Papírhajtogatás matematikája Gáspár Merse Elöd Fazekas, 2006 május.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Getting started with intercultural dialogue - perspectives from HungaryAvviare il dialogo interculturale – prospettive nei musei ungheresiGetting started.
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
A kétdimenziós tömbök Páll Boglárka. Ismétlés: Az egydimenziós tömbök  Meghatározás: A tömb egy olyan összetett adatszerkezet amely több rögzített számú,
A majorsági projektet támogatja a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány és az FSZK. A MAJORSÁG működésével támogatja a felnőtt autisták munkahelyének.
IP addressing Számítógép networkok gyakorlata ÓBUDAI EGYETEM 2011 TAVASZI FÉLÉV 3. LABORGYAKORLAT PRÉM DÁNIEL.
Nyereményjátékok és a Facebook - aki mer, az nyer!?”
Saturday, 30 July, 2005 CEOI 2005 News. Saturday, 30 July, 2005 Introduction We are honoured to have been asked to host the 12 th Central-European Olympiad.
STORY THE MAN THE BOY AND THE DONKEY. AZ EMBER A FIÚ ÉS A SZAMÁR.
Pannon Egyetem – Fizika Intézet University of Pannonia – Institute of Physics Metamer minták „előállítása” és színinger-metrikai felhasználása ’Producing’
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András “PENSION REFORM IN HUNGARY: DO WE NEED ONE (PILLAR) MORE?” symposium Washington.
The man the boy and the donkey A férfi a fiú és a szamár.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Az élet kettesben.
What is the Mission Situation in Hungary?. Dr. György KOVÁCS What Is The Mission Situation In Hungary? Presentation Design by Ed Nickle – United World.
Számold meg a fekete pontokat!
System Statistical Functions. CPU Tesztelése SELECT AS busy Vissza adja milliszekundumban, mennyi időt töltött munkával a szerverünk indítás.
Secondary studies in foreign languages Tanulmányok idegen nyelven Opportunities in Debrecen Debreceni lehetőségek.
Kalman-féle rendszer definíció Kálmán Rudolf Rudolf Emil Kalman was born in Budapest, Hungary, on May 19, He received the bachelor's degree (S.B.)
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Kortárs diagnózisok helyzetfelmérés.
Fehérjék 4 Simon István. Predicting protein disorder - IUPred Basic idea: If a residue is surrounded by other residues such that they cannot form enough.
Rekurzió (Horváth Gyula és Szlávi Péter előadásai felhasználásával)
Basics A few things one must know. Slides Insert a title slide Put a title on it.
Bizonyítások Harmath Zsolt.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt eTwinning: a digital touch in teacher training Klaudia.
Oracle multimédia Kiss Attila Információs Rendszerek Tanszék
Térelemek ábrázolása hatiránypontos perspektívában
Fénynél sebesebben? Kísérleti kétségek és remények ELTE, 2011 október 5.
Bevezetés a kísérleti részecskefizikába 2OO7.
  
KÖZÉP-ÁZSIA:A GREAT GAME- MASODIK FELVONÁS Tamás Pál MTA SZKI.
„MICROSOFT IT ÜZLETI INTELLIGENCIA MEGOLDÁS BEMUTATÓ” Avagy az IT adat vizualizációs lehetőségi egyéb szervezeti egységek felé („ablak” a nagyvilágra)
4. Gyires Béla Informatikai Nap Debreceni Egyetem Informatikai Kar Új eredmények a Chomsky-féle (formális) nyelvtípusokkal kapcsolatban Dr. Nagy Benedek.
Projektmunka az NI-nál
Agreement number: FR1-LEO ARIADNE Project ARIADNE, vezérfonal a szociális gazdaságban tevékenykedő menedzsereknek.
Aktuális helyzet Elhasznált gumiabroncs hasznosítás MAGUSZ
UNIVERSUM UNIVERSITAS Egység és változatosság. Egy egységes egészet alkotó, szabályosan egymásra ható, vagy egymástól függő dolgok csoportja. Az Általános.

Egy GAZDAG HIBAJELENTÉS elég információt tartalmaz ahhoz, hogy AZONNALI LÉPÉSEKET lehessen tenni, a javítás érdekében.
Biometria I. SANB_BI1019 Pearson-féle Chi-négyzet (χ2) teszt Molnár Péter Állattani Tanszék
Null Hypothesis (H 0 ) is true He truly is not guilty Alternative Hypothesis (H 1 ) is true He truly is guilty Accept Null Hypothesis Acquittal Right decision.
William Shakespeare Created by: Krisztián Nagy. William Shakespeare One of the greatest figures of the Englishdrama.Shakespeare'sliterary legacyandimpact.
EGEE-II INFSO-RI Enabling Grids for E-sciencE EGEE and gLite are registered trademarks P-GRADE Portal gyakorlat ismertető Gergely.
Veleszületett szívhibában szenvedők szív transzplantációjának jelene, jövője Prof. Dr. Bodor Elek.
Torr-1 Pierre Fermat, the great French mathematician (and lawyer) asked the following problem from Torricelli, the physician living in Firense: Find.
Sims-1 This chapter is about Simson line. The question arises in connection with orthic triangles: from which points should we draw perpendicular lines.
Teachers as key stakeholders of ICT in Hungarian schools Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Tanulni, tanulni, tanulni Értékesítői képességek, a személyzet képzése.
rész. Termodinamikai alapok Entalpia: H = U + pV; reakcióhő nyitott edényben, vagyis ha p = const. Entalpiadiagramok:
Könyvtár, csomag és alprogramokVHDL Könyvtár, csomag és alprogram n Library és use n Package n Alprogramok –Procedure –Function –Resolution function Egy.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudomanyi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke 1 Tokozások termikus tesztje, minősítése.
Multilingual websites in Hungary Gabriella Szalóki Egy előadás könnyen vitára ösztönözheti a hallgatóságot. A PowerPoint bemutatók használatával azonban.
Matematika felvételi feladatok 8. évfolyamosok számára
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 6 / 1 C h a p t e r 6 Elastic Critical Plate Buckling Loads.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 1 / 1 C h a p t e r 1 Introduction.
Tények Tartományok Érdekességek.
TALÁLTAM EGY OLDALT AHOL EZEKET A “TOJÁSOKAT” LEHET LÁTNI. NAGY MÛVÉSZNEK KELLET LENNI, HOGY ILYEN SZÉPEN TUDTA FORMÁZNI A TOJÁSOK HÉJÁT, DE SZERINTEM.
Department of Applied Mechanics – Budapest University of Technology and Economics Magas röptű robotok a mennyezeten Magas röptű robotok a mennyezeten Stépán.
Algoritmizálás, adatmodellezés tanítása 8. előadás.
Sándor Sándor Weöres poet, literary translator, writer.
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10Romans 12:10 Romans 12:16Romans 12:16 Romans 15:14Romans 15:14 1 Corinthians 11:331 Corinthians 11:33 2 Corinthians.
Fordítás természetes nyelvről FOL-ra Kvantifikáló kifejezések: Néhány/Egy F   x( F(x)  …) Minden G   x( G(x)  …) Két H   x  y( H(x)  H(y)  …)
Hungarian film industry
Hajlító igénybevétel Példa 1.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
Huffman tömörítés.
Copyright and on-line infringements; enforcement experiences
Mediánok és rendezett minták
Ruletták a Minkowski síkon
Számításelmélet 7.
Számold meg a fekete pontokat!
Előadás másolata:

Papírhajtogatás matematikája Gáspár Merse Elöd Fazekas, 2006 május

Klasszikus papírhajtogatás

Unit Origami

Legek 1995: legnagyobb négyzetből darumadár, 33m x 33m legkisebb daru, 1mm x 1mm, mikroszkóppal és tűvel 1980: csónak 432 munkaóra alatt egy uszodában legnagyobb unit origami, 1995: két szintű sierpinksi-szivacsi, 2400 elem legtöbb elemet tartalmazó unit origami: legfiatalabb origami művész: Budai Péter, 12 évesen két könyvet is publikált a modelljeivel

Hexafle xagon 1939-ben Arthur H. Stone, 23 éves diák, levagdossa az amerikai letter formátumú papírlapjainak a szélét, hogy beférjenek az angol dossziéba.

Még több hexaflex agon Trihexaflexagon Pentahexaflexagon Tetrahexaflexagon

12-szer félbehajta ni Britney Gallivan, 2005

Bélyeghajt ogatás A lehetőségeket egy permutációval indexeljük. Az orientáció olyan, hogy az 1-es számú bélyeg felfele nézzen, és a jobb bal orientáció is meghatározott. Így a perforáció a bélyegek közt ugyancsak meg van határozva (1-es bélyeg jobb oldalától kezdődik). Minden permutáció nem szerepel, lásd pl. 1423

N(n ) Ha két ábra ugyanúgy néz ki, csak a bélyegek két oldala különbözik, azokat tekinthetjük azonosnak, és ekkor pontosan fele annyi eset van. Ezt nevezzük N(n)-nek.

U(n ) Ha két ábra ugyanúgy néz ki, egy tükrözéstől eltekintve, azaz attól, hogy melyik az első bélyeg, azokat tekinthetjük azonosnak. Ezen esetek számát U(n)-el jelöljük.

M(n ) the number of closed meanders with 2n crossings is equal to M(2n - 1)

nN(n)S(n)U(n)M(n) N(n) = number of labelled oriented foldings. S(n) = number of symmetric foldings. U(n) = number of unlabelled foldings (blank stamps). M(n) = number of meanders. Also number of simple alternating transit mazes. zárt alak? aszimptitikus forma? alsó v. felső becslés? polinomiális algoritmus?

6 Problems from 1 Fold 1.Prove that C‘D‘ is a tangent of the circle with center C. passing through B and D. 2.Prove that the perimeter of triangle GAC‘ is equal to half the perimeter of ABCD. 3.Prove the identity AG = C‘B + GD‘ 4.Prove that the sum of the perimeters of triangles C‘BE and GD‘F is equal to the perimeter of triangle GAC‘. 5.Prove that the perimeter of triangle GD‘F is equal to the length of line segment AC‘. 6.Prove that the inradius of GAC‘ is equal to the length of line segment GD‘. 1. More Mathematical Morsels; Ross Honsberger 2. VIII Nordic Mathematical Contest th Slovenian Mathematical Olympiad classic Sangaku problem

Problem 1 Prove that C‘D‘ is a tangent of the circle with center C. passing through B and D.

Problem 2 Prove that the perimeter of triangle GAC‘ is equal to half the perimeter of ABCD. AC‘ + C‘G + GA = AC‘ + C‘P + GP + GA = AC‘ + C‘B + GD + GA = AB + DA

Problem 3 Prove the identity AG = C‘B + GD‘ AC‘ + C‘G + GA = AB + C‘D‘ = AC‘ + C‘B + C‘G + GD‘  AG = C‘B + GD‘

Problem 4 Prove that the sum of the perimeters of triangles C‘BE and GD‘F is equal to the perimeter of triangle GAC‘.  GAC‘ ~  C’BE ~  GD’F AG = C’B + GD’  AC’ = BE + D’F  C’G = EC’ + FG AG + AC’ + C’G = (C’B + BE + EC’) + (GD’ + D’F + FG)

Problem 5 Prove that the perimeter of triangle GD‘F is equal to the length of line segment AC‘. AC‘ = D‘P = D‘G + GP = D‘G + GD = D‘G + GF + FD = D‘G + GD + FD‘

Problem 6 Prove that the inradius of GAC‘ is equal to the length of line segment GD‘. C‘I = C‘III = x, GII = GIII = y, AI = AII = r 2  C‘D‘ = AC‘ + AG + GC‘ = (r + x) + (r + y) + (x + y) = 2  (x + y + r)  2  (x + y + GD‘) = 2  (x + y + r)  GD‘ = r

Kockakett özés

Háromszög szögeinek összege

HF: kör sugarának szerkesztés e