Bevezetés a Java programozásba

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jt Java Feltételek, logikai kifejezések. jt 2 Logikai operátorok Logikai kifejezésekre alkalmazhatók a következő műveletek: 1. nem! 2. és&ill.&& 3. kizáró.
Advertisements

ADATBÁZIS KEZELÉS – Adattípusok
A Java programozási nyelv
Adatbányászati technikák (VISZM185)
JavaScript.
© Kozsik Tamás Tömbök, kollekciók és egyéb alaposztályok.
Hernyák Zoltán Magasszintű Programozási Nyelvek I.
Programozás alapjai.
Turbo Pascal Változók.
Programozás alapjai.
Csala Péter ANDN #4. 2 Tartalom  C# - ban előre definiált típusok  Változók  Változókkal műveletek  Elágazás  Ciklus.
Bevezetés a Java programozásba
Bevezetés a Java programozásba
1 Programozás alapjai GEIAL312B (ANSI C) BSc (Bachelor of Science) / Alap képzés 2005/2006. őszi félév Miskolci Egyetem Általános Informatikai Tanszék.
4. előadás (2005. március 8.) Pointerek Pointer aritmetika
Követelmények Bevezetés a Javába Első java program írása Dokumentációk
A CLIPS keretrendszer CLIPS "C" Language Integration Production System.
Készítette: Rummel Szabolcs Elérhetőség:
A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/34 Java programozási nyelv A nyelv alapjai Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai Intézet.
Java programozási nyelv 3. rész – Osztályok I.
C# Alapok Krizsán Zoltán.
C# tagfüggvények.
C# tagfüggvények.
PHP Webprogramozás alapjai
Web-grafika (VRML) 10. gyakorlat Kereszty Gábor. Script típusok Elemi típusok: szám: egész vagy lebegőpontos – int / float – 1 / 1.1 string: ‘Hello World!’
Készítette: Keszthelyi Zsolt
C++ Alapok, első óra Elemi típusok Vezérlési szerkezetek
Vizuális és web programozás II.
A JAVA TECHNOLÓGIA LÉNYEGE Többlépcsős fordítás A JAVA TECHNOLÓGIA LÉNYEGE Platformfüggetlenség.
A Java jellemzői Hordozható, platformfüggetlen forráskód és bájtkód szinten forráskód és bájtkód szinten Tisztán objektumorientált csak osztályok, illetve.
Programozási nyelvek II. Objektumorientált programozás a Java nyelv eszközeivel 2007/08.
PHP I. Alapok. Mi a PHP? PHP Hypertext Preprocessor Szkriptnyelv –Egyszerű, gyors fejlesztés –Nincs fordítás (csak értelmező) Alkalmazási lehetőségek:
Programozás Az adatokról C# -ban.
Programozási Nyelvek (C++) Gyakorlat Gyak 02.
IV. Java programozási alapok
III. Java környezet 9. A Java nyelvről 10. Java programfejlesztés, JDK.
Szoftvertechnológia alapjai Java előadások Förhécz András, doktorandusz tárgy honlap:
Programozási nyelvek Páll Boglárka.
Operátorok Értékadások
Készítette: Csíki Gyula
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Javascript Microsoft által készített kiegészítése Statikus típusosság Nagy projektek Windows 8 fejlesztésénél WinRT egy részét ebben írták Nyílt forráskódú,
1Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai KarAntal Gábor Programozás I. 1. gyakorlat.
Java programozási nyelv Filekezelés
Komoróczy Tamás 1 Java programozási nyelv Stringek.
Java programozási nyelv Metódusok
Komoróczy Tamás 1 Java programozási nyelv A nyelv alapjai.
Java programozási nyelv Adatbekérés konzolról
Programozás. Programozási nyelvek: Gépi nyelv A számítástechnika őskorában egyedüli lehetőség volt a gép bitsorozattal való programozása. Minden processzor.
Objektum orientált programozás
A Visual Basic nyelvi elemei
Operátorok Vezérlési szerkezetek Gyakorlás
Fontos tudnivalók A MATLAB egy fajta objektummal dolgozik (Mátrix)
Programozás III CSOMAG. CSOMAGOK Az összetartozó osztályok és interfészek egy csomagba (package) kerülnek. A Java is csomagok halmaza: csomagokban van.
Free pascal feladatok
1Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai KarAntal Gábor Programozás I. 1. gyakorlat.
Grafikus programozás Készítette: Csernok László
1Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai KarAntal Gábor Programozás I. 1. gyakorlat.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás I. 3. gyakorlat.
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
TÁMOP /1-2F Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam Windows Forms alkalmazás készítése Czigléczky Gábor 2009.
TÁMOP /1-2F JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam Osztályok, objektumok definiálása és alkalmazása. Saját.
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Programozási alapismeretek
Hernyák Zoltán Magasszintű Programozási Nyelvek I.
A CLIPS keretrendszer
Változók.
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
Előadás másolata:

Bevezetés a Java programozásba Multimédiafejlesztő tanfolyam 1. foglalkozás Készítette: Csekéné Molnár Erika, 2009

1. Bevezetés A Java nyelv története A Java rendszer lényege A Java nyelv alapfogalmai Java programok készítésének eszközei Az első program: Hello Világ A NetBeans fejlesztői környezet

1.1 A Java nyelv története Az 1990-es évek eleje: Sun Microsystems (Green projekt) James Gosling 1993-ban a World Wide Web robbanásszerű fejlődésnek indul 1995 májusa kiadják a Java programozási nyelvet 1999: Három független rész: ME, SE, EE

1.2 A Java rendszer lényege „írd meg egyszer, futtasd bárhol” Java Virtuális Gép (Java Virtual Machine, JVM)

1.3 A Java nyelv alapfogalmai Objektum: adatokból (állapot) és a rajtuk végezhető műveletekből (viselkedés) felépített egység. Osztály: hasonló objektumok közös tervrajza Példány: konkrét objektum Üzenet: objektumok közötti kommunikáció, adatcsere

1.4 Java programok készítésének eszközei Szövegszerkesztő: Notepad, GWD JDK (Java SE Development Kit) telepítés és PATH beállítása (Vezérlőpult/Rendszer panel Speciális fül) Parancssor VAGY Integrált fejlesztőkörnyezet (IDE): NetBeans

1.5 Az első program: Hello Világ! Szövegszerkesztő: public class Elso { public static void main( String args[] ) { System.out.println( "Hello Világ!" ); } Mentés: Elso.java néven Parancssor: javac Elso.java >>> Elso.class létrejön fordítás java Elso >>> JVM futtatás Feladat: Írasd ki a nevedet!

1.6 A NetBeans fejlesztői környezet Telepítés és indítás Új projekt létrehozása: Projekt neve, helye, első fájl (main class) létrehozása, mappaszerkezet létrejön Képernyő felépítése: Project, Files, Navigator, Output és Forrás kód panelek Elso.java létrehozása, futtatása (egy! lépésben) Új fájl létrehozása: Fájl típusa, neve, helye

2. Változók, adattípusok, műveletek, kifejezések Változó fogalma Egyszerű adattípusok Deklaráció, értékadás Aritmetikai és logikai műveletek Kifejezések

2.1 Változó fogalma Névvel azonosított memóriaterület Azonosító: érvényes név betű (kis/nagy), számjegy, aláhúzás jel, dollár jel, NEM tartalmazhat szóközt Típus: egész, valós, logikai, karakter, szöveg Érték Élettartam

2.2 Egyszerű adattípusok Típus Méret (bit) Értéktartomány boolean 1 true vagy false char 16 ’\u0000’-tól ’\uFFFF-ig byte 8 -128-tól +127-ig short -32.768-tól +32.767 int 32 -2.147.483.648-tól +2.147.483.647-ig long 64 -9.223.372.036.854.775.808-tól +9.223.372.036.854.775.807-ig float -3,40292347E+38-tól +3,40292347E+38-ig double -1,79769313486231570E+308-tól +1,79769313486231570E+308-ig

2.3 Deklaráció, értékadás Deklaráció: Értékadás (értékadó utasítás): típus azonosító; pl.: int a; Kötelező, bárhol lehet, felhasználás előtt Lényege: változóhoz hozzárendeljük a tárterületet Értékadás (értékadó utasítás): pl.: a = 5; Egy lépésben: pl.: int a = 5;

2.4 Aritmetikai és logikai műveletek Java művelet Aritmetikai művelet Összeadás + Kivonás - Szorzás * (Egész)Osztás / Maradékosztás % Logikai művelet Java művelet == Egyenlő != Nem egyenlő > Nagyobb, mint < Kisebb, mint >= Nagyobb vagy egyenlő, mint <= Kisebb vagy egyenlő, mint Java művelet Logikai operátor És && Vagy || Nem !

2.5 Kifejezések Aritmetikai kifejezés: Logikai kifejezés: Kifejezésben lehet konstans, változó sőt függvény is. Aritmetikai kifejezés: a=b*2; n=n+1; VAGY n+=1; VAGY n++; y=Math.sqrt(x); Logikai kifejezés: (x<5); f=((x<5) && (x>-5)); g=((y>=3) || !(y<6)); Feladat: Írj programot, amely két egész számmal végezhető összeadás és kivonás műveletet mutat be! (Muvelet.java)

3. Vezérlő struktúrák Megjegyzések Programblokk Az if elágazó utasítás Ciklusok A for ciklus A continue és break utasítások A switch-case utasítás

3.1 Megjegyzések Bárhol elhelyezhető, magyarázó szövegek, a fordító figyelmen kívül hagyja Több soros /* karakterekkel kezdődik */ karakterekig tart Egysoros (rövid megjegyzés) // jel vezeti be és sor végéig tart

3.2 Programblokk Egy vagy több utasítást foglal magába Utasítást ; pontosvessző zárja Ha több utasítást foglal magába: Nyitó { kapcsos zárójel nyitja Záró } kapcsos zárójel zárja Blokkok határai nem keresztezik egymást

3.3 Az if elágazás EGYÁGÚ elágazás: if (logikai kifejezés) utasítás; AZAZ if (x<0) System.out.println(„Negatív!”); KÉTÁGÚ elágazás: if (logikai kifejezés) { utasítások; } else { } TÖBBÁGÚ elágazás: if (logikai kifejezés){ utasítások; } else if (log. kif.){ } else { } Feladat: Olvassunk be egy egész számot parancssorból, és döntsük el, hogy pozitív vagy negatív esetleg nulla e! (PozNeg.java)

3.4 Ciklusok ELŐLTESZTELŐ HÁTULTESZTELŐ while (logikai kifejezés) { utasítások; } HÁTULTESZTELŐ do { utasítások; } while (logikai kifejezés) Ciklusmag: programblokk, végrehajtandó utasítások Ciklusfeltétel: a logikai kifejezés, amely ha igaz, a ciklusmag végrehajtódik Feladat: Írassuk ki a számokat 1-től 10-ig egy sorba! (Szamol.java)

3.5 A for ciklus ELŐLTESZTELŐ ciklus for (cikl.vált. inic.; feltétel ellen.; cikl.vált. mód.) { utasítások; } Ciklusváltozó: követi a ciklusmag végrehajtásának számát Feladat: Írassuk ki az 1 és 10 között lévő számok összegét! (Osszeg10.java)

3.6 A continue és break utasítások Használata: ciklusokban. Hatása: adott feltétel teljesülése esetén a ciklusmagban lévő utasítás nem kerül végrehajtásra, a vezérlés a ciklusfejre kerül. Pl.: for (int i=0;i<=10;i++) {  if (i==5) continue; System.out.print(i+” ”); } break; Használata: ciklusokban. Hatása: adott feltétel teljesülése esetén a ciklusmagban lévő utasítás nem kerül végrehajtásra, a vezérlés a ciklus utáni utasításra kerül, azaz kilép a ciklusból. Pl.: for (int i=0;i<=10;i++) {  if (i==5) break; System.out.print(i+” ”); } Példa feladat: Szamol2.java

3.7 A switch-case utasítás Sokágú, többszörös elágazást tesz lehetővé Pl.: switch (n){     case 1: System.out.println("Elegtelen"); break;     case 2: System.out.println("Elegseges"); break;    case 3: System.out.println("Kozepes"); break;     case 4: System.out.println("Jo"); break;    case 5: System.out.println("Jeles");     default: System.out.println("Gratulálok!");   } Példa feladat: Osztalyzat.java

4. Feladatok Írj programot, amely egy megadott körsugár alapján kiszámolja a kör átmérőjét, kerületét és területét! (Kor.java) Írj programot, amely egy megadott számról eldönti, hogy páros vagy páratlan! (Paros.java) Írj programot, amely kiírja az 1 és 100 közzé eső azonos számjegyekből álló kétjegyű számokat csökkenő sorrendben! (Azonos.java) Írj programot, amely kiírja 2 első 16 hatványát! (Hatvany.java) Írj programot, amely kinyomtatja a szorzótáblát! (Egyszeregy.java)