Egyszerűsített háromdimenziós buszmodell körüli áramlás numerikus vizsgálata Fluent által felkínált Reynolds átlagolt turbulenciamodellekkel Wittmann Gábor Attila Konzulensek: Dr. Emőd István Lohász Máté Diplomatervezés helye: BME Áramlástan Tanszék Budapest, 2004
Tartalom Geometriai modell Numerikus háló Számítások különböző Reynolds átlagolt turbulenciamodellekkel Validáció Értékelés
Geometriai modell W r L R H E x1 F c B H=0,125 m L/H=3,68 W/H=0,5 E/H=32,68 F/H=4 B/H=2,96 x1/H=8 x1 F c B
Numerikus háló 22 blokk strukturált háló 943.320 db cella
Számítások Fluent 6.1 véges térfogat elvű szoftver Re=c∞H/ν=210.000 időátlagolt számítás 6 féle turbulenciamodell Spalart-Allmaras k-ε standard realizable standard realizable non-equilibrium k-ω SST
Validáció Legjobb modell: k-ω SST xr xR1 y xS ellenállástényező: cD x/H=0,32 x/H=0,98 x/H=1,63 y xS ellenállástényező: cD felhajtóerőtényező: cL hátfali nyomástényező: cp y=0 Legjobb modell: k-ω SST
Áramkép a busz előtt torlópont nyomásnövekedés
Áramkép a busz fölött és alatt határréteg leválás örvény sebességeloszlás
Áramkép a busz mellett határréteg leválás hosszanti örvény
Áramkép a busz mögött örvény magja örvény
Összefoglalás hatféle RANS számítás és összevetésük a referencia esettel a legjobb eredmény alapján a főbb áramlási struktúrák elemzése a leválási tartományokban az áramkép leírása
A bíráló kérdései Előzetesen megvizsgálta-e, hogy a [18]-ban megjelölt referencia számítás mennyiben tér el a mérésektől, esetleg valamelyik alkalmazható turbulenciamodell nincs-e közelebb a mérésekhez, mint a LES számítás? 47. old. 2.6.-os ábráján nagy cellaugrásokat látok. Mi erre a magyarázat?