Nagyvárosok a magyar településrendszerben Készítette: Széplaki Dóra Debrecen, 2013.április 16.
Település Településrendszer Településállomány
Magyarország településrendszerének kialakulása Befolyásoló tényezők: Tatárjárás Török uralom Kiegyezés Trianoni békeszerződés Iparosítás
Közlekedési utak Magyarországon a XIX. Században Forrás: www.kti.hu
Debrecen a magyar településrendszerben Története: ,,szabadság fővárosa” 1849: ország kormánya Debrecenbe költözött Nagytemplom: Habsburgok trónfosztásának kihírdetése Magyarország függetlensége Pesti vasút eléri Debrecent Malmok,gázgyár,cukorgyár,dohánygyár épült 1865: Csokonai Színház Gépi vontatású közúti vasút
Csokonai Színház ( 1865)
Debrecen településszerkezete: Földszintes, kertes lakóépület-övezetek jellemzik Városmag: 2-3 emeletes polgári épületek Belváros: falusias jellegű lakóövezet, kertes lakóházak ,szűk utcák Kertvárosi lakózóna: 61.000 fő lakóhelye, lakótelepek,3-4 emeletes épületegyüttes Külső városrész: új,vonzó lakóingatlanok (Debrecen-Józsa városrész) Külváros: ipari,kereskedelmi üzleti övezetek
Debrecen városszerkezete
KELET-NYUGAT IRÁNYÚ BEVÁSÁRLÓ FORGALOM Ipari,gazdasági szerkezet: Élelmiszeripari feldolgozó cégek Gyógyszergyártás ( BIOGAL-TEVA Rt.) Csapágygyártás (MGM-FAG Rt.) Szuburbanizáció Közszolgáltatási funkciók Keleti oldal: kereskedelmi szempontból fedetlen KELET-NYUGAT IRÁNYÚ BEVÁSÁRLÓ FORGALOM
Közlekedési helyzet: Helyi tömegközlekedés nem fedi le az alacsony lakósűrűségű területeket Trolibusz és autóbusz párhuzamos működtetése Villamos: zajterhelés csökkentése, utazási sebesség növelése Megállóhelyek,váróhelységek,mellékhelységek megszűnése Vasúti hálózat sugaras elrendeződésű Gyalogoszóna javulása Kerékpárutak nem biztonságosak
Adatforrás: www.kti.hu
Budapest a magyar településrendszerben Római hódítás Honfoglalás Tatárjárás 1848-as forradalom 1956-os forradalom
Adatforrás: tranzit.blog.hu
Településszerkezete: Budapest 10 kerületből állt 1950. jan.1. Nagy-Budapest 22 kerület Rendszerváltás után XXIII. Kerület ( Soroksár) Kör és sugárutas közlekedés nagy szerepe Körutak elválasztanak 4 övet: Belső munkahely övet Belső lakóhely övet Külső munkahely övet Külső lakóhely övet A kerületi tanács Budapestet 9 övezetre osztotta
Budapest kerületi beosztása (1930) Adatforrás: www.budapest.hu
Közlekedési helyzet: Transzeurópai vasúti folyosó Legnagyobb szerep: autóbuszok Trolibusz, metró, villamos HÉV Vasúthálózati központ Transzeurópai vasúti folyosó Három kiemelkedő vasúti pályaudvar Magyar Hajózási Rt.
Szeged a magyar településrendszerben Tisza áradása Kőolaj, földgáz Török előrenyomulás Hunyadiak idején központ lett Hadjáratok kiindulópontja ,,Cigeddin” Ajtony törzse Egyházi igazgatás
Városszerkezete: Körutas-sugaras szerkezet 4 fő elem: Történelmi városrészek Lakótelepek Ipari zóna Csatolt települések Városmagból kiindulóan gyűrűs térszerkezet Belváros Belső lakóterület Villanegyed Kertváros Falusias jellegű lakóövezet Üdülőhelyek Ipari övezet
Adatforrás: www.sulinet.hu
Tömegközlekedés: Villamosok Szegedi Villamos Vasút Vállalat Autóbusz Tisza Volán Trolibusz MÁV
Adatforrás: www.szeged.network.hu
Köszönöm a figyelmet!