Számítógépes geometriai leíró nyelvek Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet Geometria Tanszék 2005/2006 Dr. Nagy Gábor
2- és 3-dimenziós geometria 2D műszaki rajzolás Koordinátarendszer Pont, szakasz, körív 3D műszaki rajzolás Koherencia Megjelenítés Hibakeresés Számítógépes felület Grafikus Szöveges („szkript”)
Első lépések az ArchiCAD-el Fájl megnyitása Elemek kiválasztása 3D-s látvány Alapelemek Falak Födémek Ajtók, ablakok Tárgyak Tető
Első lépések az ArchiCAD-el Koordinátarendszer, origó megváltoztatása Paraméterek kézi beállítása Ajtók, ablakok átparaméterezése Intelligens kurzor Feladat: Megnyitott rajz módosítása Saját ház megrajzolása adott paraméterekkel (falakkal, födémmel, tetővel, ajtóval, ablakokkal)
A GDL objektumok A GDL objektum megnyitása A GDL objektum részei Alaprajzi ábra Drótvázas 3D Takartvonalas 3D Színezett Fényképezés
A GDL szkript szerkezete Paraméterek Kötelező paraméterek (A, B, ZZYZX) Alaptípusok (Hossz, szög, egész, boolean, stb.) 3D leírás 2D leírás Paraméter leírás Vezérleírás
3D-s alapobjektumok és transzformációk Tégla (BRICK) Henger (CYLIND) Gömb (SPHERE) 3D-s transzformációk (mozgás a térben) Eltolás (ADD) Forgatás (ROT) Nyújtás (MUL) Visszalépés (DEL)
3D-s alapobjektumok és transzformációk Tárgyak anyaga (MATERIAL) Feladatok: Asztal Szék Állólámpa Monitor
3D-s látvány és fényképezés Megjelenítési módok Drótvázas Takartvonalas Színezett Objektum mozgatása Nézőpont beállítása Fényképezés Beállítások Kép mentése Bemutató kép
Paraméterezés, értékadás Paraméterek és változók Típusok Hossz, szög, valós, egész, boolean, szöveg, anyag, stb. Értékadás Programozás I. Feltételek (IF-THEN) Ciklusok (FOR-NEXT) Szubrutinok (GOSUB) Megjegyzések
2D-s szerkesztés Alapobjektumok Transzformációk Vonal stílus PROJECT2 3, 270, 2 LINE2, RECT2 ARC2, CIRCLE2 TEXT2 Transzformációk ADD2, MUL2, ROT2 Vonal stílus PEN, LINE_PROPERTY
Síkgörbe konstrukciók, forgásalakzatok Síkgörbe megadása: Szakaszokkal Szakaszokkal és körívekkel Szabadkézi rajzzal Forgásalakzatok
Térgörbék, kihúzott alakzatok Térgörbe megadása Kihúzott (EXTRUDED) alakzatok
Testgeometria Csoportok használata Tömörtest műveletek Összeadás Kivonás Metszet
Forrópont szerkesztés HOTSPOT editálás
Felhasználói interfész
Algoritmikus problémák, szplájnok Szabályos poliéderek Konvex burok Bezier-görbék Szplájn görbék és felületek
POVRAY Raytracing Scene Description Language
Maple A Geometry csomag A Plot és a Plot3D csomagok