Máté: Architektúrák7. előadás1 A verem két felső szavának cseréje (ábra) Megállapodás szerint TOS tartalmazza a verem tetején lévő szót! Ez többnyire előny, de néha hátrány! swap6 csak TOS frissítése miatt kell, hátrány! swap1MAR = SP – 1; rd // A 2. szó címe, olvasás swap2MAR = SP // MAR a verem tetejére mutat swap3H = MDR; wr // 2. szó H-ba, verem tetejére swap4MDR = TOS // verem régi teteje swap5MAR = SP – 1; wr // a 2. szóba swap6TOS = H; goto Main1 // TOS frissítése
Máté: Architektúrák7. előadás2 A WIDE utasítás A WIDE utasítás valójában prefixum: önmagában nem csinál semmit, csak jelzi, hogy a következő utasításnak 16 bites indexe van. Pl.: ILOAD varnumlokális változó a verembe varnum a lokális változó 8 bites indexe. WIDE ILOAD varnumlokális változó a verembe varnum a lokális változó 16 bites indexe. w_iload1 címe = iload1 címe + 0x100
Máté: Architektúrák7. előadás3 *) MDR az előző utasítás végén kapott értéket! iload1H = LV iload2MAR = MBRU + H; rd // rd(H+varnum) iload3MAR = SP = SP + 1 iload4PC = PC + 1; fetch; wr // * iload5TOS = MDR; goto Main1 wide1PC = PC + 1; fetch; goto(MBR OR 0x100) w_iload1PC = PC + 1; fetch // index 2. bájtja w_iload2H = MBRU << 8 // 1. bájt léptetése w_iload3H = MBRU OR H // H = a 16 bites index w_iload4MAR = LV + H; rd; goto iload3
Máté: Architektúrák7. előadás4 Az GOTO offset utasítás. PC relatív: PC értékéhez hozzá kell adni a két bájtos, előjeles offset értékét. Mic-1 program: Goto6 azért kell, hogy Main1 végrehajtásakor a program következő bájtja már MBR-ben legyen! goto1OPC=PC-1 // korábban volt: PC=PC+1 goto2PC=PC+1; fetch // offset 2. bájtja goto3H=MBR<<8 // 1. (előjeles) bájt léptetése goto4H=MBRU OR H // 16 bites offset goto5PC=OPC+H; fetch // PC új értéke goto6goto (Main1) // a folytatás 1. utasítása
Máté: Architektúrák7. előadás5 A IFLT offset utasítás (Mic-1) Kivesz egy szót a veremből és ugrik, ha negatív. Fontos: T címe = F címe + 0x100 iflt1MAR=SP=SP-1; rd // 2. szó a veremből iflt2OPC=TOS // TOS mentése iflt3TOS=MDR // TOS= a verem új teteje iflt4N=OPC; if(N) goto T; else goto F //elágazás TOPC=PC-1; fetch; goto goto2 // igaz ág FPC=PC+1 // hamis ág, át kell lépni offset-et F2PC=PC+1; fetch // PC új értéke F3goto (Main1) // a folytatás 1. utasítása
Máté: Architektúrák7. előadás6 INVOKEVIRTUAL disp (~4.12. ábra), A CPP által mutatott területen a disp (2 bájt) indexű szó mutat a meghívandó metódus kezdő szavára. Ennek a szónak - az első két bájtja tartalmazza a metódus paramétereinek számát, - a második két bájtja a metódus lokális változóinak számát. A metódus végrehajtása a metódus 5. bájtján indul.
Máté: Architektúrák7. előadás7 INVOKEVIRTUAL disp (~4.12. ábra) Hívó LV-je Hívó PC-je Hívott lokális változóinak helye 3. paraméter 2. paraméter 1. paraméter Összekötő Előző LV Előző PC Hívó lokális változóinak helye 2. paraméter 1. paraméter Összekötő 3. paraméter 2. paraméter 1. paraméter OBJREF Előző LV Előző PC Hívó lokális változóinak helye 2. paraméter 1. paraméter Összekötő ← LV ← SP A verem új alapja Betett paraméterek A verem alapja hívás előtt A hívó lokális területe verem a hívás előtt verem a hívás után
Máté: Architektúrák7. előadás8 INVOKEVIRTUAL disp A CPP által mutatott táblázat disp indexű eleme a meghívandó metódusra mutat. disp első bájtjának MBR-be olvasását már Main1 kezdeményezte. invo1PC = PC + 1; fetch // disp 2. bájtját olvassa invo2H = MBRU << 8 // disp 1. bájtját lépteti invo3H = MBRU OR H // H = disp invo4MAR = CPP + H; rd // kezdő cím olvasása invo5OPC = PC + 1 // OldPC = visszatérési cím
Máté: Architektúrák7. előadás9 INVOKEVIRTUAL: a metódus elején lévő 2 bájt tartalmazza a paraméterek számát. invo6PC = MDR; fetch // PC: új metódus eleje invo7PC = PC + 1; fetch // paraméterek száma invo8H = MBRU << 8 invo9H = MBRU OR H // paraméterek száma invo10TOS = SP – H // OBJREF is paraméter! invo11TOS = MAR = TOS + 1 // OBJREF címe TOS-ban tároljuk ideiglenesen OBJREF címét, ide mutat majd a hívott metódus LV-je. Az utasítások sorrendje más, mint a könyvben!
Máté: Architektúrák7. előadás10 INVOKEVIRTUAL: lokálisok száma 2 bájt a paraméterek száma után, OBJREF cseréje invo12PC = PC + 1; fetch // lokálisok száma 1. bájt invo13PC = PC + 1; fetch // lokálisok száma 2. bájt invo14H = MBRU << 8 invo15H = MBRU OR H // lokálisok száma invo16MDR = SP + H + 1; wr // OBJREF cseréje OBJREF helyére kerül az Összekötő, az Összekötő a lokális változók fölötti címre kell mutasson. A mutatott címre kerül majd a Hívó PC-je.
Máté: Architektúrák7. előadás11 INVOKEVIRTUAL disp (~4.12. ábra) Hívó LV-je Hívó PC-je Hívott lokális változóinak helye 3. paraméter 2. paraméter 1. paraméter Összekötő Előző LV Előző PC Hívó lokális változóinak helye 2. paraméter 1. paraméter Összekötő 3. paraméter 2. paraméter 1. paraméter OBJREF Előző LV Előző PC Hívó lokális változóinak helye 2. paraméter 1. paraméter Összekötő ← LV ← SP A verem új alapja Betett paraméterek A verem alapja hívás előtt A hívó lokális területe verem a hívás előtt verem a hívás után
Máté: Architektúrák7. előadás12 INVOKEVIRTUAL: a hívó PC-je és LV-je invo17MAR = SP = MDR // hívó PC-jének helye invo18MDR = OPC; wr // hívó PC vermelése invo19MAR = SP = SP + 1 // hívó LV-jének a helye invo20MDR = LV; wr // hívó LV-jének vermelése invo21PC = PC + 1; fetch // utasítás olvasás invo22LV = TOS // LV új értéke invo23TOS = MDR; goto Main1 // TOS=hívó LV-je TOS = MDR nélkül TOS az Összekötő címét (a hívott LV-jét) tartalmazná!
Máté: Architektúrák7. előadás13 IRETURN ~4.12. ábra Visszatérési é. Hívó LV-je Hívó PC-je Hívott lokális változóinak helye 3. paraméter 2. paraméter 1. paraméter Összekötő Előző LV Előző PC Hívó lokális változóinak helye 2. paraméter 1. paraméter Összekötő Visszatérési é. Előző LV Előző PC Hívó lokális változóinak helye 2. paraméter 1. paraméter Összekötő ← LV ← SP Betett paraméterek A verem alapja IRETURN után A hívó lokális területe A verem alapja IRETURN előtt Verem IRETURN előtt Verem IRETURN után
Máté: Architektúrák7. előadás14 IRETURN // ~4.13. ábra iret1MAR = SP = LV; rd // összekötő olvasása iret2H = H // vár, hogy az olvasás befejeződjön iret3LV = MAR = MDR; rd // hívó PC olvasása iret4MAR = LV + 1; rd // hívó LV címe iret5PC = MDR; rd; fetch iret6LV = MDR // hívó LV iret7MAR = SP // visszatérési érték címe iret8MDR = TOS; wr; goto Main1 iret3-4: MAR nem lehet SOURCE operandus!
Máté: Architektúrák7. előadás15 Az egyes IJVM utasításokat megvalósító mikroprogram az utasításkódnak megfelelő címnél kezdődik, a további utasítások nem feltétlenül ebben a sorrendben vannak a vezérlőtárban. Minden mikroutasítás tartalmazza az utána végrehajtandó mikroutasítás címét! Házi feladat: A ábra többi része. Továbbfejlesztések: több sínes rendszerek.
Máté: Architektúrák7. előadás16 Assembly programozás Pszeudo utasítások A pszeudo utasításokat a fordítóprogram hajtja végre. Ez a végrehajtás fordítás közbeni tevékenységet vagy a fordításhoz szükséges információ gyűjtést jelenthet.
Máté: Architektúrák7. előadás17 Adat definíciós utasítások Az adatokat általában külön szegmensben szokás és javasolt definiálni iniciálással vagy anélkül. Az adat definíciós utasítások elé általában azonosítót (változó név) írunk, hogy hivatkozhassunk az illető adatra. Egy-egy adat definíciós utasítással – vesszővel elválasztva – több azonos típusú adatot is definiálhatunk. A kezdőérték – megfelelő típusú – tetszőleges konstans (szám, szöveg, cím,...) és kifejezés lehet. Ha nem akarunk kezdőértéket adni, akkor ? -et kell írnunk. DUP operátor kifejezés DUP (adat)
Máté: Architektúrák7. előadás18 Egyszerű adat definíciós utasítások Define Byte (DB): Adat1db25; 1 byte, kezdőértéke decimális 25 Adat2db25H; 1 byte, kezdőértéke hexadec. 25 Adat3db1,2; 2 byte (nem egy szó!) Adat4db5 dup (?); 5 inicializálatlan byte Kardb’a’,’b’,’c’ ; 3 ASCII kódú karakter Szovegdb”Ez egy szöveg”,13,0AH ; ACSII kódú szöveg és 2 szám Szov1db ’Ez is ”szöveg”’ Szov2db”és ez is ’szöveg’”
Máté: Architektúrák7. előadás19 Define Word (DW): Szodw0742H,452 Szo_címedwSzo; Szo offset címe Define Double (DD): Szo_fddSzo; Szo távoli ; (segment + offset) címe Define Quadword( DQ ) Define Ten bytes( DT )
Máté: Architektúrák7. előadás20 Összetett adat definíciós utasítások Struktúra és a rekord. Először a típust kell definiálni. A típus definíció nem jelent helyfoglalást. A struktúra illetve rekord konkrét példányai struktúra illetve rekord hívással definiálhatók. A struktúra illetve rekord elemi részeit mezőknek (field) nevezzük. A hardware nem ismeri ezeket az adat típusokat, a kezelésükről sofware-esen kell gondoskodni!
Máté: Architektúrák7. előadás21 Struktúra Struktúra definíció: a struktúra típusát definiálja a későbbi struktúra hívások számára, ezért a memóriában nem jár helyfoglalással. Str_típusSTRUC; struktúra (típus) definíció...; mező (field) definíciók:...; egyszerű adat definíciós...; utasítások Str_típusENDS; struktúra definíció vége A mező (field) definíció csak egyszerű adat definíciós utasítással történhet, ezért struktúra mező nem lehet másik struktúra vagy rekord.
Máté: Architektúrák7. előadás22 A mezők definiálásakor megadott értékek kezdőértékül szolgálnak a későbbiekben történő struktúra hívásokhoz. A definícióban megadott kezdőértékek közül azoknak a mezőknek a kezdőértéke híváskor felülbírálható, amelyek csak egyetlen adatot tartalmaznak (ilyen értelemben a szöveg konstans egyetlen adatnak minősül). Pl.: SSTRUC; struktúra (típus) definíció F1db1,2; híváskor nem lehet felülírni F2db10 dup (?); nem lehet felülírni F3db5; felülírható F4db’a’,’b’,’c’; nem lehet felülírni, de F5db’abc’; felülírható SENDS
Máté: Architektúrák7. előadás23 Struktúra hívás: A struktúra definíciójánál megadott Str_típus névnek a műveleti kód részen történő szerepeltetésével hozhatunk létre a definíciónak megfelelő típusú struktúra változókat. A kezdőértékek fölülbírása a kívánt értékek közötti felsorolásával történik S1 S; kezdőértékek a definícióból S2 S ; F3 kezdőértéke 7, ; F5 -é ’FG ’ S3 S ; F3 kezdőértéke ’A’, ; a többi a definícióból Struktúrából vektort is előállíthatunk, pl.: S_v S 8 dup ( ) ; 8 elemű struktúra vektor
Máté: Architektúrák7. előadás24 Struktúra mezőre hivatkozás: A struktúra változó nevéhez tartozó OFFSET cím a struktúra OFFSET címét, míg a mező neve a struktúrán belüli címet jelenti. A struktúra adott mezejére úgy hivatkozhatunk, hogy a struktúra és mező név közé. -ot írunk, pl.: MOVAL,S1.F3 A. bármely oldalán lehet másfajta cím is, pl. MOVBX, OFFSET S1 után az alábbi utasítások mind ekvivalensek az előzővel: MOVAL,[BX].F3 MOVAL,[BX]+F3 MOVAL,F3.[BX] MOVAL,F3[BX]
Máté: Architektúrák7. előadás25 A fentiekből az is következik, hogy a mező név – ellentétben a magasabb szintű programozási nyelvekkel – szükségképpen egyedi név, tehát sem másik struktúra definícióban, sem közönséges változóként nem szerepelhet. A struktúra vektorokat a hagyományos módon még akkor sem indexezhetjük, ha az index konstans. Ha pl. 5, akkor MOVAL,S_v[5].F3 ; szintaktikusan helyes, de [5] nem a vektor ötödik elemére mutató címet fogja eredményezni, csupán 5 byte-tal magasabb címet, mint S_v.F3. Ha i változó, akkor MOVAL,S_v[i].F3 ; szintaktikusan is HIBÁS!
Máté: Architektúrák7. előadás26 Mindkét esetben programmal kell kiszámíttatni az elem offset-jét, pl. ha i word: MOVAX,TYPE S; S hossza byte-okban ; (l. később) MULi; Az indexet 0-tól számoljuk! MOVBX,AX; az adat nem „lóghat ki” a ; szegmensből ( DX=0 ) MOVAL,S_v.F3[BX] ; AL az i -dik elem F3 mezeje.
Máté: Architektúrák7. előadás27 Rekord Rekord definíció: Csak a rekord típusát definiálja a későbbi rekord hívások számára. Rec_típusRECORDmező_specifikációk Az egyes mező specifikációkat, -vel választjuk el egymástól. Mező specifikáció: mező_név:szélesség=kezdőérték szélesség a mező bit-jeinek száma. Az =kezdőérték el is maradhat, ha elmarad, az a mező 0 -val való inicializálását írja elő.
Máté: Architektúrák7. előadás28 Pl.: RRECORDX:3,Y:4=15,Z:5 Az R rekord szavas (12 bit), a következőképpen helyezkedik el egy szóban: XXXYYYYZZZZZ
Máté: Architektúrák7. előadás29 Rekord hívás: A rekord definíciójánál megadott névnek a műveleti kód részen történő szerepeltetésével hozhatunk létre a definíciónak megfelelő típusú rekord változókat. A kezdőértékek fölülbírálása a kívánt értékek közötti felsorolásával történik. R1R ; 01E0H, kezdőértékek a ; definícióból R2R ; 01E7H, X, Y kezdőértéke a ; definícióból, Z -é 7 R3R ; 0240H, X kezdőértéke 1, Y -é 2, ; Z -é a definícióból Rekordból vektort is előállíthatunk, pl.: R_vR 5 dup ( ) ; 0243H, ; 5 elemű rekord vektor
Máté: Architektúrák7. előadás30 Rekord mezőre hivatkozás A mező név olyan konstansként használható, amely azt mondja meg, hány bittel kell jobbra léptetnünk a rekordot, hogy a kérdéses mező az 1-es helyértékre kerüljön. MASK és NOT MASK operátor ; AX R3 Y mezeje a legalacsonyabb helyértéken MOVAX,R3; R3 szavas rekord! ANDAX,MASK Y; Y mezőhöz tartozó bitek ; maszkolása MOVCL,Y; léptetés előkészítése SHRAX,CL; kész vagyunk. SAR nem lenne korrekt: nem biztos, hogy az Y mező nem tartalmazza az előjel bitet.
Máté: Architektúrák7. előadás31 Kifejezés Egy művelet operandusa lehet konstans, szimbólum vagy kifejezés. Konstans A konstans lehet numerikus vagy szöveg konstans. A numerikus konstansok decimális, hexadecimális, oktális és bináris számrendszerben adhatók meg. A számrendszert a szám végére írt D, H, O illetve B betűvel választhatjuk ki..RADIXn; 2 n 16, n decimális A szöveg konstansokat a DB utasításban ” vagy ’ jelek között adhatjuk meg.
Máté: Architektúrák7. előadás32 Szimbólum A szimbólum lehet szimbolikus konstans, változó név vagy címke. Szimbolikus konstans: Az = vagy az EQU pszeudo utasítással definiálható. Szimbolikus szöveg konstans csak EQU -val definiálható. A szimbolikus konstans a program szövegnek a definíciót követő részében használható, értékét a használat helyét megelőző utolsó definíciója határozza meg. Ha egy szimbólumot EQU -val definiálunk, akkor ezt a szimbólumot a modulban másutt nem definiálhatjuk!
Máté: Architektúrák7. előadás33 S=1; S értéke 1 NEQU14; N értéke 14 MOVCX,N; CX 14 ISM: S=S+1; S értéke ezután 2, függetlenül ; attól, hogy hányadszor fut a ciklus MOVAX,S; AX 2 LOOPISM N=5; hibás NEQU5; hibás S=5; helyes SEQU5; hibás
Máté: Architektúrák7. előadás34 Szimbolikus konstansként használhatjuk a $ jelet (helyszámláló), melynek az értéke mindenkor a program adott sorának megfelelő OFFSET cím. A helyszámláló értékének módosítására az ORG utasítás szolgál, pl.: ORG$+100H; 100H byte kihagyása ; a memóriában
Máté: Architektúrák7. előadás35 Címke: Leggyakoribb definíciója, hogy valamelyik utasítás előtt a sor első pozíciójától : -tal lezárt azonosítót írunk. Az így definiált címke NEAR típusú. Címke definícióra további lehetőséget nyújt a LABEL és a PROC pszeudo utasítás: ALFA:...; NEAR típusú BETALABELFAR; FAR típusú GAMMA:...; BETA is ezt az utasítást ; címkézi, de GAMMA NEAR típusú
Máté: Architektúrák7. előadás36 Az eljárás deklarációt a PROC pszeudo utasítással nyitjuk meg. A címke rovatba írt azonosító az eljárás neve és egyben a belépési pontjának címkéje. Az eljárás végén az eljárás végét jelző ENDP pszeudo utasítás előtt meg kell ismételnünk ezt az azonosítót, de az ismétlés nem minősül címkének. Az eljárás címkéje aszerint NEAR vagy FAR típusú, hogy maga az eljárás NEAR vagy FAR. Pl.: APROC; NEAR típusú... BPROCNEAR; NEAR típusú... CPROCFAR; FAR típusú...
Máté: Architektúrák7. előadás37 Címkére vezérlés átadó utasítással hivatkozhatunk, NEAR típusúra csak az adott szegmensből, FAR típusúra más szegmensekből is. Változó: Definíciója adat definíciós utasításokkal történik. Néha (adat) címkének is nevezik.
Máté: Architektúrák7. előadás38 Kifejezés A kifejezés szimbólumokból és konstansokból épül fel az alább ismertetendő műveletek segítségével. Kifejezés az operátorok, pszeudo operátorok operandus részére írható. Értékét a fordítóprogram határozza meg, és a kiszámított értéket alkalmazza operandusként. Szimbólumok értékén konstansok esetében természetesen a konstans értékét, címkék, változók esetében a hozzájuk tartozó címet – és nem a tartalmat – értjük. Az érték nemcsak számérték lehet, hanem minden, ami az utasításokban megengedett címzési módok valamelyikének megfelel. Pl. [BX] is kifejezés és értéke a BX regiszterrel történő indirekt hivatkozás, és ehhez természetesen a fordító programnak nem kell ismernie BX értékét.
Máté: Architektúrák7. előadás39 Természetesen előfordulhat, hogy egy kifejezés egyik szintaktikus helyzetben megengedett, a másikban nem, pl.: movax,[BX]; [BX] megengedett mul[BX]; [BX] hibás, de mulWORD PTR [BX] ; megengedett Egy kifejezés akkor megengedett, ha az értéke fordítási időben meghatározható és az adott szintaktikus helyzetben alkalmazható, pl. az adott utasítás lehetséges címzési módja megengedi. A megengedett kifejezés értékeket az egyes utasítások ismertetése során megadtuk.
Máté: Architektúrák7. előadás40 A műveletek, csökkenő precedencia szerinti sorrendben: 1. ( ) és [ ] (zárójelek) továbbá : míg a ( ) zárójel pár a kifejezés kiértékelésében csupán a műveletek sorrendjét befolyásolja, addig a [ ] az indirekció előírására is szolgál. Ha a [ ] -en belüli kifejezésre nem alkalmazható indirekció, akkor a ( ) -lel egyenértékű –LENGTH változó : a változó -hoz tartozó adat terület elemeinek száma –SIZE változó : a változó -hoz tartozó adat terület hossza byte-okban –WIDTH R/F : az R rekord vagy az F (rekord) mező szélessége bitekben –MASK F : az F (rekord) mező bitjein 1, másutt 0
Máté: Architektúrák7. előadás41 Pl.: vdw20 dup (?) recrecordx:3,y:4 tabledw10 dup (1,3 dup (?)) strdb”12345” esetén: movax,LENGTH v; ax 20 movax,LENGTH rec; ax 1 movax,LENGTH table; ax 10 ; a belső DUP ignorálva! movax,LENGTH str; ax 1 ; str egy elem
Máté: Architektúrák7. előadás42 vdw20 dup (?) recrecordx:3,y:4 tabledw10 dup (1,3 dup (?)) strdb”12345” esetén: movax,SIZE v; ax 40 movax,SIZE rec; ax 1 movax,SIZE table; ax 20 ; a belső DUP ignorálva movax,SIZE str; ax 1 ; str bájtos
Máté: Architektúrák7. előadás43 vdw20 dup (?) recrecordx:3,y:4 tabledw10 dup (1,3 dup (?)) strdb”12345” esetén: movax,WIDTH rec; ax 7 movax,WIDTH x; ax 3 movax,MASK x; ax 70H
Máté: Architektúrák7. előadás (pont): struktúra mezőre hivatkozásnál használatos 3. : mező szélesség (rekord definícióban) és explicit szegmens megadás (segment override prefix). Az explicit szegmens megadás az automatikus szegmens regiszter helyett más szegmens regiszter használatát írja elő, pl.: movax, ES:[BX] ; ax (ES:BX) címen lévő szó Nem írható felül az automatikus szegmens regiszter az alábbi esetekben: –CS program memória címzésnél, –SS stack referens utasításokban ( PUSH, POP,... ), –ES string utasításban DI mellett, de az SI -hez tartozó DS átírható.
Máté: Architektúrák7. előadás45 4. –típus PTR cím : (típus átdefiniálás) ahol típus lehet BYTE, WORD, DWORD, QWORD, TBYTE, illetve NEAR, FAR (előre hivatkozás esetén fontos) és PROC. Pl.: MULBYTE PTR [BX]; a [BX] címet ; byte-osan kell kezelni –OFFSET kifejezés : a kifejezés OFFSET címe (a szegmens kezdetétől számított távolsága byte-okban) –SEG kifejezés : a kifejezés szegmens címe (abban az értelemben, ahogy a szegmens regiszterben szokásos tárolni, tehát valós üzemmódban a szegmens tényleges kezdőcímének 16 -oda)
Máté: Architektúrák7. előadás46 –TYPE változó : az elemek hossza byte-okban, ha változó, de TYPE string = 1, TYPE konstans = 0, TYPE NEAR címke = -1, TYPE FAR címke = -2 JMP(TYPE cím) PTR [BX] ; NEAR vagy FAR ugrás –... THIS típus : a program szöveg adott pontján adott típusú szimbólum létrehozása
Máté: Architektúrák7. előadás47 Pl.: ADATBEQUTHIS BYTE ; BYTE típusú változó, helyfoglalás nélkül ADATWdw1234H ; ez az adat ADATB -vel byte-osan érhető el... moval,BYTE PTR ADATW; al 34H, helyes moval,ADATB; al 34H, helyes movah,ADATB+1; ah 12H, helyes Emlékeztetünk arra, hogy szavak tárolásakor az alacsonyabb helyértékű byte kerül az alacsonyabb címre!
Máté: Architektúrák7. előadás48 5. –LOW kifejezés : egy szó alsó (alacsonyabb helyértékű) byte-ja –HIGH kifejezés : egy szó felső (magasabb helyértékű) byte-ja Pl.: ADATWdw1234H moval,LOW ADATW; al 34H movah,HIGH ADATW; ah 12H 6. Előjelek: + : pozitív előjel – : negatív előjel
Máté: Architektúrák8. előadás49 7. Multiplikatív műveletek: – : szorzás –/ : osztás –MOD : (modulo) a legkisebb nem negatív maradék, pl.: moval,20 MOD 16; al 4 –kifejezés SHL lépés : kifejezés léptetése balra lépés bittel –kifejezés SHR lépés : kifejezés léptetése jobbra lépés bittel lépés is lehet kifejezés! A kifejezésben előforduló műveleti jelek ( SHL, SHR, és a később előforduló NOT, AND, OR, és XOR ) nem tévesztendők össze a velük azonos alakú műveleti kódokkal: az előbbieket a fordító program, az utóbbiakat a futó program hajtja végre!
Máté: Architektúrák7. előadás50 8. Additív műveletek: –+ : összeadás –- : kivonás 9. Relációs operátorok (igaz=-1, hamis=0): általában feltételes fordítással kapcsolatban fordulnak elő –EQ : =// -1 EQ 0FFFFFFFFHigaz –NE : // -1 NE 0FFFFFFFFHhamis –LT : 33 bites argumentumok! –LE : 1 GT -1 igaz –GT : 1 GT 0FFFFFFFFHhamis –GE :
Máté: Architektúrák7. előadás NOT : bitenkénti negálás 11. AND : bitenkénti és művelet 12. Bitenkénti vagy és kizáró vagy művelet: –OR : bitenkénti vagy művelet –XOR : bitenkénti kizáró vagy művelet
Máté: Architektúrák7. előadás –SHORT : 8 bites IP relatív címzés kikényszerítése –.TYPE kifejezés : 0, ha kifejezés érvénytelen, különben: Bit sorszám Ha a bit = 0 Ha a bit = 1 0 Nem a programmal kapcsolatos A programmal kapcsolatos 1 Nem adattal kapcsolatosAdattal kapcsolatos 5 Nem definiáltDefiniált 7 Lokális v. PUBLICEXTERN
Máté: Architektúrák7. előadás53 Feladatok WIDE ILOAD programja átalakítható úgy, hogy eggyel kevesebb mikroutasításból álljon (ehhez ILOAD programját is módosítani kell). Hogyan? Gyorsabb lesz-e WIDE ILOAD programja az átalakítás után? Mire szolgál az INVOKEVIRTUAL utasítás? Hol található az INVOKEVIRTUAL disp utasítással hívott metódus? Milyen információ van a metódus elején? Hogy néz ki a veremnek egy metódus számára látható része?
Máté: Architektúrák7. előadás54 Feladatok Mely regiszterek tartalmát kell menteni metódus hívás esetén? Hogy találhatók meg a mentett regiszter tartalmak visszatéréskor? Miért nem lenne jó IRETURN megvalósításában iret3:MAR = MDR; rd iret4:MAR = MAR + 1? Hol található a metódus visszatérési értéke az IRETURN utasítás után? Elemezze a ábra programjait!
Máté: Architektúrák7. előadás55 Feladatok Az IRETURN utasítás mikroprogramozását úgy is megvalósíthattuk volna, hogy az Összekötőt nem használjuk, hanem SP értékéből indulunk ki. Így 7 utasítás is elegendő lett volna. Miért jobb mégis az előadáson bemutatott megoldás? Elemezze a ábra programjait!
Máté: Architektúrák7. előadás56 Feladatok Milyen adat definíciós utasítást ismer? Hogy használható a DUP operátor? Milyen adatok definiálhatók a DB operátorral? Milyen adatok definiálhatók a DW operátorral? Milyen operátor segítségével adhatunk meg távoli cím konstanst? Milyen összetett adat definíciós utasítást ismer? Hogy definiálhatunk struktúrát? Hogy hozhatunk létre struktúra példányt? Hogy hozhatunk létre struktúra vektort?
Máté: Architektúrák7. előadás57 Feladatok Hogy inicializálhatjuk egy struktúra valamely mezejét? Mit kell tudni a struktúra és mező névről? Hogy hivatkozhatunk egy struktúra valamely mezejére? Hogy hivatkozhatunk egy struktúra vektor valamely mezejére? Mi a rekord? Hogy definiálhatunk rekordot? Hogy adhatunk kezdőértéket egy rekordnak?
Máté: Architektúrák7. előadás58 Feladatok Mit kell tudni a rekord és mező névről? Hogy hivatkozhatunk egy rekord valamely mezejére? Hogy hivatkozhatunk egy rekord vektor valamely mezejére? Mi a szimbólum? Hogy definiálhatunk szimbolikus konstanst? Mi a különbség az EQU-val és az = jellel történt konstans definíció között? Mi egy szimbolikus konstans értéke? Hogy definiálhatunk címkét?
Máté: Architektúrák7. előadás59 Feladatok adw5 dup (1,2) brecordx:3,y:4,z:5 cdw10 dup (1,2 dup (3)) ddb”szoveg” Alkalmazza a, b, c, d, x, y,és z -re a LENGTH, SIZE, WIDTH, MASK és a NOT MASK, operátort (ha lehet)! Milyen eredményeket kap? Melyik címet jelenti az ES:5[BX+DI] hivatkozás? Miért hibás a MULES:[DI] utasítás? Hogy javítható ki?
Máté: Architektúrák7. előadás60 Feladatok adb12H bdb 23H Cdw? esetén, mi lesz AX, BL és BH tartalma a movAX, word ptr a movc, AX movBL, low c movBH, byte ptr c utasítások után?
Máté: Architektúrák7. előadás61 Feladatok a= 7 bequa shl 2 movcx, not b mod 5 or 8 esetén, mi lesz cx tartalma?