INNOVÁCIÓ „Földiekkel játszó égi tünemény…” Dr. Pakucs János Magyar Innovációs Szövetség elnöke Budapest, 2006. szeptember 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Alkossuk meg együtt a jövőt! Üzleti játék innovatív, sikerorientált hallgatók részére.
Nemzeti Innovációs Hivatal
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
Üdvözöljük Waldviertelben. következetesség kézimunka tapasztalat bölcsesség megbecsülés.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
EU alapismeretek E-Learning.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Európai Unió története
1 Logisztika Szakirány—II. 5.téma Logisztika Szakirány—II. 5.téma Az állam és a magánszféra kooperációja PPP – Public Private Partnership Prof.Dr.,Dr.hc.Knoll.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
EU II..
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
Webes változat, animáció nélkül !!!
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
Innovatív Magyarország
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Az innováció forrásai.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Alsó-Ausztria Gazdasági Stratégiája RECOM hálózati találkozó – gazdaság/ innováció - Győr, Mag. Florian Riess, MBA, M.E.S.
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Európa regionális földrajza
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
HTE 7. KONGRESSZUSA „Infokommunikáció emberközelben” október 5. Szeged "A Magyar Innovációs Szövetség tevékenységének bemutatása" Monszpart Zsolt,
Innováció és stratégia Dr. Greiner István MISZ, általános elnökhelyettes február 07.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Vállalkozásmenedzsment I.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Nagy András Ügyvezető igazgató.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

INNOVÁCIÓ „Földiekkel játszó égi tünemény…” Dr. Pakucs János Magyar Innovációs Szövetség elnöke Budapest, szeptember 26.

Tartalom: Mi az hogy innováció? Milyen az innováció finanszírozása? Miért van szükség innovációra? Milyen az innováció helyzete Magyarországon? Miért kell támogatni? Van-e remény?

I. Mi az hogy innováció?

Innováció öt alapesete Schumpeter szerint: új termék előállítás új eljárás bevezetése új piac megnyitása új beszerzési források megtalálása új szervezet létrehozása /Schumpeter, 1911/

Gábor Dénes: „Az innováció több mint pusztán egy eredményes K+F tevékenység. Sikeres innovációnak csak az a kutatás- fejlesztési eredmény tekinthető, amely megvalósul, és hasznot hajt mind a megvalósítói, mind a felhasználói, mind az alkalmazói részére.” /Gábor Dénes: „Találjuk fel a jövőt”, 1963/

„Az innováció a tudás alkalmazásának folyamata, a termékek és szolgáltatások, valamint ezek piacainak megújítása és növelése, új eljárások alkalmazása a termelésben, az elosztásban és a piaci munkában, a menedzsmentben, a szervezetekben és a munkafeltételekben, a munkaerő szakmai ismereteinek bővítése és megújítása.” /EC: Innovation Management and the Knowledge-driven Economy, Brussels, 2004/

Oslo Manuel 2006 Az innováció -új vagy jelentősen javított termék -új vagy jelentősen javított eljárás -új marketing módszer bevezetése -új szervezés-szervezeti módszer bevezetése az üzleti gyakorlatban, munkahelyi szervezetben, vagy a külső kapcsolatokban

alapkutatás alkalmazott kutatás műszaki fejlesztés gyártmány-technológia tervezés próba, ill. kísérleti gyártás g y á r t á s értékesítés M A R K E T I N G licencia, know-how vásárlás Innovációs folyamat Az eredményes technológia transzfer feltétele az alkalmazáshoz szükséges saját műszaki és technológiai fejlesztés K+F technológia transzfer idő

II. Milyen az innováció finanszírozása?

Az innováció finanszírozása Tudományos kutatási alapok Innovációs Alap Vállalati saját K+F Üzleti angyal Állami pályázati források Kockázati tőke Saját tőke befektetők, bank, stb. 3F család, barátok Seed capital (magvető) Start up (induló) Innováció folyamata

Tudományos kutatási alapok Innovációs Alap Vállalati saját K+F Üzleti angyal Állami pályázati források Kockázati tőke Az innováció finanszírozásának kockázata A befektetések megtérülési kockázata 100% 0% idő Megtérü-lésselszembeniigénye 100% Saját tőke befektetők, bank, stb Sikeres innováció 3F család, barátok Seed Capital (magvető) Start up (induló)

III. Miért szükséges az innováció?

/OECD, 1998/ Gazdasági eredmény Műszaki fejlettségi fok

/OECD, 1998/ Gazdasági eredmény Termék volumen

A gazdaság növekedésének fő forrása: a termelékenység növekedés A termelékenység növekedés: döntően az innovációból származik Az innováció feltétele: új kutatási eredmények Magasszintű K+F: szellemi vagyon növekedése

A szellemi vagyon értéke = Tudás x Erkölcs x Tehetség x Törekvés T.E.T.T.

70-75%-a USA, Ny.-Európa 42-43%-a Magyarországon A gazdasági növekedés az innovációból származik

IV. Milyen az innováció helyzete Magyarországon?

Szabadalmak! Jövőt veszélyeztető folyamatok! Vállalatok! Innovációs mutatók összehasonlítása:

Felsőfokú oklevelet szerzett hallgatók száma főbb tanulmányi területek szerint ( )

„…a mai közegben a vállalatoknak innovációra nincs forrásuk. A vállalatok azért nem kutatnak, mert a rövid távú túléléssel foglalkoznak, likviditási gondokkal küzdenek, és nem gondolkoznak 5-10 éves távlatokban.”

V. Miért kell támogatni?

Az innováció nem csak kockázatot, hanem bizonytalanságokat is tartalmaz! A pénzügyi rendszer pedig csak a kockázatot tudja kezelni.

„Az innovációból származó társadalmi haszon (egészség, környezetvédelem, infrastruktúra, életkörülmények stb.) nagyobb, mint a vállalkozó nyeresége, ezért kell az államnak részt vállalni ebben.” /OECD, 1995/

A bankok ugyanis a befektetések megtérítését csak a vállalati hozam alapján mérlegelik.” /OECD, 1995./

Az induló vállalkozások nehéz helyzetben vannak - Cégalapítás - Erőforrások

Lengyelország Görögország Magyarország Hollandia Ausztria Litvánia Lettország Észtország Csehország Németország Portugália Szlovákia Dánia Svédország Spanyolország Norvégia Szlovénia Finnország Olaszország Belgium Írország Franciaország Egyesült Királyság Tőkeminimum (az egy főre jutó GNI %-ában) Költség (az egy főre jutó GNI %-ában) A vállalkozás-alapításhoz szükséges tőkeminimum és költség (az egy főre jutó GNI %-ában)

0510 Csehország Szlovákia Szlovénia Észtország Portugália Görögország MAGYARORSZÁG Svédország Franciaország Hollandia Lengyelország Litvánia Németország Olaszország Dánia Lettország Ausztria Egyesült Királyság Spanyolország Belgium Finnország Norvégia Írország A vállalkozás megszüntetésének időigénye (év)

MAGYARORSZÁG Ausztria Csehország Lengyelország Olaszország Szlovákia Szlovénia Dánia Észtország Franciaország Görögország Írország Litvánia Németország Portugália Spanyolország Svédország Egyesült Királyság Belgium Lettország Finnország Hollandia Norvégia A vállalkozás megszüntetésének költsége (a tőke %-ában)

Az innováció kormányzati támogatása DirektKözvetett -vissza nem térítendő támogatások - kockázatok részbeni vagy teljes átvállalása -részben visszatérítendő támogatások - adókedvezmények - kölcsönökhöz nyújtott kezességek - kedvezményes kamatok - kisebbségi tulajdonrész - „hídképző” intézmények - innovációs infrastruktúra kiépítése

fizikai segítség inkubátor Induló technológiai INNOVÁCIÓS vállalkozás MENEDZSMENT finanszírozás seed capital start up

VI. Van-e remény?

„…Az országnak nincs tudományos-innovációs politikája. Külön elképzelései vannak az Oktatási Minisztériumnak, külön az Akadémiának, külön az NKTH-nak. És ezek nincsenek összehangolva.”

„…A K+F és az innováció két különböző dolog. Ha van innovatív vállalkozói szféra, annak lesznek K+F igényei. A hazai gyakorlatban azonban ez pont fordítva van. Azt hisszük, hogy a K+F eredmények fognak innovációt generálni.”

Innovatív vállalkozások száma alacsony (2-2,5%) Tőkehiányosak, alultőkésítettek, nincs elég forrásuk Még nem értik ennek jelentőségét, előnyeit Nem megfelelőek az ösztönző programok Alacsony a műszaki és természettudományos szakemberek száma Kevés a megfelelő innovációs szakember (a képzésben nem készültek fel az innováció gyakorlati aspektusainak oktatására) Nincs vagy nem elég erős az innováció érdekeltségi és piaci motivációja Lassú és bizonytalan a megtérülés

Hogyan tovább? Alkalmazott kutatás erősítése > kutató intézetek, egyetemek a gazdaság szereplőin keresztül, azokkal összefogva jussanak a forráshoz Kkv-k meggyőzése a K+F és innováció jelentőségéről A gazdaság szereplőinek intézményes részvétele –A stratégia kidolgozásában, végrehajtásában –Pénzügyi keretek és források felhasználására vonatkozó döntésekben „ A rendszer – váltás befejezése”

Hogyan tovább? Gazdaságorientált K+F és innovációs stratégia kidolgozása Egyközpontú, önálló, átlátható kormányzati irányítás Együttműködés a felelős szervezetek között Rugalmas, gyors, vállalatmérethez és gazdaságpolitikai célokhoz illeszkedő pályázati rendszer Mikro- kis- és középvállalkozások műszaki megújulását segítő eszközrendszer Jogszabályi garancia az Innovációs Alap bevételei min. 75 %-ának gazdasági társaságokon keresztül történő felhasználására

„ Az állam működése a nemzeti elittől, azoktól a befolyásos csoportoktól függ, amelyek meghatározzák az állam ténykedését. Nem mindegy, hogy a nemzeti elit az erkölcs, a kultúra, a tudás és a felelősség pártján áll-e, tehát a nemzet oldalán, vagy csak a saját érdekeit képviseli.” R. Gilpin (2002)

Magyar Innovációs Szövetség 40

Magyar Innovációs Szövetség Misszió: az innováció gyorsításának támogatása, az innovációs képesség növelése Státusz: non profit, szakmai szervezet alapítás: 1990 Regionális irodák: Győr, Veszprém, Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc, Budaörs Tagintézmények (570): -egyetemek, kutatóintézetek -innovatív vállalkozások -non profit szervezetek -7 szakmai szövetség

Tevékenység: -szakmai érdekképviselet és -érvényesítés országos szervezetekben -technológia-transzfer szervezetek, innovációs központok alapítása, működtetése -előadások, konferenciák -szakmai tagozati rendezvények -innovációs kutatások, kiadói tevékenység -információs szolgáltatások: Hírlevél, internetes portál ( -sajtó, stb.

Innovációt népszerűsítő programok Rendszeres programok: -Innovációs Nagydíj pályázat -Innoforum Szellemi Termék Börze -Országos Ifjúsági Tudományos és Innovációs Verseny

MISZ közreműködésének eredményei -11 működő technológia-transzfer központ -Innovációs törvény (2005) -Innovációs Alapról szóló törvény (2004) -vállalkozások K+F ráfordításainak közvetett ösztönzése növekedett -innovatív vállalkozások száma növekedett

A Magyar Innovációs Szövetség javaslata: Nemzeti Technológiai Inkubátor és Magvető Tőke Program létrehozása az NFT II. keretein belül (≈ 30 Mrd Ft)

A Nemzeti Technológiai Inkubátor Program várható eredményei 2013-ra elvárt számszerű eredmények: létrejön valóságos technológiai inkubátorként működő inkubátorház (átlagosan 3-4 innovációs menedzserrel, 8-12 innovatív vállalkozással) feltárásra kerül legalább 2-3 ezer innovációs projekt megszületik mintegy 3-4 ezer új innovatív vállalkozás, amelyek közül 2013-ra 120 a versenyszférába kihelyezett, stabilan működő és nagy növekedési képességű vállalattá válik a magánszféra – az állami tőke-kiegészítés vonzó hatására – milliárd forint privát tőkét fektet be innovatív vállalkozásokba létrejön 2-3 ezer nagy hozzáadott értéket teremtő új munkahely

KÖZÉPTÁVÚ STRATÉGIA 2013-ra a vállalati és az állami K+F ráfordítások aránya legyen 2:1 állami: GDP 0,7%-a, vállalati: GDP 1,4%-a (Az EU-s források hatékony felhasználásával a GDP 2,5%-a is lehet a K+F ráfordítás!)

Jövőkép 2025 Magyarország egyike a világ fejlettebb országainak; Vállalkozásbarát környezet, fejlett humán és fizikai infrastruktúra; A K+F források megtöbbszöröződtek; Világszínvonalú kutatóegyetemek, innovációs központok; Versenyképes és kreatív magyar munkaerő; Magyar Nobel-díj.

„A JÖVŐT NEM LEHET ELŐRE MEGJÓSOLNI, DE A JÖVŐNKET FEL LEHET TALÁLNI” /Gábor Dénes, 1961/

„A JÖVŐT A FIATALOKNAK KELL FELTALÁLNI”