Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Stacionárius és instacionárius áramlás
Advertisements

A hőterjedés differenciál egyenlete
GÉP - MUNKA – ENERGIA - TELJESÍTMÉNY
Körfolyamatok (A 2. főtétel)
GÉP - MUNKA – ENERGIA - TELJESÍTMÉNY
Áramlástani szivattyúk 1.
3.3. Reverzibilis állapotváltozások(2)
Hősugárzás Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék.
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
Volumetrikus szivattyúk
Volumetrikus szivattyúk
A munkasebesség egyenlőtlensége
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-ÁTTÉTEL
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Az impulzus tétel alkalmazása (megoldási módszer)
A hőterjedés alapesetei
Az impulzus tétel Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK
A Borda-Carnot veszteség
Az impulzus tétel alkalmazása (Allievi elmélete)
Szélenergia.
Gázturbinák Hő- és Áramlástan Gépei Író Béla SZE-MTK
Fúvók-Kompresszorok Hő- és Áramlástan Gépei Író Béla SZE-MTK
Ventilátorok Író Béla Hő- és Áramlástan Gépei (AG_011_1)
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Hősugárzás.
Gázkeverékek (ideális gázok keverékei)
Hőerőművek körfolyamatainak hatásfokjavítása
Hőátvitel.
Az áramló közeg energiáját hasznosító gépek
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Volumetrikus szivattyúk
Ideális kontinuumok kinematikája
A nedves levegő és állapotváltozásai
Kalorikus gépek elméleti körfolyamatai
Veszteséges áramlás (Hidraulika)
Reverzibilis és irreverzibilis folyamatok
Az Euler-egyenlet és a Bernoulli-egyenlet
Hővezetés rudakban bordákban
Az entalpia és a gőzök állapotváltozásai
A kontinuitás (folytonosság) törvénye
Veszteséges áramlás (Navier-Stokes egyenlet)
Az elemi folyadékrész mozgása
Egyszerű állapotváltozások
A Bernoulli-egyenlet alkalmazása (Laval fúvóka)
A munkasebesség egyenlőtlensége
HAJTÁSOK-ÁTTÉTEL.
HATÁSFOK - TERHELÉS.
Munkapont - Szabályozás
A fajhő (fajlagos hőkapacitás)
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
Hő- és Áramlástan Gépei
Szélenergia.
Munkapont - Szabályozás
S Z É L E N E R G I A.
Instacionárius hővezetés
Hővezetés falakban Író Béla Hő- és Áramlástan II.
Hő- és Áramlástan Gépei
Kalorikus gépek elméleti körfolyamatai
Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ideális kontinuumok kinematikája.
Áramlás szabad felszínű csatornában Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék.
Az áramló közeg energiáját hasznosító gépek
Stacionárius és instacionárius áramlás
Az impulzus tétel alkalmazása (Allievi elmélete)
Az impulzus tétel alkalmazása (megoldási módszer)
Stacionárius és instacionárius áramlás
Az impulzus tétel Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK
A Borda-Carnot veszteség
Az Euler-egyenlet és a Bernoulli-egyenlet
Hővezetés falakban Író Béla Hő- és Áramlástan II.
Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet)
Előadás másolata:

Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet) Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék

A szélkerék áramcső v1 v2 2 2' 1 1' Ap A2 A1 Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék

A propellerhatásfok A szélkerék által a mozgó levegő energiájából hasznosított energiamennyiség az összes energiamennyiséghez képest c1= a szélsebesség cp= a propellernél mérhető sebesség c2 = a propeller mögött nagy távolságban az elképzelt áramcsőben érvényes sebesség Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék

A Betz-limit A szélkerék teljesítményének összefüggése Ez a függvény c2/c1 re harmadfokú és helyi szélsőértéke van, mégpedig maximuma ott ahol c2/c1 =1/3! Ezt visszahelyettesítve a lehetséges maximális teljesítmény, adott geometriai méretek és szélsebesség esetén Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék

A Betz-limit A szélkerék teljesítményének összefüggése Ez a függvény c2/c1 re harmadfokú és helyi szélsőértéke van, mégpedig maximuma ott ahol c2/c1 =1/3! Ezt visszahelyettesítve a lehetséges maximális teljesítmény, adott geometriai méretek és szélsebesség esetén A szélkerék rotor körének megfelelő területen időegység alatt áthaladó mozgó levegő energiájának maximálisan 16/27-ed része hasznosítható! Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék

a szélkerék megfordítottja. A légcsavar külső energia-befektetés útján levegőáramlást hoz létre (közlekedési eszköz mozgását eredményezi) = a szélkerék megfordítottja. Ebben az esetben a hatásfok a jármű vontatására fordított teljesítmény és a légcsavarkörnél a levegővel közölt összes teljesítmény hányadosa c2= a légcsavar előtt, nagy távolságban az elképzelt áramcsőben érvényes elméleti sebesség, mely a haladási sebesség cp= a propellernél mérhető sebesség c1 = a légcsavar mögött, nagy távolságban az elképzelt áramcsőben érvényes elméleti sebesség Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék

Ellenőrző kérdések Mit értenek propeller-hatásfok alatt egy szélkerék esetében? Mit értenek propeller-hatásfok alatt egy járművet hajtó légcsavar esetében? Mi a Betz-limit? Milyen feltétel teljesülése esetén maximális a szélkerék teljesítménye? Adott szélsebesség és ismert geometriai méretek esetén hogyan határozható meg egy szélturbina maximális lehetséges teljesítménye? Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék