Henger, kémény lengése és a lengés csökentése
A henger körüli áramlás Műegyetem Áramlástan Tanszék 2005 Kritikus alatti: Re < 10 5 lamináris határréteg φ = nál leválik, a nyomás- tényező a hátsó részen c p = -1 körüli, az ellenállástényező nagy, c D = 1,2, intenzív periodikus örvényleválás, Str = 0,2 periodikusan ingadozó oldalirányú erőtényező c o = 0,4 - 0,7. Kritikus fölötti: 3*10 5 < Re < 3*10 6 : homlokfalon a lamináris határréteg turbulenssé Válik, amely φ = nál válik le, a hátfal mögötti leválási buborék mérete sokkal kisebb, mint korábban, és benne a depresszió is csökken: a nyomástényező c p = körüli, az ellenállástényező c D = 0,3 - 0,4. (10 5 < Re < 3*10 5 tartományban a Re növekedésével monoton csökken az ellenállástényező). Nem figyelhető kimondott frekvenciájú intenzív örvényleválás, az ingadozó oldalirányú erő tényező: c o < 0,1. Transzkritikus Re > 3*10 6 : rövid lamináris, majd hosszan turbulens határréteg megvastagszik, φ = nál válik le. Nagyobb leválási buborék, és nagyobb depresszió, a hátsó részen c p = -0,4 - -0,9 és c D = 0,5 - 0,7 körüli ellenállástényező (a kisebb c p és nagyobb c D értékeket szélcsatornában, a nagyobb c p és kisebb c D értékeket nagy kivitelen mérték). Intenzív periodikus örvényleválás, Str = 0,22 - 0,27, a periodikusan ingadozó oldalirányú erőtényező c o = 0,4-0,7 közötti.
A szerkezet állékonyságét veszélyeztető lengés megszüntetése, csökkentése: a)sajátfrekvencia, vagy az örvénygerjesztés frekvenciájának módosítása b)a szerkezet tömegének, az energia disszipációjának növelése c)a gerjesztő erő csökkentése
Fényvető tornyok áramlástani eredetű rezgésének megszüntetése (Gyula)