Fő témáink : A hang : - Terjedése , sebessége ,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hullámmozgás.
Advertisements

Hangközvetítés Stúdiótechnika 3..
A hallás és egyensúlyozás
A hangtan Az akusztika Lingvay Dániel XI. oszt.
A számítógép műszaki, fizikai része
A hangszálak, mint hangforrások A fül mint hangfogó Hlasivky ako zdroj zvuku. Ucho ako prijímač zvuku hangszálak.
1 -40dB 20dB -20dB 0dB f h -2f h -1 fhfh f h +1 eheh v ≤ e h -e z -4.07dB A TETRA BÁZISÁLLOMÁS VEVŐBERENDEZÉSÉNEK AZ ANALÓG KÁBEL- TV SUGÁRZÁSSAL SZEMBENI.
Hang- és videotechnika Bevezetés
A fejhallgatók története
Hangtechnika I. 1-4 Schiffer Ádám
Mobil eszközök vezeték nélküli tápellátása
ZAJVÉDELEM Koren Edit 4..
Hang és fény (Akusztika, fénytechnika)
A hallás és a pszichoakusztika alapfogalmai
Segédlet a Kommunikáció-akusztika c. tárgy tanulásához
Hang és fény (Akusztika, fénytechnika)
Tartalomjegyzék State of the art A probléma
Tartalom Klasszikus hangtan
Hangfrekvencia, Fourier analízis 5. (III. 28)
A hangérzékelés, hangosság . Akusztikus eszközök, érzékelők.
Hallás.
Hangok összetétele egyszerű harmonikus rezgés (tiszta hang):
Erősítők.
Fizika 5. Hangtani alapok Hangtan.
Hangtan Készítette: Balázs Zoltán BMF. KVK. MTI.
Fizikai átviteli jellemzők, átviteli módok
Audióállományok.
7. ea november 6..
2007 december Szuhay Péter SPECTRIS Components Kft
A mikrofon -fij.
Hullámjelenségek mechanikus hullámokkal a gyakorlatban
A hangerősség Hlasitosť
A hang terjedése.
Zajmérés, zajcsökkentés
Hallási illúziók 1 Bőhm Tamás
Hangtechnika.
Hangszerkesztés elmélet
A hang digitalizálása.
Kommunikációs Rendszerek
Adatátvitel elméleti alapjai
A DIGITÁLIS HANG.
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
Hangtechnika alapok Petró Zoltán 2004 KI.
FARKAS VIVIEN. MINTAVÉTELEZÉSI FREKVENCIA  A digitalizálás során használt legfontosabb minőségi tényező a mintavételezési frekvencia, vagy mintavételezési.
Az ultrahang világa Készítette: Gór ádám.
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
előadás: Hangtani alapfogalmak Augusztinovicz Fülöp
Mechanikai hullámok.
Hangtan.
A DIGITÁLIS HANG Mi a hang? A hang valamilyen rugalmas közegben terjedő rezgéshullám ami az élőlényekben hangérzetet kelt. A hang terjedési sebessége.
A címben feltett kérdésre több válasz is lehetséges, egyszerűen mondhatjuk azt is, hogy „hang az, amit hallunk” – ezzel nem is járunk messze az igazságtól,
A hallás Készítette: Speth Evelin. A fül Fül: a hallás és az egyensúlyozás érzékszerve. 3 részre tagolódik 1.Külső fül 2.Közép fül 3.Belső fül.
Mechanikai rezgések és hullámok
NXT és EV3 összehasonlítása
Zenei skálák. Hullámok Hullámhossz (λ) Frekvencia (f) Terjedési sebesség (v) Amplitúdó (A)
Összefoglalás Hangok.
Multimédia.
Komplex természettudomány 9.évfolyam
A matematika a zenében.
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
HANG Multimédia tananyag Huszár István.
Hangtan.
Emisszió források 1/15. ML osztály részére 2017.
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
A hang digitalizálása.
Oktatási segédlet a Kommunikáció-akusztika c. tantárgy tanulásához
Mikrofonok Elvek, felépítés, jellemzők és alkalmazások
Hangtani alapfogalmak
Digitális hangtechnikaH
A hangstúdiótechnika alapelemei
Előadás másolata:

Fő témáink : A hang : - Terjedése , sebessége , - A hangrezgés frekvenciája ,amplitúdója - A tiszta hang és összetett hang - Hangmagasság , hangszínezet - Hangerősség , hangintenzitás

A hang és fogalmai A természetes és mesterséges hang : - A beszéd - A zenei énekhang - Zörejek , zajok Hangtechnikai alapfogalmak: dB , RMS , Peak , Dinamika tartomány ,Frekvencia menet , jel/zaj , alap és felharmonikusok ,

Hallás - Az emberi hallószer Munka eszközünk : A fül - Hallható és nem hallható hangok - A hangmagasság és hangosság érzete Hallásküszöb , fájdalomküszöb , egyéni hangérzet

Mikrofonok működési elvek , felépítés , dinamikus , kondenzátor , URH mikrofonok , karakterisztika , műszaki adatok , mikrofonozás , mikrofonok kiválasztása közel téri hatás mikrofonoknál

Hangfelvétel Mikrofonnal Teremakusztikai alapfogalmak ( teremválasz , átvitel ,utózengés,diffuzitás ) Riportfelvételek , rúdról , kézben , szabadtérben , mozgó szereplőkkel

Hangfelvétel : Play back technikával , mikrofon szivacs használat A – B rendszerű sztereó felvétel X – Y rendszerű sztereó felvétel

Hangfelvétel : M – S rendszerű sztereó felvétel Zenefelvételek Zenekari felvételek „Audio in media” sportesemények mikrofonozása

Digitális Hangtechnika - A / D és D / A átalakítás , számrendszerek , áramköri alapelemek , A és D rendszerek összehasonlítása Analóg jelek digitalizálása Túl mintavételezés , átlapolódás

Keverők Felépítés , tömbvázlat , használat Digitális keverőasztal felépítése GAin managment Analóg mixer ismertetése

Jeltovábbítás Szimmetrikus – asszimetrikus rendszer DI boksz Jel föld Kompresszor - limitter Fantomtáplálás

Formátumok CD / CD Rom / CD – R / DVD / MD / SACD MP3 /

Hangtechnikai csatlakozók XLR , Jack , Rca..

Kivezérlés és kivezérlés mérése Analóg műszerek Digitális műszerek A túlvezérlés mérése PPM műszer és használata digit rögzítéskor dBFS

Gyakorlati esetek Kamerával történő hangfelvétel KK hangrendszer Stúdió hangrendszer Kvíz hang - summa -1 Kereszt hang Kommentátor egység – telefon modem 4 Huzalos utasító - IFL - Atmoszféra

Ajánlott irodalom : Kézikönyv film –és Tv alkotóknak Jákó Péter : Digitális Hangtechnika Csabai Dániel : A hangfelvétel gyakorlata Újházy László : A hang művészete

Folyóiratok Médiatechnika Broadcast engineering Sztereó magazin Diszkrónika + Stage Pro Sound News

WEB Lapok / Portálok Hangtechnika.lap.hu Video.lap.hu Gyártók oldalai Forgalmazók honlapjai: Stúdiótech , Leonardo , Dynarec stb.

Urbán Ernő 06 30 227 80 86 E- mail : erno.urban@mtv.hu : erno@erla.hu

A hang és fogalmai A természetes és mesterséges hang : - A beszéd - A zenei énekhang - Zörejek , zajok Hangtechnikai alapfogalmak: dB , RMS , Peak , Dinamika tartomány ,Frekvencia menet , jel/zaj , alap és felharmonikusok ,

HANG A levegő, vagy más közeg részecskéinek rezgése, amit valamilyen hangforrás idéz elő, pl.: emberi beszéd, ének, hangszerek, természeti hangok, tárgyak kölcsönhatása, ... Főbb jellemzői: hangerő - a rezgő közeg mozgási energiájával arányos, frekvencia - rezgésszám/másodperc, spektrum - a különféle erősségű és frekvenciájú rezgések eloszlása egy hangmintában.

Hallható hang Az ember számára hallható, érzékelhető hang, egyénenként kisebb-nagyobb mértékben eltérő lehet, függ az ember fiziológiai, egészségi állapotától. Frekvenciatartománya: 20 Hz - 20 kHz, a közepes tartományban a legérzékenyebb a hallásunk. Intenzitása: a hallásküszöbtől a fájdalomküszöbig.

HANG Rugalmas közegben terjedő rezgéshullám Lehet : Zenei jellemzője , hogy periódikus Zörej : nem periódikus ( hosszabb ) , lehet dörej :pillanatnyi Kisérlet : Hangvilla : ceruza:

Hanghullám Hang rugalmas közegben terjedő rezgés Szilárd ,folyékony , légnemű közeg. Sebessége 330 m/s ( + 15 C ) , jele : c Van frekvenciája , amplitúdója. Szinuszos rezgés

1 Hz rezgés

Tiszta hang – Összetett hang: Tiszta: szinuszos rezgés ( spektruma 1 vonal ) 1 frekvencia jellemzi ! Összetett amiben több : Spektrumában több frekvencia is szerepel. Összetett lehet 1. periódikus ( periódikus összetett : zenei hang ) 2. nem periódikus ( zörej )

Periódikus összetett hang :

Hangmagasság :

Hang magasságát : frekvenciája határozza meg Zenei hangok : alap + felharmonikusai

dB Suttogó hang : 10 - 9 W / m2 Lökhajtásos repülő : 10 5 W / m2 Könnyebb számolás - fül logaritmikus érzékenysége miatt: az intenzitást - teljesítményt - hangnyomást – hangosságot lg egységben fejezzük ki !!! I 1 / I 2 intenzitásviszonya a dB értéke : 10lg I1 / I2 dB Intenzitás skála alap pontja : 0 dB , ( 1000 Hz - 0.0002 mbar )

Irányhallás: Idő Különbség !!! Hangerő Különbség !!! Hangszín Különbség !!! Fej Mozgatása !!!

A fül három részből áll: külső, középső és belső fül. hallójáratot a dobhártya zárja le dobhártyához a középfül felől kapcsolódó hallócsontok kalapács, üllő, kengyel közvetítik a hangot a belső fül ovális ablakához. dobhártya felülete lényegesen nagyobb, mint az ovális ablaké, az így átadott rezgések nyomása megnövekszik kb. 20-szorosára.

A külső hallójárat nyílását a fülkagyló veszi körül A külső hallójárat nyílását a fülkagyló veszi körül. A külső hallójárat részben porcos, részben csontos cső, amely a hangtér rezgéseit a dobhártya felé vezeti. A hallójárat zárt csövű rezonátorként viselkedik a 2-5kHz -es tartományban.

A középfül anatómiai részei a dobüreg, a csecsnyúlvány és a fülkürt A középfül anatómiai részei a dobüreg, a csecsnyúlvány és a fülkürt. A dobüreget a dobhártya zárja el a külső hallójárattól. Három csontocska található benne: a kalapács, az üllő és a kengyel.

A kalapács, az üllő és a kengyel alkotja a hallócsont láncot, hosszú nyúlványa (nyele) a dobhártyába van beágyazva, feje szorosan csatlakozik az üllőhöz, az üllő pedig lazán ízesül a kengyellel.

A belső fület a csontos labirintus alkotja, ami egy csontfallal körülvett bonyolult üregrendszer. Részei: a) a három félkörös ívjárat, b) a csiga és c) a tornác,

Hangszerhangok fázisai

Mikrofon A levegő rezgését elektromos jellé, változó feszültséggé, audiojellé alakítja. Működési elv alapján a (jelenleg használt) típusai: dinamikus-, piezzo-, kondenzátormikrofon

Mikrofonok – milyen a jó miksi Nem zavarja a hangteret Irányítottsága nem freki függő Érzéketlen a külsö a elektromos – mágneses mezőkre Szimmetrikus a kimenete Nagy hangnyomást bír 140 – 160 dB Alsó - felső határfrekvencia Nincs zaja Érzékeny Nincs lineáris torzítása Nem öregszik a membránja Páratartalomra . Hőre – hidegre érzéketlen Nem zavarja a látásban / TV kép Bármely példánya azonos tulajdonságú

Ideális miksi Bármely keverővel kompatibilis Nem sérülékeny Sok van belőle Változtatható a közeltéri – távoltéri freki Sok kiegészítő Táp feszt bír Könnyű cserélni

Gömb karakterisztikájú Omnidirectional

Vese Kardioid

Szuper vese Superkardioid

Hiper vese Hypercardioid

Kétirányú v. nyolcas Bidirectional

DINAMIKUS Miksi működési elv: - A dinamikus mikrofonok úgy működnek, mint a dinamók; elektromos áramot indukálnak a mágneses tér és egy tekercs segítségével. jellemzői: - nincs szükség külső áramforrásra - robusztus - nagy hangnyomásnak (hangerőnek) is kitehető - kevésbé érzékeny a magas frekvenciákra - olcsó

KONDENZÁTOR Miksi. működési elv: - A kondenzátor mikrofonokban a membrán úgy viselkedik, mint egy kondenzátor; két lemez között hangnyomás esetén elektromos mező jön létre jellemzői: - szükségük van külső áramforrásra (48V) - "Fantom táp" - nagyon érzékeny - nagyobb kimeneti jelszint (előerősítővel szerelik) - széles frekvenciatartomány - kisebb hangnyomást bír el

„ Bizsu / Voice / Puska ” Electro voice Re 50 Sony ECM 77B Sennheiser MKH – 416 - szélzsákkal

EV RE 50 Vastag membrán Kör karakterisztika Érzéketlen Atmoszféra erős akkor is OK Szájtól 1 – 10 cm Nem tapi érzékeny

Bizsu Közepesen érzékeny Gömb Enyhén zajos helyen 5- 25 cm táv Electret Fantom táp igény

Puska MKH 416 a standard Vékony membrános Erősen irányított Visszhangmentes , zajszegény környezetben Fantom táp igény Kis hangnyomást bír 30 – cm től ….

Fantom Táp

A fantom táp A kondenzátor mikrofonok működéséhez, ellentétben a dinamikus mikrofonokkal, tápellátás szükséges. Ezt vagy a mikrofonba (vagy egy hozzácsatolt adapterbe) épített telep, vagy a ma már szinte minden rendezvénykeverőbe beépített ú.n. FANTOM TÁP biztosítja. (Phantom Power) A nemzetközi ajánlásoknak megfelelően a keverők zömében a fantom táp nagysága +48V. Ez kellő nagyságú tápfeszültséget biztosít a kondenzátor mikrofonok működéséhez. Fontos megjegyezni, hogy a legtöbb mai, modern kondenzátor mikrofon kapszula nem igényel ilyen magas tápfeszültséget, s már pár Voltról (3-9V) is tökéletesen működnek. Ezek a mikrofonok úgy készülnek azonban, hogy a +48V tápfeszültségről is üzemeltethetőek. Ha nem gyári mikrofont használunk, hanem csak egy kapszula bekötésére

Néhány jó tanács ! Fantom tápot bekapcsolni csak lehúzott mesterszabályzók, vagy lenémított erősítők mellett szabad, mert különben hatalmas csattanás fog hallatszani! Dinamikus mikrofonokat a mikrofon kábel végén feltolt szabályzók mellett is bátran cserélhetünk, kondenzátor mikrofonoknál ez szintén hatalmas csattanáshoz vezet. A fantom táp terhelhetősége véges: ha fantom tápról működő eszközöket (pl. DI-BOX) is használunk nagy számban, legyünk tekintettel a fantom táp terhelhetőségére. (mA-ben adják meg, gyári adat) Különösen fontos ez a régebbi gyártású keverőknél, mert azok tervezésénél még nem számoltak a fantom tápos eszközök terhelésével.

Teremakusztika Akusztika a szabad térben : Vízszintes szabad térben a pontszerűen megszólaló (zenei) hangok energiája gyorsan csillapodik, a hangforrás hangnyomásszintje a távolság kétszereződésével 6 dB-vel csökken. Ennek okai: 1. a hang energiájának irányítottsága 2. a hallgatóság felületének erős hangelnyelő hatása 3. környezeti zajforrások

Teremakusztika Ebből következően az emberi beszéd szemben 5-6 méter, háttal 2-3 méter távolságig érthető. Ezek a zavaró hatások kiküszöbölhetőek akkor, ha : 1. a hangforrás mögött nem helyezkedik el hallgatóság 2. a hangforrás helyét megemeljük 3. környezeti zajok ellen védőfalat építünk

Ókori színház

Római típusú színház

Mai színházterem

A - B rendszerű

A - B rendszerű Mindig 2 vese Egymástól 3 – 5 méterre

A – B rendszerű

X - Y rendszerű

M - S technológia

M - S technológia Profi 1 nyolcas + vese Leggyakoribb a rádiókban M jel teljes értékű mono S jel csak irányinformáció

M S Mátrixolása

Analóg csatorna jellemzői Időben értékkészletében folyamatos Lehet : - akusztikus - mechanikus - elektromos Feladat során a jel változik , sérül

Dinamika tartománya: legnagyobb ampl. Jel Zaj : belekeveredik a hasznosba , mivel a zaj is analóg Torzítás: Jel nagyobb ampl. Mint a csat. Impulzusviselkedés: bementére adottImpulzusokra , hogyan reagál.

Digit Zavarvédett Nagyobb dinamika Segéd infók Kezelési komfort Minőség romlás nélküli copy Kis méret , olcsóbb

Digit hang alapjai : Az analógot 2- es számrendszerbe helyezik Mintvételezés ( pl: kéziműszer ) Bit szám Alaptétel : F s nagyobb mint 2 x f max

Keverőpultok Analóg felépítése Digitális felépítése