Logisztikai támogatások rendszere ma, illetve a II. NFT keretében Gecse Gergely, logisztikai referens Budapest, február 3. II. CEBC Logisztikai konferencia
Tartalom Korábbi támogatási-konstrukciók Következő tervezési időszak támogatási konstrukciói
Gyorsforgalmi utak fejlesztése 2007-ig
A MÁV ZRt. tervezett infrastruktúra-fejlesztései 2015-ig
Közlekedési hálózatfejlesztés 2006-ban – vízi út Kikötő-fejlesztések 2006-ban: 7659 mFt További 286 mFt a Duna hajózhatóságának javítását, valamint 75 mFt a Magyar Folyami Információs Szolgálat Fejlesztését szolgálja © GKM, Közlekedéspolitikai Főosztály
GVOP (Korszerű menedzsment rendszerek és technikák támogatása KKV- knak) GVOP (Emeltszintű szakmaspecifikus tanácsadás KKV-knak) GVOP (Emeltszintű szakmaspecifikus tanácsadás KKV-knak) ,2 11,6 63,8 58,3 5,6 31,9 GVOP (KKV-k műszaki-technológiai hátterének fejlesztése) ,3679,6 Építés (raktár-, műhely-, komissiózó csarnok), gép (anyagmozgató-, rakodógép), járműkövető rendszer beszerzése ISO9001, ISO14001 rendszerek bevezetése Stratégiai, marketing, menedzsment tanácsadás Raktárfejlesztés, anyagmozgató gép beszerzése GVOP (Vállalaton belüli elektronikus üzleti rendszerek) 256,428,1 Integrált vállalatirányítási rendszer bevezetése Logisztikai szolgáltatók nyertes pályázatai ben (GVOP) Nyertes projektek száma (db) Megval. fejlesztés (millió Ft) Elnyert támogatás (millió Ft) Felhasználási cél Összesen: ,3803,5 -
GVOP (Korszerű menedzsment rendszerek és technikák támogatása KKV- knak) GVOP (Emeltszintű szakmaspecifikus tanácsadás KKV-knak) GVOP (Vállalaton belüli elektronikus üzleti rendszerek) ,4 29,8 357,3 26,4 14,9 178,3 GVOP (KKV-k műszaki-technológiai hátterének fejlesztése) ,41173,5 Építés (raktár-, műhely-, komissiózó csarnok), gép (anyagmozgató-, rakodógép), járműkövető rendszer beszerzése ISO9001, ISO14001 rendszerek bevezetése Stratégiai, marketing, menedzsment tanácsadás Integrált vállalatirányítási rendszer bevezetése GVOP (Üzleti partnerek közötti e-kapcsolat fejlesztése 5208,0111,7 Ügyfélszolgálati rendszer kialakítása Logisztikai szolgáltatók beérkezett pályázatai 2005-ben (GVOP) Beérkezett projektek száma (db) Tervezett fejlesztés (millió Ft) Támogatás -igény (millió Ft) Felhasználási cél Összesen: ,91504,8 -
GVOP nyerteseinek beruházásai ( ) ~ 1 milliárd Ft ~ 500 millió Ft ~ 100 millió Ft Beruházás 13 milliárd Ft beruházás, 2,9 milliárd Ft támogatás 38 projekt, 400 új munkahely, m 2 új raktár © GKM, Innovációs Főosztály, Gecse Gergely
Intermodális logisztikai támogatások 2004/2005-ben ILSZK/KÁT pályázatok, 2004: - GKM-2004-KÁT: 5 projekt, 55 M Ft támogatás, 225 M Ft megvalósított beruházás - GKM-2004-ILSZK: 7 projekt, 85 M Ft támogatás, 425 M Ft megvalósított beruházás kombinált szállítási fejlesztések, 2005 (megvalósítás folyamatban): - székesfehérvári kombiterminál bakdaru építése: 200 M Ft támogatás - záhonyi, szegedi, békéscsabai kombiterminálok fejlesztése + egyebek előkészítése: 100 M Ft támogatás - soproni kombiterminál kapacitásbővítése: 150 M Ft támogatás
Tartalom Korábbi támogatási-konstrukciók Következő tervezési időszak támogatási konstrukciói
Tervezési kifejezések és rövidítések 1. Nemzeti Stratégia Referenciakeret (NSRK): ugyanaz, mint a as II. Nemzeti Fejlesztési Terv Strukturális Alapok (SA) (Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), Európai Szociális Alap (ESZA)), Kohéziós Alap (KA) Versenyképesség Operatív Program (VOP), Infrastruktúra Operatív Program (IOP) Szektorális/Ágazati Operatív Program (SOP), Regionális Operatív Program (ROP) Nagyobb projekt (major project): 50 (ill. 25) millió €-t meghaladó projekt. Nem egyezik meg az NFH-s „nagy projekt”-tel Központi projekt: kedvezményezett költségvetési szerv
Tervezési kifejezések és rövidítések 2. Komplex program: egy cél érdekében megvalósított beavatkozások elsősorban horizontális (interszektorális) területeken. Bár számos komplex program készült, megvalósulni az operatív programokba (OP) bekerülő elemek fognak Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap (EMVA): nem Strukturális Alap közötti elődje az EMOGA-O, melyből az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Programot (AVOP) finanszírozták Nemzeti Agrár- és Vidékfejlesztési Terv (NAVT) A Szerződés I. számú melléklete (Annex I.): vámtarifaszám szerint felsorolja a mezőgazdasági termékeket Prioritás, intézkedés (measure), komponens
Jelmagyarázat Strukturális Alapok Európában célkitűzés (Konvergencia) Statisztikai hatás (phasing-out) Gazdasági hatás (phasing-in) 3. célkitűzés (verseny- képesség és fogl.)
Egyedi Kormány-döntéses támogatás (EKD) 10 millió € beruházás felett (forrás: magyar költségvetés) Versenyképesség Operatív Program (VOP) (forrás: ERFA, ~ 21 mrd Ft) Nemzeti Agrár- és Vidékfejlesztési Terv (NAVT) (agrár-logisztika) (forrás: EMVA, ~ 40 mrd Ft) Párhuzamos támogatások elkerülése: Annex I., kerítésen belül vs. kívül, beruházás-méret, tulajdonba kerülés A program irányítója: EKD, VOP, IOP – GKM+régiók, Agrár-logisztika - FVM Kapcsolódó támogatások: a leendő HEFOP-ban (képzés, egyéb soft elemek) A konstrukciókra a forrást képző támogatási alap, az állami támogatási, és versenyszabályok vonatkoznak IOP-SOP (forrás: ERFA, KA ~ 100 mrd Ft) IOP-ROP (ERFA, KA ~ 50 mrd Ft)
Logisztika az NFT-II-ben IOP: - az intermodális logisztika közlekedési infrastruktúrája (+ járműparkja?) - előzetes projektszelekció a szakmai szervezetek bevonásával (+ pályázat?) VOP: - „kerítésen belüli” logisztikai fejlesztések - pályázat – a feltételek a szakmai szervezetekkel egyeztetve kerülnek meghatározásra → MLSZKSZ, MLE, MLBKT, MSZLSZSZ: közös álláspont
NFT-II IOP + KFT – kapcsolódó közlekedésfejlesztés közút: - az autópályák, gyorsforgalmi utak határokig történő kiépítése - a tranzitszerepű főúthálózat színvonalának javítása - az előbbi hálózatra ráhordó egyéb főutak rehabilitációja vasút: - az átlagos továbbítási sebesség növelése: pályafelújítás, korszerű irányító- és biztosítóberendezések - hangsúly a fő nemzetközi vasútvonalakon belvízi hajózás: - a dunai vízi út hajózhatóságának biztosítása (2,5 m merülés) - az országos közforgalmú kikötőhálózat fejlesztése (hangsúlyosan: vasúthálózati kapcsolódás, intermodalitás) repterek: - kapacitásbővítés, légi irányítás korszerűsítés, közlekedési kapcsolatok
NFT-II IOP logisztika – beavatkozási területek Közlekedési alágazat Kapcsolódó logisztikai beavatkozási területek * nem biztos, hogy támogatható Közút intermodális áruforgalmi terminálok / logisztikai központok közúti elérhetőségének, kapcsolatainak kiépítése, fejlesztése Vasút áruforgalmi terminálok / logisztikai központok vasúti elérhetőségének, kapcsolatainak kiépítése, fejlesztése vasúti-közúti átrakók kiépítése, fejlesztése kombinált szállításra alkalmas vasúti gördülőállomány beszerzése * Vízi közlekedés víziút-közúti/vasúti átrakók kiépítése, fejlesztése (a belvízi kikötőfejlesztésekhez kapcsolódóan) kombinált szállításra alkalmas vízi járművek beszerzése *
NFT-II IOP logisztika – indikatív projekt követelmények általános: - az intermodális szállítási-logisztikai megoldásokat előmozdító, üzletileg is hatékony piaci indíttatású kezdeményezések kiegészítő támogatása - a támogatás bázisán kialakított szolgáltatásrendszer hosszú távú, fenntartható biztosítása specifikus (infrastruktúrára): - a projekt összköltségének el kell érnie az 500 millió Ft-ot - minden támogatásként kapott 1 millió Ft-tal szemben évente átlagban 700 tonna vasútra és/vagy belvízi hajózásra irányuló teljesítménynövekményt kell vállalni a beruházás aktiválásától kezdve 5 éven keresztül (EU Marco Polo II. alapján)
NFT-II VOP logisztika – TERV! Versenyképesség operatív program (VOP) 3.3. intézkedés (logisztika (kerítésen belüli) + szolgáltatások nyújtása) 2 alintézkedés (még bővülhet) pályázatos támogatása: Intermodális logisztikai központok (~ ILSZK pályázat folytatása) Egyéb logisztikai központok (~ GVOP folyt.) pályázók köre: intermodális logisztikai központokat előkészítő, fejlesztő és működtető belföldi székhelyű bejegyzett jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaságok (nagyvállatok is) belföldi székhelyű, jogi személyiségű gazdasági társaságok, szövetkezetek, egyéni vállalkozások (csak KKV-k)
NFT-II VOP logisztika – TERV! állami támogatás típusa, támogatás intenzitás, a támogatás maximális mértéke ágazati támogatás (CFA), max. 75%, max. 500 millió Ft/projekt regionális támogatás (BAB), max. % a regionális támogatási térkép szerint, max. 150 millió Ft/projekt az intézkedés forrás: 10,5-10,5 milliárd Ft logisztikai tevékenységek végzéséhez szükséges új épület építése, meglévő épületek átalakítása, korszerűsítése, épületgépészeti beruházások gépek, berendezések beszerzése telekhatáron belüli infrastruktúra építése, korszerűsítése informatikai hálózat kiépítése számítástechnikai hardver és szoftver eszközök beszerzése
Köszönöm a figyelmet! Gecse Gergely, tanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, Innovációs Főosztály 1055 Budapest, Honvéd utca Telefon: Fax: