Architecture Dialogues - Positions, Concepts, Visions HERZOG & DE MEURON Architecture Dialogues - Positions, Concepts, Visions
Architecture Dialogues - Positions, Concepts, Visions HERZOG & DE MEURON FROM ART TO WORLD-CLASS ARCHITECTURE Hubertus Adam, J. Christoph Burkle - Jacques Herzog
Összefoglalás felépítése Herzog & de Meuron iroda rövid története Interjúban említett és kiemelt projektek Kiemelt példaképek és hatások Fő kérdés-válaszok az interjúból ETH Studio Basel egyéb munkái Irodalom
1. Herzog & de Meuron iroda rövid története alapítás: Basel, 1978, Jacques Herzog és Pierre de Meuron szenior partnerek: Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Christine Binswanger, Ascan Mergenthaler, Stefan Marbach; 34 partner és 300 munkatárs; nemzetközi csapat projekt helyszínek: Európa, Dél- és Észak Amerika, Ázsia irodák: Basel, Hamburg, London, Madrid, New York oktatás: Harvard University, Graduate School of Design (GSD), USA; Zurich (ETH), Department of Architecture, Network City and Landscape ETH Studio Basel alapítói
2. Interjúban EMLÍTETT ÉS kiemelt projektek ETH Studio Basel alapítása és munkája Prada Store, Tokio (2003) Dominus Winery, San Francisco mellett (1998) Tate Gallery, London (terv: 1995; megvalósulás: 2001) Switzerland: An Urban Portrait, ETH Studio Basel Elbphilharmonie, Hamburg (tervezett befejezés 2013) ráépítés, rétegződés
> WETTSTEIN DOMONKOS ETH Studio Basel Urban Transformation
Switzerland: An Urban Portrait, ETH Studio Basel
Tate Gallery, London (terv: 1995; megvalósulás: 2001) Tate Tank (2012)
Elbphilharmonie, Hamburg (tervezett befejezés 2013)
Elbphilharmonie, Hamburg (tervezett befejezés 2013) Elbphilharmonie, Pavillon, Hamburg (infobox)
3. kiemelt példaképek és hatások Aldo Rossi: „L’Archittetura della città“ Robert Venturi: „Complexity and Contradiction“ Mies van der Rohe művészet: minimalizmus Basel-i művészi szcéna: Helmut Federle, Martin Disler, Rémy Zaugg Berlini filharmónia, Hans Scharoun (1963)
4. Fő kérdés-válaszok az interjúból Hogy van a cég? Mi foglalkoztat mostanában? Tervezés módszertan Újradefiniálás, mindig avantgárdé lenni? Újradefiniálás 360 fős irodában? Svájc (és építészete) helyzete Európában? Vélemény a svájci építészet mai helyzetéről - mi van Vélemény a svájci építészet mai helyzetéről - mi kellene, H&dM mit csinál? Egyéb – migráció?; Elbphilharmonie
4. Fő kérdés-válaszok az interjúból Hogy van a cég? Mi foglalkoztat mostanában? Tervezés módszertan Újradefiniálás, mindig avantgárdé lenni? Újradefiniálás 360 fős irodában? Svájc (és építészete) helyzete Európában? Vélemény a svájci építészet mai helyzetéről - mi van Vélemény a svájci építészet mai helyzetéről - mi kellene, H&dM mit csinál? Egyéb – migráció?; Elbphilharmonie
4. Fő kérdés-válaszok az interjúból 2. Tervezés módszertan 1995-ig (Tate Modern) ETH-n tanult tervezési módszer: bizonyosságokban, és nem variációkban gondolkodni. Ma ezt a hozzáállást nagyon svájcinak tartják, van benne valami hermetikusan zárt és defenzív. Tervezési módszer ma: több lehetőséget feldobni, és bennük rejlő potenciált párhuzamosan kutatni, majd egy nyílt párbeszédben Megbízóval a legjobb megoldást megközelíteni.
4. Fő kérdés-válaszok az interjúból 3. Újradefiniálás, mindig avantgárdé lenni? Az építészet újjászületése mindig saját magából indul ki; ehhez fontos impulzus a társ szakmák (művészetek, pszichológia stb.); a Föld urbanizációjának és kapcsolódó problémák kutatása – az ETH Studio Basel munkája új ötleteket szül. Minta elv (Muster, pattern): minden építészeti műben, ahogy minden ember életében fellelhetők visszatérő minták. H&dM megpróbálja a sajátjaikat felismerni és ellenük dolgozni – ez új perspektívákat nyit. Nem csak építészet – életforma.
4. Fő kérdés-válaszok az interjúból 5. Svájc (és építészete) helyzete Európában? Fő kérdés: Svájc egy sziget, vagy kénytelen Európához közeledni több szempontból? (* A válaszból nem derül ki egyértelműen J.H. állásfoglalása ez ügyben; szóhasználatból következtetve - „kényszer” – negatívan ítéli meg Európához való közeledést.) Nagy különbség Svájcban: jól működő pályázati rendszer; ez az oka, hogy sok jó építész születik. (+) Fiatal építészeknek ugyanakkor ki is kell lépniük ebből a kényelmes környezetből Európába, a világba. Jó építészek kerülnek ki, de az építészeti kép összhatása hermetikus és okoskodó. (-)
4. Fő kérdés-válaszok az interjúból 6. Vélemény a svájci építészet mai helyzetéről - mi van Egységesen magas minőségű, uniformizált, dekoratív svájci építészet Kritikai vízió egy új társadalomról és tágabb politikai értelmezés hiánya (utóbbira kisérlet: Switzerland: An Urban Portrait) Minták kutatása: Svájc mintája a félig-urbánus lét (das Halburbane) Építészek feladata 1-1 pont megtervezésén túl az urbanisztikai és ökológiai körülmények átfogó megújítása Építészeti hozzáállás fő kommunikációs eszköze az épület maga (* ellentmondás az előző ponttal?) Átalakítások, hozzáépítések – határozott vízió hiányát fejezik ki (* ellentmondás Elbphilharmonie tervével?)
4. Fő kérdés-válaszok az interjúból 7. Vélemény a svájci építészet mai helyzetéről - mi kellene, H&dM mit csinál? Építészetet arra használni, hogy valamit megértsünk; ez hogyan hat vissza az építész munkájára? Szükséges: radikális perspektíva; fenntarthatóság, források, energia, CO2 mentes városok Fenntarthatóság várostervezési kontextusban lehetséges csak Politikailag tudatos, kérdező építészet Akit a világ megváltás gondolata hajtja, annak változásindítást kell megkísérelnie. Építészet = eszköz a társadalom megformálására
5. ETH Studio Basel egyéb munkái „…come across anything that would illuminate the complex issue of urbanization in the 21st century?” Belgrade. Formal / Informal. A Study on Urban Transformation (2012) Metropolitanregion Zürich - Der Zürichsee als Projekt (2010) Metrobasel Comic (2009) Switzerland: An Urban Portrait (2006)
Contribution to La Biennale di Venezia: Common Ground Herzog & de Meuron Elbphilharmonie - The construction site as a common ground of diverging interests. Arsenale Corderie, Venice, Italy Exhibition 29 August - 25 November 2012 VELENCEI BIENNALE 2012