Marek E., Dergez T., Katz Z., Szilárd I., Kiss I., Gőcze P.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
A menstruációs higiéné ismeretének hiányosságából adódó leggyakoribb nőgyógyászati fertőzések a fiatalkorú lányok körében Készítette: Ossik Anett IV. éves.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Béres Egészség Hungarikum Program Átfogó egészségmegőrző és betegségmegelőző nemzeti program Programindító sajtótájékoztató március 29.
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
3 perc Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma • Bevezető • A pedagógus felvázolja a tanóra témáját. • Aktív figyelem • Frontális osztálymunka.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
MÓDSZER Magyarországon a 0-18 éves korosztályban elemeztük a kórházi felvételt igénylő égések számát a GYÓGYINFOK-tól kapott, közötti adatok.
15. Egészség-Gazdaságtani Szimpózium Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA.
Salmonellosis elleni védekezés baromfiállományokban
Megküzdés és hatékonyság Rohánszky Magda Konkolÿ Thege Barna Tűzmadár Alapítvány október 12.
MOTESZ HPV Konszenzus Konferencia
A méhnyakrák elleni küzdelem világhete ALKALMÁBÓL Január
Dr. Berzéky József április 15.
A tételek eljuttatása az iskolákba
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
Epi démosz: a nép körében.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Halandóság és betegségteher idős korban
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Indikátorok a Magyar Egészségadattárban
A főbb anyagcsere betegségek epidemiológiája
szakmérnök hallgatók számára
Fej vagy írás? a tüdőrák éve. Fej vagy írás? 2006 – a tüdőrák éve Mucsi János, Farkas Éva, Tormay Károly Egészségügyi Központ Tüdőbeteg-gondozó.
Vass László dr., Horváth Ilona dr., Tubak Vilmos
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Országos Gyermekegészségügyi Intézet
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
A kutatás-fejlesztési tevékenység évi adatai Kiemelt fontosságú diák a 143. diás ppt-s bemutatóból: 2-3, 5,7,20,21,24,42,44,54,55,57-58,60,62,65-66,71-72,73-74,87-89,91-94,95-98, ,,119-
Az öngyilkosságról Dr. Degrell István.
A megelőzés szintjei, formái és lehetőségei
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Az OEP regionalizációja
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
Dr. Kovács Attila Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.

Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A HIV elleni harc globális kilátásai: új eredmények és remények Müller Viktor MTA-ELTE Elméleti Biológiai és Evolúciós Ökológiai Kutatócsoport
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A cukorbetegség, mint népbetegség Magyarországon
Átfogó méhnyakrák megelőzési program Magyarországon
Perifériás érbetegség és krónikus vesebetegség: a fokozott
Példa egy ppt prezentációhoz
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Humán Papillóma Vírus (HPV)
A nemi betegségek napjainkban
Brachmann Krisztina Országos Epidemiológiai Központ
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Az egészséges nő A HPV-ről és a méhnyakrák megelőzéséről
Humán Papillóma Vírus elleni (HPV) oltás
Előadás másolata:

Egy rövid, méhnyakrák-prevenciót célzó iskolai oktatási program hatékonyságának vizsgálata Marek E., Dergez T., Katz Z., Szilárd I., Kiss I., Gőcze P. Pécsi Tudományegyetem, Általános Orvostudományi Kar Felelő(s) Közösségek – Response(able) Communities Konferencia Pécs, 2013. május 22-24.

Az előadás vázlata Háttér: Humán papillomavírus (HPV) – méhnyakrák A kutatás célja: Felmérni egy rövid, méhnyakrák-prevenciót célzó iskolai oktatási program hatékonyságát a serdülőkorúak… ismereteire attitűdjeire szexuális magatartására Módszerek: résztvevők/kérdőív/oktatás Főbb eredmények Következtetések

Humán papillomavírus (HPV) fertőzés az egyik leggyakoribb nemi úton terjedő fertőzés a nemi szervi HPV-fertőzés gyakoriságát 20% és 46%1-ra becslik (akár 60%) a legmagasabb a fertőzöttség a fiatal, szexuálisan aktív nők körében: a 18-28 éves kor között1 (2. kisebb csúcs 46-55 éves korban)2 A HPV becsült prevalenciája - a magyar nők körében: kb. 17.6% - legmagasabb: 17-22 éveseknél3 1Koutsky L. Epidemiology of genital human papillomavirus infection. Am J Med 1997;102:3–8. 2Chan PK, et al. Epidemiologic Risk Profile of Infection With Different Groups of Human Papillomaviruses. J Med Virol 2009,81:1635–44. 3Kornya L, et al. The diagnostics and prevalence of genital human papillomavirus (HPV) infection in Hungary. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2002;100(2):231–6.

Méhnyakrák (CC) a méhnyakrák kialakulásában legfontosabb oki szerepe bizonyos magas kockázatú (HR) HPV törzsekkel történő, perzisztáló fertőzésnek van (HPV DNS 95%˂)1 a méhnyakrák a második leggyakoribb nőgyógyászati daganattípus világszerte (daganatos megbetegedések 9.8% )2 A rákmegelőző állapotok közel 100 %-a időben felismerhető és kezelhető!!! 1zur Hausen H. Viruses in human cancer. Science 1991;254:1167–73. 2Parkin DM, Pisani P, Ferlay J. Estimates of the worldwide incidence of 25 major cancers in 1990. Int J Cancer 1999;80:827–41.

a méhnyakrák kialakulásának legfontosabb kockázati tényezője: a méhnyakrák kialakulásának legfontosabb kockázati tényezője: promiszkuis szexuális magatartás - a kolposzkópiával kiegészített Pap-kenet hatékony szűrési módszer a méhnyakrák megelőzésében hazánkban a nőgyógyászati szűrővizsgálaton való részvétel alacsony; becsült éves lefedettség kb. 24%-os a méhnyakrák megelőzésében hatékony védőoltás 2006. dec. óta kapható Mo-on (OEP nem támogatja) (a serdülőkorúak becsült átoltottsága kb. 15%-os) - a hazai tantervekben nem kap kellő hangsúlyt a méhnyakrák ill. a nemi úton terjedő megbetegedések prevenciója

Méhnyakrák Magyarországon Magyarország az EU tagállamai közül a méhnyakrákos - megbetegedések tekintetében 4. - halálozás tekintetében 6. helyen áll… évi kb. 1200 új megbetegedéssel és kb. 500 halálesettel1 A tapasztalatok szerint az elhanyagolt, halálos kimenetelű méhnyakrákos esetek többsége a hátrányos társadalmi-gazdasági helyzetű, alacsonyabb iskolázottságú, szűrővizsgálatban korábban még nem részesült nők körében fordul elő. 1WHO/ICO Information Centre on HPV and Cervical Cancer. Human Papillomavirus and Related Cancers in Hungary. Summary Report 2010. Available: www.who.int/hpvcentre

Riasztó megbetegedési és halálozási adatok Célkitűzések Riasztó megbetegedési és halálozási adatok + Egy korábbi, országos felmérés eredményei, melyek súlyos ismeretbeli hiányosságokat igazoltak a hazai lakosság körében1 = Szükség van jól-megtervezett, célzott, méhnyakrák-prevenciós iskolai oktatási programokra A kutatásunk célja: vizsgálni egy rövid, méhnyakrák-prevenciót célzó oktatási program hatékonyságát a serdülőkorúak méhnyakrák-prevencióval kapcsolatos ismereteire, hiedelmeire, attitűdjeire és szexuális magatartására 3 hónappal a programot követően. 1Marek E, et al. Adolescents’ awareness of HPV infections and attitudes towards HPV vaccination 3 years following the introduction of the HPV vaccine in Hungary. Vaccine 2011;29:8591–8.

Méhnyakrák-prevenciós oktatási program hatékonysági vizsgálata Módszerek 1. Méhnyakrák-prevenciós oktatási program hatékonysági vizsgálata önkitöltős, anonim kérdőív (azonos pre/poszt tesztek), 47 kérdés 394 serdülő: 45%♂ - 55%♀ - átlagéletkor: 16.2 év 2010 szept-2011 február A kutatásba bevont iskolák (2) hasonlóak voltak: profilban, teljesítményszintben és kor-összetételben 1. ‘kísérleti-csoport’: itt történt az oktatás 2. ‘kontroll-csoport’: két kérdőíves felmérés oktatás nélkül

Méhnyakrák-prevenciós oktatási program hatékonysági vizsgálata Módszerek 2. Méhnyakrák-prevenciós oktatási program hatékonysági vizsgálata OKTATÁSI PROGRAM - 2010 okt.-ben, a tanulók órarend szerinti biológia tanórákon a hallgatóság létszáma 25 és 33 fő között változott (totál 191 fő) Az oktatási program részét képezte egy didaktikusan felépített, interaktív ppt prezentáció érintve az alábbi témákat… vírusok életciklusa és a HPV, női szaporító rendszer különös tekintettel a méhnyak területére, méhnyakszűrés folyamata, demonstrációval (Cuzco-eszköz, cytobrush) méhnyakrák rizikófaktorai (különös tekintettel a szexuális magatartásra), a méhnyakrák-prevenció módszerei Végül egy rövid (5-10 perc) idő maradt a felmerült kérdések megválaszolására és minden tanuló az óra legfontosabb mondanivalóját tartalmazó hand-out-ot kapott. Visszamérés: 3 hónap elteltével azonos kérdőívvel (mindkét csoport)

AZ EREDMÉNYEK MEGBESZÉLÉSE ÉS KÖVETKEZTETÉSEK

1. A program hatása a serdülők ismereteire 1. ábra Ismeretek szignifikáns gyarapodása 3 hónappal a programot követően Csak az oktatott csoportban tapasztaltunk szignifikáns ismeretbeli gyarapodást, pl.: - HPV fertőzés és HPV-oltás ismerete - HPV-fertőzés és méhnyakrák közötti okozati összefüggés - a korai méhnyakrák tünetmentességének ismerete - az óvszer nem ad védettséget a méhnyakráktól

2. A program hatása a serdülők hiedelmeire, attitűdjeire 2. ábra A program hatása a hiedelmekre, attitűdökre Az egészséggel kapcsolatos hitek szintén csak az oktatott csoportban szilárdultak meg, pl.: - ‘a HPV méhnyakrákot okozhat’, vagy - ‘a méhnyakrák védőoltással megelőzhető’ Ha az oltás ingyen lenne, az oktatásban részesült lányok 90%-a élne vele, míg a kontroll-csoport női tagjainak oltás iránti affinitása a visszaméréskor 10%-kal csökkent!!! (p<0.05).

3. A program hatása a serdülők szexuális magatartására Nem igazoltunk szignifikáns csökkenést a résztvevők kockázatvállaló szexuális magatartásában 3 hónappal az intervenciót követően. 3. ábra A serdülők kockázatvállaló szexuális magatartása A szexuálisan aktív serdülőkorúak közül… - a fiúk felének és a lányok 1/3-ának volt 15 éves kora előtt szexuális jellegű kapcsolata - háromból egynek már legalább 3 szexuális partnere volt (átlagéletkor 16.2 év!!!) - jelentős részük (41%<) részt vett már ’egyéjszakás kaland’-ban - 44% létesített szexuális kapcsolatot védekezés nélkül (lányok!!!)

KÖVETKEZTETÉSEK Eredményeink alapján megállapíthatjuk, hogy hasonló jellegű, rövid (1-2 tanórányi) HPV és méhnyakrák-prevenciós oktatási programok… hasznosak lehetnek az ismeretek gyarapításában és a hiedelmek helyreigazításában, de kis hatással bírnak a prevenció iránti attitűd- formálásban és nincsenek hatással a szexuális magatartásra. Az attitűdök és a magatartás megváltoztatása hosszútávú, sokkal összetettebb feladat, a hitek, érzések és értékek komplex interakciójának eredményeként alakulnak, amelyeket nehéz befolyásolni. Eredményeink felhívják a figyelmet arra, hogy az átlagos magyar serdülőkorú fiatalok rendkívül kockázatos szexuális életet élnek, ami a méhnyakrák egyik meghatározó kockázati tényezője.

Ezért, az iskolai egészségnevelésnek mindamellett, hogy… - ellátja a serdülőket a megfelelő információkkal a HPV- fertőzés következményeiről és a megelőzés lehetőségeiről - eloszlatja a serdülők szűréssel, oltással kapcsolatos hiedelmeit, félelmeit melyek szintén a prevenció gátjai lehetnek - támogatja és buzdítja a már szexuális életet élő lányokat a nőgyógyászati szűrésen való részvételre Fontos feladata, hogy hangsúlyt fektessen a szexuális egészségnevelésre, melynek során - promotálja a serdülők körében a felelősségteljes szexuális magatartást, az óvszerhasználatot, hogy ezáltal is csökkentse a HPV terjedését Az iskolai egészségnevelési programoknak különösen fontos szerepe van a betegségek megelőzésben, így pl. a méhnyakrák-prevencióban is prevenciós programok (szűrés, oltás) tekintetében (is) hátrányos helyzetben lévő régiók esetében (mint pl. kistérségek, falvak)

Köszönöm a figyelmet! erika.marek@aok.pte.hu