Lesz-e utánpótlás? Kérdések és bizonytalanságok a nyomdász szakemberképzésben Dr. Koltai László Óbudai Egyetem, NYPSZ Oktatási Bizottság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Advertisements

A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
EURÓPAI VESZÉLYESÁRU BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK SZAKMAI TALÁLKOZÓJA BONN / GGVD – NÉMETORSZÁG (2) BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK NEMZETKÖZI SZAKMAI EGYESÜLETE – BTE.
A MABISZ és a fogyasztók I.MABISZ szervezeti átalakulása: érdekképviselet szint szakmai kompetenciaközpontok.
Az időjárás és éghajlat
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
A TAO támogatási rendszer Magyar Labdarúgás Fóruma
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Érettségi eredmények 2011/2012. tanév május-június.
Tanulmányi eredmények Bornemisza Péter Gimnázium
- Statisztikai adatok – Pathways II – Az egész életen át tartó tanulás lehetőségei értelmi fogyatékossággal élő felnőttek számára.
Saját tapasztalatok M.É 64 éves nő 2007 óta ismert HCV pozitivítás 2008-ban ½ éves sikertelen pegIF+ribavirin th. HCV-PCR: IU/ml Genotípus 1.
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Aktualitások a felsőoktatási felvételiben
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Vízfelület párolgásának számítása
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Európa népessége (egyéb elemek). A., Népsűrűség I. Meghatározó tényezők 1. természeti környezet a., domborzat b., éghajlat 2. gazdasági tényezők II.
Aszociációs kolloidok, micellaképződés
Dr. Sárváry Attila főiskolai docens
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
IV. Demográfia Halandóság
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
szakmérnök hallgatók számára
Bemutatkozik a Georgikon
Aktuális helyzet Elhasznált gumiabroncs hasznosítás MAGUSZ
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A kutatás-fejlesztési tevékenység évi adatai Kiemelt fontosságú diák a 143. diás ppt-s bemutatóból: 2-3, 5,7,20,21,24,42,44,54,55,57-58,60,62,65-66,71-72,73-74,87-89,91-94,95-98, ,,119-
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Ágazati szakképzés változásai
Példák I. Viszonyszám számítás.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
„Ki tud többet Egerről?” verseny
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A tanulmányi munka értékelése (2008/2009.). Az iskolai tanulmányi átlag az utolsó 11 tanévben.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények május-június. Az utóbbi évek érettségi eredményei TanévÉrettségi átlag (RFG- AGK) Országos érettségi átlag Kitűnők száma (RFG-
BEVEZETŐ.
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők I. A természetes szaporodás
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A félévi tanulmányi munka bemutatása 2014/2015. Összeállította: Kovács Tibor.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Előadás másolata:

Lesz-e utánpótlás? Kérdések és bizonytalanságok a nyomdász szakemberképzésben Dr. Koltai László Óbudai Egyetem, NYPSZ Oktatási Bizottság

Jelek, jelzések oktatásszervezési tapasztalatok oktatásszervezési tapasztalatok szakmai fórumok jelzései szakmai fórumok jelzései ipari szakemberek jelzései ipari szakemberek jelzései szaksajtó szaksajtó kormányzat kormányzat …

NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel szeptember 20-án DIGITALEXPO-n szakmai megbeszélés (NyPSz, PNyME, OE, szakközépiskolák) szeptember 20-án DIGITALEXPO-n szakmai megbeszélés (NyPSz, PNyME, OE, szakközépiskolák)

A népesség és az ágazatban foglalkoztatottak száma Időszak Feldolgozó- ipar Élelmiszer, ital, dohány- termék gyártása Textília, ruházat, bőr, és bőrtermék gyártása Fafeldolgo- zás, papírtermék gyártása, nyomdai tevékenység Kokszgyár- tás, kőolaj- feldolgozás Vegyi anyag, termék gyártása Gyógy- szer- gyártás Gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártása Fémalapan yag és fémfeldolg ozási termék gyártása Számító- gép, elektronikai, optikai termék gyártása CCACBCCCDCECFCGCHCI ,667,665,38,221,722,780,3101,684, ,6132,364,355,96,523,820,269,396,675, ,6124,967,555,37,421,322,468,987,383, ,963,753,76,117,622,67292,494,8 Év A népesség száma, (január)

Munkanélküliségi ráta korcsoportok szerint Munkanélküliségi ráta korcsoportok szerint Évek 15–1920–2425–2930–3435–3940–4445–4950–5455–59 Összesen Ebből: 15–24 évesek évesek Együtt ,511,48,47,47,26,75,94,74,67, ,710,87,67,46,865,14,23,1712, ,510,77,36,75,15,55,14,13,36,412, ,49,76,95,854,64,24,135,711, ,111,175,75,44,84,23,73,55,812, ,211,56,965,55,24,43,72,95,913, ,913,46,56,25,75,24,84,23,46,115, ,817,58,26,76,85,65,85,14,47,219, ,28,66,9 6,76,25,44,17,519, ,816,48,47,26,66,765,74,87, ,218,29,17,26,8 6,56,45,57,819, ,424,512,29,28,6 7,771026, ,725,114,310,49,89,79,58,98,611,226, ,524,812,79,39,99,79,99,29,410,926,1

SzakiskolaSzakközép TanévIskolaTanulóIskolaTanuló dbösszesendbösszesen 1990/ / / / / / / / / / /2001c / / / / / / / / / / /

TanévIntézményOktatóHallgatók száma összesen felsőfokú szakképzés 1990/ – 1991/ – 1992/ – 1993/ – 1994/ – 1995/ – 1996/ – 1997/ – 1998/ / / / / / / / / / / / / /

Képzési szintek Alap Alap Közép Közép Fél-felsőfokú (mérnökasszisztens) Fél-felsőfokú (mérnökasszisztens) Felsőfokú BSc Felsőfokú BSc Felsőfokú MSc Felsőfokú MSc

Alap- és középfokú képzések (150/2012. (VII.6) Korm. Rendelet 1. melléklete) Kézi könyvkötő (alapfokú részszakképesítés) Kézi könyvkötő (alapfokú részszakképesítés) Kiadványszerkesztő (emeltszint) Kiadványszerkesztő (emeltszint) Könyvkötő és nyomtatványfeldolgozó (középfokú) Könyvkötő és nyomtatványfeldolgozó (középfokú) Nyomdaipari gépmester Nyomdaipari gépmester Nyomdaipari technikus Nyomdaipari technikus Papírgyártó és -feldolgozó Papírgyártó és -feldolgozó Papíripari technikus Papíripari technikus

Képzőhelyek Szentgyörgyi A. Gimnázium és Szakiskola, Békéscsaba Szentgyörgyi A. Gimnázium és Szakiskola, Békéscsaba Szily K. Műszaki Szakközépiskola, Budapest Szily K. Műszaki Szakközépiskola, Budapest Gimnázium és Nyomdaipari Szakközépiskola, Eger Gimnázium és Nyomdaipari Szakközépiskola, Eger Kecskeméti Műszaki Szakképző Iskola Kecskeméti Műszaki Szakképző Iskola Könnyűipari Szakközép és Szakiskola, Debrecen Könnyűipari Szakközép és Szakiskola, Debrecen Don Bosco Szakközépiskola, Kazincbarcika Don Bosco Szakközépiskola, Kazincbarcika

Fél-felsőfokú képzések EEM 37450/2012/FOHAT MINISZTERI ELŐTERJESZTÉSa felsőoktatási szakképzések képzési és kimeneti követelményeiről 1.A felsőoktatási szakképzés megnevezése: könnyűipari mérnök felsőoktatási szakképzés 1.A felsőoktatási szakképzés megnevezése: könnyűipari mérnök felsőoktatási szakképzés (Light Industry Engineering) (Light Industry Engineering) 2.A szakképzettség oklevélben történő megjelölése: 2.A szakképzettség oklevélben történő megjelölése: felsőfokú csomagolás technológiai mérnök-asszisztens felsőfokú csomagolás technológiai mérnök-asszisztens felsőfokú nyomdaipari mérnök-asszisztens felsőfokú nyomdaipari mérnök-asszisztens felsőfokú ruhaipari mérnök-asszisztens felsőfokú ruhaipari mérnök-asszisztens

Képzőhelyek Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki kar Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki kar

Felsőfokú képzések BSc: (bemeneti feltétel érettségi) 7 félév BSc: (bemeneti feltétel érettségi) 7 félév Könnyűipari mérnök Könnyűipari mérnökSzakirányok: Csomagoló és papírgyártó Csomagoló és papírgyártó Nyomda és média Nyomda és média MSc: (bemeneti feltétel BSc diploma) 4 félév MSc: (bemeneti feltétel BSc diploma) 4 félév Könnyűipari mérnök Könnyűipari mérnökSzakirányok: Csomagoló és papírgyártó Csomagoló és papírgyártó Nyomda és média Nyomda és média

Képzőhelyek Óbudai Egyetem RKK Óbudai Egyetem RKK Nyugat-magyarországi Egyetem Nyugat-magyarországi Egyetem

Szakirányú továbbképzés Szakmérnöki képzések – előkészítési/akkreditálási folyamatban Szakmérnöki képzések – előkészítési/akkreditálási folyamatban Nyomdaipari (3 félév) Nyomdaipari (3 félév) Csomagolóipari (3 félév) Csomagolóipari (3 félév) Bemeneti feltétel: diploma Bemeneti feltétel: diploma Szaktanfolyamok (nyomda, papír, csomagoló) Szaktanfolyamok (nyomda, papír, csomagoló)

Gondok, kihívások általában elmondható, hogy csökkent az érdeklődés a nyomdaipari és papíripari szakma iránt, általában elmondható, hogy csökkent az érdeklődés a nyomdaipari és papíripari szakma iránt, 10 fő alatti a gépmestertanulók száma az országban 10 fő alatti a gépmestertanulók száma az országban a többi nyomdaipari szakmát tanulók száma is igen alacsony a többi nyomdaipari szakmát tanulók száma is igen alacsony ki fog dolgozni 10 év múlva? ki fog dolgozni 10 év múlva? számos új technológia és gép számos új technológia és gép a szakképzettség nélküli munkavállalók száma nő a szakképzettség nélküli munkavállalók száma nő gyakorlati képzések bonyolódnak (jogszabályok) gyakorlati képzések bonyolódnak (jogszabályok) hallgatói szerződés, új felsőoktatási törvény hallgatói szerződés, új felsőoktatási törvény

Megoldások.... NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel valamit tenni kell a nyomdaipari szakmák iránti érdeklődés felkeltéséért, valamit tenni kell a nyomdaipari szakmák iránti érdeklődés felkeltéséért, Fel kel mérni a jelenlegi helyzetet /nyomdaipari cégek száma, foglalkoztatottak száma, munkaerő igény Fel kel mérni a jelenlegi helyzetet /nyomdaipari cégek száma, foglalkoztatottak száma, munkaerő igény megvizsgálni a Szakmai Vizsgakövetelmény tartalmát megvizsgálni a Szakmai Vizsgakövetelmény tartalmát nyomdász életpálya modell kidolgozása nyomdász életpálya modell kidolgozása OKJ képzési lehetőség kialakítása OKJ képzési lehetőség kialakítása szakmai modulok bővítése szakmai modulok bővítése szakmai reklámok készítésének lehetősége, szakmai reklámok készítésének lehetősége, oktatók, Pedagógusok fizetési javításának fontossága oktatók, Pedagógusok fizetési javításának fontossága nyomdaipari tevékenységhez szakmai előírások bevezetése, jogosítványok nyomdaipari tevékenységhez szakmai előírások bevezetése, jogosítványok /pl. gyógyszerész szakma stb./ /pl. gyógyszerész szakma stb./ digitális szakmák bevonása a képzésbe digitális szakmák bevonása a képzésbe