Az ALSTOM a magyar piacon Balázs Gáspár 2012. szeptember 25. Magyar Vasút 2012
Témakörök 1. Az ALSTOM csoport Magyarországon 2 2. Projekt 1: Dán biztosítóberendezés és ERTMS felújítási program 7 3. Projekt 2: Németország villamos motorvonat koncesszió 11 4. Projekt 3: Franciaország vonat-villamos 15 5. Projekt 4: Kazah mozdonyprogram 19
Értékesítés összesen 2011/2012. 19,9 milliárd € Három fő tevékenység Fő tevékenységei terén a vezető 3 között Vasúti közlekedési infrastruktúra Energiatermelési infrastruktúra 4 metró közül 1-et, és 4 villamos közül 1-et az Alstom gyárt Az Alstom szállítja a világon létesített energiatermelő kapacitás 25%-ához a legfontosabb berendezéseket... Energiaátviteli infrastruktúra ... és a vízenergia piac 25%-t birtokolja. Vezető pozíció kulcsfontosságú piacokon és gyorsan növekvő technológiák terén (szakaszolók, GIS, HVDC, stb.) Értékesítés összesen 2011/2012. 19,9 milliárd €
Alstom jelenlegi elővárosi és regionális járműportfóliója 100 km/h 130 km/h 200 km/h 160 km/h Stratégiai termék CORADIA Nordic CORADIA Polyvalent CORADIA Continental DUPLEX MI 09 CORADIA Meridian X’TRAPOLIS Spanyolo. C. Dualis RegioC. X’TRAPOLIS Konzorcium BT-vel: ET430 CORADIA Lint Vonat-villamos Külvárosi Regionális Regionális expressz X’TRAPOLIS CORADIA
Alstom jelenlegi közlekedésautomatizálási portfóliója Termék-alapú megoldásoktól teljes rendszerekig. Forgalomirányítás ICONISTM vezérlőközpont ICONIS SMARTWAY SMARTWAYTM hagyományos termékek Telecom és hálózat Automatikus vonatbefolyásolás ETCS L1 és L2 szint SMARTLOCKTM biztosítóberendezések SMARTLOCK ERTMS = ATLAS Alstom tapasztalatai vonat fedélzeti ERTMS-el
Alstom Magyarországon Románia Ukrajna Alstom Magyarországon Budapest Szlovákia Ausztria Szlovénia Horvátország Szeged Győr Szerbia Pécs Székesfehérvár Debrecen Kecskemét Visonta Miskolc Paks Transport Power Grid Deák László Country President Makó Péter CFD Pauer Ágnes Assistant Blok P. Th. Service Kovács Á. ITSSC Balogh Z. PAC Gallatz Z. Metro Balázs G. Sales Novák Gy. TIS Magyari V. Grid Thermal Power Transport Juhász Laura Country Compliance Officer Tóth Tímea Country HR Manager Renewable Power Deák L. GPS Szervezeti ábra Szádai Edit EHS Beszerzés: +35 millió per év € értékben Munkavállalók száma Transport (metró projekttel) 51 Thermal Power 77 Renewable Power 15 Grid 1 Összesen 144 Ellentmondásos múlt, potenciális jövő
Témakörök 1. Az ALSTOM csoport Magyarországon 2 2. Projekt 1: Dán biztosítóberendezés és ERTMS felújítási program 7 3. Projekt 2: Németország villamos motorvonat koncesszió 11 4. Projekt 3: Franciaország vonat-villamos 15 5. Projekt 4: Kazah mozdonyprogram 19
2.1 Dánia: biztosítóberendezés projekt bemutatása Dánia teljes vasúthálózatán a biztosító és forgalomirányító berendezések cseréje 2021-ig, ERTMS L2 baseline 3.0.0 kiépítése (Fjernbane), illetve CBTC (S-Bane), és 25 év karbantartás. Keretszerződés ETCS 2-es szintű fedélzeti berendezések beépítése 41 dániai üzemeltető több mint 780 járművébe. 2,4 Mrd eurós program: 1. fázis: 2006: elemzés, 2009: parlamenti szavazás, 2010-2011: specifikáció kidolgozása és tenderezés. 2.fázis: 2012-2014: részletes szállítási tervek, 2015 – 2017: 300 km próbaüzem 3. fázis: 2018-2021: átépítés. Alstom részvétel: az ország keleti részének átépítése (€300M), keretszerződés fedélzeti berendezésekre (€140M) . Tények és adatok: Vonalhálózat hossza: 2323 km Állomások száma: 307 db Biztosítóberendezések száma 234 (80% relés, fele több, mint 50 éves) A fővonalakon pontszerű vonatbefolyásolás infill hurkokkal A koppenhágai elővárosi hálózaton (S-Bane) hurokkábellel feladott sebességjeles folyamatos vonatbefolyásolás. A forgalomirányítás 11 kisebb központból, 3 regionális központból, valamint egy különálló irányító központból történik. (S-Bane)
2.2 Dánia: az ATLAS ERTMS platform bemutatása Főbb kereskedelmi üzemben lévő ERTMS referenciák több, mint 7 éve L3 – L4 vonalak (Belgium): ERTMS L2 - pályamenti Bologna-Firenze (Olaszo.): ERTMS L2 - pályamenti Roma-Napoli (Olaszo.): ERTMS L2 – pályamenti/fedélzeti Zaragoza-Huesca (Spanyolo.): ERTMS L1 – pályamenti Mattstetten-Rothrist (Svájc): ERTMS L2 – pályamenti/fedélzeti Betuwe Route (Hollandia): ERTMS L2 pályamenti Nagysebességű vonatok: ICE3, NTV, AVE (L1 és/vagy 2) Mozdonyok : Mitsui, DB Schenker (L1 és/vagy 2) Flotta [Luxemburg]- ERTMS L1 – fedélzeti ATLAS 200: 2-es szinten piacvezető pozíció ETCS L2 Pályahossz 72%-a (530 km), ETCS L2 járművek 84%-a ALSTOM berendezésekkel üzemel 50 típus (ÖBB flotta, CFL flotta, ICE, Vectron…). 9 9
2.3 Dánia: Signaling projekt, legjobb gyakorlatok Méretgazdaságosság kihasználása a fix költségek csökkentésére TOP 1 megoldás: Tendereztetés Méretgazdaságosság kihasználása Sztenderd termékek Erős versenyhelyzet TOP 2 megoldás: Projektmenedzsment Központosított projektvezetés ügyfél oldalon Kapcsolódó projektek Forgalmi utasítások Folyamatos interfész egyeztetések TOP 3 megoldás: Költséghatékony innováció Hosszú távú költség-optimalizáció Pályamenti berendezések megszüntetése K+F, új megoldások (HHT kéziterminál) Budapesti részvétel: HHT kezelőfelület, hagyományos illetve webes kezelői felület, út-idő diagramot (TDG), konfliktus detektáló és megoldó komponens, több, háttérben futó szervíz program.
Témakörök 1. Az ALSTOM csoport Magyarországon 2 2. Projekt 1: Dán biztosítóberendezés és ERTMS felújítási program 7 3. Projekt 2: Németország villamos motorvonat koncesszió 11 4. Projekt 3: Franciaország vonat-villamos 15 5. Projekt 4: Kazah mozdonyprogram 19
3.1 Németország: DB motorvonat koncesszió bemutatása Német koncessziós piac működése alapján a közlekedésszervező a Verkehrsverbund-Rhein Ruhr, ügyfelünk a Deutsche Bahn. Második általános keretszerződés a Deutsche Bahn AG-vel (400 villamos motorvonat). Első lehívás S-Bahn S5/S8 hozzávetőlegesen 3,6 millió vonatkilométer évente. Szállítási terjedelem: 28 x 3 kocsis szerelvény pótalkatrész csomag dokumentáció tréning. Üzem kezdete 2014. december. Telephely Düsseldorfban.
3.2 Németország: DB Regio, BeNEX, Veolia referenciák Németországban: 141 legyártott szerelvény Pnenn: 1000 kW - 2000 kW Hossz: 58m Gyorsulás: kb. 1m/s² Ülőhelyek: 180-ig (Kibővített verzió: 61 m-ig, 200 ülőhely) Pnenn: 2000 kW Hossz: 74m Gyorsulás: kb. 1 m/s² Ülőhelyek: 245-ig (Kibővített verzió: 78m-ig, 260 ülőhely) Pnenn: 2000 kW Hossz: 91m Gyorsulás: kb. 1 m/s² Ülőhelyek: 300-ig Pnenn: 2000 - 3000 kW Hossz: 107m Gyorsulás: kb. 1 m/s² Ülőhelyek: 364-ig. Folyamatos gyártásban (elkövetkezendő években: 300 szerelvény)
3.3 Németország: DB projekt, legjobb gyakorlatok Keretszerződés és hosszú távú stratégia TOP 1 megoldás: keretszerződés Egyszeri közbeszerzési folyamat Gyors lehívás kialkudott feltételek alapján Bírálat: Élettartam költség 40% + ár. TOP 2 megoldás: modularitás Átalakítható a koncessziós periódus végén (1 vagy 2 ajtó kocsinként, ülőhelyek száma, belépő magassága, regionális vagy elővárosi elrendezés). Több, mint 200 ponton modernizált termék
Témakörök 1. Az ALSTOM csoport Magyarországon 2 2. Projekt 1: Dán biztosítóberendezés és ERTMS felújítási program 7 3. Projekt 2: Németország villamos motorvonat koncesszió 11 4. Projekt 3: Franciaország vonat-villamos 15 5. Projekt 4: Kazah mozdonyprogram 19
4.1 Franciaország: a vonat-villamos projekt bemutatása 650 millió eurós keretszerződés keretében az SCNF 200 járművet rendelt meg 2009-ben. A franciaországi Loire-völgye régió 2011. június 15. óta üzemeltet vonat-villamosokat. A vonat-villamos projekt két fázisban valósul meg: Nantes-Clisson vonalon - TGV, TER, árufuvarozási mellett - üzemeltetés (duplavágány). Cél: 2014 végétől 8 megálló kiszolgálása egy 26,5 km-es szakaszon 30 perc alatt. Nantes – Châteaubriant vonal újranyitása (2014); 1877 – 1980 között használták (64km, 11 megálló, dedikált vonal), valamint villamosítása 750 V / 25kV. Összesen 24 vonat-villamos 88,66 M€ értékben.
4.2 Franciaország: a Citadis Dualis vonat-villamos Tengelyterhelés: 11,5 tonna Hossz: 42 m / 52m Szélesség: 2.4 / 2.65 m Magasság: 3.485 m Nyomtáv: 1435 mm Belépő: 390 mm Alacsonypadlós rész: 100 % Minimum fordulósugár: 25 m Legnagyobb sebesség: 100 km/h Teljesítmény: 6x150 kW Átlagos gyorsulás: 0->40km/h, 24%-kos tapadás mellett: TTNG 4 kocsi (3BM, 2BP) 1,09 TTNG 5 kocsi (3BM, 3BP) 0,92 Multiple unit üzemeltetés : 2 vagy 3 szerelvény Passzív biztonság (crash) : igen EN15227 szerint Vonatbefolyásolás : KVB + ERTMS előkészítés Gazdaságos: állandó mágneses szinkronmotor Alstom Group Presentation – May 2012
4.3 Franciaország: Dualis projekt, legjobb gyakorlatok TOP 1 megoldás: keretszerződés Árcsökkentő hatása 20%. TOP 2 megoldás: hosszú távú igények meghatározása
Témakörök 1. Az ALSTOM csoport Magyarországon 2 2. Projekt 1: Dán biztosítóberendezés és ERTMS felújítási program 7 3. Projekt 2: Németország villamos motorvonat koncesszió 11 4. Projekt 3: Franciaország vonat-villamos 15 5. Projekt 4: Kazah mozdonyprogram 19
5.1 Kazahsztán: mozdonyprogram Átfogó mozdonyprogram 200 személy + 95 tehervonati mozdony. 1,3 milliárd eurós program. 2010 végén az Alstom – TMH vegyesvállalatot hozott létre a KTZ-vel. Gyártás megkezdődött Belfort-ban (FR), 15 dupla Bo’Bo’ egység legyártása után további 185 mozdonyt gyárt a kazah üzem. Személyszállító mozdonyok szállítása 2014-től esedékes. Teljesítmény: 8800 kW
Utazás határokon át 5.2 A mozdony platform 1435 mm-es országok: a PRIMA II BoBo tengelyelrendezés: 22 t Max sebesség: 140 km/h (tehermozdony), 200 km/h (személy) Négyáramnem (25 kV 50Hz, 15 kV 16Hz 2/3, 3 kV, 1,5 kV) Teljesítmény: 6400 kW Indítő vonóerő:320 kN Vezetőpult: UIC612 típus Integrált ERTMS 1520 mm-es országok: a KZ8A A KZ8A mozdony megfelel az orosz előírásoknak és az orosz követelményeknek. A KZ8A mozdony előreláthatólag Kazahsztánban fog üzemelni, de használata lehetséges az „1520” mm-es as nyomtávú országokban is, 25 kV/50 Hz áramrendszerű hálózatokon. « 1520 » mm országok Alstom Group Presentation – May 2012
5.3 Kazahsztán: mozdonyprogram, legjobb gyakorlatok TOP 1 megoldás: technológia transzfer keretfeltételeinek a megteremtése Alstom példák: Spanyolország, Korea, Irán, Kína… TOP 2 megoldás: Helyi gyártás lehetősége Helyi szériagyártás. Szakemberek képzése. Legfőbb előny: stratégiai tenderek esetén a hazai beszállítás arányának azonnali elemzése. A strong experience in transfer of technology Spain, Korea, Iran, China, …
Köszönöm figyelmüket!