Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László Irányítástechnika és Informatika Tanszék email: szirmay@iit.bme.hu Web: http://www.iit.bme.hu/~szirmay
http://www.fsz.bme.hu/~szirmay/szg.htm Juhász Imre OpenGL 4 db kötelező kisházi 1 db önkéntes nagyházi 1-2-…-20-… db vizsga
Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a földet. Koordináta rendszer Egység
Mondá az Úr, és lőn világosság.
Ég, szárazföld, víz, növények állatok, emberek Statikus objektumok Dinamikus objektumok Kinézet (geometria, anyagjellemzők) Viselkedés (fizikai törvények, intelligencia,…)
Legyenek világító testek az égbolton. Fényforrások
… megteremtett minket Külső szemlélő: kamera Aktív részese a világnak: avatár
Számítógépes grafika feladata illúzió modellezés számok Virtuális világ modell képszintézis számítás Metafórák: optika 2D rajzolás festés analógiák Képpontok: vörös kék zöld mérés
Modellezés kép (sorozat) megvilágítás mozgás geometria modell stúdió képszintézis modell stúdió objektumok kamera optikai param textúrák kép (sorozat)
Képszintézis Modell + stúdió objektumok Modell lefényképezése Kép a megjelenítőre Fényképezési analógia 2D: festés 3D: optika Bármi: tudományos vizualizáció
Tudományos vizualizáció v(x,y,z) (juci, jozsi), (juci, pisti), (kati, karcsi), (juci, karcsi), (1, 1), (1, 2), (1, 2.5), (1, 3),
Nem csak monitor
2D rajzolás, festés Modell Kép szín (200, 200) topológia viewport window (200, 100) geometria rajzolás saját színnel 2D világkoordináta rendszer
Optika a 3D térben window 3D világkoordináta rendszer
Kihívások Bonyolult modell (giga/terrabyte) Valós időben: néhány nsec/pixel
Képszintézis feladatai Vektorizáció Transzformációk Vágás Takarás Árnyalás