Coaching a közigazgatásban 2010. szeptember 09.
Köszöntő Rövid szakmai pályafutásunk Profilunk A coachingról Kiknek ajánljuk? Milyen helyzetekben? A coaching bevezetése a szervezetek életbe A coaching szemléletű vezetés
Rövid szakmai pályafutásunk: - Eltérő tapasztalatok, azonos szemlélet - Akkreditált coach képzés Piaci jelenlétünk Konferencia, publikációk Részvétel a felsőoktatásban Profilunk: - Szervezetátvilágítás - Egyéni és team coaching - Coaching szemléletű vezetés szeminárium
A döntéshozó helyzete A XXI. században a szervezetek vezetőire, döntéshozókra minden eddiginél nagyobb nyomás nehezedik. Folyamatosan bizonyítaniuk kell, hogy alkalmasak a pozícióra, és képesek a területüket vagy akár az egész szervezetet sikerrel kormányozni. A vezetőknek szembe kell nézniük azzal, hogy a kényelmes bőrfotelben nem dőlhetnek hátra, folyamatosan képezniük kell magukat. A szervezeti tudástőke növekedéséért is ők a felelősek. A vezetők értékrendje, erkölcsi magatartása meghatározó a szervezet egészére nézve.
A XXI. század kihívásai Szakmai hozzáértés Vezetői készségek Bizonyítási kényszer Eredmény orientáltság Stake-holderek Társadalmi szerepvállalás Nyilvánosság Etika, munkamorál Önmegvalósítás Magánélet Coachra van szükségem…
A Coachingról általában Amerikából indult a ’80-as években Eredeti értelmében edzést, tréninget jelent Új szakma Eltérő irányzatok Különbözőségek A coaching az üzleti folyamatokat kísérő intenzív, speciális munkaforma, amely segíti a vezetőt „bajnokká” válni.
A coaching elegáns, egyéni igényekhez igazodó szakmai megoldást kínál a gondjaival, döntési dilemmáival magára maradt vezetők számára. Az ember egészleges volta, mindent átható személyisége révén vesz részt a szervezeti életben, nem lehet részekre szedni és csak ezzel, vagy csak azzal az aspektusával kontaktálni. A business coach nem a személy problémáival foglalkozik, hanem az őt foglalkoztató üzleti kérdésekkel, a munkája során felmerülő döntési helyzetekkel.
A COACHING kiváló lehetőség a változás támogatására! A coach az a professzionálisan képzett „szakmai barát”, aki értő figyelemmel fordul az ügyfele felé, őszintén elfogadva a vezető által felvázolt szakmai kérdéseket, pozitív visszajelzésekkel, megerősítésekkel előmozdítja az eredmény kibontakozását. Azoknak a szervezeteknek ajánljuk, amelyek elkötelezték magukat a változás mellett, felismerték, hogy nem ellenállni kell a változásnak, hanem irányt szabni neki! A COACHING kiváló lehetőség a változás támogatására!
A coach feladata az, hogy felajánlja friss, széleskörű tudását a coachee számára. Segítsen abban, hogy az adott szakmai kérdést új kontextusba helyezve, a vezető rátaláljon a számára kielégítő megoldásra. Analógiák keresése Alternatívák bedobása Transzdiszciplinaritás Cél, útvonal, térkép Tudáshiány Módszertan
A coaching folyamata A coaching folyamatnak két fő szereplője van. A coachee - a vezető beosztású döntéshozó, és a coach - a független szakmai partner. A 0. ülés az, ahol kiderül, hogy működik-e a „kémia”, a coach és coachee tudnak-e együtt dolgozni. A coach és a coachee közötti kapcsolat kölcsönös megbecsülésen alapul. A rendszeres találkozókon olyan közös nyelvet alakítanak ki, amelyen értelmes párbeszédet folytathatnak a felvetett problématerületekről.
A társas érintkezés udvariassági szabályait betartva – provokáló kérdések felvetésével – eljuttatja a vezetőt tudásának felső határáig. Sőt azon is túl! Keretbe foglalja a beszélgetéseket. A felfedezés öröme kreatív energiákat mozgósít. A vezető saját tudásában, képességeiben megerősödve nyugtázza a közös munkát.
A vezető kezében van a siker kulcsa. A coaching folyamat eredményessége attól is függ, hogy milyen a szervezeten belüli elfogadottsága. A vezető az a kompetens személy, aki ismeri a különböző coaching irányzatokat és beilleszti a szervezeti kultúrába. A vezető kezében van a siker kulcsa.
Kiknek ajánljuk? Jegyzőknek, Polgármestereknek, Képviselőknek, Bizottságok vezetőinek, Kulcsembereknek, akik részt vesznek a település jövőképének alakításában, Projektvezetőknek
Milyen helyzetekben ajánljuk? Stafétabot váltás Új kinevezés Szakmai szerepvállalás erősítése Döntési dilemma, döntés előkészítés Burn out szindróma kezelése Tudásfrissítés, tudásmegosztás Szakmai elszigeteltség feloldása Outplacement coaching
A coaching szemléletű vezetés szeminárium sorozat Emberközpontú, demokratikus, teljesítmény centrikus megközelítés. A vezető humán kompetenciáinak fejlesztésére helyeződik a hangsúlyt. A szervezet gyakorlatába bekerülnek a coaching módszertani elemei. (de a vezető nem coach) kép 15
CREDO Szenvedélyesen hiszünk abban, hogy a coaching a XXI. században be fog törni a közigazgatás világába is és újszerű látásmódjával hozzásegíti a szervezeteket a jövő értékeinek megteremtéséhez. 16
Köszönjük a figyelmet! Kovács Gabriella Tímár Erzsébet