Webes felületű orvosi kódolástámogató rendszer BSc önálló laboratórium Sárándi István Konzulens: Héja Gergely 2011 tavasz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Multidimenzionális Adatbázisok Alapjai
Advertisements

Programozási tételek, és „négyzetes” rendezések
Orvosi kódrendszerek 2. Egy jel-egy jelentés Azonosítási rendszerek
Hálózati és Internet ismeretek
Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
Kvantitatív módszerek
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 25. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS,
A BNO10 formális formális reprezentálása a GALEN alapján
Az előadásokon oldandók meg. (Szimulációs modell is tartozik hozzájuk)
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
IRE 8 /38/ 1 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – I ntelligens R endszerek E lmélete 8.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Virtuális méréstechnika levelező Mingesz Róbert 5. Óra MA-DAQ – Műszer vezérlése November 26.
Készítette: Zaletnyik Piroska
Módszerek sebességi állandók becslésére Kovács Benedek, Budapesti Műszaki és Gazdaségtudományi Egyetem.
Önálló Laboratórium II. Készítette: Varga Róbert
Digitális képanalízis
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Hatékony gyorsítótár használata legrövidebb utak kereséséhez Bodnár István, Fodor Krisztián, Gyimesi Gábor Jeppe Rishede Thomsen, Man Lung Yiu, Christian.
Dokumentum klasszifikáció október 12.. Dokumentum klasszifikáció Feladat: Dokumentumok automatikus előre definiált osztályokba sorolása. Dokumentum:
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Naïve Bayes, HMM.
Gépi tanulási módszerek
Osztályozás -- KNN Példa alapú tanulás: 1 legközelebbi szomszéd, illetve K-legközelebbi szomszéd alapú osztályozó eljárások.
Mérés és adatgyűjtés Kincses Zoltán, Mingesz Róbert, Vadai Gergely 10. Óra MA-DAQ – Műszer vezérlése November 12., 15. v
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
Objektum osztályozás Képfeldolgozás 2. Blaskovics Viktor, Hantos Norbert, Papp Róbert Sándor.
Mesterséges neuronhálózatok
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. IX.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Idősorok elemzése.
JSP és JavaBean JavaServer Pages és Java Beans Fabók Zsolt Általános Informatikai Tanszék Miskolci Egyetem.
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Ficsor Lajos Template-ek CPP8/ 1 Template-ek. Ficsor Lajos Template-ek CPP8/ 2 A template fogalma Kiindulási probléma: tetszőleges típusokon kellene ugyanolyan.
1 Bevezetés a funkcionális programozásba 2009.
Az Alakfelismerés és gépi tanulás ELEMEI
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
Önálló laboratórium Képek szegmentálása textúra analízis segítségével
Textúra elemzés szupport vektor géppel
Tóth Gergely, február BME-MIT Miniszimpózium, Általános célú biztonságos anonimitási architektúra Tóth Gergely Konzulensek: Hornák Zoltán.
Szabó Péter Szenzor rendszer PC oldali grafikus kezelő felületének tervezése és megvalósítása Önálló laboratórium beszámoló Intelligens rendszerek BSc.
Szemantikus keresők.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Orvosi kódrendszerek 1. Fogalmi kódrendszerAzonosítási rendszerek Elemei fogalmak Implicit taxonómia Elemei egyedek nem, vagy alig struktúrált Függvényként.
Szemiotika – Jeltan A Rendszer B Rendszer Kommunikáció Jel.
Többváltozós adatelemzés
Petri-hálón alapuló modellek analízise és alkalmazásai a reakciókinetikában Papp Dávid június 22. Konzulensek: Varró-Gyapay Szilvia, Dr. Tóth János.
Rendszám Felismerő Rendszer Fajt Péter Vácz István
Részecskenyom analízis és osztályozás Pálfalvi József MSc, Intelligens Rendszerek, Önálló labor 1.
Supervizor By Potter’s team SWENG 1Szarka Gábor & Tóth Gergely Béla.
Orvosbiológiai képkereső rendszer teljesítményének képek osztályozásán alapuló javítása Június 23, 2008 Budapest Altrichter Márta Konzulens: dr. Horváth.
Algoritmizálás, adatmodellezés tanítása 8. előadás.
Nagy Szilvia 13. Konvolúciós kódolás
Szabadkai Műszaki Szakfőiskola 1. A neuron modellje a következő 3 elemből áll: 1. A szinapszisok halmaza amelyekkel a neuronok egymáshoz vannak kapcsolva.
Menetrend optimalizálása genetikus algoritmussal
Algoritmizálás, adatmodellezés
Részecskenyom analízis és osztályozás Pálfalvi József MSc, Intelligens Rendszerek, Önálló labor 1. Egyetemi konzulens: dr. Dobrowiecki Tadeusz (BME MIT)
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19)
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY
Gépi tanulási módszerek
Mesterséges Neurális Hálózatok 3. előadás
1.Kanonikus felügyelt tanulási feladat definíciója (5p) 1.Input, output (1p) 2.Paraméterek (1p) 3.Hipotézisfüggvény (1p) 4.Hibafüggvény/költségfüggvény.
Hálózatos programok készítése
Információ és kommunikáció
Párhuzamos primitívek
A mesterséges neuronhálók alapjai
Bevezetés a mély tanulásba
Algoritmus készítés.
Visszacsatolt (rekurrens) neuronhálók
Előadás másolata:

Webes felületű orvosi kódolástámogató rendszer BSc önálló laboratórium Sárándi István Konzulens: Héja Gergely 2011 tavasz

A problémáról

Célkitűzés  Orvosok segítése diagnózisok kódolásában webes felületen  manuálisan sok időt igényel  BNO = Betegségek Nemzetközi Osztályozása  Célja  statisztika  finanszírozás  Hierarchikus kódrendszer  21 főcsoport (pl. daganatok)  Kb. 10 ezer kód (pl. C3840)

Felhasználási séma Kódoló rendszer fibrillatio auricula paroxysmalis 1.a felhasználó (pl. orvos) begépeli a diagnózist 2.a rendszer visszaad egy tipplistát 3.a felhasználó megnézi a talált kódok leírását és dönt 4.(a felhasználó visszajelzést küld a rendszernek, hogy végül mit választott)

Minták  Rendelkezésre állnak szakértők által kódolt, tisztított minták (diagnózis–kód párok)  ~3000 darabos magyar (BNO-10)  ez alapján működne a szolgáltatás  ~ darabos német (BNO-9)  a módszerek jobb kiértékelésére

Módszerek

Lehetséges megközelítések Pl.: Strictura ureteris hydronephrosis nélkül  Szintaktikai  természetesnyelv-feldolgozás  nincs sok elemeznivaló  Szemantikus  kifejezések jelentései közötti kapcsolatok leírása  tárgyterületi ontológiák szükségesek  Tárgyfüggetlen osztályozó módszerek

Osztályozás  Módszerek  Vektortér  Bayes-modell  Neurális háló  (Szupportvektor-gép)  Keverékek  Az osztályok a BNO-kódoknak felelnek meg  több ezer osztály!  Mind vektorokat igényelnek bementként, de nekünk sztringjeink vannak!

Vektorosítás  Szóhalmaz-modell (bag-of-words)  dokumentumosztályozásban népszerű  pl. spam szűrés  erős absztrakció  sorrend  szóhasonlóságok (pl. morfológia, szinonimák)

Vektorosítás fibrillatio aricula paroxysmalis  implementációs megjegyzés  tároljuk csak az előforduló szavak indexét! 000…010…010…010…000 fibrillatio auricula paroxysmalis urosepsis sok ezer dimenzió!

Vektortér 

 Előnyei  nagyon egyszerű implementáció  Hátrányai  lassú  nem veszi figyelembe a szavak fontosságát  ~43%  előfeldolgozás  IDF súlyozás  ~52%

Vektortér IDF súlyozással 

Bayes-modell 

Naiv Bayes-osztályozó 

 Előnyei:  egyszerű implementáció  szilárd elméleti háttér  Hátránya:  naiv feltételezés  gyenge eredmény (~50%)

Neurális modell  Elemi perceptron (neuron)  súlyozott összeg +eltolás  nemlinearitás  a súlyok tanítása  MLP: multi-layer perceptron  rétegesen + ×w 1 ×w 2 ×w 3 b

Neurális modell  Tanítása ciklusokban  Súlymódosítás: „legmeredekebb lejtő”  Tesztelés  ha a hibamérték „növekedésnek indul”, leállás  fordulópont detektálása  hiba-visszaterjesztés (backpropagation)

Neurális modell  Osztályozás:  kimenet = osztály relevanciója  logisztikus függvény 0..1 a kimeneten  több ezer kimenet!

Neurális modell  Előnyei:  futáskor gyors  csak a nem zérus bemenetek esetén történik szorzás  rejtett réteg növeli a számítási komplexitást, de nem javít sokat a megoldás minőségén  jó eredmények (~52%)  Hátrányai  tanítása lassú  bonyolultabb implementáció

Kevert modellek  Különböző osztályozók eredménylistáit súlyozva egyesítjük  Elgondolás:  a hibásak eltérnek  súlyozott összegzéssel feljöhet a helyes

Eredménykeverés KódBizonyosság B0,27 C0,26 A0,25 D0,11 E KódBizonyosság D0,28 A0,25 B0,17 E0,16 C0,14 KódBizonyosság A0,25 B0,22 C0,20 D0,195 E0,135 0,5

Kevert modellek  súlyozás  konstans  kapuzó rendszer határozza meg  bemenetfüggő  klaszterezés  tippelt szakértelem  tippelt osztálycsoport  struktúra kell  használjuk ki a BNO kódhierarchiát!  21 szakértő osztályozó a főcsoportokhoz

Konstans súlyú keverés  optimális súlyozást keresünk (w, 1-w)  brute-force  lépegessünk kis lépésekben w=0..1  a tesztmintán mérjük a jóságát  definiálni kell valamilyen mértéket  végül a két osztályozót az egész tanítómintával megtanítjuk

Konstans súlyú keverés  Előnyei:  egyszerű  legjobb eredmények  Hátrányai:  több osztályozó esetén a brute-force módszer nem megfelelő  súlyoptimalizáló rendszer kell

MOE tanítása Kapuzó osztályozó Címkéző kód főcs. diagnózis szűrés szakértő

MOE használata Kapuzó osztályozó listák összevonása szakértő szakértők becsléseinek súlyozása az adott főcsoport becsült relevanciájával × × × × diagnózis kódlisták relevanciával max v sum

MOE  Előnyei:  neurális szakértők esetén gyorsabb és jobb eredmények, mint a lapos neurális modell esetén! (~55%)  egyszerű implementáció  Hátrányai:  ?

Szakértelembecslés  tanítás  tanítóhalmazzal tanítjuk a szakértőket (még nem tudjuk, hogy minek a szakértői lesznek)  kapuzó hálót tanítunk  az egyes szakértők mennyire ügyesek az adott tesztbemenetnél  használata  MOE-hoz hasonlóan

Szakértelembecslés  Előnyei:  jobb eredmény, mint külön-külön  sok szakértővel is hatékony  Hátrányai:  nem valószínű szignifikáns összefüggés  a kapuzó ilyen esetben két dolgot tanul:  általánosan mennyire nehéz a bemenet (felesleges)  általánosan mennyire jók az osztályozók (egyszerűbben is kiszámolható)

Implementáció

Alapvető felépítés Osztályozó szerver WebszerverBöngésző Egyéb kliens- program TCP, XML HTTP, XHTML

Osztályozó szerver  Különböző parancssori paraméterezések  train config.xml trainingdata.rep classif.dat  osztályozó felépítésének (típus, részei, paraméterek) beolvasása XML fájlból  tanítás  kapott tanított osztályozó szerializálása fájlba  serve classif.dat 5555  a megadott porton TCP sockettel figyel  a beérkező diagnózisokat a megadott fájlból betöltött osztályozóval kódolja

Konfiguráció MLP bagofwords counter

Konfiguráció MLP bagofwords counter

Konfiguráció Hierarchic

Konfiguráció Interval ICD10.def

Csomagok

Framework

Classifier

Classifier Adapter

Validation

Neuralnetwork

Vector

Parallel  többmagos gépen sok minden gyorsítható  tesztelés  neurális háló  vektortér

Köszönöm a figyelmet!