Bruckner László gyógypedagógiai szakértő Nemzeti Szakképzési Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
Szűts József Általános Iskola
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés helyzete Magyarországon
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATOK MEGÚJULÁSÁNAK SZAKMAI TÁMOGATÁSA, EREDMÉNYEI (TÁMOP B) Kapcsáné Németi Júlia szakmai vezető.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
Bruckner László tanársegéd ELTE Bárczi GYFK Győr, 2007.október
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
1 AEMA – Hálózat Adult Education Made Accessible Projektcélok és megvalósítás - Információs nap Miskolc, március 19.
FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2014/2015. TANÉVBEN A 2014/2015. tanévben lezajlott eljárás 1.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A szakképesítés megszerzésének lehetősége
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

A speciális szakiskolai helyzetelemzés (2006) eredményei, fejlesztési javaslatai Bruckner László gyógypedagógiai szakértő Nemzeti Szakképzési Intézet 2006. november 8.

Helyzetelemzés 2006 Alapadatok Szakképzésfejlesztés Gyakorlati képzés Integráció Minőségfejlesztés Tanulói nyomonkövetés, munkába állítás támogatása

Speciális szakiskolai alapadatok 2005/2006 Tanulók száma Iskolák Nappali Felnőtt ebből gyp. Pedagó-gusok Sikeres szakmai vizsga Szak-iskola 494 122 289 3 985 2 165 8 960 26 728 Spec. szakisk 131 8 797 1 239 1 208 OKJ 1996-2006: beiratkozók 87%-a, vizsgára jelentkezők 96%-a sikeresen OKJ vizsgát szerez Növekvő tanulólétszám 2008-ig (demográfiai) Intézményi lefedettség kielégítő, kistelepülések hátrányban (pl. szakmaválaszték) Integrációs arány alapfokon: 27%, szakiskolában: 12% (2003), 20% (2006)

Speciális szakiskolai alapadatok 2005/2006 Sérülés jellege szerint (tanulólétszám arányában) Tan. akad. Ért. Akad. Hallás-sérült Látás-sérült Mozgás-korl. Tan.kép. zavar 69,5 16,5 1,7 0,4 1,5 10,4 Készségfejlesztő spec. szakisk-ban kb. 6-700 tanuló Előkészítő spec.szi: 8%-ról (2003) 3,8%-ra csökkent Max. körüli oszt.létszámok (finanszírozási kényszer) 18. életévhez kötődő tankötelezettség miatt is a 8.o. beiskolázási arány (68%) növekedése várható

Szakképzés-fejlesztés 2007-2013 Előnyök és hátrányok: Munkakör-elemzésekre alapozott moduláris szakképzési rendszer, rész-szakképesítés lehetőségével A modularizált programok előnyei: egyéni haladási ütem képességeknek megfelelő képzettségi szint tananyag helyett kompetencia-központú felnőttképzés lehetősége Bővülő és szűkülő lehetőségek az új OKJ-ban Strukturális átalakulások (képzés, vizsgarendszer, adaptáció) OKJ képzések rangsora (2006): Varrómunkás Szobafestő-mázoló ABC eladó Bőrtárgy-készítő Számítógép-kezelő/használó Gyorsétkeztetési eladó Parkgondozó Épületburkoló Kerti munkás Kőműves Fatömegcikk-és eszköz gyártó Dísznövénytermesztő Gépíró és szövegszerkesztő Szerkezetlakatos Virágkötő Asztalos

Új OKJ, taneszköz-fejlesztés, adaptáció, szakember-képzési igények Új OKJ szerinti szakma-kínálat: új területekkel, rész-szakképesítésekkel bővül (melléklet) Taneszközfejlesztési igények: Munkavállalási ismeretek (Ált.) munkavédelem Idegen-nyelv oktatás (angol, francia) Elsősorban programmodulokat és tankönyveket, továbbá oktatófilmeket, módszertani kézikönyveket (pl. integráció, felnőttképzés, munkába állítás támogatása) Pedagógiai, gyógypedagógiai ismeretek hiánya, továbbképzési igény Pedagógus munkakörben dolgozók végzettsége összesen % ebből gyp. % Ped. munkakörben összesen (1239 fő) 100 38 Szaktanár 40 36 Szakelméleti oktató 15 14 Gyakorlati oktató 3 Nev-okt. munkát közv. segítők (pl. ped.assz.) 24 32 (gyp.p.a)

Gazdálkodó szervezeteknél végzett gyakorlati oktatás a duális modell gyp szempontból is indokolt (visszacsatolás: elhelyezkedési mutatók) területi egyenlőtlenségek (kistelepülési hátrányok) munkaerő-piaci igényekhez jobban alkalmazkodó képzési struktúra (pl. szárazépítészet) átlagos tanműhelyi felszereltség (átl. 1,5M Ft/év fejlesztés) csak tan.akad tanulókkal, növekvő arányban (356 fő/14 cég) ped (18%), spec. ped (0%!) ismeretek hiánya végzettség tekintetében polarizálódás a szakképzés-fejlesztésbe eddig kevéssé sikerült bevonni őket partnerként

Inkluzív iskolák? EU normalizációs elv, nemzeti megoldások Kényszerítő erők: Alapiskolai hullám eléri a szakiskolákat Oktatásirányítási döntés, finanszírozási eszközökkel Felmérésből: Nevelőtestületek (többségi, szegregált) ismerete, attitűdje fordított – egymásra utaltság, együttműködési kényszer Szülők felkészítése kulcsfontosságú – kudarc lehetősége Az ideális bevezetés sorrendje – attitűdváltás, differenciálás, tevékenységközpontú oktatás, kooperatív tanulás Kedvezően hat-e a munkapiaci elhelyezkedés esélyeire – nem hiszik... A szakértői eljárások mai gyakorlata – teljes egyetértés a megújításra Roma integráció... – hallgatólagos megállapodások?

Inkluzív iskolákat is! Problémák: Állami gondozottak felülrepr. (ái: 0,8%, szakisk: 1,5%, spec.szi: 13%!) Kiterjesztett képzési idő lehetőségének biztosítása nem megoldott Javaslatok: A hideg vagy fordított integráció nem megoldás Módszertani alapozás szükséges az ELTE BGGYFK gondozásával Tapasztalatok szükségesek = modellkísérlet Jogszabályi környezet a standardizálásért Sérülés-specifikus differenciálás A nem hagyományos (iskolai) megoldások támogatása NSZI: program- és taneszköz-fejlesztés az inkluzív iskolák számára ELTE-Bárczi: az inklúzió, mint kötelező stúdium a pedagógiai szakokon OM: PR tevékenység

Minőség-, szervezetfejlesztés A szakképzés-fejl. elképzeléseket 16% nem ismerte... Teljesítmény-mérési rendszer kialakítására tett intézményi javaslatok: sikeres vizsgák aránya felvételizők aránya munkába állók aránya lemorzsolódás aránya (óvatosan!) Lemorzsolódás átl. 4-7 % közötti, de a belépő évfolyamokon jelentős (11.évf.: 15%), kb. évi 5-600 tanuló Túlkorosság, bukás miatt; valódi ok: motiválatlanság, kudarckerülés (szakmától való elidegenedés csak 4. helyen) Felzárkóztató oktatás: kis kapacitás (80 fő/év), elzárkózás módszertani felkészületlenség miatt

Tanulói nyomonkövetés Út a felnőttkorba... Felmérésből: Felkészítés a munkavállalásra (hiányzó tananyag, tréning) Jellemző betöltött munkakörök: alkalmazotti (nem feltétlenül a szakmai kompetencia a döntő) Állás nélküli szülők mintája (akár 30% körül) Igényelt segítségnyújtás: utógondozás, különösen a munkába állás mozzanatában (kb. 6 hó)

Munkába állítás támogatása Pályakezdő ifj. munkanélk Mo.: 19%: képzők kiterjesztett felelőssége... Nincs szakmára vetített adat Továbbtanulás korlátozása... Továbbtanulási trend okai: Csp! Védett időszak megnyújtása Remélt jobb m.e.p.-i státusz Megváltozott munkaképességű mkvállalók (750 ezer fő!), ezen belül fogyatékosok felnőttképzése megoldatlan

FGYK Utógondozói Modellprogram A projekt (2005-2006, OM-FMM) főbb szakaszai 7 régió, min. 20-20 szakképzett fiatal Kontroll-csoport felmérése Helyi modellek, partnerek A kipróbálás tapasztalatai: átl. +15% elhelyezkedési ráta (5-45% szórás!) hatása az intézményi szemléletre (óvó attitűd), tervezésre (szakmakínálat, tananyagfejl./m.e.p. tréning) mentori segítés team-ben hatékony egyénre szabott tervek sajátos/helyi munkapiaci viszonyok Rendelkezésre álló modell...

Szükség van nyugvópontokra! bruckner.laszlo@gmail.com 20/415-0454