A speciális szakiskolai helyzetelemzés (2006) eredményei, fejlesztési javaslatai Bruckner László gyógypedagógiai szakértő Nemzeti Szakképzési Intézet 2006. november 8.
Helyzetelemzés 2006 Alapadatok Szakképzésfejlesztés Gyakorlati képzés Integráció Minőségfejlesztés Tanulói nyomonkövetés, munkába állítás támogatása
Speciális szakiskolai alapadatok 2005/2006 Tanulók száma Iskolák Nappali Felnőtt ebből gyp. Pedagó-gusok Sikeres szakmai vizsga Szak-iskola 494 122 289 3 985 2 165 8 960 26 728 Spec. szakisk 131 8 797 1 239 1 208 OKJ 1996-2006: beiratkozók 87%-a, vizsgára jelentkezők 96%-a sikeresen OKJ vizsgát szerez Növekvő tanulólétszám 2008-ig (demográfiai) Intézményi lefedettség kielégítő, kistelepülések hátrányban (pl. szakmaválaszték) Integrációs arány alapfokon: 27%, szakiskolában: 12% (2003), 20% (2006)
Speciális szakiskolai alapadatok 2005/2006 Sérülés jellege szerint (tanulólétszám arányában) Tan. akad. Ért. Akad. Hallás-sérült Látás-sérült Mozgás-korl. Tan.kép. zavar 69,5 16,5 1,7 0,4 1,5 10,4 Készségfejlesztő spec. szakisk-ban kb. 6-700 tanuló Előkészítő spec.szi: 8%-ról (2003) 3,8%-ra csökkent Max. körüli oszt.létszámok (finanszírozási kényszer) 18. életévhez kötődő tankötelezettség miatt is a 8.o. beiskolázási arány (68%) növekedése várható
Szakképzés-fejlesztés 2007-2013 Előnyök és hátrányok: Munkakör-elemzésekre alapozott moduláris szakképzési rendszer, rész-szakképesítés lehetőségével A modularizált programok előnyei: egyéni haladási ütem képességeknek megfelelő képzettségi szint tananyag helyett kompetencia-központú felnőttképzés lehetősége Bővülő és szűkülő lehetőségek az új OKJ-ban Strukturális átalakulások (képzés, vizsgarendszer, adaptáció) OKJ képzések rangsora (2006): Varrómunkás Szobafestő-mázoló ABC eladó Bőrtárgy-készítő Számítógép-kezelő/használó Gyorsétkeztetési eladó Parkgondozó Épületburkoló Kerti munkás Kőműves Fatömegcikk-és eszköz gyártó Dísznövénytermesztő Gépíró és szövegszerkesztő Szerkezetlakatos Virágkötő Asztalos
Új OKJ, taneszköz-fejlesztés, adaptáció, szakember-képzési igények Új OKJ szerinti szakma-kínálat: új területekkel, rész-szakképesítésekkel bővül (melléklet) Taneszközfejlesztési igények: Munkavállalási ismeretek (Ált.) munkavédelem Idegen-nyelv oktatás (angol, francia) Elsősorban programmodulokat és tankönyveket, továbbá oktatófilmeket, módszertani kézikönyveket (pl. integráció, felnőttképzés, munkába állítás támogatása) Pedagógiai, gyógypedagógiai ismeretek hiánya, továbbképzési igény Pedagógus munkakörben dolgozók végzettsége összesen % ebből gyp. % Ped. munkakörben összesen (1239 fő) 100 38 Szaktanár 40 36 Szakelméleti oktató 15 14 Gyakorlati oktató 3 Nev-okt. munkát közv. segítők (pl. ped.assz.) 24 32 (gyp.p.a)
Gazdálkodó szervezeteknél végzett gyakorlati oktatás a duális modell gyp szempontból is indokolt (visszacsatolás: elhelyezkedési mutatók) területi egyenlőtlenségek (kistelepülési hátrányok) munkaerő-piaci igényekhez jobban alkalmazkodó képzési struktúra (pl. szárazépítészet) átlagos tanműhelyi felszereltség (átl. 1,5M Ft/év fejlesztés) csak tan.akad tanulókkal, növekvő arányban (356 fő/14 cég) ped (18%), spec. ped (0%!) ismeretek hiánya végzettség tekintetében polarizálódás a szakképzés-fejlesztésbe eddig kevéssé sikerült bevonni őket partnerként
Inkluzív iskolák? EU normalizációs elv, nemzeti megoldások Kényszerítő erők: Alapiskolai hullám eléri a szakiskolákat Oktatásirányítási döntés, finanszírozási eszközökkel Felmérésből: Nevelőtestületek (többségi, szegregált) ismerete, attitűdje fordított – egymásra utaltság, együttműködési kényszer Szülők felkészítése kulcsfontosságú – kudarc lehetősége Az ideális bevezetés sorrendje – attitűdváltás, differenciálás, tevékenységközpontú oktatás, kooperatív tanulás Kedvezően hat-e a munkapiaci elhelyezkedés esélyeire – nem hiszik... A szakértői eljárások mai gyakorlata – teljes egyetértés a megújításra Roma integráció... – hallgatólagos megállapodások?
Inkluzív iskolákat is! Problémák: Állami gondozottak felülrepr. (ái: 0,8%, szakisk: 1,5%, spec.szi: 13%!) Kiterjesztett képzési idő lehetőségének biztosítása nem megoldott Javaslatok: A hideg vagy fordított integráció nem megoldás Módszertani alapozás szükséges az ELTE BGGYFK gondozásával Tapasztalatok szükségesek = modellkísérlet Jogszabályi környezet a standardizálásért Sérülés-specifikus differenciálás A nem hagyományos (iskolai) megoldások támogatása NSZI: program- és taneszköz-fejlesztés az inkluzív iskolák számára ELTE-Bárczi: az inklúzió, mint kötelező stúdium a pedagógiai szakokon OM: PR tevékenység
Minőség-, szervezetfejlesztés A szakképzés-fejl. elképzeléseket 16% nem ismerte... Teljesítmény-mérési rendszer kialakítására tett intézményi javaslatok: sikeres vizsgák aránya felvételizők aránya munkába állók aránya lemorzsolódás aránya (óvatosan!) Lemorzsolódás átl. 4-7 % közötti, de a belépő évfolyamokon jelentős (11.évf.: 15%), kb. évi 5-600 tanuló Túlkorosság, bukás miatt; valódi ok: motiválatlanság, kudarckerülés (szakmától való elidegenedés csak 4. helyen) Felzárkóztató oktatás: kis kapacitás (80 fő/év), elzárkózás módszertani felkészületlenség miatt
Tanulói nyomonkövetés Út a felnőttkorba... Felmérésből: Felkészítés a munkavállalásra (hiányzó tananyag, tréning) Jellemző betöltött munkakörök: alkalmazotti (nem feltétlenül a szakmai kompetencia a döntő) Állás nélküli szülők mintája (akár 30% körül) Igényelt segítségnyújtás: utógondozás, különösen a munkába állás mozzanatában (kb. 6 hó)
Munkába állítás támogatása Pályakezdő ifj. munkanélk Mo.: 19%: képzők kiterjesztett felelőssége... Nincs szakmára vetített adat Továbbtanulás korlátozása... Továbbtanulási trend okai: Csp! Védett időszak megnyújtása Remélt jobb m.e.p.-i státusz Megváltozott munkaképességű mkvállalók (750 ezer fő!), ezen belül fogyatékosok felnőttképzése megoldatlan
FGYK Utógondozói Modellprogram A projekt (2005-2006, OM-FMM) főbb szakaszai 7 régió, min. 20-20 szakképzett fiatal Kontroll-csoport felmérése Helyi modellek, partnerek A kipróbálás tapasztalatai: átl. +15% elhelyezkedési ráta (5-45% szórás!) hatása az intézményi szemléletre (óvó attitűd), tervezésre (szakmakínálat, tananyagfejl./m.e.p. tréning) mentori segítés team-ben hatékony egyénre szabott tervek sajátos/helyi munkapiaci viszonyok Rendelkezésre álló modell...
Szükség van nyugvópontokra! bruckner.laszlo@gmail.com 20/415-0454