A vezetés Mi a vezetés?.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Csoport munka.
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
EMPOWERMENT Az alkalmazottak felhatalmazása
2. előadás.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A tanulók társas helyzete az iskolában
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Péczeli Katalin előadása
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A szervezeti felépítés definíciója
A szolgáltatások humán tényezői
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A vezetésről.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Motiváció.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Vezetéselmélet - Típuselméletek Vezetéstudományi Intézet 1 TÍPUS- ELMÉLETEK Dr. Szintay István Intézetigazgató egyetemi.
A szolgáltatások humán tényezői
Országos nagykereskedelmi menedzser
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
SEEM alapok.
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A vezetés Mi a vezetés?

Mi a vezetés? Művészet Tudomány VEZETÉS szakma Irányítás Politika

A vezetés fogalma “A vezetés olyan tevékenység, amely – a kommunikációs folyamatra támaszkodva – meghatározott cél (célok) érdekében befolyásolja az emberek közötti kapcsolatokat és az emberi magatartásokat.” (Bayer, 1995)

DEFINÍCIÓK „Elérni egy feladat megoldását (egy kitűzött célt) más emberek segítségével” A vezető képes elérni, hogy munkatársai Elkötelezetten együttműködjenek vele A közös cél elérése érdekében Képességeik, tehetségük, energiáik felhasználásával

DEFINÍCIÓK „Más emberek befolyásolására tett kísérlet a szervezeti célok elérésének érdekében” (P. Hersey) „A vezetés alapvető célja a munkaadók és a dolgozók együttes, maximális boldogulásának az elősegítése” (F. W. Taylor)

A szervezet vezetésének három összetevője Vezetők Vezetettek Környezet Külső Belső Formális Informális

MENEDZSERNYELV ( DOGBERT szigorúan titkos VEZETŐI KÉZIKÖNYVE) Nem helyes idiótáknak nevezni a beosztottaidként tevékenykedő idiótákat. Ezzel csak még veszélyesebbé teszed őket. Bár nagyon jó mulatság bosszantani őket, nem ajánlom. Menedzserként meg kell tanulnod diplomatikusan viselkedni. Használd inkább az „emberi erőforrás” kifejezést. Ugyanúgy idiótát jelent, de valahogy mégsem ugyanazt a reakciót váltja ki az emberekből. Hasonlóképpen a „csapattag” és a „munkatárs” használata ajánlott a fafej és a balek szavak helyett, Az új kifejezések nem áldoznak fel semmit a pontosság oltárán, viszont növelik személyes biztonságodat. Ebben a könyvben beosztottaidra, mint „alkalmazottakra” fogok hivatkozni, ez a szó ugyanis magában foglalja az összes előbb említett lekicsinylő kifejezést.

A vezetettek és a vezetés kapcsolatrendszere A vezető sikeressége elsősorban beosztottjain múlik. A hatalom alapvetően a vezetőnél van. A beosztottak is rendelkeznek bizonyos hatalommal.

BLAKE-MOUTON FÉLE VEZETŐI RÁCS 9 COUNTRY CLUB TEAM MENEDZSMENT MENEDZSMENT 8 Gondos figyelem az emberi kap- csolatok szükségleteinek kielégí- Kiemelkedő teljesítmény magas emberi kapcsolatokkal Vezetettekkel való törődés tésére, ami egy kényelmes, 7 barátságos szervezeti légkörhöz és munkatempóhoz vezet. (1-3;6-9) 6 KOMPROMISSZUMOS MENEDZSMENT 5 Megfelelő szintű szervezeti tevé- kenység és az emberek hangulatá- 4 nak megfelelő szintű egyensúlyo- zás. (3-6; 3-6) 3 CÉLORIENTÁLT SZEGÉNYES MENEDZSMENT MENEDZSMENT Minimális erőkifejtés, hogy eleget 2 A munkafolyamat hatékonysága a tegyen a megkövetelt munkának, munkakörülmények olyan elrende- elegendőt ahhoz, hogy fenntart- zéséből ered, ahol az emberi ténye- 1 hassa szervezeti tagságát (ne rúg- zőt csak minimális szinten veszik ják ki). (1-3; 1-3) figyelembe. (6-9; 1-3) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Produktummal való törődés

LEBEL VEZETŐI OSZTÁLYOZÁSA Lebel a vezetői típusok értelmezésénél három egyenrangú tényező kapcsolatát a vezetés során érvényesített mértékét veszi alapul. A három csúcsponthoz tartozó típusok, csak egyetlen szempont dominanciáját érvényesítik Abszolutikus Narcisztikus Paternalista A kettő csúcspontot összekötő oldalak mentén a csúcspontok mixelésének megfelelően két szempontot érvényesít a vezető vezetői munkája során: Harmonizáló Részvétel Technokrata Mindhárom szempontot (csúcspontot) érvényesítő (kis háromszög) megoldás a Vezetésorientált típust jelzi.

LEBEL VEZETŐI OSZTÁLYOZÁSA A három kategória öt lényeges kérdés alapján mutatható be, illetve az adott válaszok jól érzékeltetik a különbözőségeket. Mi a domináns vezérlő elv? Mi a vezető célja? Vezető és vezetettek kapcsolatát mi jellemzi? Hogyan segíti elő a vezető a vezetettek szakmai fejlődését? Mi a vezető jellemző magatartása?

LEBEL VEZETETTI OSZTÁLYOZÁSA

ÖSSZEFÉRHETŐSÉG A VEZETŐK ÉS A VEZETETTEK KÖZÖTT A két kategorizálást, illetve az azon belüli összeférhetőséget az alábbi táblázatban foglaltuk össze. Dolgozói típus Vezetői típus Munka-centrikus Lázadó Alázatos Együtt-működő Engedé-keny Függet-len Partneri Abszolutisztikus + – + – Narcisztikus Paternalista Harmonizáló Részvételre építő Technokrata Igazgatásorientált + = Kompatíbilis;  = Nehezen összehangolható; – = Inkompatibilis

LEBEL: VEZETŐI FELADATOK RENDSZEREZÉSE

VEZETŐI TÍPUSOK Közös érdekek Önkorlátozó hatalom gyakorlás Együttműködik Átalakító vezető Cserél Működtető vezető Abszolút hatalom gyakorlás Átalakító diktátor Jószándékú diktátor Saját Csábító Manipulátor Csábító diktátor Diktátor

Tannenbaum vezetési modellje A vezető a munkatársak megkérdezése nélkül dönt. A vezető maga dönt, de döntéseinek helyességéről igyekszik beosztottjait meggyőzni. A vezető dönt, de oly módon, hogy az előkészítés keretében különböző kérdéseket tesz fel munkatársa- inak, és azok észrevételeit figyelembe veszi döntésében. A vezető tájékoztatja munkatársait a tervezett döntésről: ily módon a munkatársak kifejthetik véleményüket még a végleges döntést megelőzően. A csoport javaslatokat dolgoz ki; a közösen kialakított probléma- megoldás elfogadása felől a vezető határoz. A csoport dönt, miután a vezető felvázolta a megoldandó problémát és a lehetséges döntési mozgásteret. A csoport dönt, a vezető kizárólag koordinációs feladatokat tölt be . Hangsúlyozottan tekintélyi vezetési stílus, egyéni döntés-előkészítés A vezető döntési mozgástere A csoport döntési mozgástere Hangsúlyozottan csoportos vezetési stílus, közös döntés-előkészítés

Fiedler kontingencia modellje Helyzet 1 2 3 4 5 6 7 8 Vezető - vezetett Van Nincs Feladat struktúra Magas Alacsony Pozíciós hatalom Erős Gyenge Hatékony stílus Feladat Kapcsolat - Mindkettő Kedvező Kedvezőtlen