Tadao Ando Church of light (Fény temploma) Barna Gergely
A kis szakrális tér nyugodt urbánus közegben található, sűrű szövetben megjelenő családi házas övezetben. A saroktelken a fő megközelítés felől csak keményen egymásba metsződő vasbeton síkok tűnnek fel, melyre hatalmas keresztként rajzolódik az oltárnál található ablakmegnyitás. Két szigorú épülettömeg által közrefogott tér nyitott-fedett térszeletei többszörös átmeneti zónát képeznek a templomba belépés előtt. A nyújtott arányú téglatest kubusát szögelforgatásban szerkesztett fal metszi el, amely a bejáratnál előteret indukál – ezt megkerülve tárul fel a szakrális tér direktsége. A beérkező szinttől lépcsősen ereszkedő padozat még dramatikusabban hangsúlyozza az oltár-végfalat kereszt alakban metsző megnyitást.
A kontraszt a déli tájolás miatt még elemibb: a keskeny ablaksávok, melyek az oltárfalat oldalfaltól oldalfalig és mennyezettől padozatig metszik négy részre, tűző fénysávokat vetnek a csatlakozó felületekre. A fénykereszt beúszik a betonszürke síkokra, a fekete padozatra és a deszkákból rótt feketére festett bútorzatra. A falak és határoló felületek homogenitásuk által elvesztik súlyukat, az általuk közrezárt tér válik hangsúlyossá. A keresztény szakrális tér szellemisége a távol-keleti összetett kulturális hagyomány közvetítőjévé válik – ahol az ember, a természet és a materiális valóságon túli lényegi tartalom találkozik.
Arányosság: Elmondható, hogy kis mérete miatt, arányosan megtervezett, megépített, helykihasználtsága a minimalista stílusa mellett maximálisan tökéletes. Szimmetria/aszimmetria: Bár magára az épületre nem mondható el, hogy tökéletesen szimmetrikus, a kereszt alakú nyílás miatt a padon ülve az embernek „teljes” érzése támad. Alapvetően egy fektetett téglalap alapterületű, melyet finomat keresztez egy „L” alakú szög, ezzel külső aszimmetriát nyerve a templomnak.
Geometrikus formák: Ahogy az a minimalizmus egészére leginkább igaz, a lecsupaszított minimalista, primitív geometriai formákból építkezik. Mindenhol éles „metszetek” vannak, nincsen lekerekített rész. Ritmus: Igazán ritmusról nem beszélhetünk, amennyiben csak az épületről van szó. Míg a falak ismétlődő texturáltságát illetve a padsorok ritmusát nézzük, felfedezhető ez is. Irányultság: A kivágott kereszt miatt egyértelműsíthető az épület irányultsága és a legfőbb része is. Férfias/nőies formák: A betonnak és az éles geometriai formáknak köszönhető erő miatt elmondható, hogy egyértelműen férfiasnak érezhetjük a templomot.
http://www.archdaily.com/101260/ad-classics-church-of-the-light-tadao-ando/
http://arqpadao.blogspot.hu/2013/03/tadao-ando-church-of-light.html
http://www. moma. org/collection//browse_results. php http://www.moma.org/collection//browse_results.php?criteria=O%3AAD%3AE%3A7055|A%3AAR%3AE%3A1&page_number=2&template_id=1&sort_order=1&background=gray