Bevezetés a gépi tanulásba 2010. február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
© 2010 IBM Corporation IBM Enterprise Content Management Az intelligens karakterfelismerés üzleti lehetőségei A dokumentum feldolgozás 5 lépcsője Előadó:
Advertisements

2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Az integrált áramkörök (IC-k) tervezése
Digitális képanalízis
SAS Enterprise Miner 2. gyakorlat
Szintaktikai elemzés február 23..
Dokumentum klasszifikáció október 12.. Dokumentum klasszifikáció Feladat: Dokumentumok automatikus előre definiált osztályokba sorolása. Dokumentum:
Gépi tanulási módszerek febr. 13.
Számítógépes nyelvészeti alkalmazások Farkas Richárd szept 7.
Gépi tanulási módszerek
Osztályozás -- KNN Példa alapú tanulás: 1 legközelebbi szomszéd, illetve K-legközelebbi szomszéd alapú osztályozó eljárások.
Rangsorolás tanulása ápr. 24..
Szintaktikai elemzés március 1.. Gépi tanulás Osztályozási feladat: Adott egyedek egy halmaza és azok osztályba tartozási függvénye (tanító halmaz),
MEMM (Maximum Entrópia Markov Modell). A label-bias probléma Tanító adatbázis gold standard címkéin tanulunk, kiértékelni a generálton. Túl tökéletes,
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
Mesterséges neuronhálózatok
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Leszámoló rendezés Készítette: Várkonyi Tibor Zoltán VATNABI.ELTE
Mesterséges intelligencia
{ Közösségi spammelés felismerése és eliminálása Kivonat – Pletser József.
Online hasonlóságelemzések: Online hasonlóságelemzések: Tapasztalatok (kukorica) hozamfüggvények levezetése kapcsán Pitlik László, SZIE Gödöllő (Forrás:
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 24. Készítette: Batár Ádám.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Szoftvertechnológia Bevezetés.
Operációkutatás eredete
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Az Alakfelismerés és gépi tanulás ELEMEI
Szakértők és rendszerek
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
Adatbázisrendszerek jövője
Textúra elemzés szupport vektor géppel
Adatszerkezetek 1. előadás
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Problémás függvények : lokális optimalizáció nem használható Globális optimalizáció.
Matematikai eszközök a környezeti modellezésben
Matematika I. 1. heti előadás Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév Deák Ottó mestertanár.
Kötvényárazási hibák intelligens javítóalgoritmusának tervezése és fejlesztése GELLÉN ÁGNES IUFQ58.
Belami beszámoló – Doménadaptációs alkalmazások. Problémafelvetés Felügyelt tanulás elvégzéséhez gyakran kevés jelölt adat áll rendelkezésre  doménadaptáció.
Az információrendszerek kialakulása
Előadó: Nagy Sára Mesterséges intelligencia Kereső rendszerek.
Orvosbiológiai képkereső rendszer teljesítményének képek osztályozásán alapuló javítása Június 23, 2008 Budapest Altrichter Márta Konzulens: dr. Horváth.
MI 2003/ Mi lenne a b legjobb választása? Statisztikai eljárásoknál az un. Fisher féle lineáris diszkriminancia függvény adja a legjobb szétválasztási.
Levéláradat az online levelezésben Tippek, ötletek az átlátható és (általunk) ellenőrzött folyamatokért október 09.
Függvények aszimptotikus viselkedése: A Θ jelölés
Struktúra predikció Struktúra lehet Felügyelt tanulási probléma
Automatikus fizikai tervezési javaslatok XML adatbázisokhoz Balogh Bernadett Kresz Marcell Cseh Tamás.
Példa fogalom tanulására
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Gépi tanulási módszerek
Megerősítéses tanulás 2. előadás
Mesterséges intelligencia Áttekintés. Mesterséges intelligencia (MI) Artificial Intelligence (AI) Filozófia Matematika Pszichológia Nyelvészet Informatika.
Programozási nyelvek Programozási alapismeretek
Gépi tanulási módszerek febr. 9.
Mesterséges intelligencia
Mesterséges intelligencia
Gépi tanulási módszerek febr. 18.
A gépi tanulás célja Cél: Olyan programok létrehozása, amelyek a működésük során szerzett tapasztalatok segítségével képesek javítani a saját hatékonyságukon.
Bunkóczi László, Dr.Pitlik László, Pető István, Szűcs Imre
Kísérlettervezés 3. előadás.
Gépi tanulás.
A mesterséges neuronhálók alapjai
3. osztályban.
GÉPI TANULÁSI ALAPFOGALMAK
Előadás másolata:

Bevezetés a gépi tanulásba február 16.

Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával foglalkozik” (Luger 1993) Annak tanulmányozása, hogy hogyan lehet a számítógéppel olyan dolgokat művelni amiben pillanatnyilag az emberek a jobbak” (Rich 1991)

Szabály alapú rendszerek vs. Gépi tanulás Szabályalapú rendszer: terület szakértője kézzel állít elő döntési szabályokat Gépi tanulás: a szakértő példákat mutat a gépnek ami azok alapján automatikusan állítja elő a döntési szabályokat (szerepek elválnak)

Szabály alapú rendszerek vs. Gépi tanulás Előnyei: –Magához a döntési rendszerekhez (szabályok megfogalmazásához) nem kell értenie a szakértőnek, általában olcsóbb –Könnyebben adaptálható Hátránya: –Komplex összefüggések megtanulásához nagyon sok példa lehet szükséges

Gépi tanulás Gépi tanulás = Statisztikai tanulás 1. generáció szabályalapú 2. generáció gépi tanulás 3. generáció hibrid? Ez intelligencia?

Osztályozási feladat Adott egyedek egy halmaza és azok osztályba tartozási függvénye (tanító halmaz), találjuk meg a mintázatot/szabályosságokat ami alapján korábban nem látott egyedeket be tudjuk sorolni az adott osztályokba.

Gépi tanulás Legfontosabb részfeladatok: egyed-jellemzők megtalálása megfelelő tanuló módszer kiválasztása, hangolása kiértékelés és visszacsatolás

Jellemzők Cél minden olyan jellemző összegyűjtése ami segítheti a predikciót (manuális) Tartsuk szem előtt a problémát! Típusai: diszkrét: értékek véges halmaza, nincs rendezés folytonos

Tanuló algoritmus

Döntési fa osztályozó

Kiértékelés Gold standard címkékhez hasonlítjuk a gépi tanulási modell predikcióit Kiértékelési metrika: a jelölés jóságának leképezése egyetlen értékre. Feladatonként más és más! pl: „Hány spam-et jelöltünk spamnek”

Kiértékelés Tanító, teszt és kiértékelő adatbázisok 10-szeres keresztvalidáció Tanító Teszt

Visszacsatolás Visszacsatolás: elemzzük a hibáinkat! Lehetőségek: új jellemzők felvétele, paraméterek hangolása, stb.

A tanuló adatbázis mérete

Általánosítás és túltanulás Döntési fánál?