Szociális tanuláselmélet A társas tanulás jellegzetességei
Az utánzás társas tanulás elméletei Dollard és Miller: Az utánzást követő drive-redukció megerősítésként hat! Mowrer: Az utánzás másodlagos megerősítés elmélete Obszervációs tanulás (Berger, Hill, Bandura, Walters és mások)
Az obszervációs tanulás Tanulás akkor is létrejöhet, ha látszólag passzív résztvevőként vagyunk jelen egy helyzetben: A megfigyelő (obszervátor) tanúja a másik viselkedésének és viselkedése következményeinek! Az utánzás vikariáló megerősítés elmélete A modell érzelmi megnyilvánulásait is átvesszük → empátia
A. Bandura: a személyiség szociális tanuláselmélete Hangsúlyozza a társ, mint modell jelentőségét a szocializációs folyamatban Kísérletekkel igazolja a társas tanulás jelentőségét Agresszív magatartás utánzásos tanulását vizsgálta legtöbbet
Bandura szociális tanuláselméletének fő fogalmai Reciprok determinizmus: környezet-személyiség-viselkedés kölcsönösen meghatározottak. Szelfrendszer: A működés referenciáit adó kognitív struktúrák, melyek a személy környezethez való viszonyát és a viselkedés formálását szabják meg. Megerősítés: lehetséges következményekről tájékoztat. Obszervációs tanulás – vikariáló megerősítés: Nem csak közvetlen tapasztalat útján tanulunk!
Az utánzásos tanulást befolyásoló folyamatok A megfigyelő részéről: Figyelem Megőrzés Mozgásos reprodukció Motiváció, megerősítés
Az obszervációs tanulást befolyásoló tényezők (1.) A modell jellemzői: a megfigyelő életkorához, neméhez való hasonlóság, a modell státusza, az általa bemutatott viselkedés bonyolultsága, típusa
Az obszervációs tanulást befolyásoló tényezők (2.) A megfigyelő jellemzői: önértékelés a konform viselkedés korábbi jutalmazása motiváció életkora: kognitív fejlettsége
Az obszervációs tanulást befolyásoló tényezők (3.) A viselkedés következménye: Ha büntetik a modellt, kevesebb a spontán teljesítményben az utánzás, de az elsajátítást nem befolyásolja! Külső megerősítés Belső megerősítés Vikariáló megerősítés Önmegerősítés
Az obszervációs tanulás kísérleti vizsgálataiból Bandura és Walters klasszikus kísérlete a „Bobo-babával” (1963) Televíziós agresszió: valóságos és rajz-modell hatása A modell nemének hatása A modell kiegészítő/hatalmi szerepének hatása Erkölcsi ítéletalkotás vizsgálata
A modellkövetés mindennapi megjelenése Nemi szerepek elsajátítása: szabálytanulás megerősítések, obszervációs tanulás szimbolikus modellek (média-szereplők) Agresszív viselkedés – filmes erőszak: elsajátítás teljesítmény nélkül is! megengedett konfliktus-kezelési mód?! az agresszió ismételt látványa érzéketlenné tesz az emberi szenvedés látványával szemben: áldozattá vagy elkövetővé válni természetes?