Lesz-e utánpótlás? Kérdések és bizonytalanságok a nyomdász szakemberképzésben Dr. Koltai László Óbudai Egyetem, NYPSZ Oktatási Bizottság
Jelek, jelzések oktatásszervezési tapasztalatok oktatásszervezési tapasztalatok szakmai fórumok jelzései szakmai fórumok jelzései ipari szakemberek jelzései ipari szakemberek jelzései szaksajtó szaksajtó kormányzat kormányzat …
NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel szeptember 20-án DIGITALEXPO-n szakmai megbeszélés (NyPSz, PNyME, OE, szakközépiskolák) szeptember 20-án DIGITALEXPO-n szakmai megbeszélés (NyPSz, PNyME, OE, szakközépiskolák)
A népesség és az ágazatban foglalkoztatottak száma Időszak Feldolgozó- ipar Élelmiszer, ital, dohány- termék gyártása Textília, ruházat, bőr, és bőrtermék gyártása Fafeldolgo- zás, papírtermék gyártása, nyomdai tevékenység Kokszgyár- tás, kőolaj- feldolgozás Vegyi anyag, termék gyártása Gyógy- szer- gyártás Gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártása Fémalapan yag és fémfeldolg ozási termék gyártása Számító- gép, elektronikai, optikai termék gyártása CCACBCCCDCECFCGCHCI ,667,665,38,221,722,780,3101,684, ,6132,364,355,96,523,820,269,396,675, ,6124,967,555,37,421,322,468,987,383, ,963,753,76,117,622,67292,494,8 Év A népesség száma, (január)
Munkanélküliségi ráta korcsoportok szerint Munkanélküliségi ráta korcsoportok szerint Évek 15–1920–2425–2930–3435–3940–4445–4950–5455–59 Összesen Ebből: 15–24 évesek évesek Együtt ,511,48,47,47,26,75,94,74,67, ,710,87,67,46,865,14,23,1712, ,510,77,36,75,15,55,14,13,36,412, ,49,76,95,854,64,24,135,711, ,111,175,75,44,84,23,73,55,812, ,211,56,965,55,24,43,72,95,913, ,913,46,56,25,75,24,84,23,46,115, ,817,58,26,76,85,65,85,14,47,219, ,28,66,9 6,76,25,44,17,519, ,816,48,47,26,66,765,74,87, ,218,29,17,26,8 6,56,45,57,819, ,424,512,29,28,6 7,771026, ,725,114,310,49,89,79,58,98,611,226, ,524,812,79,39,99,79,99,29,410,926,1
SzakiskolaSzakközép TanévIskolaTanulóIskolaTanuló dbösszesendbösszesen 1990/ / / / / / / / / / /2001c / / / / / / / / / / /
TanévIntézményOktatóHallgatók száma összesen felsőfokú szakképzés 1990/ – 1991/ – 1992/ – 1993/ – 1994/ – 1995/ – 1996/ – 1997/ – 1998/ / / / / / / / / / / / / /
Képzési szintek Alap Alap Közép Közép Fél-felsőfokú (mérnökasszisztens) Fél-felsőfokú (mérnökasszisztens) Felsőfokú BSc Felsőfokú BSc Felsőfokú MSc Felsőfokú MSc
Alap- és középfokú képzések (150/2012. (VII.6) Korm. Rendelet 1. melléklete) Kézi könyvkötő (alapfokú részszakképesítés) Kézi könyvkötő (alapfokú részszakképesítés) Kiadványszerkesztő (emeltszint) Kiadványszerkesztő (emeltszint) Könyvkötő és nyomtatványfeldolgozó (középfokú) Könyvkötő és nyomtatványfeldolgozó (középfokú) Nyomdaipari gépmester Nyomdaipari gépmester Nyomdaipari technikus Nyomdaipari technikus Papírgyártó és -feldolgozó Papírgyártó és -feldolgozó Papíripari technikus Papíripari technikus
Képzőhelyek Szentgyörgyi A. Gimnázium és Szakiskola, Békéscsaba Szentgyörgyi A. Gimnázium és Szakiskola, Békéscsaba Szily K. Műszaki Szakközépiskola, Budapest Szily K. Műszaki Szakközépiskola, Budapest Gimnázium és Nyomdaipari Szakközépiskola, Eger Gimnázium és Nyomdaipari Szakközépiskola, Eger Kecskeméti Műszaki Szakképző Iskola Kecskeméti Műszaki Szakképző Iskola Könnyűipari Szakközép és Szakiskola, Debrecen Könnyűipari Szakközép és Szakiskola, Debrecen Don Bosco Szakközépiskola, Kazincbarcika Don Bosco Szakközépiskola, Kazincbarcika
Fél-felsőfokú képzések EEM 37450/2012/FOHAT MINISZTERI ELŐTERJESZTÉSa felsőoktatási szakképzések képzési és kimeneti követelményeiről 1.A felsőoktatási szakképzés megnevezése: könnyűipari mérnök felsőoktatási szakképzés 1.A felsőoktatási szakképzés megnevezése: könnyűipari mérnök felsőoktatási szakképzés (Light Industry Engineering) (Light Industry Engineering) 2.A szakképzettség oklevélben történő megjelölése: 2.A szakképzettség oklevélben történő megjelölése: felsőfokú csomagolás technológiai mérnök-asszisztens felsőfokú csomagolás technológiai mérnök-asszisztens felsőfokú nyomdaipari mérnök-asszisztens felsőfokú nyomdaipari mérnök-asszisztens felsőfokú ruhaipari mérnök-asszisztens felsőfokú ruhaipari mérnök-asszisztens
Képzőhelyek Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki kar Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki kar
Felsőfokú képzések BSc: (bemeneti feltétel érettségi) 7 félév BSc: (bemeneti feltétel érettségi) 7 félév Könnyűipari mérnök Könnyűipari mérnökSzakirányok: Csomagoló és papírgyártó Csomagoló és papírgyártó Nyomda és média Nyomda és média MSc: (bemeneti feltétel BSc diploma) 4 félév MSc: (bemeneti feltétel BSc diploma) 4 félév Könnyűipari mérnök Könnyűipari mérnökSzakirányok: Csomagoló és papírgyártó Csomagoló és papírgyártó Nyomda és média Nyomda és média
Képzőhelyek Óbudai Egyetem RKK Óbudai Egyetem RKK Nyugat-magyarországi Egyetem Nyugat-magyarországi Egyetem
Szakirányú továbbképzés Szakmérnöki képzések – előkészítési/akkreditálási folyamatban Szakmérnöki képzések – előkészítési/akkreditálási folyamatban Nyomdaipari (3 félév) Nyomdaipari (3 félév) Csomagolóipari (3 félév) Csomagolóipari (3 félév) Bemeneti feltétel: diploma Bemeneti feltétel: diploma Szaktanfolyamok (nyomda, papír, csomagoló) Szaktanfolyamok (nyomda, papír, csomagoló)
Gondok, kihívások általában elmondható, hogy csökkent az érdeklődés a nyomdaipari és papíripari szakma iránt, általában elmondható, hogy csökkent az érdeklődés a nyomdaipari és papíripari szakma iránt, 10 fő alatti a gépmestertanulók száma az országban 10 fő alatti a gépmestertanulók száma az országban a többi nyomdaipari szakmát tanulók száma is igen alacsony a többi nyomdaipari szakmát tanulók száma is igen alacsony ki fog dolgozni 10 év múlva? ki fog dolgozni 10 év múlva? számos új technológia és gép számos új technológia és gép a szakképzettség nélküli munkavállalók száma nő a szakképzettség nélküli munkavállalók száma nő gyakorlati képzések bonyolódnak (jogszabályok) gyakorlati képzések bonyolódnak (jogszabályok) hallgatói szerződés, új felsőoktatási törvény hallgatói szerződés, új felsőoktatási törvény
Megoldások.... NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel valamit tenni kell a nyomdaipari szakmák iránti érdeklődés felkeltéséért, valamit tenni kell a nyomdaipari szakmák iránti érdeklődés felkeltéséért, Fel kel mérni a jelenlegi helyzetet /nyomdaipari cégek száma, foglalkoztatottak száma, munkaerő igény Fel kel mérni a jelenlegi helyzetet /nyomdaipari cégek száma, foglalkoztatottak száma, munkaerő igény megvizsgálni a Szakmai Vizsgakövetelmény tartalmát megvizsgálni a Szakmai Vizsgakövetelmény tartalmát nyomdász életpálya modell kidolgozása nyomdász életpálya modell kidolgozása OKJ képzési lehetőség kialakítása OKJ képzési lehetőség kialakítása szakmai modulok bővítése szakmai modulok bővítése szakmai reklámok készítésének lehetősége, szakmai reklámok készítésének lehetősége, oktatók, Pedagógusok fizetési javításának fontossága oktatók, Pedagógusok fizetési javításának fontossága nyomdaipari tevékenységhez szakmai előírások bevezetése, jogosítványok nyomdaipari tevékenységhez szakmai előírások bevezetése, jogosítványok /pl. gyógyszerész szakma stb./ /pl. gyógyszerész szakma stb./ digitális szakmák bevonása a képzésbe digitális szakmák bevonása a képzésbe