A szerkezeti anyagok csoportosítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
High-tech műanyagalakítási technológiák
Advertisements

Hőpréselés alatt lezajló folyamatok •A kompozit alkotóelemei z irányban végleges helyükre kerülnek; Mi történik?
Geka termékek bemutatása
Szigetelt villámvédelmi rendszer
Épületek életciklusra vetített környezetterhelés számítása
PENÉSZESEDÉS KOMPLEX VIZSGÁLATA
Szendvics panelek tűzteljesítménye Tesztelés és osztályozás
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
ALT TÁROLÁS (T) RAKODÁS (R) SZÁLLÍTÁS (S) ANYAGMOZGATÁS ÉS GÉPEI
Elektronikai technológia 2.
Szénszál erősítésű hőre lágyuló műanyagok alkalmazási lehetőségei
KRONE elemek a struktúrált hálózatokban
Összetett anyagok (KOMPOZITOK).
EGYÉB FASZERKEZETEK Egyéb faszerkezetek: Provizóriumok
Nem fémes szerkezeti anyagok
Energiaellátás: Tárolás
Épületszerkezet-temperálás
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
16. Speciális nyomtatott huzalozások és technológiájuk
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Polimerek.
Az ALCUFER Kft. hulladékkezelési fejlesztései
AZ EIFFEL-TORONY ÖSSZESZERELÉSE
Lámpatestek anyagai Fémek acéllemez – alapozó és fedő festés
Műanyagok feldolgozása
Kompozit (társított) anyagok feldolgozása
Járműfenntartás I. I. előadás
Szívós – rideg viselkedés Törésmechanika
Kompozitok mátrix és erősítő anyagai
Válogatott fejezetek az anyagtudományból MSc tananyag
Alapanyagok gyártása Fémkohászat Vas- és acélgyártás
Speciális rétegelt termékek
Rétegelt ragasztott tartók
MÁMI_71 rögvest kezdünk. MÁMI_72 kérem, kapcsolják ki vagy némítsák el mobiltelefonjaikat, hogy ne zavarják vele az előadást köszönöm!
Az anyagok közötti kötések
Darupályák tervezésének alapjai
Készítette: Dénes Karin (Ipolyság) és Patyi Gábor (Szabadka)
Mikroelektronikaéstechnológia Bevezetõ elõadás Villamosmérnöki Szak, III. Évfolyam.
Alapanyagok gyártása Fémkohászat Vas- és acélgyártás
Gyártórendszerek fogalma, osztályozása, belső hierarchiája.
Péczely Csaba A.A. Stádium Kft.
Mechanikai Laboratórium
Az ipari radiográfiában használt A ,illetve B(U) típusú küldeménydarabokkal szemben támasztott követelmények
A szálgyártási technológia hatása a bazaltszálak
energetikai hasznosítása II.
6. A rendszer elemzése, mérlegek
Válaszfalak.
Műanyagok feldolgozása
Folyadékszűrők (szakmai ismeretek C13 tétel) A hűtőrendszer nyomóágába építhető leggyakrabban használt típusok: A hűtőrendszerbe szerelt szűrők feladata.
Szoftvercentrum bemutatóMiskolc, június 04. Esettanulmányok A Mechanikai Technológiai Tanszék Ipari munkáiból.
H-2310 Szigetszentmiklós, Gyári út 70. Tel./Fax:
REMOPLAST KHT. Balázs Ildikó ügyvezető igazgató
AquaTerr Kft. Készítette: Tóth Péter. Profil: Az AquaTerr Kft. elsődleges célja olyan terráriumok és akváriumok készítése, amely mind működésbélileg,
Lokális deformációs folyamatok PA6/rétegszilikát nanokompozitokban Móczó János BME FKAT Műanyag- és Gumiipari Laboratórium december 13.
T2. ACÉL OSZLOP MÉRETEZÉSE (központos nyomás)
Energiatakarékos tetőszerkezet
IN-SITU MIKROMECHANIKAI DEFORMÁCIÓK Hegyi Ádám István május 27.
Vértesi Erőmű átállítása szénről biomassza tüzelésűre
Készítette: Baricz Anita - Áprily Lajos Főgimnázium, Brassó Gréczi László – Andrássy Gyula Szakközépiskola, Miskolc Csoportvezetők:dr. Balázsi Katalin.
Rólunk részletesen… Bemutatkozás Tevékenységeink Technológia
Technológiai folyamatok tervezése I. 5. előadás
A szerszámanyagok kiválasztása
Anyagismeret tantárgy
Környezetvédelmi Műszaki-fejlesztési Program OMFB-01744/2000 nyilvántartási számú szerződés Szénszál vázanyagú, 3P gyanta kötőanyagú bélésanyagok, liner.
MŰANYAGOK Típusok, feldolgozás, alkalmazás
Járműfenntartás I. I. előadás
Szerkezet Vázlat Bevezetés Aggregáció kölcsönhatások, erők
Társított és összetett rendszerek
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

A szerkezeti anyagok csoportosítása

Erősítőszálak csoportosítása I.

Erősítőszálak csoportosítása II.

Természetes szálerősítésű gépjármű-alkatrészek Mercedes S modell

Kompozitok erősítőstruktúrái Üveg-, szén- és aramidszálak 1-dimenziós 2-dimenziós 3-dimenziós Z X Y Paplan 3D-Szövött Roving Szövött 3D-Fonatolt Fektetett Szalag Előforma Kötött

Erősítőstruktúrák polárdiagramja

Gyakoribb erősítőszálak

Erősítőstruktúrák polárdiagramja Anizotróp Ortotróp Kváziizotróp 0° 90° 45° - 45° 0° 90° 0° 90° 0° 90°

Pre-preg (pre impregnated) – előimpregnátum Irányított szalag (UD/szőtt) SMC – Sheet Moulding Compound BMC – Bulk Moulding Compound

Szendvics struktúrák – analógia a természettel

Maganyagok Homogén mag (habok) pl: PVC, PUR, PS vagy fa, ill. coremat Struktúrált mag pl: méhsejt

A szálerősítés Mátrix Szál Határfelület

Határfelület A polimer kompozit többfázisú, összetett rendszerből álló szerkezeti anyag, ahol a szívós mátrix és a nagyszilárdságú erősítőanyag között kiváló adhéziós kapcsolat van..

Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás

Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás

Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás

Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás

Akusztikus lokalizáció

Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás M – mátrix F – szál a – szálszakadás b – mátrix tépődés c – szálkihúzódás d – mátrix deformáció e – rétegelválás

Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás

„All” polimer kompozitok

Hibrid kompozitok – az anyagok szinergiája

Irodai forgószék Fröccsöntött PA/LGF

Motortéri „front” panel Fröccsöntött PP/GF

Hőformázás (préselés, sajtolás) Izoterm sajtolás Nem izoterm sajtolás Druck Beschicken Erwärmung 200 - 220°C 60 80°C Zárás Betétel Előmelegítés Melegítés Prepreg GMT Forma Melegítés Betétel 60 - 80°C Fűtés 160 - 220°C Nyomás Hűtés Prepreg GMT Filmstacking Forma Gyors folyamat Elsősorban amorf termoplasztoknál (kb. 30 °C technológiai ablak) Nem túl nagy alakítási fok (a szerszám mellett hamar keményedik az anyag) Lassú folyamat, hűtés kell Amorf és kristályos anyagoknál is Ráncképződés alakulhat ki

Hangszerek Epoxy/CF

Gépjármű karosszériák

X-47A típusú robotrepülő Kompozitból készült, 8 m hosszú és széles, 2003 februárban volt a próbarepülés

Ohio-i vasbeton híd cseréje A vasbeton híd 20 év után tönkrement, a két nagy átmérőjű csővel. Új kompozit híd, 3D GF/hibrid gyanta, hab, 9 cm vastag (vasbeton: 20 cm). Az előre elkészített panelek szerelése 4 órát tartott és 50 évre tervezik.

Dániai szélerőmű „farm” 20 erőmű, 89 mkWh/év Ma 10%, 2030-ra 50 %! Epoxy + GF (CF) Zárt PVC hab vagy Balsafa Leállás és nagyjavítás nélkül 20 év!

Szélsőséges méretek – tervezői szabadság

Hőre keményedő technológiák A kézi laminálás alapelve

A polimer kompozit hajógyártás tipikus matrix gyantái Hajótest készítés kézi laminálással

Hőre keményedő technológiák Kompozit készítés szórással

Szórás I. rovingbevezetés vágókés gyanta/iniciátor bevezetés Sűrített levegő Sűrített levegő Roving Roving gyanta/iniciátor bevezetés Sűrített levegő csatlakozó

Szórás II.

Vákuumzsákos technológia

A kész vákuumzsák szívócsövekkel felszerelve

Resin transfer moulding - RTM Szálas elő- gyártmány behejezése Zárás Összenyomás Gyanta Fűtés

Hajótest építés zárt szerszámmal – RTM I. 3x7 m motorcsónak - poliészter mátrixú - erősítőstruktúra: üvegszövet Technológia: kézi fektetés után zárt szerszámos vákuummal támogatott RTM.

Hajótest építés zárt szerszámmal – RTM II.

Shipman 50 tervezése Egy 15m-es vitorlás hajó poliészterből készült fedélzete 1,8 tonna, míg a Shipman 50 fedélzete csak 300 kg.

Shipman 50 gyártása A cég csúcstechológiás, 20 m-es, 5 tengelyes CNC marógépet használ a lamináló szerszámok elkészítéséhez, ekkor méretek mellett tartani tudják az 1mm-es pontosságot. Kézi fektetés, vákuumzsákos technológia, karbon/epoxi.

Shipman 50 belülről I.

Shipman 50 belülről II.

A technológia és anyag helyes megválasztása

Szénszálas kerékagy

Nehéz járművek műanyag karosszériái

Vasúti járművek

Japán Sinkanzen

Vasúti kocsi tekercselése Quelle: Schindler Wagonbau

Tekercselés Kereszttekercselés Polártekercselés Párhuzamostekercselés Jellemző paraméterek Tekercselési szög 2° - 90° Rovingsebesség max. 0,5 m/s Rovingelőfeszítés beállítható és szabályozható Nem vonalszerű tekercselés

Pilóta nélküli katonai felderítő gépek kompozitból

(első próbarepülés: 2005.04.27., üzembe helyezés: 2006. nyár) Airbus A380 (első próbarepülés: 2005.04.27., üzembe helyezés: 2006. nyár)

Airbus A380 alkatrészeinek szállítása

Airbus A380 összeszerelése

Airbus A380 összeszerelése

Airbus A380 összeszerelése

Airbus A380 belseje (turista osztály)

Airbus A380 belseje (első osztály)

Újrahasznosítás Egyenletes, kis szemcseméret