NÉMETORSZÁG Road show, május Baden-Württemberg tartomány
Az EU 2009-ben Németország Mrd.USD - 4,9% Ausztria 382 Mrd.USD - 3,6% Magyarország 129 Mrd.USD - 6,3% Szlovénia 49,2 Mrd.USD - 7,3% Milliárd Euro % változás
A német gazdaság A világ negyedik gazdasági nagyhatalma Az európai földrész legnagyobb piaca Kínának átadta helyét, mint exportvilágbajnok Környezettudatos termelés és fogyasztás A KKV-k ( a vállalatok 99,7%-a tartozik ebbe a körbe) a gazdasági teljesítmény 50%-át adják, a munkavállalók 70 %-át foglalkoztatják A gazdasági stratégia középpontjában: innováció, k+f, oktatás Magyarország első számú gazdasági partnere 16 tartomány, amelyeket eltérő intenzitású kapcsolat fűz a magyar gazdasághoz
Makrogazdasági mutatók
Magyar-német külkereskedelmi forgalom Forrás: KSH Értékek: millió Euró
A magyar kivitel árucsoportonként Millió Euró % változás
A magyar kivitel tartományonként Millió Euró % változás
Baden-Württemberg tartomány Területe km 2, lakossága: 10,7 millió - a harmadik legnagyobb német tartomány Fejlett feldolgozóipar (járműipar, gépipar, elektrotechnika, finommechanika - TIME iparágak), meghatározó az export-orientáció A gazdaság az ismert multinacionális cégeken kívül a teljesítőképes kis-és középvállalatokon alapul; ezek egy-egy piaci résben vezetnek a világpiacon Erősen függ az export régiók konjunktúrájától – most a 2009-es 8,2%-os visszaesés után erős fellendülés várható Munkanélkülisége a második legalacsonyabb a Szövetségi Köztársaságban A GDP 4,4 %-át fordítja K+F-re – az a legmagasabb az Európai Unióban Itt a legmagasabb a bejelentett szabadalmak aránya: 100 ezer lakosra évi 140 jut A 17 német elit egyetem közül 4 itt található Baden-Württemberg exportjában Magyarország a 15., importjában a 13. helyet foglalja el; a kereskedelmi forgalom értéke 5,1 milliárd euró Hagyományos szimpátia a magyarokkal – testvérvárosi kapcsolatok
Ágazati kilátások rosszabbodó javulóváltozatlan Forrás: Baden-Württembergi Ipari és Kereskedelmi Kamarák megkérdezése február
Tanácsok a piacra lépés előtt piaci jelenlét Mérlegelni kell, hogy milyen termékkel/szolgáltatással lehet a piacra lépni - német piaci elvárások, minőség, mennyiség, ár, csomagolás, szerviz, EU-tanúsítás stb. és hogyan – értékesítési csatorna kiválasztása: importőr, nagykereskedő. kiskereskedő, közvetítő átgondolt és tudatos piacépítés – minimum közép távú stratégia Marketing költségek – a rendelkezésre álló kerettől függően a leghatékonyabb eszközök megválasztása Kiállítások, vásárok - ismét előtérbe kerül, mint a kereskedelemfejlesztés hagyományos eszköze Referenciák Internetes piacterek A kamarai tagság Németországban kötelező – a vállalati alapinformációk rendelkezésre állnak
Tanácsok a piacra lépés előtt, piaci jelenlét Kommunikáció, idegen nyelvű honlap, nyelv ismeret A piac nagysága és az árualap A tartós piaci jelenlét lehetséges formái Szerződések, jogi tanácsok Fizetési fegyelem (válság következtében: általában romló a fizetési morál) Peres ügyek Az ITD Hungary és az Enterprise European Network az Astra Export Inkubációs Program keretében segítséget tud nyújtani az export piacokra való belépéshez a kis- középvállalkozóknak
Tippek kapcsolatépítésre *) Baden-Württembergi Ipari és Kereskedelmi Kamarai tagvállalatok Ipari- és Kereskedelmi Kamarák – tartomány, város kiválasztása: Kamara helyi kooperációs börzéje Példa ingyenes hirdetés feladási lehetőségre: „Börse” – „Kooperationsbörse” – „Inserat aufgeben” Felső-rajnamenti körzet cégei (Baden-Württemberg, Svájc) Német Szövetségi Gazdasági és Technológiai Minisztérium Elektronikus Kereskedelmi Központja - ingyenes : *) Internetes kapcsolatkeresés, Baden-Württemberg tartomány példáján
Kapcsolatteremtési lehetőségek (példák) Kiállítások, vásárok: Németország a világ elsőszámú vásári telephelye ( Üzletember-találkozók, árubemutatók, regionális rendezvények ITD és a külgazdasági irodák szervezésében (Berlin, München, Stuttgart, Essen) Decentralizált közbeszerzés: havonta új tender (
További hasznos honlapcímek
Példák az elmúlt időszakban Dél-Németországban jelentkező keresletre: fémfeldolgozás (acélszerkezetek) alumínium öntvények haltenyésztés NYÁK sportruházat építőipari szolgáltatás élelmiszercsomagolás bútoralkatrészek bor befőző üvegek
Működőtőke befektetések, (Mrd EUR) Forrás: MNB
Vállalatalapítás A legegyszerűbb vállalati forma Németországban az ún. Mini-GmbH (1 eurós kft.) Standard kft. átlagos bejegyzési költségei: € Időtartama: 2-3 hét
Vállalkozási környezet Irodabérleti díj: nél népesebb városban 11,30 €/ m2, kisebb városokban 7,40 €/m2 Energiaárak: bruttó alapár 4-9 €/kWh €/kWh bruttó munkabér Ipari földgáz: 7-15 € € bruttó munkabér Csekély korrupció Biztonságos jogérvényesítés
Adóterhek Személyi jövedelemadó % „Gazdagok adója” € felett45 % ÁFA kulcs19 % Helyi adók településenként, tartományonként eltér Munkáltatói járulékátlagosan 32 % Munkavállalói járulékátlagosan 35 %
Munkavállalási feltételek Vízumkötelezettség megszűnt A letelepedés feltétele: a megfelelő egészségbiztosítás és rendezett anyagi viszonyok
Linkek vállalatalapításhoz Országinformációk (tanulmány)
Elérhetőség: Generalkonsulat der Republik Ungarn in München Wirtschafts- und Handelsabteilung Stuttgart D Stuttgart, Haussmannstr. 22 Tel: Fax:
LOREM IPSUM DOLOR SIT AMET ET SERCI AMAL LOREM IPSUM DOLOR SIT AMET SUENO EXERTIS Köszönöm a figyelmüket! Magyar Nagykövetség Unter den Linden 76 D Berlin Tel: Fax: Müncheni Főkonzulátus: Dom-Pedro-Str München Tel: Fax: E-mal: Tb. Konzulátus Stuttgart: Haußmannstr Stuttgart Tel: Fax: Tb. Konzulátus Essen: Gildehofstr Essen Tel: Fax: E-mal: