EKF kormányzás, pécsi tapasztalatok Pálné dr. Kovács Ilona
EKF program fő jellemzői Melina Mercouri kezdeményezte Az eljárás és a követelményrendszer folyamatosan változott (1999, 2006) Palmer-jelentés (2004) ( újabb kettő, de nem hivatalos) Kevés az EU támogatás
Európa Kulturális Fővárosai, 1985– Ath é n 1998Stockholm 1986Firenze1999Weimar 1987Amszterdam2000Reykjavik, Bergen, Helsinki, Br ü sszel, Pr á ga, Krakk ó, Santiago de Compostela, Avignon, Bologna 1988Berlin2001Rotterdam, Porto 1989 P á rizs 2002Brugge, Salamanca 1990Glasgow2003Graz 1991Dublin2004Lille, Genova 1992Madrid2005Cork 1993Antwerpen2006Patras 1994Lisszabon2007Luxemburg, Nagyszeben 1995Luxemburg2008Liverpool, Stavanger 1996 Koppenh á ga 2009 Linz, Litv á nia, Vilnius 1997Thesszaloniki2010 Essen, P é cs, Isztambul
A kulturális főváros jelölésére jogosult országok (és a már jelölt városok) Turku (Finnorsz á g) Tallin ( É sztorsz á g) 2012 Guimarães (Portug á lia) Maribor (Szlov é nia) 2013 Marseille (Franciaorsz á g) Kassa (Szlov á kia) 2014 Ume å (Sv é dorsz á g) Riga (Lettorsz á g) 2015 Mons (Belgium) Plzeň (Csehorsz á g) 2016 Donostia (Spanyolorsz á g) Wrocław (Lengyelorsz á g) 2017 D á nia, Ciprus 2018 Hollandia, M á lta 2019 Olaszorsz á g, Bulg á ria
Cél A többi Közösségi kezdeményezésekhez hasonlóan a hálózatosodás, kooperáció, EU „hozzáadott érték” Fokozatosan kiegészül gazdaságfejlesztési „versenyképességi” szempontokkal (kulturális ipar, turizmus, városrehabilitáció, innováció)
A kormányzási kihívások 1. Többszintű kormányzás (MLG) Többszintű kormányzás (MLG) – Változó hangsúlyok, erősödő EU befolyás ( kiválasztás, monitoring) – Központi kormányzat szerepe függ az ország sajátosságaitól, s az érintett város kondícióitól
2. Partnerség, bevonás – Többszektorúság- horizontális kapcsolatok (szponzorok, fejlesztő partnerek, kreatív osztály, politikusok, menedzserek, külföldi partnerek) – Részvétel, deliberáció: Civil, városlakó, közönség stb. bevonása
A menedzsment sajátosságai, (Palmer-riport) Önkormányzati, politikusi irányító szerepkör konkrét intézményesítése Független tanácsadó, döntéshozó testület a projekt felett Menedzsment (többnyire független), mérete változó és ciklikus
Tipikus problémák Temporális jelleg (időzavar, ciklikusság) Régi és új struktúrák konfliktusa Politikus-szakértő-művész-civil kommunikáció nehézségei- általában erős politikusi befolyás Szintek közötti konfliktusok Pénzhiány
Pécs Tipikus menedzsment problémák, csak „kicsit” rosszabb minőségben MLG csapdája- kormányzati gyámkodás Helyi politika hektikus személyi változásai, politikusi arrogancia A menedzsment kapacitás és személyi problémái Civilek, kreatív értelmiség kisodródása Gyenge kommunikáció
A programról és a fejlesztésekről külön vitát lehetne rendezni!!! Köszönöm a figyelmet