MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES „Magyarország FÁK-stratégiája, különös tekintettel.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Ludvig Zsuzsa MTA Világgazdasági Kutatóintézet, projektvezető
A „Közép-Európa Év ” V4 és KEK elnökség
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
K ÜLPOLITIKAI STRATÉGIÁNK 2010 UTÁN - Ádám Szesztay Head of Department Strategic Planning Department.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES Magyarország FÁK-stratégiája, különös tekintettel Oroszországra,
2008. november 17. Ludvig Zsuzsa MTA Világgazdasági Kutatóintézet
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
Az Európai Unió története
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A magyar-orosz gazdasági kapcsolatok helyzete és jövője
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Kormányzati hozzáállás Ausztriától Kyrgyzisztánig
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
XXX. Jubileumi OTDK Nemzetközi tanulmányok szekció ZSKF, április 15. Az EU-orosz kapcsolatok kilátásai a.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
EU II..
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Bizalom, paternalizmus igazságtalanságérzet Tárki 2009 október 12.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Az uniós Magyarország új kelet- európai szomszédság-politikája és a Selyemút újjáélesztése Előadó: Németh János, a Külügyminisztérium szakmai tanácsadója.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES Az Európai Unió kapcsolatai Oroszországgal és Ukrajnával.
MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES Magyarország FÁK-stratégiája, különös tekintettel Oroszországra,
MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia.
Alsó-Ausztria Gazdasági Stratégiája RECOM hálózati találkozó – gazdaság/ innováció - Győr, Mag. Florian Riess, MBA, M.E.S.
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES A posztszovjet térség integrációs dilemmái - gazdasági.
Kelet-Közép-Európa értelmezése
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Európa regionális földrajza
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
V alidáció/elismerés a nagyvilágban és Európában Mi ez? Mire való? Milyen megoldások léteznek?
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Szabadkereskedelmi társulások
MAGYARORSZÁG - CHILE Új lehetőségek a kereskedelmi kapcsolatokban.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Felmérés a versenyképességről a Textil/Ruházati-, és Bőriparban az új Tagállamokban valamint Bulgáriában és Romániában. TERMELÉS KISKERESKEDELMI ELADÁSOK.
SZTE Gazdaságtudományi Kar Differenciált integráció – kiútkeresés az Európai Unió válságából Budapesti Corvinus Egyetem április 29. Farkas Beáta.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
2014 május 6., Miskolc. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar vállalkozások.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
Európai és regionális integrációs folyamatok magyar szemszögből
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Európai Uniós ismeretek
A regionális gazdasági integrációk
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES „Magyarország FÁK-stratégiája, különös tekintettel Oroszországra, Ukrajnára és Kazahsztánra” MeH-MTA stratégiai kutatások zárókonferencia Ludvig Zsuzsa projektvezető MTA Világgazdasági Kutatóintézet Budapest, október 1.

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES A 2008/2009. évi kutatás Partnerintézet: MTA Szociológiai Kutatóintézete Projektelőzmény: 2007/2008. kutatási év –Korábbi kutatási témák a VKI-ban: Energetika Integráció és dezintegráció a FÁK-térségben Fontosabb külkapcsolati rendszerek Egy nagy téma kiemelése és komplex körbejárása: „Oroszország, az Európai Unió és a közös posztszovjet szomszédság”

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES A téma aktualitása EU-orosz kapcsolatok tartósan mélyponton EU-orosz új megállapodás napirenden EU-ukrán új megállapodás napirenden Többi posztszovjet „PCA” lejárta Európai szomszédságpolitika továbbfejlesztése: Keleti Partnerség program elgondolás (2008) - elindítása (2009. május 8.) Közelmúlt posztszovjet konfliktusai Magyar EU-elnökségi előkészületek

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES Megközelítésünk: komplex Oroszország Európai Unió (Brüsszel- tagállamok) Közös posztszovjet szomszédok =Keleti Partnerség célállamok (6 ország)

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES Kiinduló feltételrendszer Megosztott EU – értékek versus érdekek ( Peter Mandelson: ”nincs még egy ország, amely oly jól megvilágítaná különbözőségeinket, mint Oroszország”) (CEPS-tanulmány: bilaterális viták alapvetően befolyásolják a Moszkva-Brüsszel szinten zajló párbeszédet) EU-orosz kapcsolatok 2003 óta lejtmenetben EU-orosz kapcsolatok Achilles-sarka: a közös szomszédság ügye Keleti Partnerség kezdeményezés – közös szomszédok EU-hoz közelebb vonása Orosz megközelítés EU-hoz: bilateralista Orosz megközelítés közös posztszovjet szomszédokhoz: érdekszféra alapú Ambivalens magatartást mutató közös szomszédok (vonzódás a Nyugat felé, lazítási szándék – eltérő módokon és intenzitással - az orosz szálakon)

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES Kutatási célcsoportok és irányok Célcsoportok 1. Nagy (régi és új) tagállamok – meghatározó véleménnyel (Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Olaszország, Spanyolország, Lengyelország, Románia) kakukktojás: Finnország 2. Közép-kelet-európai országok – új hozadékkal (Szlovákia, Csehország, Balti- országok, Bulgária) kakukktojás: Ausztria Irányok: * Tagállami szintű orosz kapcsolatok * hatásuk két új uniós politikára 1. energiapolitika 2. európai szomszédságpolitika (orosz-ukrán kapcsolatok, EU-Keleti Partnerség célországok közötti kapcsolatok)

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES 1. Kutatási eredmények : Az EU-orosz kapcsolatok tagállami típusai Stratégiai partnerek – nagy tagállamok Barátságos pragmatisták – kisebb régi és új tagállamok _______________________________________________ Barátságtalan (ellenséges?) partnerek – régi és új tagállamok, nagyok és kicsik vegyesen Választóvonalak: - érdekek versus európai értékek - megértő-bevonó magatartás versus elítélő-távoltartó magatartás 2004-től: „Red lines” – keresése, kevés sikerrel

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES A) Stratégiai partnerek Németország – „Oroszország modernizátora” Franciaország – érzelmi-kulturális töltetű, „megértő pragmatizmus” Olaszország – „személyes kapcsolatokon keresztül erősödő pragmatizmus” Közös: „Russia-first” policy, hidegháborús időkig visszanyúló jó kapcsolatok, történelmi terhek lezárására való képesség, intenzív és erősödő gazdasági szálak, szoros és szorosabbá váló energetikai kapcsolatok

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES B) Barátságos pragmatisták Spanyolország – „megértő-udvarias pragmatista ” Ausztria – pragmatizmus energialábakon Finnország – a felelősségteljes pragmatista (bevonó magatartás, „Oroszország tudásközpont” szerep, környezeti szempontok) Bulgária – „a szláv-ortodox közép-kelet-európai szövetséges” ? Szlovákia – „speciális kapcsolatok”, 2009 gázkrízis részben felülírta a korábbi hozzáállást ? Magyarország – „hullámzó kapcsolatrendszer” – gyakran Brüsszel-Moszkva párbeszéddel ellentétes amplitúdóval Közös: megértő – elfogadó – konfrontálódást kerülő magatartás, jelentős mértékű orosz energiafüggőség, orosz piac vonzereje, hídszerepek? Átjárás a barátságtalan partnerek csoportjába és onnan ide, (belpolitika?) függően a KKE-országok körében

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES C) Barátságtalan partnerek Nagy-Britannia – „az európai értékek védője” (korábban orosz oldalról stratégiai partner) Csehország – „pragmatizmus, de nem minden áron” Románia – „gyanakvó távoltartó” (Moldova ügye, fekete-tengeri együttműködés) Lettország, Észtország … (Litvánia) – „a birodalom öleléséből menekülők”, szolidaritás a többi posztszovjet állammal Lengyelország (- Litvánia) – „történelmileg terhelt, elszánt értékvédő” (fókuszban: európai posztszovjet ENP-országok) Közös: távolságtartásra törő politikák, a többi posztszovjet ország ügyének előtérbe helyezése – EU-orosz „rivalizálás ügyvivői”, de szoros kereskedelmi kapcsolatok, gyakran erőteljes energetikai függőség, orosz tőkével szemben feltartóztató politika

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES 2. Kutatási eredmények: A kétoldalú kapcsolatok hatása a közös energiapolitikára A stratégiai partnerek a közös európai energiapolitika megfúrói? – különalkuk, szoros vállalati összefonódások A barátságtalan partnerek a közös energiapolitika legfőbb szorgalmazói, középpontban a diverzifikációs kérdéskör, a függőség csökkentésének igénye, szolidaritás Barátságos partnerek – gyakran ambivalens magatartás a közös energiapolitika kérdéskörében (versengő projektekben való párhuzamos részvétel) Példák az igen eltérő érdekeltségekre és megoldási irányokra: %-os gázfüggések; 2. zéró gázimport Oroszországból (Oo. diverzifikációs lehetőség!); 3. jelentős orosz import és függőség (válasz: energetikán kívüli területeken is együttműködés fokozása) MEGOLDÁS irányai?: –intézményes keretek fejlesztése, a „rule of law” érvényesülésére törekvés, de az orosz igényekkel, érdekekkel is számolva. –Oroszország tartós energiapartner marad! –Unión belüli regionális összeköttetések kialakítása, szolidaritás erősítése, Rivalizálás helyett együttműködés!

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES 3. Kutatási eredmények: A kétoldalú kapcsolatok hatása az európai szomszédságpolitikára (ENP) Stratégiai partnerek: visszafogott célkitűzések az ENP-t illetően (Ukrajna ne kapjon tagsági ígéretet, Oroszországot nem kell ingerelni a közös szomszédságban, de „egyéb” módokon támogatják a közelebb vonás és hasonulás stratégiáját) Barátságtalan partnerek : a Keleti Partnerség legfőbb motorjai (lásd pl. cseh elnökség!), Ukrajna legjelentősebb támogatói, a közös szomszédság megszerzésért folyó küzdelem – kivétel: Nagy-Britannia: orosz érzékenységekre, érdekeltségekre tekintettel kell lenni! Barátságos pragmatisták : ENP-hez való viszonyulást a földrajzi (etnikai) helyzet is befolyásolja (pl. Magyarország, Szlovákia), de inkább visszafogott célkitűzések MEGOLDÁS irányai: rivalizálás helyett együttműködési lehetőségek keresése a közös szomszédság ügyében, posztszovjet energiaügyekben is közös gondolkodás, Keleti Partnerséghez hasonló menetrendek kialakítása Oroszországgal, a két keretrendszer közelítése (szabadkereskedelem, jogharmonizáció?, vízumtárgyalások, határmenti együttműködések, multilaterális együttműködések szorgalmazása) és egymást kiegészítő jellegének hangsúlyozása

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES Konklúziók Új KKE-tagállamok belépése jelentősen megterhelte a Brüsszel-Moszkva párbeszédet Vélt és valós KKE-hídszerepek megkopóban Régi tagállamok gyakran nagyobb realitásérzékkel rendelkeznek (orosz érzékenységeket jobban érzékelik, követik) Választóvonalak EU-n belül nemcsak földrajziak, újak és régiek közöttiek, értékek és érdekek harca is – erősödőben 2003-tól EU-orosz kapcsolatok korábbi története: hullámzó kapcsolatrendszer, távolodó és együttműködő magatartás váltakozása Várható egy újabb együttműködő szakasz – az „új megállapodás” időszaka? –szorgalmazói az EU-n belül –hozzájárulhat az USA-orosz kapcsolatok megújulása –Orosz hozzáállás is változhat (válság elősegíti?) EU-n belüli feltétele: –„red line”-ok megtalálása és egy új paradigmára való áttérés: „rule-of law” – paradigma (WTO, energiatranzit elveinek lefektetése, jogi érvényű New Agreement stb.) –feladni a „megváltoztatni” politikát, helyette a „megismerni-elfogadni” politikára áttérni –Oroszország egyenrangú partnerként való elfogadása –megegyezés keresése a közös szomszédságról, amely az orosz érdekrendszeren belül felértékelődött

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES Tanulságok Magyarország számára Finnország példáján keresztül -Kis ország, Oroszországnak több szempontból is „kitett”, történelmileg terhelt kapcsolatok, de EU-orosz kapcsolatokat pozitív irányban formáló ország (pl. Északi Dimenzió) -„Oroszország-tudás” uniós szintű hasznosítása -Egyszerre saját és közösségi érdekek keresése, érvényesítése (pl. közös környezet ügye) -Oroszország: fenyegetettség helyett lehetőség-kihívás (távoltartás helyett együttműködés) -Okos pragmatizmus (kereskedelem, turizmus, tranzitlehetőségek, innovációs együttműködés stb.) -következetes és felelősségteljes Oroszország-kurzus hosszú évek óta (nem hagyja befolyásolni magát a társadalomban jelen lévő russzofóbiától, média túlkapásaitól) -De látja a problémákat, azokat – tárgyalásos úton, ha kell anyagi eszközök révén is - igyekszik kezelni (határátkelési problémák, gömbfa- exportvám ügy)

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES ;

MTA VILÁGGAZDASÁGI KUTATÓINTÉZET INSTITUTE FOR WORLD ECONOMICS OF THE HUNGARIAN ACADEMY OF SCIENCES Köszönöm a figyelmet!