Energiaellátás: Tárolás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelemen Tas, BS Audit International
Advertisements

A területegységek átalakítása
Energetikai gazdaságtan
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
Villamosenergia tárolás
ERM QUEST PROGRAMJA – GYORS ENERGIA MEGTAKARÍTÁSI LEHETŐSÉGEK TECHNIKA ÉS EMBERI TÉNYEZŐKÖN KERESZTÜL Cross-Boda Borbála ERM, vezető tanácsadó március.
Nagyépületek nagy megbízhatóságú villamos energiaellátása
EuroScale Mobiltechnika Kft
Gyors megtérülés termál, vagy hulladékhő hasznosítással, utóbbi esetben a meglévő környezeti ártalmak csökkentésével!
1 Megaprofil 2 Termékeink 3 Projekt, – beépített termékek 4 Sikertényezők.
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
A kapacitás-kihasználás és a rejtett költségek avagy a termelésben lehetnek olyan elemek, amelyek megtorpedózzák a profitabilitást.
Hoval nap május 19.- Budapest
Speed Sec Quick Folding Gate
ÚJ. A tél a legnagyobb igénybevételt jelentő évszak TÉLI Összetett Bármi előfordulhat: NYÁRI Viszonylag egyszerű Csak ez fordul elő: Nedves út HóJég Száraz.
A HIDROGÉN TÁROLÁS MAGYARORSZÁGI HELYZETE
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
Mellár János 5. óra Március 12. v
Energia témakör tanítása Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT A legelterjedtebb energiahordozók.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
Energiaellátás: Előállítás
Készítette: Móring Zsófia Vavra Szilvia
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Járművillamosság-elektronika
Széchenyi István Egyetem
Sebességváltó Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Elektrotechnika 8. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
Villamos fékezés Kompakt építésmód Programmozható (ABS, ESP, stb.) Kieg. funkciók lehetségesek Egyszerű szerelés Áramfelvétel 2 A (tartás) 50 A-ig (ABS)
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Fedélzeti hálózat közúti járművekhez, motiváció és innováció.
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
© 2007 GKIeNET Kft. A környezettudatosság és informatika Lőrincz Vilmos.
Atomerőmű Tervezet Herkulesfalva október 1. Gamma Atomerőmű-építő Zrt.
Új “Energiatakarékos” szivattyú: több mint 20% energia megtakarítás
JUNKERS megoldások kondenzációs készülékekkel
A villamos jel analízis módszer alkalmazása forgó gépek energetikai és diagnosztikai vizsgálata céljából Gyökér Gyula okl. vill. mérnök.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
Aszinkron gépek.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Készítette: Lipeyné Garancsy Éva
Energia-visszaforgatás élelmiszeripari szennyvizekből
A méréshatárok kiterjesztése Méréshatár váltás
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Comenius Logo (teknőc).
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Járművillamosság-elektronika
Polimer elektronika Alapanyagok Kis szerves molekulák Polimerek
Járművillamosság-elektronika
Készítette: Somogyi Gábor
A szünetmentes tápegység
Űrkutatás hét. Kisméretű műholdak  Indítási költség jelentős tényező (akár $/kg)  Nagy műholdak mellé befér,  ill. sok kisműhold egy.
Villamos leválasztók.
VILLAMOS ENERGIA PIAC SZÉLERŐMŰVEK, SZÉLERŐMŰ PARKOK FELÉPÍTÉS, ÜZEMBE HELYEZÉS, GAZDASÁGI KÖLCSÖNHATÁSOK 1.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
Járművillamosság-elektronika
A szünetmentes tápegység
Energetikai gazdaságtan
Készítette Ács Viktor Villamosmérnök hallgató
Rendszerek energiaellátása 8. előadás
Hajók gépészeti berendezései
Előadás másolata:

Energiaellátás: Tárolás Példa: Nagy teljesítményű akkumulátor (JCI) Nagyon alacsony belső ellenállás Cellák tekercselt technikával Nagy érintkező felületek Teljesen zárt Méret csak 10,4 x 11,7 x 19,5 cm3 Teljesítmény 2,5 kW-ig (12 V) 36-V-”Bank” kül. Méretekben Alacsony kapacitás 6,5 Ah Viszonylag magas költségek

Energiaellátás: Tárolás

Energiaellátás: Tárolás Lítium-ion-akkumulátor Nagy energiasűrűség 70 – 100 Wh/kg Alacsony SOC-függőség (> 20 % elegendő) Nagyon jó visszatölthető képesség Cellafeszültség 4,2 V Magas költségek Még nem áll rendelkezésre (?)

Energiaellátás: Tárolás Lítium-polimer-akkumulátor Nagy energiasűrűség 100 – 120 Wh/kg Szilárd anyagú akkumulátor, nem toxikus Cellageometria tetszőleges Akkumenedzsment közvetlenül integrálható Magas költségek Még nem áll rendelkezésre

Energiaellátás: Tárolás Nikkel-fém-hibrid-akkumulátor Hosszú élettartam Energiára/teljesítményre optimalizálható Energiasűrűség 50 – 80 Wh/kg Kis cellafeszültség (1,2 V) Magas önkisülés Magas költségek Szuperkapacitások

Energiaellátás: Tárolás Akkumulátor-menedzsment SOC és SOH értékelése U,I, T mérése különböző üzemállapotokban Általában tudás alapú modellek Diagnosztika (pl.: akkucsere) lehetséges Vezető számára jelzés lehetséges Optimalizált energiamenedzsment alapja Optimalizálás / töltő/kisütő ciklusok A kapacitás csökkentése (súly)

Energiaellátás: Tárolás „Aktív” akkumulátor (iQ akkumulátor) Fűtés optimális hőmérsékletre Sav-keverés Hosszabb állásidőnél lekapcsolás A kapacitás csökkentése (súly) 36-V-os akkumulátor mint laborminta 36/42 V-os akkumulátor pólusainak cseréje Összecserélés- és érintésvédett kapcsok/csatlakozók A szabvány kidolgozása folyamatban

Rendszerek/komponensek: SG/KSG Körmöspólusú-indító-generátor Az elrendezés megtartása (ékszíj) Jó hozzáférés a géphez Indítási teljesítmény SMR-el 3,5 kW-ig Alacsony költségek Nagy gépeket nem tud hidegen indítani Kedvezőtlen hatásfok > 4 kW esetén nem lehet ékszíjhajtás Rekuperáció/boost/hibrid üzem nem lehetséges

Rendszerek/komponensek: SG/KSG Lendkerék-indító-generátor Változatok Szinkron-, aszinkron gépek Belső forgórészű, külső forgórészű Különböző teljesítményosztályok 15 kW-ig, 500 Nm-ig

Rendszerek/komponensek: SG/KSG Lendkerék-indító-generátor

Rendszerek/komponensek: SG/KSG Indítási folyamat KSG

Rendszerek/komponensek: SG/KSG Lendkerék-indító-generátor Nagy teljesítmény, Hatásosság > 80 % Jó hatásosság üresjárásban (szinkron: > 90 %) Nagy indítónyomaték (500 Nm-ig) Gyorsabb, zajmentes indítás (start/stop-rendszer) Boost-üzem, hibridhajtás (2. Tengelykapcsoló) Rekuperáció lehetséges Elmarad az indító, lendkerék, ékszíjak Nagyon kompakt (L 40-60 mm, Φ 200-400 mm) (még?) magas költségek, igényes elektronika Beavatkozás a hajtásrendszerbe

Rendszerek/komponensek: „X-by-Wire „X-by-Wire” általában A villamos hajtások összes előnye Az azonos alkatrészek számának növekedése Térfogatcsökkenés A (Crash) passzív biztonság növekedése Magas komfortszint Nem lehetséges közvetlen vezetői beavatkozás Két akkumulátor szükséges (tartalék) Akkumulátor- és energiamenedzsment szükséges

Rendszerek/komponensek: „X-by-Wire Villamos sebességváltás Mechanikus sebességváltó Tengelykapcs. és seb. fokozatok vill. motorokkal Már szériában (pl.: opel) A (Crash) passzív biztonság növekedése Magas komfortszint Előnyös kis gépeknél A „kézi seb. váltó” „tetszőleges” elhelyezése Súlynövekedés (hasonlítsd össze a kézivel) Vonóerőkimaradás

Rendszerek/komponensek: „X-by-Wire Villamos kormányzás Kormánykerék jeladó vezető  jármű Taktilis informatika jeladókkal és „szimulátorral” Kormányzási karakterisztika programozható A kormánykerék „tetszőleges” elhelyezése A jobb- és balkormányos megoldás egyszerűbb Adaptív kormányzás elképzelhető, memóriafunkció Hátrányok mint előbb