Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Advertisements

Szalmabála építészet.
Matematika az építészetben
Szerkezettan I. épületszerkezettan
Természetes formák Maragon homlokzat Kamrák, konyhák Házi oltár
KLASSZICIZMUS
Román stílus jellemzői(formákban):
Rodostói kakukkok.
Tadao Ando Church of light (Fény temploma)
Mezopotámia és Egyiptom építészete
Hornyák Mátyás József előadása
3. A magyar települések arculata, jellegzetessége
A reneszánsz.
Klasszicizálás - az évszázadok fényében. Antikvitás.
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
Az égei civilizáció.
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
Az építészet a matematikában
A római PANTHEON .
Farkas utcai református templom, Kolozsvár
Élménypark és Szórakoztató Központ Európában és Magyarországon
Kuruc lányok összefognak
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Automático Magyarra fordítás: toToBe.
Hellászi lakáskultúra
LÉPCSŐ LÉPCSŐ SZERKESZTÉS.
Építészettörténet.
Kerttechnikai és Műszaki Tanszék
A barokk Tyukodi pajtások.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
ismétlő feladat: egy korstílus jellemzői
A gótika, sz..
Reneszánsz művészet.
A román kor (romanika) művészete
T8. VASBETON OSZLOP MÉRETEZÉSE (központos nyomás)
A klasszicizmus 24/A.
Készítette: Bujdosó Villő
Barokk művészet, sz. fordulójától a 18. sz. közepéig
Jellemezze az alábbi példát alapul véve a korakeresztény templomalaprajzot és tömegformálást, mutasson rá az általánosságokra és az egyedire.
6. osztály Előadó: Molnár Ibolya
Szimmetria Szimmetria figyelhető meg a legapróbb atomi elemektől egészen a galaxis méretű világokban is. Szimmetria létezhet: geometriában biológiában.
Hellászi lakáskultúra
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Krétai lakáskultúra.
Az építmények válfajai
KÜKÜLLŐVÁR (Cetatea de Balta, Kokelburg,) Foto: Csedő Attila
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
Az Ókori Róma MŰVÉSZETE
A NÉPI ÉPÍTÉSZET ÉRTÉKEI
Román stílus ( XI- XIII.szd.)
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Minimalizmus - „ A kevés is sok”
Az ókori görög építészet
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
Mezopotámia építészete
A román, a gót és a reneszánsz művészet
Középkori műveltség.
Designelmélet I. Pálfi Marina.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Képek jelentés-elemei
Előadás másolata:

Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű A természetes környezetből a mesterséges környezet lehatárolására irányuló tevékenységek összessége

1. Az építészet FUNKCIÓJA Az ember azért épít, hogy a létfenntartáshoz és a társadalmi együttéléshez szükséges védett helyet biztosítson Az építmény rendeltetése, hogy zárt építészeti teret adjon

A funkció lehet: Gyakorlati, praktikus Szellemi, szimbolikus

Az épületek csoportosítása funkciójuk szerint: Lakóépületek -lakóház

Lakóépületek- palota

Lakóépületek - kastély

Lakóépületek - vár

Az épületek csoportosítása funkciójuk szerint: Középületek – a, vallási(szent helyek)

Középületek – a, vallási

Középületek – a, vallási

Középületek – a, vallási

Középületek – b, világi (társadalmi funkciók részére kialakított épületek)

Középületek – b, világi

2. A környezethez való viszonyulás a, Nem tudatos, természetes

a, Nem tudatos, természetes

a, Nem tudatos, természetes

a, Nem tudatos, természetes

2. A környezethez való viszonyulás a, Nem tudatos, természetes Ez a természetes építkezés Természetes anyagokból, kézműves technikákkal építenek Lényege a természettel való harmónia A formák kicsit szabálytalanok, lekerekítettek Pl. őskori települések, természeti népek házai, népi építészet

2. A környezethez való viszonyulás b, Tudatos és szándékos természettől való különállás

b, Tudatos és szándékos természettől való különállás

b, Tudatos és szándékos természettől való különállás

b, Tudatos és szándékos természettől való különállás

2. A környezethez való viszonyulás b, Tudatos és szándékos természettől való különállás Ezek az épületek sohasem olvadnak bele környezetükbe, hanem kiemelkednek méretükkel, formájukkal, anyagukkal A világ meghódításának emberi vágyát fejezik ki Valamilyen isten, szellemiség tiszteletére építik a kor legjobb anyagaiból és technikájával Pl. piramisok, római épületek, gótikus katedrálisok

2. A környezethez való viszonyulás c, Tudatos és szándékos természetközeli

2. A környezethez való viszonyulás c, Tudatos és szándékos természetközeli Ez az organikus építészet A természetre emlékeztető formákat alkalmaznak: lekerekített sarkok, íves, görbe, lekerekített formák Az élő szervezethez hasonlóan ( egy központ köré) szervezik a részeket az épület „antropomorf” Kerülik a derékszögű, éles sarkú, mértani jellegű alakzatokat Pl. Szecesszió (Gaudi), modern(Le Corbusier, Makovecz Imre)

3. A TÉRALAKÍTÁS alapesetei a, TÉRSOROLÁS Azonos vagy hasonló funkciójú épületek, vagy épületrészek kerülnek sorban egymás mellé, illeszkednek egy közös tengelyre A tengely szerepe, hogy eljuttasson bennünket egy célpontig A linearitás (egyenes vonalra építés) elve érvényesül Ez az AXIÁLIS (hosszirányú) téralakítás

Az AXIÁLIS téralakítás jellemzői: Nyújtott alaprajz: téglalap, latinkereszt Tengelyesen szimmetrikus Vízszintes kiterjedése hangsúlyos

3. A TÉRALAKÍTÁS alapesetei: b, TÉRCSOPORTOSÍTÁS Azonos vagy hasonló épületeket , épületrészeket rendezünk egy csoportba vagy kiemelkedő szerepű építmény köré rendezzük az alárendelt épületeket A központosítás elve érvényesül Ez a CENTRÁLIS (központos) téralakítás

A CENTRÁLIS téralakítás jellemzői: Az alaprajz lehet : kör, négyzet, sokszög, görögkereszt Középpontosan szimmetrikus Magassági kiterjedése hangsúlyos

c, A KOMBINÁLT téralakítás A centrális és axiális elv együttes alkalmazása

4. Térelhatárolás, tömegtagolás Az épület tömege a funkciónak megfelelően kisebb egységekre bomlik A téregységeket függőleges térhatároló elemek választják el egymástól: a, Fal (tömör, vagy nyílásokkal áttört) b, Pillér (keresztmetszete szögletes, teherhordó szerepe van) c, Oszlop (keresztmetszete kör, fejezete van, szépségeszmény társul hozzá)

Tömör fal

Áttört fal

Pillér

Oszlop

5. FALTAGOLÁS A nyílások (ablak, ajtó) és a díszítő plasztikus formák tagolják a falat, mozgalmassá teszik A homlokzat tagolásának típusai: a, vízszintes (stabilitás, kiegyensúlyozottság) b, függőleges (fölfelé törekvés, dinamika) c, hálós (harmónia, geometrikus rend)

Nyílásformák

Vízszintes tagolású homlokzat

Függőleges tagolású homlokzat

Hálós tagolású homlokzat

6. SZERKEZETI MEGOLDÁSOK Hagyományos szerkezetek: a, oszlopgerendás v. pillérgerendás b, álboltozat, álkupola c, valódi boltozat (dongaboltozat, keresztboltozat) d, kupola e, csegelyes kupola f, bazilika szerkezet g, támpillér-támív rendszer

a, pillér- , oszlopgerendás

b, álboltozat, álkupola

c, valódi boltozat

c, valódi boltozat

C, dongaboltozat, keresztboltozat

d, kupola

e, csegelyes kupola

f, bazilika szerkezet

g, támpillér-támív rendszer

Modern szerkezetek- húzott szerkezetek

Modern szerkezetek- hajlított vasbeton

Modern szerkezetek- héjszerkezet

A STÍLUS Azt a törvényt, amely egy nép vagy kor minden munkájában érvényesül, stílusnak nevezzük. A stílus tehát megismétlődő szabályszerűségek sorozata, amely egységessé teszi a műalkotásokat egy adott korban. Összeköti a művészeket is, akik egy közös célért alkotnak, ez a korstílus . De minden igazi művésznek van egyéni stílusa is, amely megkülönbözteti a többi kortársától.

Őskor

Ókori Egyiptom

Ókori Egyiptom

Ókori görög

Ókori görög

Ókori görög

Ókori római

Ókori római

Román stílus

Gótika

Gótika

Gótika

Reneszánsz

Reneszánsz

Barokk

Barokk

Klasszicizmus

Romantika

Szecesszió

Modern