Babos János Partner, Andersen BPO ügyvezető igazgató A tőke megtérülés szempontjai: befektetési kritériumok, kockázat és hozam Babos János Partner, Andersen BPO ügyvezető igazgató
Az előadás célja … megismertetni Önöket a tőke-megtérülés szempontjaival, a tulajdonosi gondolkodás mozgatórugóival, illetve a befektetők kritériumaival, a felmerülő költség-haszon elvekkel és a hozzájuk kapcsolódó kockázatokkal ... © 2001 Andersen
Kérdéseink a konferencia résztvevőihez? Tényleg csak a rendelkezésre álló pénzeszközök kérdése a hatékony egészségügy felépítése? Miért probléma befektetni az egészségügybe, míg komoly tőkebefektetés figyelhető meg az egészségügyet kiszolgáló iparágakban (gyógyszer, berendezés, műszer stb.)? A befektetők gondolkodásával van-e gond, vagy az egészségügyi ellátórendszerekben rejlik a megoldás kulcsa? Lehet-e létjogosultsága az alternatív tőkebefektetési formáknak az egészségügyben? © 2001 Andersen
Az előadás témái A tőkemegtérülés alapelvei, tulajdonosi gondolkodás Befektetői kritériumok A befektetés kockázatai Az egészségügy speciális helyzete befektetői szemmel Költség-haszon elvek Alternatív tőkebefektetési formák (lízing, outsourcing) © 2001 Andersen
Következő téma A tőkemegtérülés alapelvei, tulajdonosi gondolkodás Befektetői kritériumok A befektetés kockázatai Az egészségügy speciális helyzete befektetői szemmel Költség-haszon elvek Alternatív tőkebefektetési formák (lízing, outsourcing) © 2001 Andersen
A mutatóanalízis felhasználói A mutatók segítséget nyújtanak a döntéshozatal előtt: Vállalkozások menedzsereinek Bankok menedzsereinek, hitelnyújtással foglalkozó szakembereknek Tulajdonosoknak Leendő befektetőknek © 2001 Andersen
A tőkemegtérülés alapelvei, tulajdonosi gondolkodás - mutatószámok Gyengeségek Erősségek Jövedelmezőség – elemezhetővé válik az erőforrás-felhasználás hatékonysága Likviditás – az aktuális pénzügyi helyzet gyors elemzése Hosszú távú fizetőképesség, Összehasonlíthatók az egymást követő évek kulcsadatai Összehasonlíthatóak az azonos iparágban működő vállalkozások eredményei (benchmarking) A trend-elemezések lehetőséget adnak a tervezés támogatására A mutatók változásainak kölcsönhatása miatt csak a „kulcs” mutatókat érdemes számolni A mutatókat nem szabad egymástól elkülönítve kezelni Eltérő számviteli elvek esetén a cégek összehasonlítása korlátozottan használható A belső működés mutatói torzíthatnak állandóan változó környezetben © 2001 Andersen
A Dupont mutató © 2001 Andersen
Belső tőkemegtérülés © 2001 Andersen
Következő téma A tőkemegtérülés alapelvei, tulajdonosi gondolkodás Befektetői kritériumok A befektetés kockázatai Az egészségügy speciális helyzete befektetői szemmel Költség-haszon elvek Alternatív tőkebefektetési formák (lízing, outsourcing) © 2001 Andersen
Befektetői kritériumok A befektetők egyéni vagy csoportos érdekeinek felismerése és érvényesítése Pénzügyi Befektetők profit, tőkemegtérülés Szakmai Befektetők Piaci terjeszkedés Termékinnováció A tőkebefektetés megtérülése © 2001 Andersen
A vállalat nem megfelelő értékelésének okai Az anyavállalat, tulajdonos hatása Rossz pénzügyi menedzsment Részvények túlzott kereslete Piaci fejletlenség © 2001 Andersen
Vállalatok átstrukturálásának lépései Testületi szinten: tevékenységdiverzifikáció részvény-visszavásárlás stratégiai szövetségek létrehozása Üzletmenet szinten: részesedés vásárlása más vállalatokban tulajdonostársak üzletrészeinek megvásárlása közös vállalat létrehozása egyes tevékenységi körök megszüntetése Eszköz-átstrukturálás szintjén: értékesítés és az eszköz visszalízingelése kintlevőségek behajtása, faktorálása eszközök értékesítése © 2001 Andersen
Következő téma A tőkemegtérülés alapelvei, tulajdonosi gondolkodás Befektetői kritériumok A befektetés kockázatai Az egészségügy speciális helyzete befektetői szemmel Költség-haszon elvek Alternatív tőkebefektetési formák (lízing, outsourcing) © 2001 Andersen
A befektetés kockázatai A főbb kockázatok csoportosítása Országkockázatok Iparági kockázatok Üzleti kockázatok A befektetői kockázat © 2001 Andersen
A vállalkozások működésének kockázatát befolyásoló kulcstényezők (Argenti) Autokratikus felsővezető Passzív igazgatósági testület - vezetőség Költségtervezés hiánya Alacsony üzleti morál A kereskedelem túlzott volumene a társaság méreteihez képest Eladósodottság Nagyszabású projektekben való gondolkozás © 2001 Andersen
Z = 1,2x1 + 1,4x2 + 3,3x3 + 0,6x4 + 1,0x5 Kockázati mutatók - 1 A vállalkozások működésének kockázati mutatói (1) E. Altman — Z mutató Z = 1,2x1 + 1,4x2 + 3,3x3 + 0,6x4 + 1,0x5 ahol…. Működő tőke Eszközök = X1 MSZE Eszközök = X2 Adózás előtti eredmény Eszközök = X3 Eszközállomány piaci értéke Adósságállomány könyv szerinti értéke = X4 Értékesítés árbevétele Eszközök = X5 © 2001 Andersen
Kockázati mutatók - 2 A vállalkozások működési válságát, pénzügyi összeomlását jelző mutatók (Beaver): Cash Flow Teljes adósságállomány legjobb MSZE Működő tőke második legjobb Forgóeszközök Rövidlejáratú kötelezettségek kevésbé használható © 2001 Andersen
Következő téma A tőkemegtérülés alapelvei, tulajdonosi gondolkodás Befektetői kritériumok A befektetés kockázatai Az egészségügy speciális helyzete befektetői szemmel Költség-haszon elvek Alternatív tőkebefektetési formák (lízing, outsourcing) © 2001 Andersen
Az egészségügy speciális helyzete befektetői szemmel Rendezetlen tulajdonviszonyok Rendezetlen finanszírozási viszonyok Az egészségügy - többszörösen - hárompólusú viszonyai Az egészségügy résztvevőinek szereptévesztései (ki a szolgáltató, ki a „vevő” meghatározása) Piaci szolgáltatók, a közszféra keretei között Másodlagos gazdaság kialakulása és torzító szerepe © 2001 Andersen
Az egészségügy szereplőinek érdekviszonyai A megfelelő ellátási színvonal értékének meghatározása Mit, mennyiért finanszírozzon? Szakmai kontroll “Benchmarking” Hatékonyabb intézeti struktúra kialakítása Koncentrálás a gyógyításra Alacsony bérszínvonal Naprakész keretgazdálkodás és közgazdasági gondolkodás hiánya Legkorszerűbb „üzleti megoldások” hiánya Ellenállás a “benchmarking”-gal és protokolokkal szemben A gyógyítás értékének meghatározása Egészségügyi intézmény (Menedzsment) Igénybe vevő (Beteg) Tulajdonos és finanszírozó (Önkormányzat, EüM, OEP) Tulajdonos és finanszírozó (Önkormányzat, EüM, OEP) Egészségügyi intézmény (Menedzsment) Igénybe vevő (Beteg) Differenciált igénybe vevők Az egészség ára Résztvevő vagy szenvedő alanya Előnyök/Hátrányok kérdése © 2001 Andersen
Következő téma A tőkemegtérülés alapelvei, tulajdonosi gondolkodás Befektetői kritériumok A befektetés kockázatai Az egészségügy speciális helyzete befektetői szemmel Költség-haszon elvek Alternatív tőkebefektetési formák (lízing, outsourcing) © 2001 Andersen
Költség-haszon elvek A legfontosabb bevételi, költség és beruházási elemek optimalizálása Szervezeti elemek Bevételek Beruházások Költségek © 2001 Andersen
A költség/haszon elemzés feltételezései Szervezeti elem Területi és/vagy stratégiai szövetségek Specializáció(?) Hatások A „nagyobb volumen”, azaz a méretgazdaságosság előnyeinek kihasználása (pl. szolgáltatások és áruk beszerzése) Benchmarking lehetősége Vonzóbb befektetési célponttá válás Bevételek Bevétel-optimalizálás Specializáció(?) Professzionális kódolás Hatások A bevételek növekedése lesz a cél, a költségcsökkentés helyett Megszolgált bevételek realizálása © 2001 Andersen
A költség/haszon elemzés feltételezései (2) Beruházások Ingatlanfejlesztés Medikális rendszerfejlesztés Informatikai rendszerfej-lesztés Hatások Nagy értékű eszközök biztosítása Költségek Outsourcing Megosztott szolgáltatások Új technológiák bevonása (menedzsment-tudás, informatika, medikális megoldások) Hatások Magasabb (költség)hatékonyságú és magasabb színvonalú adminisztráció Kockázat-áthárítás Vonzóbb befektetési célponttá válás Új technológiák bevonása Létszámcsökkentés © 2001 Andersen
Következő téma A tőkemegtérülés alapelvei, tulajdonosi gondolkodás Befektetői kritériumok A befektetés kockázatai Az egészségügy speciális helyzete befektetői szemmel Költség-haszon elvek Alternatív tőkebefektetési formák (lízing, outsourcing) © 2001 Andersen
Alternatív tőkebefektetési formák Lízing, egyéb pénzügyi eszközök értékesítés és az eszközök visszalízingelése eszközök értékesítése kintlevőségek behajtása, faktorálása Például: budapesti bankközpontok kialakítása, rendőrség centralizálása Outsourcing Szakmai koncepción alapuló outsourcing Funkcionális outsourcing Teljeskörű outsourcing Szakmai szolgáltató központok © 2001 Andersen
Az outsourcing lehetőségek általános váza Ismert Egyedi Magas Alacsony Megosztható vagy egyedi Egyedi, az intézetben marad Stratégiai fontosság/ betegkapcsolat Az outsourcing lehetősége: kicsi magas közepes Megosztható Megosztható vagy egyedi Elmondani az ábrát, és kiemelni az átmenetet Folyamat egységessége © 2001 Andersen
Outsourcing koncepciók, hatékonyság Az outsourcing területei Számviteli és adminisztratív központok Logisztikai központok Strukturáltan működő egészségügyi intézmények Hatékonysági növekedés Modern felépítés és menedzsment módszerek Folyamatok optimalizálása Méretgazdaságosság Integrált informatikai rendszer használata © 2001 Andersen
Outsourcing - a külső szolgáltatás előnyei Egységesítési lehetőségek (folyamatok, jelentések, stb.) Valós idejű szolgáltatás megvalósítása Gyorsjelentések a gyors beavatkozásokhoz Intézmények közötti összehasonlító elemzések lehetősége (benchmarking) Szolgáltatási protokollok elkészítésében segítségnyújtás Instructor Notes: Paraphrase the above three bullets in your own words. Tell the audience that the following questions will be addressed in reference to the third bullet: Where does BPO fit into the Firm’s structure? Why is BPO here? What makes BPO successful? What does BPO do? © 2001 Andersen
Sajátos információigények egészségügyi intézményi környezetben Tervezés bevételtervezés a teljesítendő “pontokra” vonatkozik a tervezett bevétel a normatíva változása miatt nem állandó teljesítményelvű finanszírozás költségvetési keretek között Mérés a finanszírozási és gazdálkodási adatok mérése elkülönül a kétféle szempontrendszernek való megfelelés igénye sokszor az ad hoc megoldásokat helyezi előtérbe Instructor Notes: Paraphrase the above three bullets in your own words. Tell the audience that the following questions will be addressed in reference to the third bullet: Where does BPO fit into the Firm’s structure? Why is BPO here? What makes BPO successful? What does BPO do? Beavatkozás a finanszírozási és gazdálkodási irányítás célja és mozgástere különböző a beavatkozás általában a múltbeli adatokon alapul és így elkésett © 2001 Andersen
Kérdéseink a konferencia résztvevőihez? Tényleg csak a rendelkezésre álló pénzeszközök kérdése a hatékony egészségügy felépítése? Miért probléma befektetni az egészségügybe, míg komoly tőkebefektetés figyelhető meg az egészségügyet kiszolgáló iparágakban (gyógyszer, berendezés, műszer stb.)? A befektetők gondolkodásával van-e gond, vagy az egészségügyi ellátórendszerekben rejlik a megoldás kulcsa? Lehet-e létjogosultsága az alternatív tőkebefektetési formáknak az egészségügyben? © 2001 Andersen
Köszönöm a figyelmet! ----------------------------------------------------------- Záródiára: Mit hallotunk ma? Hogyan tudunk továbblépni? Kezdjük el!!!