Kisebbségszociológiai alapismeretek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

A szíriai menekültek és Magyarország- menekültügyi szemmel
Kapcsolattartás a szülői házzal
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Migrációs folyamatok Magyarországon
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Migránsok Magyarországon LeCiM-projekt.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Interkulturális mentorálás
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
A pedagógus.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Biztos Kezdetről immáron sokadszor elindult 5 modell program elindult 50 program 2007-elindult Szécsény alkalmazott kísérlet ?
Iskolánk futó projektjei
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
Állampolgárság.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A évi népszámlálás és a külföldiek integrációja Gödri Irén Transznacionalizmus és integráció c. konferencia Budapest, május 17.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Példa egy ppt prezentációhoz
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Az ivóvíz ellátás hatása a világ migrációs folyamataira
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
KÉRDÉSEK VÁLASZOK. KÉRDÉSEK Minden első vizsgálatos gyermeket a Nevelési Tanácsadóba kell-e küldeni, akkor is, ha például egy tanuló tapasztalhatóan alacsony.
Migráció és nemzetközi jog
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Civil és állami partnerek együttműködése a kísérő nélküli kiskorúak érdekében SUBTITLE.
A népesség összetétele
A pszichológiai mérés alapjai
Terdikné dr. Takács Szilvia
Alapvető fogalmak és tények a bevándorlás megértéséhez
Katolikus óvodák létszámának alakulása a katolikus köznevelés rendszerében a 2016/2017-es nevelési évben Készítette:Grolyóné Szabó Éva és Schillingerné.
Budapesti tanárok migrációs nézetei
Helyzetjelentés a menekültkérdésről:
Előadás másolata:

Kisebbségszociológiai alapismeretek

Alapfogalmak Faj, rassz Nemzet, nemzettudat (diffúz, koncentrikus) – Etnikai csoport, etnikum

Kisebbség fogalom alá sorolt csoportok Nemzeti és etnikai kisebbségek Fogyatékkal élők Nők Szexuális másság Vallási kisebbségek Külföldiek Magyarországon

Migránsok Önkéntes vándorok Kényszer migránsok - menekültek

Bevándorlás Romániai változások A jugoszláv válság Kínaiak Magyarországon EU Európán kívüliek

Jogi státuszok Bevándorolt – letelepedett Egyéb tartózkodási engedéllyel rendelkezők Menedékkérő Menekült Menedékes Befogadott /oltalmazott Hontalan

Magyarországon tartózkodó külföldiek 150 000 (1,4-1,5%- a, kb. 80% magyar nemzetiségű Migráns gyerekek száma (2006/2007 tanév) Intézmény típusa Tanulók száma Óvoda/Ált. isk. 6080 Középiskola 5662 Összesen 11 742

Miért beszélünk róluk? A külföldiek speciális jogi státusa és az ebből fakadó jogosultsági problémák. A külföldi gyerekek speciális nevelési helyzete

Jogi státusz Tankötelezettek!!! Speciális, emelt szintű migráns normatíva Probléma: társadalombiztosítási ellátás és egészségügyi szolgáltatás

A külföldi gyermek problémái A menekülés okozta traumák A magyar nyelvtudás hiánya vagy alacsony szintje Kulturális tájékozatlanság Az intézményes anyanyelvtanulás hiánya Családi, egzisztenciális problémák

Kérdésfelvetések Milyen érzésekkel szembesült/szembesülhet a pedagógus, amikor migráns gyermek kerül a csoportjába? Miért félek, féltem ettől a helyzettől? Milyen szemléletbeli váltásra van szükségem?

Félelmek és kétségek Nem értem a nyelvét. Olyan szokásai vannak, amit nem tudok beleilleszteni az óvodai életbe. Idősebb, a csoportból nagyon kilóg. Nem fogok tudni a szülőkkel kommunikálni. Más jellegű ismereteik vannak. Mit fog szólni hozzá a többi szülő? Nem „teljesítenek” úgy, ahogy elvárható lenne.

Megoldás??? – „Mindenki Iskolája” Differenciálás – de hogyan? Minden gyermeket a „saját csúcsaira” kell eljuttatni. Plurális célrendszer, sokféle út lehetősége. Átalakított pedagógiai értékelési rendszer. Megújuló, megnövekvő módszertani repertoár. Interkulturális szemléletmód. A fotókat Herendiné Kónya Eszter készítette