A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

A fosztóképző körüli bonyodalmak
I. előadás.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
ADATBÁZISOK.
Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
PENÉSZESEDÉS KOMPLEX VIZSGÁLATA
Köszönet az alapanyagért Ivády Rozália Eszternek Pléh Csabának Lukács Ágnesnek.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük
Rangszám statisztikák
Készítette: Tóth Enikő 11.A
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
Valószínűségszámítás
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
STATISZTIKA II. 5. Előadás Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék.
Statisztika II. IX. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
Valószínűségszámítás
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Tudattalan emlékezet a nemlétezőre Ivády Rozália Eszter Pléh Csaba Lukács Ágnes.
Olvasás írott szövegek - és jelképek, ábrák, képek, képsorok - megértésének, használatának és értékelésének képessége, annak érdekében, hogy az egyén képes.
Change blindness Változás -vakság.
A képszerűség szerepe a retorikában
Intertemporális döntések empírikus vizsgálata Neszveda Gábor BCE KTK Dezső Linda SZTE GTK BCE, Behavioral Economics Workshop
Magyar nyelvtanulók angol lexikai hangsúlyának akusztikai vizsgálata Nagy Judit SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Angol Alkalmazott Nyelvészeti Program.
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
2006. február 20. MANYE Korpuszok 1 Kiss Gábor - Sass Bálint A Magyar Nemzeti Szövegtár MNSZ.
Katz és Fodor '63 egy fogalom jelentése vonások halmaza
Biostatisztika, MS Excel
Statisztika.
Idegen nyelvek tanulása
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Magatartástudományi Intézet
Egy magyar WordNet felé Miháltz Márton, Dr. Prószéky Gábor MorphoLogic.
Későre jár, Elég volt már a napnak terhét hordani,
Hipotézis vizsgálat (2)
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Hipotézis-ellenőrzés (Folytatás)
Többtényezős ANOVA.
Innovációk a szervezetekben. A., Alapok I. A szervezet fontossága II. Az átvétel eredménye B., Az innováció-döntési folyamat típusai I. Opcionális innovációs.
Az innováció-átvételi döntési folyamat
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
I. előadás.
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Az NHP második szakaszának eredményei és kilátásai
Adatbázis-kezelés. Alapfogalmak Adat: –észlelhető, felfogható ismeret –jelsorozat –valakinek, vagy valaminek a jellemz ő je –tény, közlés Információ:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Kutatásmódszertani dilemmák
Laborgyakorlat Emlékezet Szőllősi Ágnes. Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az.
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Kiváltott agyi jelek informatikai feldolgozása 2016
Oszlopdiagram dr. Jeney László egyetemi adjunktus
Spontaneous Discounting of Availability in Frequency Judgment Tasks
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Szani Ferenc, Pitlik László, Balogh Anikó
A nyomatéknak ellenálló kapcsolatok viselkedésének jellemzése
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Mérési skálák, adatsorok típusai
Absztrakt problémák Q  I  S, az absztrakt probléma kétváltozós reláció az esetek (I) és a megoldások (S) halmazán Példa: legrövidebb út Eset: gráf és.
Előadás másolata:

A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam

A morfológiailag komplex alakok feldolgozási folyamatai Egészleges vs. analitikus feldolgozás Dekompozíció → Kompozíció/Integráció hintaló hinta ló hintaló hinta

Az összetett szavak morfológiai folyamatainak kísérleti vizsgálata Dekompozíció  Morfológiai dekompozíció: minden esetben  Szemantikai dekompozíció: ritka, transzparens alakoknál Ablakkilincs: ABLAK és KILINCS jelentések aktiválódása Madártej: nem aktiválódnak a MADÁR és TEJ jelentések

Az összetett szavak morfológiai folyamatainak kísérleti vizsgálata Kompozíció/Integráció  Morfológiai kompozíció: minden esetben  Szemantikai kompozíció/integráció Ritka transzparens alakoknál Egyéb alakoknál jelentésreprezentáció Integrációhoz szükséges információk a két szó jelentésén túl  Reláció  Világról való tudás

Magyar nyelvű főnév-főnévi összetételek Típusok  deverbális utótagú Igéből képzett utótag Pl.: ruhaszárító  nem deverbális utótagú Képzetlen utótag Pl.: burgonyatelep

A főnév-főnévi összetételek a feldolgozási folyamatok szempontjából - teljes dekompozíció (ruha+szárít+ó és burgonya+telep) és szemantikai integráció esetén Deverbális utótagú összetételek Nem deverbális utótagú összetételek Morfológiai dekompozíció - 3 összetevő (ruha+szárít+ó) - ige a második tag -2 összetevő (burgonya+telep) - főnév a második tag Szemantikai integráció - argumentumszerkezet aktiválódása → meghatározott jelentésviszony - többféle viszony lehetséges

A kísérlet 2 kísérlet  Lexikális döntési kísérlet  Priming feltétellel kiegészített lexikális döntési kísérlet Az összetétel második tagja mint előfeszítő inger A két típus összehasonlítása ismert és új összetételeknél  Ismert deverbális vs. nem deverbális  Új deverbális vs. nem deverbális

Hipotézisek Ismert deverbális vs. nem deverbális  I/1. hipotézis: Deverbális utótagú típusnál hosszabb reakcióidők a lexikális döntési kísérletben  II/1. hipotézis: Mindkét típusnál lesz priming hatás és nem lesz különbség a priming mértékében Deverbális utótagú összetételek Nem deverbális utótagú összetételek Morfológiai dekompozíció - 3 összetevő - ige a második tag - 2 összetevő - főnév a második tag Szemantikai integráció - argumentum szerkezet aktiválódása →meghatározott jelentésviszony - többféle viszony lehetséges

Hipotézisek Új deverbális vs. nem deverbális alakok  I/2. hipotézis: Azonos reakcióidők a két típusra a lexikális döntési kísérletben.  II/2. hipotézis: Mindkét típusnál megjelenik priming hatás, de a deverbális utótagú főneveknél nagyobb. Deverbális utótagú összetételek Nem deverbális utótagú összetételek Morfológiai dekompozíció - 3 összetevő - ige a második tag - 2 összetevő - főnév a második tag Szemantikai integráció - argumentum szerkezet aktiválódása →meghatározott jelentésviszony - többféle viszony lehetséges

Módszerek – 1. kísérlet Vizsgálati személyek  22 BME-s hallgató (átlag életkor: 20.8 év) Ingeranyag  Összesen 120 szó  Ismert alakok gyakorisága és új alakok alkotóelemeinek lemma gyakorisága egyeztetve Ismert összetételek Új összetételekJelentéssel nem fel- ruházható szavak Deverbális utótagú n=20 pl.: ruhaszárító n=20 pl.: felhőbámuló n=20 pl.: betonreszelő Nem deverbális utótagú n=20 pl.: postaforgalom n=20 pl.: burgonyatelep n=20 pl.: szövegkatona

Módszerek – 1. kísérlet Eljárás  Instrukció  120 szó randomizált sorrendben  Egy szó addig látható, amíg nincs válasz

Módszerek – 2. kísérlet Vizsgálati személyek  20 BME-s hallgató (átlag életkor: 20 év) Ingeranyag Ismert összetételekÚj összetételekJelentéssel nem felruházható alakok kongruensinkongruenskongruensinkongruenskongruensinkongruens Deverbális utótagú n=10 pl.: szárít- ruhaszárító pl.: beszél- ruhaszárító pl.: bámul- felhőbámuló pl.: zabál- felhőbámuló pl.: reszelő- betonreszelő pl.: alszik- betonreszelő Nem deverbális utótagú n=10 pl.:forgalom- postaforgalom pl.: csatorna- postaforgalom pl.: telep- burgonyatelep pl.: otthon- burgonyatelep pl.: katona- szövegkatona pl.: folyosó- szövegkatona

Módszerek – 2. kísérlet Eljárás  Instrukció  Előfeszítő inger (100 ms) → célinger → 250 ms szünet  120 pár randomizált sorrendben

Eredmények Személyek különböző feltételekre adott RI-átlagainak összehasonlítása párosított mintás t-próbával 1. kísérlet  I/1. hipotézis nem igazolódott (n.sz)  I/2. hipotézis igazolódott (n.sz.) Az értelmezett alakok átlagos reakcióidejei

Eredmények – 2. kísérlet II/1. hipotézis nem igazolódott II/2. hipotézis igazolódott DEV: t(19)=0,183, p=0,857 NEMDEV: t(19)=3, 425, p=0,003 NEODEV: t(19)=3,022, p=0,007 NEONEMDEV: t(19)=2,545, p=0,020 ** * Az értelmezett alakok átlagos reakcióidejei

Diszkusszió – ismert alakok Nincs RI-különbség a két típus között  Teljes dekompozíció hiánya a deverbális típusnál ruhaszárító: ruha + szárító zongoralecke: zongora + lecke Priming hiánya a deverbális típusnál  Az igéhez nincs hozzáférés Priming a nem deverbális típusnál  Morfológiai dekompozíció

Diszkusszió – új alakok Nincs különbség a lexikális döntési kísérletben a két típus között Priming hatás mindkét típusnál  Teljes dekompozíció a deverbális típusnál is Nagyobb priming hatás a deverbális típusnál  Relációk szerepe a szemantikai integrációban

Konklúzió Morfológiai dekompozíció  Mindig, de a deverbális utótag dekompozíciója csak új alakoknál Szemantikai integráció  Csak az új alakoknál  Relációs szerkezet szerepe Csak az új deverbális és nem deverbális alakok között mutatkozik feldolgozásbeli különbség

Köszönöm a figyelmet!