Fő témáink : A hang : - Terjedése , sebessége , - A hangrezgés frekvenciája ,amplitúdója - A tiszta hang és összetett hang - Hangmagasság , hangszínezet - Hangerősség , hangintenzitás
A hang és fogalmai A természetes és mesterséges hang : - A beszéd - A zenei énekhang - Zörejek , zajok Hangtechnikai alapfogalmak: dB , RMS , Peak , Dinamika tartomány ,Frekvencia menet , jel/zaj , alap és felharmonikusok ,
Hallás - Az emberi hallószer Munka eszközünk : A fül - Hallható és nem hallható hangok - A hangmagasság és hangosság érzete Hallásküszöb , fájdalomküszöb , egyéni hangérzet
Mikrofonok működési elvek , felépítés , dinamikus , kondenzátor , URH mikrofonok , karakterisztika , műszaki adatok , mikrofonozás , mikrofonok kiválasztása közel téri hatás mikrofonoknál
Hangfelvétel Mikrofonnal Teremakusztikai alapfogalmak ( teremválasz , átvitel ,utózengés,diffuzitás ) Riportfelvételek , rúdról , kézben , szabadtérben , mozgó szereplőkkel
Hangfelvétel : Play back technikával , mikrofon szivacs használat A – B rendszerű sztereó felvétel X – Y rendszerű sztereó felvétel
Hangfelvétel : M – S rendszerű sztereó felvétel Zenefelvételek Zenekari felvételek „Audio in media” sportesemények mikrofonozása
Digitális Hangtechnika - A / D és D / A átalakítás , számrendszerek , áramköri alapelemek , A és D rendszerek összehasonlítása Analóg jelek digitalizálása Túl mintavételezés , átlapolódás
Keverők Felépítés , tömbvázlat , használat Digitális keverőasztal felépítése GAin managment Analóg mixer ismertetése
Jeltovábbítás Szimmetrikus – asszimetrikus rendszer DI boksz Jel föld Kompresszor - limitter Fantomtáplálás
Formátumok CD / CD Rom / CD – R / DVD / MD / SACD MP3 /
Hangtechnikai csatlakozók XLR , Jack , Rca..
Kivezérlés és kivezérlés mérése Analóg műszerek Digitális műszerek A túlvezérlés mérése PPM műszer és használata digit rögzítéskor dBFS
Gyakorlati esetek Kamerával történő hangfelvétel KK hangrendszer Stúdió hangrendszer Kvíz hang - summa -1 Kereszt hang Kommentátor egység – telefon modem 4 Huzalos utasító - IFL - Atmoszféra
Ajánlott irodalom : Kézikönyv film –és Tv alkotóknak Jákó Péter : Digitális Hangtechnika Csabai Dániel : A hangfelvétel gyakorlata Újházy László : A hang művészete
Folyóiratok Médiatechnika Broadcast engineering Sztereó magazin Diszkrónika + Stage Pro Sound News
WEB Lapok / Portálok Hangtechnika.lap.hu Video.lap.hu Gyártók oldalai Forgalmazók honlapjai: Stúdiótech , Leonardo , Dynarec stb.
Urbán Ernő 06 30 227 80 86 E- mail : erno.urban@mtv.hu : erno@erla.hu
A hang és fogalmai A természetes és mesterséges hang : - A beszéd - A zenei énekhang - Zörejek , zajok Hangtechnikai alapfogalmak: dB , RMS , Peak , Dinamika tartomány ,Frekvencia menet , jel/zaj , alap és felharmonikusok ,
HANG A levegő, vagy más közeg részecskéinek rezgése, amit valamilyen hangforrás idéz elő, pl.: emberi beszéd, ének, hangszerek, természeti hangok, tárgyak kölcsönhatása, ... Főbb jellemzői: hangerő - a rezgő közeg mozgási energiájával arányos, frekvencia - rezgésszám/másodperc, spektrum - a különféle erősségű és frekvenciájú rezgések eloszlása egy hangmintában.
Hallható hang Az ember számára hallható, érzékelhető hang, egyénenként kisebb-nagyobb mértékben eltérő lehet, függ az ember fiziológiai, egészségi állapotától. Frekvenciatartománya: 20 Hz - 20 kHz, a közepes tartományban a legérzékenyebb a hallásunk. Intenzitása: a hallásküszöbtől a fájdalomküszöbig.
HANG Rugalmas közegben terjedő rezgéshullám Lehet : Zenei jellemzője , hogy periódikus Zörej : nem periódikus ( hosszabb ) , lehet dörej :pillanatnyi Kisérlet : Hangvilla : ceruza:
Hanghullám Hang rugalmas közegben terjedő rezgés Szilárd ,folyékony , légnemű közeg. Sebessége 330 m/s ( + 15 C ) , jele : c Van frekvenciája , amplitúdója. Szinuszos rezgés
1 Hz rezgés
Tiszta hang – Összetett hang: Tiszta: szinuszos rezgés ( spektruma 1 vonal ) 1 frekvencia jellemzi ! Összetett amiben több : Spektrumában több frekvencia is szerepel. Összetett lehet 1. periódikus ( periódikus összetett : zenei hang ) 2. nem periódikus ( zörej )
Periódikus összetett hang :
Hangmagasság :
Hang magasságát : frekvenciája határozza meg Zenei hangok : alap + felharmonikusai
dB Suttogó hang : 10 - 9 W / m2 Lökhajtásos repülő : 10 5 W / m2 Könnyebb számolás - fül logaritmikus érzékenysége miatt: az intenzitást - teljesítményt - hangnyomást – hangosságot lg egységben fejezzük ki !!! I 1 / I 2 intenzitásviszonya a dB értéke : 10lg I1 / I2 dB Intenzitás skála alap pontja : 0 dB , ( 1000 Hz - 0.0002 mbar )
Irányhallás: Idő Különbség !!! Hangerő Különbség !!! Hangszín Különbség !!! Fej Mozgatása !!!
A fül három részből áll: külső, középső és belső fül. hallójáratot a dobhártya zárja le dobhártyához a középfül felől kapcsolódó hallócsontok kalapács, üllő, kengyel közvetítik a hangot a belső fül ovális ablakához. dobhártya felülete lényegesen nagyobb, mint az ovális ablaké, az így átadott rezgések nyomása megnövekszik kb. 20-szorosára.
A külső hallójárat nyílását a fülkagyló veszi körül A külső hallójárat nyílását a fülkagyló veszi körül. A külső hallójárat részben porcos, részben csontos cső, amely a hangtér rezgéseit a dobhártya felé vezeti. A hallójárat zárt csövű rezonátorként viselkedik a 2-5kHz -es tartományban.
A középfül anatómiai részei a dobüreg, a csecsnyúlvány és a fülkürt A középfül anatómiai részei a dobüreg, a csecsnyúlvány és a fülkürt. A dobüreget a dobhártya zárja el a külső hallójárattól. Három csontocska található benne: a kalapács, az üllő és a kengyel.
A kalapács, az üllő és a kengyel alkotja a hallócsont láncot, hosszú nyúlványa (nyele) a dobhártyába van beágyazva, feje szorosan csatlakozik az üllőhöz, az üllő pedig lazán ízesül a kengyellel.
A belső fület a csontos labirintus alkotja, ami egy csontfallal körülvett bonyolult üregrendszer. Részei: a) a három félkörös ívjárat, b) a csiga és c) a tornác,
Hangszerhangok fázisai
Mikrofon A levegő rezgését elektromos jellé, változó feszültséggé, audiojellé alakítja. Működési elv alapján a (jelenleg használt) típusai: dinamikus-, piezzo-, kondenzátormikrofon
Mikrofonok – milyen a jó miksi Nem zavarja a hangteret Irányítottsága nem freki függő Érzéketlen a külsö a elektromos – mágneses mezőkre Szimmetrikus a kimenete Nagy hangnyomást bír 140 – 160 dB Alsó - felső határfrekvencia Nincs zaja Érzékeny Nincs lineáris torzítása Nem öregszik a membránja Páratartalomra . Hőre – hidegre érzéketlen Nem zavarja a látásban / TV kép Bármely példánya azonos tulajdonságú
Ideális miksi Bármely keverővel kompatibilis Nem sérülékeny Sok van belőle Változtatható a közeltéri – távoltéri freki Sok kiegészítő Táp feszt bír Könnyű cserélni
Gömb karakterisztikájú Omnidirectional
Vese Kardioid
Szuper vese Superkardioid
Hiper vese Hypercardioid
Kétirányú v. nyolcas Bidirectional
DINAMIKUS Miksi működési elv: - A dinamikus mikrofonok úgy működnek, mint a dinamók; elektromos áramot indukálnak a mágneses tér és egy tekercs segítségével. jellemzői: - nincs szükség külső áramforrásra - robusztus - nagy hangnyomásnak (hangerőnek) is kitehető - kevésbé érzékeny a magas frekvenciákra - olcsó
KONDENZÁTOR Miksi. működési elv: - A kondenzátor mikrofonokban a membrán úgy viselkedik, mint egy kondenzátor; két lemez között hangnyomás esetén elektromos mező jön létre jellemzői: - szükségük van külső áramforrásra (48V) - "Fantom táp" - nagyon érzékeny - nagyobb kimeneti jelszint (előerősítővel szerelik) - széles frekvenciatartomány - kisebb hangnyomást bír el
„ Bizsu / Voice / Puska ” Electro voice Re 50 Sony ECM 77B Sennheiser MKH – 416 - szélzsákkal
EV RE 50 Vastag membrán Kör karakterisztika Érzéketlen Atmoszféra erős akkor is OK Szájtól 1 – 10 cm Nem tapi érzékeny
Bizsu Közepesen érzékeny Gömb Enyhén zajos helyen 5- 25 cm táv Electret Fantom táp igény
Puska MKH 416 a standard Vékony membrános Erősen irányított Visszhangmentes , zajszegény környezetben Fantom táp igény Kis hangnyomást bír 30 – cm től ….
Fantom Táp
A fantom táp A kondenzátor mikrofonok működéséhez, ellentétben a dinamikus mikrofonokkal, tápellátás szükséges. Ezt vagy a mikrofonba (vagy egy hozzácsatolt adapterbe) épített telep, vagy a ma már szinte minden rendezvénykeverőbe beépített ú.n. FANTOM TÁP biztosítja. (Phantom Power) A nemzetközi ajánlásoknak megfelelően a keverők zömében a fantom táp nagysága +48V. Ez kellő nagyságú tápfeszültséget biztosít a kondenzátor mikrofonok működéséhez. Fontos megjegyezni, hogy a legtöbb mai, modern kondenzátor mikrofon kapszula nem igényel ilyen magas tápfeszültséget, s már pár Voltról (3-9V) is tökéletesen működnek. Ezek a mikrofonok úgy készülnek azonban, hogy a +48V tápfeszültségről is üzemeltethetőek. Ha nem gyári mikrofont használunk, hanem csak egy kapszula bekötésére
Néhány jó tanács ! Fantom tápot bekapcsolni csak lehúzott mesterszabályzók, vagy lenémított erősítők mellett szabad, mert különben hatalmas csattanás fog hallatszani! Dinamikus mikrofonokat a mikrofon kábel végén feltolt szabályzók mellett is bátran cserélhetünk, kondenzátor mikrofonoknál ez szintén hatalmas csattanáshoz vezet. A fantom táp terhelhetősége véges: ha fantom tápról működő eszközöket (pl. DI-BOX) is használunk nagy számban, legyünk tekintettel a fantom táp terhelhetőségére. (mA-ben adják meg, gyári adat) Különösen fontos ez a régebbi gyártású keverőknél, mert azok tervezésénél még nem számoltak a fantom tápos eszközök terhelésével.
Teremakusztika Akusztika a szabad térben : Vízszintes szabad térben a pontszerűen megszólaló (zenei) hangok energiája gyorsan csillapodik, a hangforrás hangnyomásszintje a távolság kétszereződésével 6 dB-vel csökken. Ennek okai: 1. a hang energiájának irányítottsága 2. a hallgatóság felületének erős hangelnyelő hatása 3. környezeti zajforrások
Teremakusztika Ebből következően az emberi beszéd szemben 5-6 méter, háttal 2-3 méter távolságig érthető. Ezek a zavaró hatások kiküszöbölhetőek akkor, ha : 1. a hangforrás mögött nem helyezkedik el hallgatóság 2. a hangforrás helyét megemeljük 3. környezeti zajok ellen védőfalat építünk
Ókori színház
Római típusú színház
Mai színházterem
A - B rendszerű
A - B rendszerű Mindig 2 vese Egymástól 3 – 5 méterre
A – B rendszerű
X - Y rendszerű
M - S technológia
M - S technológia Profi 1 nyolcas + vese Leggyakoribb a rádiókban M jel teljes értékű mono S jel csak irányinformáció
M S Mátrixolása
Analóg csatorna jellemzői Időben értékkészletében folyamatos Lehet : - akusztikus - mechanikus - elektromos Feladat során a jel változik , sérül
Dinamika tartománya: legnagyobb ampl. Jel Zaj : belekeveredik a hasznosba , mivel a zaj is analóg Torzítás: Jel nagyobb ampl. Mint a csat. Impulzusviselkedés: bementére adottImpulzusokra , hogyan reagál.
Digit Zavarvédett Nagyobb dinamika Segéd infók Kezelési komfort Minőség romlás nélküli copy Kis méret , olcsóbb
Digit hang alapjai : Az analógot 2- es számrendszerbe helyezik Mintvételezés ( pl: kéziműszer ) Bit szám Alaptétel : F s nagyobb mint 2 x f max
Keverőpultok Analóg felépítése Digitális felépítése