A bolognai folyamat és a felsőoktatási felvételi 2006 Előadó: Dr. Mang Béla felsőoktatási helyettes államtitkár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
A felsőoktatási felvételi eljárás
Educatio Kht. Országos Felsőoktatási Információs Központ Felsőoktatási Felvételi 2008.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2008 Dr. Manherz Károly felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár Oktatási és Kulturális Minisztérium július.
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
A bolognai folyamat és a felsőoktatási felvételi 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 2.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Felvételi tájékoztató 2011 Felvételi Felvételi tájékoztató 2011 A döntést segítő kiadványok •Felsőoktatási felvételi tájékoztató szeptemberben.
Felvételi eljárás Felvételi tájékoztató megjelenése  december 31-éig elektronikus formában ( Jelentkezés a 2014.
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
Tájékoztató a kétszintű érettségiről Janus Pannonius Gimnázium és Szakközépiskola Tájékoztató a kétszintű érettségiről és az átalakult felsőoktatási rendszerről.
A felvételi és érettségi kapcsolata január 11. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE TTK Nyílt Nap.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 18. Tanulmányi és Információs Központ: Kongresszusi terem.
alapszakos tájékoztatója
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Képzések a pécsi bölcsészkaron
felsőoktatási helyettes államtitkár
FELVÉTELI 2006 Budapesti Műszaki Főiskola. Jogszabályi háttér A hatályos Felsőoktatási Törvény A hatályos Felsőoktatási Törvény A felsőoktatási intézmények.
Országos Felsőoktatási Információs Központ Felsőoktatási Felvételi 2006.
Változások a felvételi pontszámításban 2008-tól A változás az alapképzésre, egységes, osztatlan képzésre és felsőfokú szakképzésre történő jelentkezésnél.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Felvételi pontszámítás. A pontszámítás alapját a középiskolai eredmények és az érettségi teljesítmény adják, amelyek például emelt szintű érettségiért,
2007. ÉVI FELVÉTELI ELJÁRÁS. JELENTKEZÉS / 1. A jelentkezés – az e célra szolgáló – jelentkezési lap benyújtásával történik. A felvételi jelentkezési.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Jogszabályok 100/1997. Az érettségi vizsga vizsgaszabályzata: 100/1997. (VI.13) Korm. rendelet 269/2000. A felsőoktatási intézmények felvételi eljárásainak.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Felsőoktatási felvételi eljárás Alapelvek A felsőoktatásba egységes rangsorolás alapján a legjobban felkészült és legjobb teljesítményt nyújtó jelentkezők.
Felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly vezető főtanácsos Oktatási és Kulturális Minisztérium.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
A évi általános felsőoktatási felvételi eljárásról
Felvételi eljárás 2015.
FELVÉTELI 2015 SZIE-ABPK JÁSZBERÉNY.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
TOVÁBBTANULÁSI SEGÉDANYAG MERRE TOVÁBB A KÖZÉPISKOLA UTÁN?
Felsőoktatási felvételi eljárás 2007 Dr. Bakos Károly vezető főtanácsos Oktatási és Kulturális Minisztérium.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium.
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
Aktuális információk az érettségi, felvételi rendszerben
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Tanári mesterszakok Felvételi eljárás Bartáné Kustár Katalin
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Kártyás Gyula Oktatási Igazgató Budapest, január 11.
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
Tájékoztató a felsőoktatási felvételi eljárásról és az emelt szintű képzés választásról február 21.
FELVÉTELI ELJÁRÁS
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Merre tovább a középiskola után?
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

A bolognai folyamat és a felsőoktatási felvételi 2006 Előadó: Dr. Mang Béla felsőoktatási helyettes államtitkár

2 A hallgatók száma képzési szintek és tagozatok szerint (2004/2005. adatai) Megnevezés Felsőfokú szak- Főiskolai szintű Egyetemi szintű Szakirányú tovább- Egyetemi doktori, ill. mester- Összesen Képzésben részesülő hallgatók száma Nappali tagozat Esti tagozat Levelező tagozat Távoktatás Összesen

3 NYITOTTAK VAGYUNK n Amíg elzártan fejlődtünk a világ nagy részétől, addig „magánügy” volt az, hogy mit csinálunk. n Nyitás a világra – a munkaerő szabad áramlása, szükségszerű az összehasonlítás és az összehasonlíthatóság, erősíteni kell a versenyképességet, mérhető, átlátható, megismerhető rendszer kell.

4 VÁLTOZTATÁSI MOTIVÁCIÓK (felismerések, kényszerek ) n A társadalom elvárásai  diploma felhasználhatósága a munkaerőpiacon + minőség  diplomás munkanélküliség minimalizálása  lehetőségek bővítése (esélynövekedés, LLL) n Továbbtanulásban érdekeltek elvárásai  továbbtanulási igény alakulása (jelentkezés, érdeklődés)  diplomák versenyképessége, konvertálhatósága  pályakorrekciók végrehajtása, továbbképzés (LLL) n EU-s elvárások – nemzetközi kihívás (Bologna, Prága, Berlin, Bergen) – Európai Felsőoktatási Térség  bolognai folyamat  mobilitás, kompatibilitás (kredit, diplomamelléklet)

5 BERGEN május n Nyilatkozatban megerősítik az Európai Felsőoktatási Térség 2010-ig történő létrehozását n Európai Felsőoktatási Térség Képesítési Kerete – 2010-ig saját nemzeti képesítési keret kialakítása n Nemzeti minőségbiztosítási rendszerek kialakítása – ENQA által javasolt irányelvek; közös standardok, eljárások és irányvonalak kidolgozása n A Minőségbiztosítási és Akkreditációs szervezetek Európai Nyilvántartásának létrehozása n Megvalósítási terv készítése – oklevelek elismertetése n Kutatás szerepének a felsőoktatásban hangsúlyosabbá kell válnia n Hátrányos helyzetű csoportok segítése n Tagállamok időközi értékelése:  minőségbiztosítási rendszerek kialakítása  kétciklusú képzés megvalósítása  oklevelek és tanulmányi idők elismerése

6 TÖMEGKÉPZÉS n Rövidebb ciklusú képzésekre kell a lehető legtöbb embert beengedni. n A tudományos kutatásra, illetve a tanári munkára a második ciklus készít fel – az arra alkalmasakat. n Tudományos fokozat megszerzése.

7 MIRE KÉPEZÜNK? n Közoktatás – lényegében általános műveltséget ad, gondolkodás, problémamegoldó stratégiák, kompetenciák. n Szakoktatás – konkrét szakmára képez, itt is átalakulási folyamat, a szakmák csökkentése. n Felsőoktatás – jelenleg túlzott specializáció, mintegy 500 szak, konkrét szakmára képzés. n Új cél a felsőoktatás előtt:  Általános kompetenciák,  Generális ismeretek,  Specializáció a munkába állás után,  További tanulás, az egész életen át.

8 DUÁLIS KÉPZÉSI SZERKEZET

9 LINEÁRIS KÉPZÉSI SZERKEZET 6-8 FÉLÉV ALAPKÉPZÉS EGY-EGY KÉPZÉSI ÁGA 2-4 FÉLÉV MESTERKÉPZÉS

10 MI LESZ A FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓBAN? n Az új bolognai rendszerű szakok jelennek meg! n Alapszakok (BSc, BA), n Osztatlan képzés (orvos, jogász, építész), n Valószínű, hogy néhány területen megjelenik a második ciklus, a mesterképzés is, n Új fogalomként megjelenik a szakirány, n A művészeti képzésben még lesz egyetemi-főiskolai képzés, n Keresztféléves képzésként indulhatnak hagyományos szakok.

11 ÉRETTSÉGI TÁRGYAK n A korábbi szakcsoportok helyett képzési terület, képzési ág, alapszak, néhány helyen szakirány. n Alapszakra kell jelentkezni, minden intézmény közli azt, hogy azon belül milyen szakirányai vannak. A bölcsészettudományi területen néhány alapszakon belül szakirányra lehet jelentkezni.

12 NÉHÁNY PÉLDA n Történelem alapszak – az ide tartozó szakirányok, melyek korábban önálló szakként működtek: levéltár, muzeológia, régészet. n Ápolás és betegellátás - az ide tartozó szakirányok, melyek korábban önálló szakként működtek: ápoló, dietetikus, gyógytornász, mentőtiszt. n Szakirányra kell majd jelentkezni például a romanisztika bölcsész alapszakon belül. Külön jelentkezési hely lesz a francia, olasz, portugál, román szakirány.

13 MI LESZ A FELVÉTELI TÁJÉKOZATÓBAN? n Tanárképzés!  Szakmai konszenzus van abban, hogy tanári képesítést csak a második ciklusban lehet szerezni, mégpedig kétszakos formában.  Ma: felveszik a jelentkezőt egy vagy kétszakos tanári képzésre és négy vagy öt év múlva megkapja az oklevelét, ami vagy az általános iskolára vagy a középiskolára ad jogosítványt a számára.  Jövő 1: felveszik a jelentkezőt egyszakos alapszakra, a tanulmányai során felveheti egy második szak ismereteit és előtanulmányként pedagógiai és pszichológiai tárgyakat vehet fel.  Jövő 2: új felvételi eljárással felveszik a jelentkezőt a második ciklusra, két szak szakmai tárgyait és a tanári mesterség elemeit tanulja, kétszakos tanári oklevelet kap, gyakorlati képzést követően.

14 A ÉVI FELVÉTELI LEGFONTOSABB ADATAI n Idén érettségizők száma: fő n Emelt szintű vizsgát tettek: fő (idén érettségizett); fő (korábban érettségizett) n Idén felvételire jelentkezők száma: fő n Az államilag finanszírozott képzés kerete: fő n Az államilag finanszírozott nappali képzésre felvettek között a régi érettségizettek aránya tavaly: 30,8 százalék n Az államilag finanszírozott nappali képzésre felvettek között a régi érettségizettek aránya idén: 30,9 százalék

15 FELVÉTELIZŐK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA

16 FELVETTEK SZÁMA

17 RÉGEN ÉRETTSÉGIZETTEK ARÁNYA A FELVETTEK KÖZÖTT

18 RÉGEN ÉRETTSÉGIZŐK ARÁNYA az összes jelentkezőhöz képest (az adott ponthatárt elértek között)

19 FELVETTEK PONTSZÁMMEGOSZLÁSA

20 PONTSZÁMÍTÁS n Javasolt változások 2006-ban:  többletpontok,  tanulmányi versenyen elért eredmények,  minimum ponthatár. n Javasolt változások 2008-tól  kötelező két érettségi alapján számolni a szerzett pontot,  nyelvvizsgáért járó pontok maximalizálása, 10 pont kapható.

21 TÖBBLETPONTOK n csak azért az emelt szintű vizsgáért jár többletpont, amelyből a pályázó szerzett pontjait számítják, n ha egy vizsgatárgy alapján számítják a felvételi pontokat, 14 többletpontot lehet szerezni emelt szintű vizsgáért, n új elem: Középiskolai Tudományos Diákkörök Országos konferenciája versenyen elért helyezésért

22 MINIMUMPONT n Felvételhez szükséges minimum ponthatár: 78 pont n Felsőfokú szakképzés esetén: 72 pont Újdonság: a minimális pontszámba a felvételi pontszámon kívül beszámítható az emelt szintű érettségiért kapott többletpont is.

23 KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!