AZ ALKOTÓHÁZAK, KÉZMŰVES MŰHELYEK SZEREPE A KÖZMŰVELŐDÉSBEN ÉS A VIDÉKFEJESZTÉSI FOLYAMATOKBAN Zalaegerszeg, 2011. április 8.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

LEADER  LEADER (francia betűszó: Liaison Entre Actions pour le Developpement de l’Economie Rurale) = Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
LEADER Szeged LEADER pályázatok
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Határokon Túli Magyarságért Alapítvány 7621 PÉCS, János u. 22. Tel.: / , Fax: / fre .hu
A Gencsapáti Integrált Közösségi Szolgáltatói Tér megvalósítása A Kezdőkör Egyesület pályázata IKSZT/2008/2.
1 KÖZÖSSÉGFEJELSZTŐK BÉKÉS MEGYEI EGYESÜLETE. 2 KÖZÖSSÉGI SZÍNTÉR - IBSEN HÁZ.
A helyi termék szerepe és lehet ő sége Zala megyében Kovács Tünde, projektszakért ő Kerka völgy aranya, a méz - a helyi termékekért Zalamerenye, 2010.
Emberi Erőforrások Minisztere alapította,
Közkincs pályázatok tapasztalatai régiónkban évi Közkincs pályázatok Eger Mihályfi Rita.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
„ MEGYÉN INNEN… MEGYÉN TÚL…” A szakfelügyelet és a megyei intézmények együttműködése tapasztalatainak összegzése. KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS ORSZÁGOS.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Vidékfejlesztés, turizmus és az alkotóházak lehetséges kapcsolata
Prof. Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
„Közel hozzuk a kultúrát” A Reneszánsz Év pályázatai (Reneszánsz túrák, Közkincs, Tengertánc, Fókusz, PANKKK, Tájházak, Megújuló gyűjtemények)
A vidéki tér sikertényezői
AZ IKSZT program bemutatása Eperjesi Tamás vidékfejlesztési igazgató Kecskemét-Imrehegy, július 16.
CIVILEK és ÖNKORMÁNYZATOK
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Könyvtári informatika I.
A Nemzeti Művelődési Intézet szakmai munkájának megismerése
Ászár Község Önkormányzata Dr. Mikolasek Sándor ÚMVP pályázatok Ászáron Szakmai rendezvény a Bakonyalja- Kisalföld kapuja összetartásáért Kisbér.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
A VM VKSZI aktuális feladatai a LEADER Akciócsoportokkal kapcsolatban Országos LEADER HACS értekezlet Kismaros, április 16. Tar Gyula Osztályvezető.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely intézkedései 1. Mikrovállalkozások létrehozásának.
Az agroturizmus és a vidékfejlesztés sokszínűsége Európában.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalamerenye, szeptember 10.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
AZ ALKOTÓHÁZAK SZEREPE AZ IDEGENFORGALOMBAN Az alkotóházak fogalma: - a tárgyalkotó népművészetnek, - a hagyományos népi kultúrának, - a hagyományok továbbéltetésének,
A muzeális intézményrendszer átalakítása
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A Nemzeti Művelődési Intézet szakmai munkájának megismerése
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
vidékfejlesztési szakmai igazgató Bükk-Térségi LEADER Egyesület
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A kézművesség történeti áttekintése A hagyomány szerepe előadó: Bangó Aliz.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Javaslatok a következő tanodaciklusra Szűcs Norbert Motiváció Oktatási Egyesület.
A közművelődés infrastrukturális és tartalomfejlesztése Fórum: április 15.
A HAGYOMÁNYOK HÁZA PROJEKTBEN BETÖLTÖTT SZEREPÉNEK BEMUTATÁSA.
Többcélú közösségi terek fejlesztése Agora és térsége 1 TÁMOP /B-12/1C
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
„ INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN „ TÁMOP BALATONKENESE VÁROS ÖNKORMÁNYZATA.
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
„INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN” TÁMOP A Zempléni Múzeum konzorciumi.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen osztályvezető Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Sajómenti Népművészeti Egyesület Kazincbarcikán 2004-ben egy népművészeti kiállítás kapcsán vetődött fel annak a gondolata, hogy legyen egy egyesület,
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A kulturális modernizáció irányai Budapest Kulturális modernizáció – Kulturális vidékfejlesztés.
10 érv, hogy a Nyíregyházi Egyetemet válaszd!
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
Közösségi Szinten Irányított Városi Helyi Fejlesztések (CLLD )
Előadás másolata:

AZ ALKOTÓHÁZAK, KÉZMŰVES MŰHELYEK SZEREPE A KÖZMŰVELŐDÉSBEN ÉS A VIDÉKFEJESZTÉSI FOLYAMATOKBAN Zalaegerszeg, április 8.

A népi kézművesség funkcióinak, szerepkörének változásai  1. Sajátos magyar kézműves kultúra felszínre hozatala (’60-as évek)  Identitás erősítése  Magyar kulturális hagyaték megőrzése  Hobbitevékenység  Kutatás  Gyűjtés  Eredmény: megindul a visszatanítási folyamat, kialakul a díszítőművészeti mozgalom, alapvetően vitrintárgyak készülnek.

2. A népi kézműves mozgalom kiszélesedése (‘70-es ‘80-as évek )  Kézműves szakágak megjelenése  Ágazati szakmunkásképzés megjelenése  Kialakul az alkotások minősítési rendszere  Létrejön az alkotók megmérettetési rendszere  Továbbra is feladat a kulturális hagyaték ápolása  Eredmény: egyre többen kapcsolódnak be, a szakképzettséggel bírók száma növekszik, a díszítőművészeti definíciót a tárgyalkotó népművészet váltja fel

3. Szakmává válás (‘90-es évektől )  1992-ben államilag elismert szakmává válik  Az OKJ-ban harminc kézműves szakág jelenik meg  Megindul a művészeti alapoktatás  Kézműves szakiskolák alakulnak  Továbbra is feladat a kulturális hagyaték ápolása, a kutatás, a gyűjtés  Növekszik a népi kézműves vállalkozók száma  A kulturális turizmusban markáns értékként jelenik meg a népi kézművesség  Fokozódó szerepet vállal a vidékfejlesztésben (a település, a térség sajátos értékeként jelenik meg)

Feltételrendszerek változása - ÉPÜLET Az épületek működtetői, fenntartói  ’60-as ’80-as évek   Önkormányzatok közművelődési intézményei - művelődési házak  ‘80-as ’90-es évek  közművelődési intézményei, a háttérben megjelennek az egyesületek  Önkormányzatok közművelődési intézményei, a háttérben megjelennek az egyesületek  ‘90-es évektől  közművelődési intézményei, Nonprofit kft-k  Önkormányzatok közművelődési intézményei, Nonprofit kft-k  Önkormányzati, vagy egyéb fenntartású oktatási intézmények  Egyesületek  közgyűjteményi intézményei  Önkormányzatok közgyűjteményi intézményei  Magánszemélyek

Feltételrendszerek változása - SZEMÉLY  ‘60-as ’80-as évek   Közművelődési szakemberek  ‘80-as ’90-es évek   Közművelődési szakemberek  Önkéntes munkát vállaló egyesületi vezetők, tagok  ‘90-es évektől   Közművelődési szakemberek  Önkéntes munkát vállaló egyesületi vezetők, tagok  Pedagógusok   Néprajzosok, közgyűjteményi szakemberek  Magánszemélyek, főleg alkotók  Vállalkozók

Feltételrendszerek változása - PÉNZÜGYI  ‘60-as ’80-as évek   Helyi önkormányzat - tanács – stabil támogatása  ‘80-as ’90-es évek   Helyi önkormányzat - tanács – stabil támogatása   Helyi és állami pályázati források   Szponzori támogatás  Önkéntes munka  ‘90-es évektől  támogatása - hullámzó  Helyi önkormányzat támogatása - hullámzó   Helyi és állami pályázati források – hullámzó   Állami normatív finanszírozás - oktatásnál  Szponzori támogatás  Önkéntes munka   Magántőke

Jelenlegi helyzet - ÉPÜLET  Alkotóházak: Velem, Zalaegerszeg, Keszthely, Miskolc, Tiszavárkony, stb.  Közgyűjteményi intézmények: tájházak, bemutatóhelyek - pl. tojás, szalma múzeumok  Oktatási intézmények: Nádudvar, Békéscsaba, Budapest  Egyéb helyek: bemutató műhelyek, nyitott műhelyek, magángalériák, magánműhelyek  Integrált Közösségi és Szolgáltató Tér - ITSZK Összegzés: minimális a specializált, a népi kézművességnek helyet adó épület

Magyarlukafai Alkotóház

Gébárti alkotóház

Békés megyei Alkotóház és Kézműves Szakiskola

Mihalkó Gyula kalapkészítő nyitott műhelye

Jelenlegi helyzet - SZEMÉLY  Alkotóházak: kevés közművelődési szakember, főleg önkéntes munkában dolgoznak  Közgyűjteményi intézmények: néprajzosok és önkéntesek  Oktatási intézmények: felkészült szakemberek, számuk kevés, főleg óraadók  Egyéb helyek: főleg alkotók és családtagjaik, az alkotó munka mellett mellékfoglalkozásként Összegzés: felkészült alkotók száma magas, oktatók száma és a tevékenységet menedzselők száma alacsony

 támogatása  Helyi önkormányzat támogatása  Intézményfinanszírozás  Közművelődési megállapodás   Helyi és állami pályázati források   Tartalmi tevékenység   Működési támogatás   Állami normatív finanszírozás – oktatásnál   EU-s pályázati források  Szponzori támogatás  Önkéntes munka   Magántőke Jelenlegi helyzet - PÉNZÜGY

Vidékfejlesztés  A mező- és erdőgazdálkodási ágazat versenyképességének javítása  A környezet és a vidéki tájak állapotának javítása  A vidéki térségekre jellemző életminőség javítása és a vidéki gazdaság diverzifikációjának ösztönzése- III tengely

Turizmus  Vonzerő: ember alkotta vonzerők - a felsorolások között megtalálható a népművészet  Mit nyújthat a népi kézművesség a turizmus résztvevőjének  Hagyományápolást  Értékteremtést  Az identitás erősítését  Alkotói folyamat megismertetését  Közösségi élményt

Vidék- és turizmusfejlesztés  Mit kaphat a település, a térség a népi kézművességtől  Hagyományok, szokások megmaradását  Helyi kultúrateremtést, értékteremtést  Az identitás megerősödését  Munkahelyteremtést  Közösségteremtést

Vidék- és turizmusfejlesztés  Állandó ajánlatok  Népművészeti alkotóházak – az alkotók által működtetett állandó kiállítások, működő műhelyek - árusító helyek  Múzeumokhoz, tájházakhoz kapcsolódó kiállítások  A népművészek által létrehozott alkotások

Állandó ajánlatok

Vidék és turizmusfejlesztés  Alkalmi ajánlatok  Fesztiválok  Kiállítások  Mesterség bemutatók  Játszóházak  Tanácskozások, konferenciák  Képzések, táborok  Egyéb események

Alkalmi ajánlatok

Vidék- és turizmusfejlesztés Összegzés  Jelentős hazánk népi kézműves hagyatéka  A népi kézművességet bemutató, vagy annak helyet adó épületek száma elenyésző  Nagy számban élnek népi kézművességgel foglalkozó alkotók  A népi kézművességért dolgozó, menedzsment tudással rendelkező főállású szakemberek száma elenyésző  A helyi és az állami közvetett támogatások kiszámíthatatlanok, nem teszik lehetővé a stabil, kiszámítható működést, az EU-s források „fehérhollóként” jelennek meg a területen

Vidék- és turizmusfejlesztés Összegzés  Az alkotók jelentős mennyiségű „terméket állítanak elő” az értékesítés mérsékelt  A népi kézművesség jelen van a vidékfejlesztésben, a turizmusban, szerepét fokozni kellene  Jelentős azon szervezetek száma, akik foglalkoznak, vagy potenciálisan foglalkozhatnak a népi kézművesség a vidék és turizmusba történő bekapcsolásával, de közöttük nincs párbeszéd  Szükség lenne a terület komplex fejlesztési stratégiájának kidolgozására, amely része lehetne a regionális, ágazati, nemzeti fejlesztési tervnek

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET! Pál Miklósné