Modern építészet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyarok a számítástechnikában
Advertisements

Építészet a 20.század 2. felében: modernizmus és posztmodern
Mozgókép és médiaismeret
REFORMPEDAGÓGIA.
Egyensúly és stabilitás a térben: A világraszóló magyar találmány a
KORTÁRS MŰVÉSZET Gruber Ágnes Kövesy Krisztina Varga Csilla
A Fortepan fotómúzeum képeiből mazsoláztam.
Courbet: Kőtörők
Piet Mondrian: Vörös fa
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
A századforduló művészetei
NOSZTALGIA BUDAPESTIEKNEK
Szépművészeti Múzeum 1928 Gellért szálloda.
ÚJPALOTAI ÁLOM. "Úgy gondolom a városrendezés ma akkor jár helyes úton, ha nem zárja el az utat a város komplex mikrostruktúrájának kialakulása elől,
20. század - folytatás.
Modernizmus és várostervezés
Az angolszász vonulat – és más alkotók és feladatok
Hőközlés – Alapfogalmak Hővezetés és hősugárzás
„A tárgy elnyeri formáját”. Iparművészeti Múzeum (1896) Az öltés művészete - Nemzetközi kortárs hímzések január március 22. Ezt.
Építészet és identitás A szakma mai helyzete, fő kérdései
Designelmélet I A geometrikus formák
„Még ma is léteznek olyan építészek, mind Svájcban, mind külföldön, akik megingathatatlan formai és intellektuális szigort visznek a munkájukba. Hálásak.
Christian Kerez Architectural dialugues riport. Christian Kerez – Ars poetica „Az építészet az élet létfontosságú része, nem csupán formai feladat. Mindazonáltal.
Annette GIGON / Mike GUYER ARCHITEKTEN vidéki középületek villák, társasházak, beépítések nagyvárosi épületek vidéktől a nagyváros felé.
Klimt: A csók
Max Ernst: A szürrealizmus és a festészet
A Fortepan fotómúzeum képeiből mazsoláztam.
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
A fordista termelési rendszer
Heinrich Klotz ( ). Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt, 1979.
REFORMPEDAGÓGIA.
MTA Regionális Kutatások Központja Településracionalizálás, falupolitika és falurombolás Romániában és Magyarországon az államszocializmus időszakában.
Kulturális antropológia /I.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
ANETTE GIGON / MIKE GUYER ARCHITEKTEN Ismertetés az építészpárosról.
Összehasonlítás: Bauhaus – szecesszió tetszőleges tárgy összehasonlítása – „nesting table” Jakab Renáta.
Fejezetek a magyar statisztika történetéből Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
Elmélettörténet Heterodox irányzatok.
BMEGEENAEHK BMEGEENAEG2
A SZÜRREALIZMUS.
A dadaizmus.
Az Ister-Granum EGTC Budapest, május A társadalmi tér elmélete 2. Az európai területi együttműködés 3. Az Ister-Granum EGTC az Unióban.
Művészetterápia vizsga anyaga. II. évfolyam őszi szemeszter
Szigorlati képanyag a kiegészítő képzésben résztvevők számára. II
DADA DADA DADA.
DIZÁJN TÁRGYKULTÚRA tantárgy szemináriumi segédanyag, Sándor Zsuzsa
Székely András: Cholnoky Jenő életműve ( )
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
Jean Baptiste Perrin ( )
Paul Adrien Maurice Dirac ( )
Arnold Johannes Wilhelm Sommerfeld ( ) –tudatosítja és felhasználja, hogy a h mechanikai hatás dimenziójú (1911) Millikan –a fényelektromos hatás.
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
Szecessziós épület 1910 építési év 37 albetét 2013 május óta áll a kezelésünkben Új építésű két épületből álló lakópark 14 albetét 2008 szeptember óta.
Szerző: Kostyalik Marcell 9.c
Architecture Dialogues Positions – Concepts – Visions Marcel MEILI, Markus PETER Marcel Meili, Markus Peters Architekten pp “Our driving force.
Erdőművelés Tanszék Selmecbánya – Sopron
A modern titkosszolgálatok kialakulása
What is Happening to Modern Architecture? - szimpózium
Modernizmus és várostervezés
BÚTORTÖRTÉNET Dessau korn ház Fieger Dessau meisterhauser Gropius.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Épület mint tárgy és tér
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Készítette: Bogdán Petra
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
Előadás másolata:

Modern építészet

Robert Maillart (1872-1940) -szerkezetek gazdaságosságára: legkisebb mennyiség legnagyobb fesztávolság -Szintézis technika és művészet közt (Bill) -Szelvényméretek pontosabb méretezési lehetőségei- -Útpálya és tartóív monolitikus dobozszerkezetté egyesül - ötszintes raktárépület, Altdorf, 1912- első sík vasbeton lemez Európában

Robert Maillart, Tavanasa híd, Graubünden, 1905, elpusztult, 1910

Robert Maillart, Salginatobelbrücke, Schiers közelében, 1930 első teljes egészében vasbetonból épült, és egyben a legnagyobb fesztávolságú (90 m) hídja is. A szerkezet költséghatékony voltával nyerte el a megbízást.

Robert Maillart, Schwandbach híd, Hinterfultigen, 1933

Robert Maillart, Giesshübel raktár; Zürich, 1910

A modern építészet eltérő koncepciói az avantgárd radikalizmusa szinkretizmusban oldódik fel, modern építészet vívmányai+regionalizmus (húszas évek vége) +Heimatstil Heimatstil -a náci propagandával szembeni ellenállás és a nemzeti identitás megerősítésének eszköze -svájci nemzeti stílus megteremtése (XIX. sz. Arts and Crafts) -forrásai: a svájci népi építészet eltérő jellegzetességei - forradalmi elképzelésekkel szembeni tartózkodás, kifogástalan minőség, részletek gondos kidolgozása formai kérdések iránti közömbösség fejlett szociális érzékenység Hans Bernoulli(1876-1959)(ETH 1912) Karl Moser(1860-1936)(ETH 1915)

Hannes Meyer, Hans Wittwer: Népszövetség épületének terve, Genf, 1926-27 ABC csoport, 1925 ABC Beitrage zum Architektur, 1924 (ABC adalékok az építéshez) El Liszickij, Mart Stam, Emil Roth, Hans Schmidt, Hannes Meyer és Hans Wittwer -tudományos szabályoknak alárendelt tervezés (várostervezés, építészet, az építési technológia, mindennapi élet) -tárgyszerű (sachlich) megközelítés -baloldali irányultság, közösségi igények -funkcionalista, antimonumentális program: a vázszerkezetes építés falas helyett: épület x súly = monumentalitás.

Mähly, Hans, Peterschule, Basel, 1927

Nemzetközi kapcsolatok C.I.A.M. (Congres Internationaux d’Architecture Moderne) La Sarraz, Vaud , 1928, 25 résztvevő -kezdeményezői: Le Corbusier és Sigfried Giedion -első elnöke Karl Moser, főtitkár : Sigfried Giedion Svájci résztvevők Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Paul Artaria (1892-1959), Hannes Meyer, Hans Schmidt, , Max Ernst Haefeli (1901-1976) Rudolf Steiger (1900-1982), Werner Moser, Arnold Hoechel (1889-1974), Henri Robert van der Mühll (1898-1980), Sigfried Giedion, Karl Moser Külföldi szakmai tapasztalatok -Hans Schmidt(1893-1972) Michiel Brinkmann, Spangen, Rotterdam -Werner M. Moser(1896-1970) Hollandia, Wright -Alfred Roth? Le Corbusier, Aguste Peret, Peter Behrens Állnak jobbról: Mart Stam, Pierre Chareau, Victor Bourgeois, Max Haefeli, Pierre Jeanneret, Gerrit Rietveld, Rudolf Steiger, Ernst May, Alberto Sartoris, Gabriel Guevrekian, Hans Schmidt, Hugo Haring, Zavala, Florentin, Le Corbusier, Paul Artaria, Helene de Mandrot, Friederich Gubler, Rochat, Andre Lurcat, Robert von der Muhll, Maggioni, Huib Hoste, Sigfried Giedion, Werner Moser, Josef Frank Ülnek jobbról: Garcia Mercadal, Molly Weber, Tadevossian

Artaria és Schmidt, M.E.Haefli, Hubacher és Steiger, Moser és Roth Neubühl lakótelep, Zürich, 1929-32

Artaria és Schmidt, M.E.Haefli, Hubacher és Steiger, Moser és Roth Neubühl lakótelep, Zürich, 1929-32

Peter Meyer (1894-1984) -építész, művészet- és építészettörténész , kritikus (Schweizer Bauzeitung, Neue Züricher Zeitung) - Das Werk szerkesztője 1930-1942 -A kor radikális és forradalmi eszméivel szemben a folyamatosság híve -állást foglal a modern építészeti kánon szigorának enyhítése mellett. -Modern építészet és tradíció, 1927 (Moderne Architektur und Tradition) -a modern építészet és a történelmi folytonosság viszonyát -Az építészet funkcionalitása összeegyeztethető a történelmi forma reflexivitásával. (Asplund , Perret testvérek). Felvázolja egy klasszikus szellemben gyökerező harmadik út lehetőségét. -új monumentalitás

Max Bill(1908-1994) Építész, képzőművész, formatervező, tipográfus Arányok kifinomultsága, a szerkezeti egyszerűség, a formatervezés és az építészet közti kapcsolat, az előregyártás problémái, érdektelenségig egyszerűsített formai szótár racionális és rendszerelvű struktúrák technikailag magas színvonalú épületei és formatervei az utópikus, messianisztikus látomásokat nélkülözik A JÓ TERVEZÉS a funkcionális alapokon áll és alá van rendelve az ipari előállítás és tömegtermelés szempontrendszerének. A műfajok autonómiájának tiszteletben tartása, nagyon különböző formai megoldások

Szépség a funkcióból és mint funkció, 1948 Die Gute Form ,Swiss Werkbund 1949, Európa, USA

1945 után Zürichi konkrétek (Züricher Konkrete) csoport Konkrét művészet elmélete és gyakorlata Abstraction-Creation (Theo van Doesburg és Hans Arp) elveinek továbbgondolása Abstraction: a természeti minta elvetése Creation: a geometrikus rend elementarizmusa Matematikai megalapozottságú művészet

Max Bill, Hochschule für Gestaltung , Ulm, 1950-1955 a építészet, várostervezés, a formatervezés, vizuális kommunikáció, hírközlés Hannes Meyer, Német Általános Szakszervezeti Szövetség Iskolája, Bernau, 1928-30 (ADBB-Bundesgewerkschaftsschule)

Max Bill, Cinewox, mozi és lakások Neuhausen, 1957-58

Modernizmus a háborút követően - Solothurner Schule (:Jacques Schader): Fritz Haller, Franz Fueg, Bart&Zaugg Werner Blaser, aki dolgozott Chicago is nála, követői még Bruno és a Fritz Haller, Franz Füeg (21 Bachmann) -Le Corbusier követők: Atelier 5, Aurelio Galfetti, Esther és Rudolf Guyer, Otto Glaus, R. Lienhard, C.,R.és P. Beriger, -Közvetlen kapcsolat: Bernhard Hoesli , Alfred Roth és más svájciak. Nyers anyaghasználat, a szobrászi jellegzetességek , vasbeton formalizmus Walter M. Förderer, és Rolf G. Otto, Hans Zwimpfer, Rudolf Olgiati   -Wright követők: W Aebli, Bernhard Hoesli, Tito Carloni, Rino Tami -Aalto iskola: Ernst Gisel -Bauhaus iskola: Max Bill, W. Aebli, Bernhard Hoesli, Dolf Schnebli

Franc Füegg, St. Piuskirche, Meggen, 1954-1966

Franc Füegg, St. Piuskirche, Meggen, 1954-1966