás Hunyadiak idején központ lett Hadjáratok kiindulópontja ,,Cigeddin” Ajtony törzse Egyházi igazgatás

Városszerkezete: Körutas-sugaras szerkezet 4 fő elem: Történelmi városrészek Lakótelepek Ipari zóna Csatolt települések Városmagból kiindulóan gyűrűs térszerkezet Belváros Belső lakóterület Villanegyed Kertváros Falusias jellegű lakóövezet Üdülőhelyek Ipari övezet

Adatforrás: www.sulinet.hu

Tömegközlekedés: Villamosok Szegedi Villamos Vasút Vállalat Autóbusz Tisza Volán Trolibusz MÁV

Adatforrás: www.szeged.network.hu

Köszönöm a figyelmet!