V ITAINDÍTÓ A HAGYOMÁNYOS ÉS DIGITÁLIS ÍRÁS - ÉS OLVASNI TUDÁS ÖSSZEFÜGGÉSEIRŐL Mit mondanak a PISA2009 adatai a magyar diákok hagyományos és digitális.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

TIOP 1.1.1/09/ Digitális reál-is? Készítette:Mátisné Szultos Erzsébet.
A PISA és PIRLS 2006 vizsgálatának eredménye Magyarországon
Csökkentse költségeit a Shellel Magyar Fuvarozói Fórum
A mérési rendszer fejlesztése, az érettségi rendszer átvilágítása
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Az országos mérések megújult rendszere
Humánkineziológia szak
Üdvözöljük Waldviertelben. következetesség kézimunka tapasztalat bölcsesség megbecsülés.
Kompetencia- mérés Somogyi József Általános Iskola
EU alapismeretek E-Learning.
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS ISKOLAI EREDMÉNYEI.
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS ISKOLAI EREDMÉNYEI /A kisebb grafikonok az előző évi eredmények/
TIMSS 2007.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Az Európai Unió története
Magyar diákok külföldön. Miért? Kaland? Állás? Referencia?
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
2010 évi országos kompetenciamérés elemzése Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola „Az egyetlen dolog, ami rosszabb annál, hogy beszélünk róla,
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
EU II..
Jelkép-ország Jakab Sándor Kálmán
T.K. 33 – 34. Az alapértelmezett előtér- és háttérszín, valamint a körvonalak színének beállításához a Paletta színeit használhatjuk. 1 Az RGB színrendszerben.
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
Olvasás írott szövegek - és jelképek, ábrák, képek, képsorok - megértésének, használatának és értékelésének képessége, annak érdekében, hogy az egyén képes.
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
2008. évi Országos kompetenciamérés 6. osztály / Matematika
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Hatékonyság és eredményesség a közoktatásban
Középpontban a fejlődés
Tanulási célú migráció a világban és itthon
. Magyar Termék Nagydíjjal ismerték el az Országos kompetenciamérést, mint szolgáltatást.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
Tudásszintek, a PISA-mérések filozófiája VIZSGAANYAG ELTE PPK 2013
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
A nemzetközi mérésektől a tanóráig – az értékelés üzenetei Készítette: Horváth Zsuzsanna Budapest december 6.
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Telephelyi jelentés A telephelyi jelentés nyújtja a legrészletesebb képet az eredményekről és a tanulói összetételről. Nem csupán egy mérőszámot közöl,
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics.
Európa regionális földrajza
Az országos mérések megújult rendszere
Túl alacsony-e Magyarországon kórházi ágyak száma?
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Tankönyvkiadás, tankönyvhasználat nálunk és külföldön.
A PISA2009 eredményei Szövegértés tíz év távlatában Balázsi Ildikó és Ostorics László Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztály.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

V ITAINDÍTÓ A HAGYOMÁNYOS ÉS DIGITÁLIS ÍRÁS - ÉS OLVASNI TUDÁS ÖSSZEFÜGGÉSEIRŐL Mit mondanak a PISA2009 adatai a magyar diákok hagyományos és digitális szövegértésének viszonyáról? Ostorics László – Oktatási Hivatal O RSZÁGOS K ÖNYVTÁRÜGYI K ONFERENCIA NOVEMBER 23.

E RRŐL AZ ELŐADÁSRÓL 1. Érvek a digitális szövegek mérésbe emelése mellett 2. Mit tekint a PISA digitális írástudásnak? 3. Mit mondanak a PISA2009 eredményei a magyar 15 évesek digitális írástudásáról? 4. Mit mondanak az eredmények a digitális és a hagyományos szövegértés közötti viszonyról?

É RVEK A DIGITÁLIS SZÖVEGEK MÉRÉSBE EMELÉSE MELLETT 2006: elektronikus természettudomány-mérés 3 résztvevő ország 2009: digitális szövegértés-mérés 19 résztvevő ország 2012: digitális matematika-, szövegértés- és problémamegoldás-mérés Kötelező 2015: nem lesz nyomtatott eleme a mérésnek

M IT TEKINT A PISA DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁSNAK ? I. A digitális és nyomtatott szövegek hasonlósága 1. Mindkettőre vonatkoznak a szövegszerűség ismérvei ( Beaugrande-Dressler, 1972) : koherencia, kohézió, szándékoltság, elfogadhatóság, hírérték, helyzetszerűség és intertextualitás 2. Mindkét szövegtípust ugyanaz a jel- és konvenciórendszer jellemezi: központozás, címek, alcímek, bekezdések, margók alkalmazása

M IT TEKINT A PISA DIGITÁLIS ÉS MIT HAGYOMÁNYOS ÍRÁSTUDÁSNAK ? II. NyomtatottDigitális Lezártság lezárt, statikus lezáratlan, dinamikus Fizikai olvashatóság papír, megfelelő kontraszt különféle képernyők, különféle kontrasztfokozatok, sugárzás Navigációs eszközök oldalszámozás, tartalomjegyzékek, névmutatók, tárgymutatók görgetősávok, fülek, ablakok hierarchizált menük, listák Érzelmi tényezők, használhatóság „Ki kucorodna be egy fotelba regényt olvasni egy laptoppal?” ( OECD, 2009) 1. A digitális szöveg dinamikus, olvasás közben keletkezik, és azok tudnak benne jobban tájékozódni, akik képesek gondolatilag megjeleníteni az általuk létrehozott hiperszöveg jelentéshálózatát. 2. A digitális médiumot az információkereső és nem az élményszerző olvasáshoz társítjuk

M IT MONDANAK A PISA2009 EREDMÉNYEI A MAGYAR 15 ÉVESEK DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁSÁRÓL ?

OECD-átlag Korea, Új-Zéland, Ausztrália, Japán, Lengyelország, Belgium, Norvégia PISA2009 nyomtatott szövegértésPISA2009 digitális szövegértés Svédország, Dánia, Franciaország, Magyarország (494 pont), Írország Ausztria, Spanyolország Korea, Új-Zéland, Ausztrália, Japán, Belgium, Svédország, Írország Franciaország, Norvégia Dánia, Spanyolország, Magyarország (468 pont), Lengyelország, Ausztria Magyarország helyezési tartománya a 34 OECD-tag között: Magyarország helyezési tartománya a 16. OECD-tag között: A két teszt rokon, de nem azonos képességet mér, a kettő közötti korreláció 0,83.

M IT MONDANAK AZ EREDMÉNYEK A DIGITÁLIS ÉS A HAGYOMÁNYOS SZÖVEGÉRTÉS KÖZÖTTI VISZONYRÓL ?

A KÉTFAJTA ÁTLAGEREDMÉNY ÖSSZEVETVE minél magasabb a digitális szövegértési eredmény, annál valószínűbb, hogy a nyomtatott szövegértés vagy átlagos vagy átlagon felüli: egyetlen olyan résztvevő van, ahol mindkét eredmény átlagon felüli, és a nyomtatott szövegértés a jobb (HK) nem szabad alábecsülni a szélessávú interneteléréssel rendelkező háztartások arányának hatását, azaz a család gazdasági hátterének szerepét: világos a trend, hogy a kevésbé tehetős államok digitális szövegértése rosszabb, mint a nyomtatott

A NYOMTATOTT OLVASÁS – DIGITÁLIS SZÖVEGÉRTÉS Az olvasás élvezete A teljesítménykülönbségek 14%-át magyarázza Magyarország esetében a leglelkesebb és a legkevésbé érdeklődő olvasókat 98 képességpont választja el Az olvasott szövegek változatossága A teljesítménykülönbségek 7%-át magyarázza Magyarországon az összefüggés gyengébb, mint átlagosan, 2%

O NLINE OLVASÁS – NYOMTATOTT SZÖVEGÉRTÉS

O NLINE OLVASÁS – DIGITÁLIS SZÖVEGÉRTÉS

O NLINE INFORMÁCIÓKERESÉS - DIGITÁLIS SZÖVEGÉRTÉS

O NLINE KÖZÖSSÉGI TEVÉKENYSÉGEK - DIGITÁLIS SZÖVEGÉRTÉS

Ö SSZEFOGLALÁS 1. A digitalitás megállíthatatlan: megfelelő digitális írástudási képesség híján diákjaink eszköztelenek maradnak 2. A magyar diákok digitális szövegértése OECD-átlag alatti, saját nyomtatott szövegértési eredményüktől is elmarad 3. Az olvasás szeretete nagyon erősen hat a digitális szövegértési teljesítményre, a digitális információkeresés gyakorlata pedig jótékonyan hat mind a nyomtatott, mind pedig az digitális szövegértésre 4. A kétfajta írástudás nem egymást kioltó, hanem egymásra épülő, sokféle módon kölcsönhatásban lévő képességegyüttes 5. A hatékony attitűd a kétféle olvasás megfelelő tevékenységekhez és célokhoz való rendelése és az ezeknek megfelelő fejlesztési eszközök és lehetőségek keresése

K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Köszönöm a figyelmet! Kapcsolat: meresek/pisa