Modellezés Feladatok TanórákÉrtékelés Észrevételek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Feladatok ModellezésFeladatok TanórákÉrtékelés Észrevételek.
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.

Másodfokú egyenlőtlenségek
Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
Miskolci Egyetem Informatikai Intézet Általános Informatikai Tanszé k Pance Miklós Adatstruktúrák, algoritmusok előadásvázlat Miskolc, 2004 Technikai közreműködő:
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
ModellezésTanórák Értékelés Észrevételek Tanórák.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Képességszintek.
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
Értékelés.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Műveletek logaritmussal
Koordináta transzformációk
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Euklidészi gyűrűk Definíció.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Karakterisztikák mérése 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
A diákat jészítette: Matthew Will
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Védőgázas hegesztések
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédjelek lineáris predikciója Takács György 4. előadás
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Darupályák tervezésének alapjai
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
szakmérnök hallgatók számára
2. A KVANTUMMECHANIKA AXIÓMÁI 1. Erwin Schrödinger: Quantisierung als Eigenwertproblem (1926) 2.
A háború és a modern fegyveres erő
A diákat készítette: Matthew Will
Az opciók értékelése Richard A. Brealey Stewart C. Myers MODERN VÁLLALATI PÉNZÜGYEK Panem, 2005 A diákat készítette: Matthew Will 21. fejezet McGraw Hill/Irwin.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
VARIÁCIÓK ISMÉTLÉS NÉLKÜLI ESET DEFINÍCIÓ
Modellezés Tanórák Tanórák Értékelés Észrevételek Tanórák.
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)

Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
IV. Terjeszkedés.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Virtuális Méréstechnika Sub-VI és grafikonok 1 Makan Gergely, Vadai Gergely v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A termelés költségei.
Előadás másolata:

Modellezés Feladatok TanórákÉrtékelés Észrevételek

Mi a modellezés? Modellezés Feladatok TanórákÉrtékelés Észrevételek 2

1. rész Betekintés a modellezés világába 3

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 4 Különféle valóságalapú feladatok átgondolása Feladatok jellemző vonásainak megvitatása Kritériumok megfogalmazása, amelyek alapján megkülönböztethetjük a modellezési feladatokat más valóságalapú feladatoktól Célok

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 5 Kritériumok a modellezési feladatok felismeréséhez A modellezési folyamat áttekintése Eredmények

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 6 2. gyakorlat Az adott szituációk jellemzőinek megbeszélése 3. gyakorlat Gondolatok és vélemények megbeszélése [kis csoport] [teljes csoport] 1. gyakorlat Az adott szituációk kidolgozása 4. gyakorlat Kritériumok megfogalmazá sa [teljes csoport] Az alkalom szerkezete

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 7 Néhány feladat megoldása 1. gyakorlat

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 8 1. feladat: „Aláírással az új törvény ellen” Nemrégiben 2006 április 25-én az egyik spanyol ellenzéki párt összegyűjtött aláírást nyújtott be az országgyűlésnek a kormány egy új törvény javaslata ellen. Minden spanyol újság lehozta a fotókat a hatalmas ládákról és a tíz teherautóról, amely az aláírásokkal teli papírlapokat szállította a parlamentbe. Szerinted politikai célra használták a hatalmas felhajtást, vagy a sok doboz és teherautó valóban szükséges volt a aláírás elszállításához?

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 9 Egészségük védelme érdekében az embereknek korlátoznia kellene erőfeszítéseiket pl. sportolás közben, hogy szívük ne lépjen túl egy adott szívverési frekvenciát (vagyis szívük ne verjen túl szaporán). Éveken keresztül az egyén életkor szerinti maximális ideális pulzusszámának megállapításához a következő képletet használták: maximális ideális pulzusszám = 220 – életkor Újabb keletű kutatások eredményei szerint azonban e képlet némi módosításra szorul. Az új számítási mód a következő: maximális ideális pulzusszám = 208 – (0.7 x életkor) Egy újságcikk leszögezte: “Az új képlet használata a régi helyett azt eredményezi, hogy az életkor szerinti maximális ideális pulzusszám fiatalok esetében kissé csökken, idősebbek esetében pedig kissé emelkedik.” Mi az az életkor, amikortól kezdve a maximális ideális pulzusszám kissé emelkedni kezd az új számítási mód bevezetésének eredményeképp? Számolj be munkádról! 2. feladat: „szívdobbanás” Forrás:

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? feladat: zenei fesztivál A kortárs előadóművészetek Glastonburryben rendezett fesztiválja (Glastonbury Festival of Contemporary Performing Arts) a legnagyobb szabadtéri zenei és előadó-művészeti fesztivál a világon ben a fesztivál számára elkerített terület meghaladta a 3,6 km²-t, és a rendezvény több, mint 385 élő előadásnak adott otthont. A fesztivál látogatói közül sokan sátrat hoztak magukkal, hogy a fesztivál területén aludhassanak. A fesztivál rendezőinek korlátozniuk kellett a belépőjegyek számát, illetve a fesztivál területén felállítható sátrak számát annak érdekében, hogy garantálni tudják a helyszín biztonságát. Milyen tanácsot adnál a rendezőknek? Köszönet: Logan1138, Wikimedia Commons

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? feladat: Földgáz 1993-ban a világ földgáz tartalékait kb. 141,8 milliárd m 3 -re becsülték. Azóta évente átlagosan 2,5 milliárd m 3 -t használtunk fel. Számold ki, hogy várhatóan mikorra merülnek ki a földgáz tartalékok! Használj különböző feltételezéseket, s modelleket! Indokold minden lépésedet! © Maaß, Katja (2007): Mathematisches Modellieren im Unterricht. Cornelsen Verlag, Berlin Köszönet: Stan Shebs, Wikimedia Commons Feladat: © 2007 Cornelsen Verlag Scriptor · Mathematisches Modellieren

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? feladat: Húsvéti tojásvadászat Dániel 23 tojás talált, boldogan mosolygott, mert így kilenccel több tojása volt, mint Krisztiánnak. Janka még boldogabban mosolygott, ő ugyanis pontosan annyi tojásra lelt, mint Dániel és Krisztián együttesen. Hány tojást talált Janka?

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? feladat: szomszédok Szerinted hányan laknak ebben a háztömbben? © Maaß, Katja (2009): Mathematisches Modellieren im Grundschulunterricht. Cornelsen Verlag, Berlin A névtáblák a bejárati csengő mellett: Kép: © Cornelsen Verlag Scriptor · Mathematikunterricht weiterentwickeln

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 14 Csoportokban hasonlítsák össze a megoldásaikat  Melyek a különbségek?  Melyek az azonosságok?   Ötleteiket a megadott táblázatokban jegyezzék le! (használjanak új táblázatot minden egyes feladathoz) 2. gyakorlat

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 15 Feladatok megbeszélésének irányelvei A feladat kontextusa Milyenatematikaiismereteket tartalmaz / igényel Várt megoldások A feladatmegoldó tevékenységének főbb jellemzői

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 16 Milyen azonosságokat / különbségeket tud felfedezni a fenti feladatok között? Kontextus Matematikai tudás Várt megoldások A feladatmegoldó tevékenysége 3. Gyakorlat - megbeszélés

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 17 A feladat kontextusával kapcsolatban A matematikai tudással kapcsolatban A várt megoldásokkal kapcsolatban A feladatmegoldó tevékenységével kapcsolatban Megállapítások

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 18 Milyen jellemző vonások kellenek ahhoz, hogy egy feladatot modellezési feladatnak tekintsünk? A Kontextus Matematikai tudás Várt megoldások A feladatmegoldó tevékenysége 4. Gyakorlat – kritériumok megfogalmazása vonatkozásában ?

2. rész A modellezési folyamat leírása 19

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 20 Azon problémamegoldó folyamatok áttekintése, amelyeket az első rész során használt. Ezen folyamatok összefoglalása egy közös sémába. Egy olyan lehetséges séma felvázolása, amelyet a modellezési folyamat jellemzésére használhatunk. A modellezési folyamat megismerése. Célok

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 21 A modellezési folyamat leírása Eredmények

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? gyakorlat Gondolatok és vélemények megbeszélése [kis csoport][teljes csoport] 1. gyakorlat A saját probléma- megoldási folyamatának áttekintése A foglalkozás szerkezete

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 23 Csoportmunka: Tekintsék át újra az eddig megoldott feladatokat! Hogyan haladtak a megoldás felé? Elemezze saját problémamegoldó tevékenységét általános szinten! Ábrázolja a (kapott) folyamatokat összesítve egyetlen ábra segítségével! [ 1. feladat – 2.feladat – 3.feladat – 4.feladat – 5. feladat – 6. feladat ]1. feladat 2.feladat 3.feladat 4.feladat 5. feladat 6. feladat 1. gyakorlat

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 24 Bevezetés a modellezési folyamat leírásába “Valós világ” “Matematikai világ” Valós probléma Matematikai probléma Matematikai megoldás Valós megoldás A modellezési ciklus (A PISA tanulmányból, 2003)

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 25 Az ábrák áttekintése Milyen azonosságokat / különbözőségek fedezhetők fel ezek között? 2. Gyakorlat – gondolatok megosztása

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 26 “Valós világ”“Matematikai világ” Valós probléma Matematikai probléma Matematikai megoldás Valós megoldás A modellezési ciklus (A PISA tanulmányból, 2003) 1.Induljunk ki egy valódi életből vett problémából. 2.Keressük meg benne a matematikai tartalmat és azonosítsuk a szükséges matematikai ismereteket. 3.Fokozatosan fejtsük le a valóság elemeit olyan folyamatok segítségével, mint pl. feltételezések, általánosítás és formalizálás, amelyek előtérbe helyezik a szituáció matematikai vonásait és a valós problémát olyan matematikai problémává alakítják, amely hitelesen reprezentálja a szituációt 4.A matematikai probléma megoldása 5.Értelmezzük a matematikai megoldást a valós szituációra vonatkoztatva Bővebb leírás… Bővebb leírás… Példák… Példák…

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 27 Lényeges megjegyzések A modellezési ciklus nem algoritmus Sok esetben szükséges előretekinteni a következő lépésre, illetve visszanézni az előzőre Adott esetben többször is végig kell menni a cikluson (tudniillik a modellezési cikluson), hogy megoldjuk a problémát Több megoldás lehetséges Sok esetben a megoldás a feladatot megoldó személytől függ “Valós világ”“Matematikai világ” Valós probléma Matematikai probléma Matematikai megoldás Valós megoldás

Extra diák 1. rész: betekintés a modellezés folyamatába 28

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 29 A feladat kontextusát tekintve Valós és autentikus?Érdekli a diákokat?A diákok világából való 1. feladat IgenLehetségesIgen 2. feladat Nem biztosLehetséges 3. feladat IgenLehetséges 4. feladat IgenLehetségesIgen 5. feladat NemValószínűleg nemBiztosan nem 6. feladat IgenLehetséges Vissza a megállapításokhoz

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 30 A felhasznált matematikai ismereteket tekintve Vissza a megállapításokhoz Különleges és előzetesen teljesen megtervezett? Elősegíti a különféle matematikai ismeretek használatát 1. feladat Nem Becslés, aritmetikai számítások, mértékegységek, geometria 2. feladat Igen Lineáris függvények 3. feladat Nem Becslés, aritmetikai számítások, mértékegységek, geometria 4. feladat Nem Becslés, aritmetikai számítások, mértékegységek, geometria, függvények 5. feladat Igen Aritmetika 6. feladat Nem Becslés, aritmetikai számítások

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 31 A várható megoldások tekintetében Vissza a megállapításokhoz Egy vagy több? A várható megoldás természete A kiindulási kontextus és a megoldás közti kapcsolat 1. feladatTöbb Egy szám, egy intervallum, egy állítás Releváns 2. feladatEgyEgy számReleváns 3. feladatTöbbMéretek, intervallumReleváns 4. feladatTöbb Számok, intervallumok, állítások, függvények, különféle elképzelések leírása Releváns 5. feladatEgyEgy számEgyáltalán nem releváns 6. feladatTöbbSzámok, intervallumokReleváns

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 32 A feladatmegoldó tevékenységét tekintve Vissza a megállapításokhoz „Egyetlen és optimális” megoldási menet Felfedezés, hipotézis alkotás, különböző munkamódszerek keresése, értelmezése és értékelése a megoldásoknak… ? 1. feladat NemIgen 2. feladat IgenNem 3. feladat NemIgen 4. feladat NemIgen 5. feladat IgenNem 6. feladat NemIgen

Extra diák 2. Rész: A modellezési folyamat leírása 33

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 34 A “való életből vett problémától” a “matematikai problémáig” (1, 2, 3) (horizontal mathematization, De Lange, 1987) felismerni a problémához tartozó matematikai eljárást tekintettel a való világba ágyazott problémára; másképpen bemutatni a problémát, beleértve annak matematikai fogalmak szerinti értelmezését és megfelelő feltételezések megadását. megérteni a viszonyt a probléma nyelvezete és a között a szimbolikus és formális nyelv között, amely azért szükséges, hogy matematikailag is megértsük azt; megtalálni a szabályszerűségeket, összefüggéseket és feltételrendszereket; felismerni azokat a viszonyokat, amelyek azonos szerkezetűek már ismert problémákkal; lefordítani a matematika nyelvére; azaz egy matematikai modellre. Modellezés (mathematization) process – PISA framework 2003 – p. 39 A modellezési ciklus (PISA, 2003)

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 35 Munka a „matematika világában” (4) (vertical mathematization, De Lange, 1987) Különböző ábrázolások használata és az azok közötti váltás Szimbolikus, formális és technikai nyelv és műveletek használata Matematikai modellek finomítása és összhangba állítása Modellek összekapcsolása és értelmezése Érvelés, indoklás; általánosítás. Modellezés (mathematization) process – PISA framework 2003 – p. 39 A modellezési ciklus (PISA, 2003)

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 36 Visszatérés a való életből vett szituációhoz (5) (a megoldás és a modell értelmezése, értékelése) A matematikai fogalmak kiterjedésének és érvényességi körének megértése A matematikai érvelés átgondolása, illetve az eredmények magyarázata és igazolása A megoldási folyamat és a megoldás közlése; A modell és a modell korlátainak bírálata. Vissza a prezentációhoz Modellezés (mathematization) process – PISA framework 2003 – p. 39 A modellezési ciklus (PISA, 2003)

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 37 Példák  1. feladat: Aláírással az új törvény ellen 1. feladat: Aláírással az új törvény ellen  2. feladat: Szívdobbanás 2. feladat: Szívdobbanás

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? példa: Aláírással az új törvény ellen Vissza a prezentációhozA feladat szövege Feladatok 1   Modellezés task (all the cycle and steps have to be considered) “Valós világ” “Matematikai világ” 1. feladat  Modellezési feladat (a teljes ciklust és az egyes lépéseket is át kell gondolni) “Valós világ” “Matematikai világ” Real-world probléma Collecting signatures Carrying them to the Congress Are 11 vans really needed? Real-world probléma Aláírásgyűjtés Elszállítani az országgyűléshez Tényleg szükséges 11 teherautó? Matematikai probléma How may sheets of paper? What is the volume occupied bynsheets of paper? Matematikai probléma Hány papírlap? Mekkora térfogatot tesz ki npapírlap? Matematikai megoldás Arithmetic calculations Calculating a volume Matematikai megoldás Számítások Térfogatszámítás Realmegoldás Comparing volumes (nsheets of paper vs. 11 vans) Arguing about the situation Realmegoldás Térfogatok kiszámítása (n n papírlap - 11 teherautó) Vita és érvelés

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? Példa: szívdobbanás Vissza a prezentációhozA feladat szövege Feladatok 2   Application task (steps 2 and 3 do Nemt have to be considered: the Matematikai model is provided) “Valós világ” “Matematikai világ” 2. feladat  Alkalmazási feladat (a 2. és 3. lépést nem kell megfontolnunk: a matematikai modell adott. “Valós világ” “Matematikai világ” Real-world probléma Two math. models (linear) and a qualitative statement are given. Which age onwards does the new model increase the recommended frequency given by the old Egy? Real-world probléma Két matematikai modell (lineáris) és egy értékelő állítás adott. A régi modellhez képest az új szerint mely életkortól kezdve kezd emelkedni a max. ideális pulzus szám? Matematikai probléma Comparison of two functions: x / 220–x < 208–0,7x? Matematikai probléma Két függvény összehasonlítása x / 220–x < 208–0,7x? Matematikai megoldás Solving a linear inequality: x > 40 Matematikai megoldás Egy lineáris egyenlőtlenség megoldása x>40 Realmegoldás Interpreting this inequality in terms of age and recommended max. heart rate. Realmegoldás Az egyenlőtlenség értelmezése a kor és a max. ideális pulz. szám tükrében

Extra diák Feladatok 40

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? feladat: „Aláírással az új törvény ellen” Nemrégiben 2006 április 25-én az egyik spanyol ellenzéki párt összegyűjtött aláírást nyújtott be az országgyűlésnek a kormány egy új törvény javaslata ellen. Minden spanyol újság lehozta a fotókat a hatalmas ládákról és a tíz teherautóról, amely az aláírásokkal teli papírlapokat szállította a parlamentbe. Szerinted politikai célra használták a hatalmas felhajtást, vagy a sok doboz és teherautó valóban szükséges volt a aláírás elszállításához?

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? 42 Egészségük védelme érdekében az embereknek korlátoznia kellene erőfeszítéseiket pl. sportolás közben, hogy szívük ne lépjen túl egy adott szívverési frekvenciát (vagyis szívük ne verjen túl szaporán). Éveken keresztül az egyén életkor szerinti maximális ideális pulzusszámának megállapításához a következő képletet használták: maximális ideális pulzusszám = 220 – életkor Újabb keletű kutatások eredményei szerint azonban e képlet némi módosításra szorul. Az új számítási mód a következő: maximális ideális pulzusszám = 208 – (0.7 x életkor) Egy újságcikk leszögezte: “Az új képlet használata a régi helyett azt eredményezi, hogy az életkor szerinti maximális ideális pulzusszám fiatalok esetében kissé csökken, idősebbek esetében pedig kissé emelkedik.” Mi az az életkor, amikortól kezdve a maximális ideális pulzusszám kissé emelkedni kezd az új számításimód bevezetésének eredményeképp? Számolj be munkádról!. 2. feladat: „szívdobbanás” Forrás:

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? feladat: zenei fesztivál A kortárs előadóművészetek Glastonburryben rendezett fesztiválja (Glastonbury Festival of Contemporary Performing Arts) a legnagyobb szabadtéri zenei és előadóművészeti fesztivál a világon ben a fesztivál számára elkerített terület meghaladta a 3,6 km²-t, és a rendezvény több, mint 385 élő előadásnak adott otthont. A fesztivál látogatói közül sokan sátrat hoztak magukkal, hogy a fesztivál területén aludhassanak. A fesztivál rendezőinek korlátozniuk kellett a belépőjegyek számát, illetve a fesztivál területén felállítható sátrak számát annak érdekében, hogy garantálni tudják a helyszín biztonságát. Milyen tanácsot adnál a rendezőknek?

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? feladat: Földgáz 1993-ban a világ földgáz tartalékait kb. 141,8 milliárd m 3 -re becsülték. Azóta évente átlagosan 2,5 milliárd m 3 -t használtunk fel. Számold ki, hogy várhatóan mikorra merülnek ki a földgáz tartalékok! Használj különböző feltételezéseket, s modelleket! Indokold minden lépésedet! © Maaß, Katja (2007): Mathematisches Modellieren im Unterricht. Cornelsen Verlag, Berlin

Tanórák Modellezés Mi a modellezés? Miért modellezünk? feladat: szomszédok Szerinted hányan laknak ebben a háztömbben? © Maaß, Katja (2009): Mathematisches Modellieren im Grundschulunterricht. Cornelsen Verlag, Berlin A névtáblák a bejárati csengő mellett: